• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Haft denna som hyrbil ett par dagar. Måste säga att jag blev positivt överraskad (hade iofs ångest när jag först såg vad jag skulle köra 😅) Relativt bekväm trotts mastodontfälgar och väldigt avslappnad o köra. Dock inte den blekaste om den har bra elbils specs… aldrig ens tittat åt märket förr.
IMG_0867.jpeg
 
Haft denna som hyrbil ett par dagar. Måste säga att jag blev positivt överraskad (hade iofs ångest när jag först såg vad jag skulle köra 😅) Relativt bekväm trotts mastodontfälgar och väldigt avslappnad o köra. Dock inte den blekaste om den har bra elbils specs… aldrig ens tittat åt märket förr.
IMG_0867.jpeg
Faktiskt helt okej specs för de pengarna skulle jag säga.
 
Haft denna som hyrbil ett par dagar. Måste säga att jag blev positivt överraskad (hade iofs ångest när jag först såg vad jag skulle köra 😅) Relativt bekväm trotts mastodontfälgar och väldigt avslappnad o köra. Dock inte den blekaste om den har bra elbils specs… aldrig ens tittat åt märket förr.
IMG_0867.jpeg
Å vad är det för något?… 🤣
 
Det är inte antingen eller. Varför ska diskussioner alltid bli så här? Kärnkraft vs vindkraft, elbil eller vätgas, osv.
Varför kan vi inte göra lite av allt? Mycket är nytt och vi det enda sättet att faktiskt få reda på hur väl olika tekniker fungerar, är att se till att de används i större skala.
Vi hade "lite av allt" innan vi lade ned kärnkraften och förstörde Sveriges perfekt uppbyggda elsystem, som gav låga och stabila elpriser. Skitbra för Sveriges konkurrenskraft.

Avseende att "faktiskt få reda på hur väl olika tekniker fungerar"
  • alla som har koll vet att det inte blåser stabil vind (inte för lite, eller för mycket).
  • blåser det inte i sverige, är det ofta samma situation i stora delar av EU, inga nyheter.

Dvs mycket vindkraft kommer aldrig fungera, aldrig, då resterande elsystem behöver kompensera för den ojämna effektleveransen. Då behövs mycket kärn och vattenkraft.
 
Har egentligen inte så mycket att göra med batterifabriker i sig. Om man utvecklar ett produktionssystem som man inte har erfarenhet av, som dessutom är mycket komplicerad både internt, men även externt (sett till supply chain), så kommer man ha många problem i början. Det är inte så att det är en lag på att varje ny batterifabrik har 30% spill eller defekta produkter. Men det är inte ovanligt att ligga någonstans där när vi pratar helt nya produtionsmetoder och processer som man i princip måste lära sig själv få att fungera. Siffran på 900 000 EUR beror ju helt på omständigheterna också.

När vi pratar mega och giga-casting har man samma problem där. Det är nya tekniker och processer som gör att andelen defekta komponenter är mycket hög när man precis driftsatt systemet, och sedan i takt med att man optimerar och löser problem så går andelen ner ganska dramatiskt. Vissa typer av processer och produkter kommer av naturliga skäl ha högre andel defekt eller spill än andra. 10% är rätt högt.

Det jag försöker säga är att det ligger i sin natur att nya produktionssystem och dess olika tekniska lösningar, dess processer och metoder har så kallade barnsjukdomar i början - oavsett om vi pratar batterier, mega/giga-casting, eller andra nya tekniker.

Tänk när Torslandaverken bytte från manuell svets av karrosseri till ABB-robotar. Måste ha varit en jäkla massa problem i början.
Bra insikter, jag har samma erfarenhet.
Ny teknologi tar tid innan det lirar bra.
Och utan erfarenhet är det mer eller mindre omöjligt. Jag är förvånad över blåögdheten i många av dagens "miljöprojekt". Men riskerar man mestadels bara andras pengar så...
 
Bra insikter, jag har samma erfarenhet.
Ny teknologi tar tid innan det lirar bra.
Och utan erfarenhet är det mer eller mindre omöjligt. Jag är förvånad över blåögdheten i många av dagens "miljöprojekt". Men riskerar man mestadels bara andras pengar så...
Jag tror att lite s.k. blåögdhet är nyttigt för innovation. Tänk rymdforskning. Lite naivitet kan vara nyttigt, annars tror jag det är lätt att ge upp för snabbt.
Jag tror att mycket innovation sker i dessa zoner där man inte har så himla bra koll på saker och ting. Till skillnad från ett företag som är experter på någon typ av, säg fästelement. Inte mycket osäkerhet där, inte mycket innovationspotential heller för den delen.

Men sedan måste det givetvis finnas metoder för hur man utvärderar och väljer ut vilka projekt som iallafall staten ska supportera. Vad företag gör med egna eller investerares pengar är en annan femma och spelar mindre roll.
 
Ja, funderar på en beggad eTron av exakt det skälet. Föråldrad, supertung och kort räckvidd...men känslan, känslan är viktig för mig. Livet är kort
Vete fan om den är så föråldrad ändå och tycker 44 mil i räckvidd är helt ok!
Alla elbilar har väl sina för- och nackdelar men den totala upplevelsen är grym i en E-Tron och det finns gott om laddningsmöjligheter numer! ⚡🔌
 
Sett bakifrån tänker jag att så kanske Saab hade sett ut idag om de överlevt. Väldigt mycket 9-3 vibbar.
Eller den första Audi 80! 😉

Det finns nog mycket arv från Audi här men även andra bilar, en snygg bil i mina inte helt objektiva ögon! 😆🤩

Formgivningen är dock väldigt lyckad då man fått en ganska stor SUV att se så pass behändig ut!
Det är först när den står bredvid en ”vanlig” bil som man förstår hur stor den faktiskt är! 🤪
 
Senast ändrad:
Bra erbjudande inkl allt om jag uppfattade det rätt:

Man skulle vilja ha lite referenser från utlånade bilar som fått dörruppslag, nedsmutsad inredning och andra "småskador". Om det inte hanteras mer eller mindre perfekt blir det ganska jobbigt.
 
Man skulle vilja ha lite referenser från utlånade bilar som fått dörruppslag, nedsmutsad inredning och andra "småskador". Om det inte hanteras mer eller mindre perfekt blir det ganska jobbigt.
Exakt! Med tanke på hur vissa (de flesta) tar hand om sina bilar så hade jag aldrig kunnat gå med på att random person ska köra runt i min bil oavsett besparing på månadskostnad.
 
Det priset är bara för leasing, man behöver inte hyra ut bilen ju. Det står i texten om man skulle vilja läsa det :D

Fast ränta - Fast månadskostnad
Inkluderat

Helförsäkring
Inkluderat

Vägassistans
Inkluderat

Extra förare
Inkluderat

Service
Inkluderat

Fordonsskatt
Inkluderat

Sommar- och vinterdäck
Inkluderat
 
Jag tror att lite s.k. blåögdhet är nyttigt för innovation. Tänk rymdforskning. Lite naivitet kan vara nyttigt, annars tror jag det är lätt att ge upp för snabbt.
Jag tror att mycket innovation sker i dessa zoner där man inte har så himla bra koll på saker och ting. Till skillnad från ett företag som är experter på någon typ av, säg fästelement. Inte mycket osäkerhet där, inte mycket innovationspotential heller för den delen.
Jag har jobbat med HighTech R/D under 20+år.
Blåögdhet och naivitet är definitivt ingen framgångsfaktor för innovation, tvärt om.
Däremot envishet och djup kompetens att fatta avgörande beslut baserat på fysikaliska lagar och tekniska möjligheter.
Man ska nämligen motivera stora kostnader och risker (rykte och uteblivna vinster) - då blir man rejält utmanad, ifrågasatt och synad.
Omöjligt utan att ha torrt på fötterna.

Om man nu inte ska investera i miljöpolitiska projekt, får då får man tydligen pengar till allt möjligt. ;)
 
Tillbaka
Topp