• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    998
Då är det att själv anvisa/välja köpare som leasingtagare som inte är ok?
Jag tror man skall ställa sig frågan om man ser leasingupplägget som en avbetalning på att köpa eller kostnad för att man hyr bilen.

Är det avbetalning får inte 50% moms dras av, är det hyra får man dra av 50% av momsen.

Är avtalet formulerat så att utköp är det enda ekonomiskt rimliga är det avbetalning.
 
Jag tror man skall ställa sig frågan om man ser leasingupplägget som en avbetalning på att köpa eller kostnad för att man hyr bilen.

Är det avbetalning får inte 50% moms dras av, är det hyra får man dra av 50% av momsen.

Är avtalet formulerat så att utköp är det enda ekonomiskt rimliga är det avbetalning.
De bitarna är vi nog alla överens om. Men frågan är vad som händer vid en "vanlig" finansiell leasing med ~55% restvärde. Får man som leasingtagare köpa den bilen själv till marknadspris överhuvudtaget längre om man vill kunna dra halva momsen?
 
De bitarna är vi nog alla överens om. Men frågan är vad som händer vid en "vanlig" finansiell leasing med ~55% restvärde. Får man som leasingtagare köpa den bilen själv till marknadspris överhuvudtaget längre om man vill kunna dra halva momsen?
Leasingtagaren är arbetsgivaren och när du säger köpa ut till marknadspris menar du väl arbetstagaren?

Det SKV skriver gäller mellan leasinggivare och arbetsgivaren. Om det enda ekonomiskt rimliga för arbetsgivaren är att köpa loss bilen är det ett problem. Med 55% restvärde på 3 år så är det väl inte uppenbart att det är för billigt (beroende på bilmodell antar jag).
 
Leasingtagaren är arbetsgivaren och när du säger köpa ut till marknadspris menar du väl arbetstagaren?

Det SKV skriver gäller mellan leasinggivare och arbetsgivaren. Om det enda ekonomiskt rimliga för arbetsgivaren är att köpa loss bilen är det ett problem. Med 55% restvärde på 3 år så är det väl inte uppenbart att det är för billigt (beroende på bilmodell antar jag).
Det är väl just det här som blir svårt, för andrahandsmarknaden har ju varit oberäknelig de senaste åren.

Tänker de som satte ett hyfsat normalt restvärde med kontrakt som löpte ut under pandemin, då var begmarknaden galen iom brist på nya bilar med långa leveranstider och komponentbrist. Det tror jag få räknade med dagen man gick in i avtalet. Likväl kanske 55% är ”lågt” idag, men så kanske det inte ser ut om 3 år?
 
Det är väl just det här som blir svårt, för andrahandsmarknaden har ju varit oberäknelig de senaste åren.

Tänker de som satte ett hyfsat normalt restvärde med kontrakt som löpte ut under pandemin, då var begmarknaden galen iom brist på nya bilar med långa leveranstider och komponentbrist. Det tror jag få räknade med dagen man gick in i avtalet. Likväl kanske 55% är ”lågt” idag, men så kanske det inte ser ut om 3 år?
Det måste väl vara utifrån förväntningar när avtalet tecknas

Min gissning är att man vill förtydliga för myglande småföretagare som använder momsavdraget för att göra en attraktiv avbetalning. Arbetsgivaren köper loss bilen för restvärdet vi leasingens utgång och den anställde har kvar bilen nåt år till och köper sedan loss den privat.

Då arbetsgivare och -tagare är samma person blir det en bra totalaffär.
 
Det måste väl vara utifrån förväntningar när avtalet tecknas

Min gissning är att man vill förtydliga för myglande småföretagare som använder momsavdraget för att göra en attraktiv avbetalning. Arbetsgivaren köper loss bilen för restvärdet vi leasingens utgång och den anställde har kvar bilen nåt år till och köper sedan loss den privat.

Då arbetsgivare och -tagare är samma person blir det en bra totalaffär.
Det har väl aldrig varit ok att sälja under marknadspris till anställd/ägare av bolaget? Spelar väl ingen roll hur man skött avskrivningen internt?
 
Det har väl aldrig varit ok att sälja under marknadspris till anställd/ägare av bolaget? Spelar väl ingen roll hur man skött avskrivningen internt?
Nej absolut inte. Men SKV förtydligar att bolaget inte får köpa loss till ett uppenbart lågt restvärde heller.

Eller snarare, bolaget får inte dra halva momsen om det är uppenbart att det är planen.

Edit: Min poäng ovan gäller alltså inte fiffel med värdering av bilen utan att man kan köpa bilen i bolaget utan att låsa kapital.

Halva momsen täcker räntekostnad för leasing, och om restvärdet är lågt ännu mer. Det gör upplägget attraktivt eftersom bolaget tar hela värdeminskningen och bolaget slipper låsa kapital. Ju lägre restvärde desto bättre.

Försäljningen från bolaget till ägaren sker när det är lämpligt (kostnad för förmånsvärde överstiger vinst man gör på avdrag för försäkring/reparation/däck/värdeminskning/etc)
 
Senast ändrad:
Haha kör operationell leasing så slipper du huvudvärken ;)
Är inte operationell leasing dyrt?

Jag har använt finansiell leasing i många år just för att kunna dra av halva momsen. Om den möjligheten försvinner lär det bli kontantköp framöver för mitt företag. Det är ju så redan vid finansiell leasing att kreditkostnaden äter upp en ansenlig del av det man sparar på att få dra av halva momsen. Med operationell leasing kanske kostnaden för krediten och att man köper sig fri från risken med andrahandsvärdet, samt eventuella andra ingående tjänster, blir så hög att det är billigare med kontantköp utan momsavdrag, eller?
 
Vi menar samma case. Det här blir nästan bara ett problem när arbetstagare och arbetsgivare är samma person. I stora företag förekommer inte sånt här.
Exakt.

Jag tror det är just små bolag man är ute efter. Upplägg kan göra att bolaget betalar mindre genom leasing än vad de skulle gjort om de betalat kontant vilket ju blir orimligt.
 
Är inte operationell leasing dyrt?

Jag har använt finansiell leasing i många år just för att kunna dra av halva momsen. Om den möjligheten försvinner lär det bli kontantköp framöver för mitt företag. Det är ju så redan vid finansiell leasing att kreditkostnaden äter upp en ansenlig del av det man sparar på att få dra av halva momsen. Med operationell leasing kanske kostnaden för krediten och att man köper sig fri från risken med andrahandsvärdet, samt eventuella andra ingående tjänster, blir så hög att det är billigare med kontantköp utan momsavdrag, eller?
Du får lyfta halv moms i operationell leasing också, ingen skillnad. Att det är dyrare är en uppfattning som länge sagts, men skulle säga att så inte alls är fallet, snarare tvärt om. Det jag ofta stöter på är att man inte jämför äpplen med äpplen. Men självklart en viss peng betalar man ju för riskfriheten
 
Är inte operationell leasing dyrt?

Jag har använt finansiell leasing i många år just för att kunna dra av halva momsen. Om den möjligheten försvinner lär det bli kontantköp framöver för mitt företag. Det är ju så redan vid finansiell leasing att kreditkostnaden äter upp en ansenlig del av det man sparar på att få dra av halva momsen. Med operationell leasing kanske kostnaden för krediten och att man köper sig fri från risken med andrahandsvärdet, samt eventuella andra ingående tjänster, blir så hög att det är billigare med kontantköp utan momsavdrag, eller?
Om du har pengar på hög i företaget kanske det blir så. Men du behöver nog räkna ordentligt på det.
 
Du får lyfta halv moms i operationell leasing också, ingen skillnad. Att det är dyrare är en uppfattning som länge sagts, men skulle säga att så inte alls är fallet, snarare tvärt om. Det jag ofta stöter på är att man inte jämför äpplen med äpplen. Men självklart en viss peng betalar man ju för riskfriheten
Finns det någon biltillverkare, handlare eller finansbolag som har räknesnurror för operationell leasing på webben, så att man kan kolla, eller måste man begära in offert på en specifik bil för lära sig hur det ser ut?
 
Finns det någon biltillverkare, handlare eller finansbolag som har räknesnurror för operationell leasing på webben, så att man kan kolla, eller måste man begära in offert på en specifik bil för lära sig hur det ser ut?
Alla VW-märken har det. Det som kallas Business Lease är en op.lease med inkluderad försäkring.

businesslease.volkswagen.se
businesslease.skoda.se
businesslease.audi.se
osv
 
Nää. Jag kommer faktiskt längre. Mestadels av resorna går till och från jobbet. Det är ca 19km varav 18km av dessa är 100kmh/väg och jag adderar på momsen får jag skamligt erkänna (kör alltså farthållaren på 120km/h)

När jag kör längre, som till Norge veckan innan jul, blir det mer blandad körning och långsammare snittfart. Körde 38mil då innan jag laddade. Så mina lite längre snittresor är förbrukningen på kanske 20-22?! Imorrn em blir det en ca 18 mils tripp. Jag kan försöka komma ihåg att lägga ut snittförbrukningen här imorgon kväll.
20,2 idag, men nerförsbacke iofs. 144 km. Vet dock inte hur den ljuger om förbrukningen.
 
20,2 idag, men nerförsbacke iofs. 144 km. Vet dock inte hur den ljuger om förbrukningen.
Såhär såg det ut för mig idag. Körde släpkärra ett tag på morgonen så det blev missvisande. Men när släpet kopplades av nollade jag trippen. Blev iaf 5 ”rättvisande” mil på mestadels 80/kmh väg men fullastad bil. 17,7kwh/100km
IMG_8357.png
 
Tråkigt.
Har alltid kört 20% första och sedan ner till 20% restvärde för sedan köpa loss bilen.
Fan vad tråkigt att blivit sedan 2021.
 
Hej!
Vi är ev i tagen för att byta andrabil. Har från början varit helt inställd på ice bil igen. Har nu börjat intressera mig för alternativ som går på el. Har mest kikat på Nissan Leaf 40kwh. Förutsättningarna är att den ska funka för jobbpendling 1.5mil enkel, lämning på förskola, kortare ärenden. Bor en bit norr om dalälven så kyla förekommer. Bilen kommer stå utomhus och jag kan ladda hemma. Kan tänka mig att sträcka budget till 150k. Räcker till en Leaf från ca 2019. Hur skulle ni tänka kring batterigaranti och andrahandsvärde m.m. Skulle det funka bra kan jag tänka mig att behålla rätt länge. Något annat man bör tänka på eller andra alternativ upp till 150k?
 
Hej!
Vi är ev i tagen för att byta andrabil. Har från början varit helt inställd på ice bil igen. Har nu börjat intressera mig för alternativ som går på el. Har mest kikat på Nissan Leaf 40kwh. Förutsättningarna är att den ska funka för jobbpendling 1.5mil enkel, lämning på förskola, kortare ärenden. Bor en bit norr om dalälven så kyla förekommer. Bilen kommer stå utomhus och jag kan ladda hemma. Kan tänka mig att sträcka budget till 150k. Räcker till en Leaf från ca 2019. Hur skulle ni tänka kring batterigaranti och andrahandsvärde m.m. Skulle det funka bra kan jag tänka mig att behålla rätt länge. Något annat man bör tänka på eller andra alternativ upp till 150k?
Kolla om du inte kan sträcka upp budgeten till en E-golf istället. Leaf har dålig hållbarhet på batteriet och är, helt ärligt, i allmänhet en rätt trist bil. Golf är en bra bil.
 
Senast ändrad:
Är det någon här som kör kombinationen Tibber/Zaptek? Har en Zaptek Go som jag ska styra via Tibber (och en Pulse P1) men får det inte att fungera. Den lastbalanserar/begränsar inte alls vilket gör att huvudsäkringen överbelastas konstant. Det går heller inte att starta och stoppa laddningen via Tibber-appen. Trycker jag aktivt "Starta laddning" så händer absolut ingenting och har jag smart-laddning aktiverat så får jag bara en notis som säger att laddningen inte kunde startas pga tekniskt fel. Jag har inaktiverat Eco Mode i Zaptek-appen så det är inte det som spökar.
 
Tillbaka
Topp