• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    997
På tal om annat, för att hålla oss till ämnet.
Vad tycker ni om Volvos lanseringsstrategi för nya, rena elbilar? Jag fattar ingenting. EX90 går jag med på, men ES90? Vart är tanken att alla dessa stora, svindyra sedaner ska gå någonstans? Varken Europa eller USA är väl speciellt intresserade av en maffig sedan för runt miljonen? Tror dock den kommer se ganska bra ut, och effektiviteten kommer nog hjälpas enormt av den aerodynamiska förbättringen. Är det kanske Kineser som kommer köpa ES90?

I mars får vi mer information. Hoppas man får en timeline på kommande bilar också. Föräldrarna planerar elbilsköp 2026 och vill gärna ha Volvo. EX90 är för dyr och EX30 för liten, EX40 för gammal.
Blir säkert populära bilar bland kommunistpamparna i Kina och Ryssland. ;)
 
På tal om annat, för att hålla oss till ämnet.
Vad tycker ni om Volvos lanseringsstrategi för nya, rena elbilar? Jag fattar ingenting. EX90 går jag med på, men ES90? Vart är tanken att alla dessa stora, svindyra sedaner ska gå någonstans? Varken Europa eller USA är väl speciellt intresserade av en maffig sedan för runt miljonen? Tror dock den kommer se ganska bra ut, och effektiviteten kommer nog hjälpas enormt av den aerodynamiska förbättringen. Är det kanske Kineser som kommer köpa ES90?

I mars får vi mer information. Hoppas man får en timeline på kommande bilar också. Föräldrarna planerar elbilsköp 2026 och vill gärna ha Volvo. EX90 är för dyr och EX30 för liten, EX40 för gammal.
Stora sedaner går väl hyfsat hem i Kina!?
Sen skulle det inte förvåna mig om trenden i väst vänder så sakta heller.
 
Kanske en förhoppning om att gemena man ska sluta vara så skitnödiga, politiskt korrekta och woke så att det på sikt blir den nya direktörssläden??
Typ 2030-talets BMW740 🤷🏼‍♂️ Vräkigt ska det vara

Jag själv tycker den ser riktigt bra ut och skulle nog kunna tänkt mig en men tvivlar på att den går in i företagets TCO-kalkyl.

Men delar din osäkerhet om vilka den faktiskt riktas mot. Blir intressant att se hur väl den säljer sen. Men återigen, riktigt läcker imho
Det skulle vara fantastiskt att se massa snygga sedaner på vägarna. Jag tror den kommer se riktigt läcker ut, bara tänka sig en EX90 som sedan, blir nog svinbra. Men ja, folket verkar vilja ha SUVar och ingenting annat idag, tråkigt...

Blir säkert populära bilar bland kommunistpamparna i Kina och Ryssland. ;)
När jag var i Shanghai såg jag faktiskt en hel del sedaner, nu när jag tänker tillbaka. De är fortfarande populära där borta. Kan mycket väl vara så att man siktar in sig på Kina, Ryssland, kanske även Mellanöstern? Men vad jag sett så är det stora SUVar som gäller där också.

Stora sedaner går väl hyfsat hem i Kina!?
Sen skulle det inte förvåna mig om trenden i väst vänder så sakta heller.
Jag hoppas då att trenden vänder även i väst. Snygga, maffiga sedaner är så mycket roligare än SUVar.

Jag tror dock fortfarande att det kan bli svårt att få iväg dessa i större volym, tyvärr.

Här är en tolkning någon gjort på hur ES90 bör se ut.
1737484387383.png
 
En i3 med motsvarande batteristorlek kostar närmare 100 k mer än en Zoe med stora batteriet, och är mindre. Äldre i3 med lilla batteriet har kort räckvidd och går bara att ladda enfas. ID.3 är i en helt annan prisklass och är inte i närheten av 150 k. WhatCar jämförde begagnade Zoe och i3 och Zoe vann den jämförelsen:

Renault Zoe:
For - Cheaper to buy and run; goes further on a charge; roomier; softer ride
Against - Cheap-feeling interior; no AEB

BMW i3:
For - Classier interior; impressive performance; sharper handling; faster charging
Against - Poor range; less practical; ride could be smoother
i3 rostar inte.
Är en BMW så app, reglage och infotainment mm "bara funkar".
 
Gått från E klass 400 bensin till EQE ångrar mig inte med två undantag. Har ingen bil som man bränner till Italien på 15 timmar längre och saknar platsen i E klass T. Kostnadsmässigt i skatter och bränsle pratar vi i mitt fall en besparing på 7000 i månaden.
Värdeminskning EQE?
Min sjunker inte i värde och kostar 4k/år i försäkring i göteborg (villa), service kostar flis på fossilmercor men det vet du redan
 
Det skulle vara fantastiskt att se massa snygga sedaner på vägarna. Jag tror den kommer se riktigt läcker ut, bara tänka sig en EX90 som sedan, blir nog svinbra. Men ja, folket verkar vilja ha SUVar och ingenting annat idag, tråkigt...


När jag var i Shanghai såg jag faktiskt en hel del sedaner, nu när jag tänker tillbaka. De är fortfarande populära där borta. Kan mycket väl vara så att man siktar in sig på Kina, Ryssland, kanske även Mellanöstern? Men vad jag sett så är det stora SUVar som gäller där också.


Jag hoppas då att trenden vänder även i väst. Snygga, maffiga sedaner är så mycket roligare än SUVar.

Jag tror dock fortfarande att det kan bli svårt att få iväg dessa i större volym, tyvärr.

Här är en tolkning någon gjort på hur ES90 bör se ut.
1737484387383.png
Håller med dig. Hoppas verkligen de kommer igen.
Det är ju på mer sätt än ett fullständigt idiotiskt för gemene man att köra runt i en SUV, mycket märklig trend egentligen 🥸
 
Hej!
Vi är ev i tagen för att byta andrabil. Har från början varit helt inställd på ice bil igen. Har nu börjat intressera mig för alternativ som går på el. Har mest kikat på Nissan Leaf 40kwh. Förutsättningarna är att den ska funka för jobbpendling 1.5mil enkel, lämning på förskola, kortare ärenden. Bor en bit norr om dalälven så kyla förekommer. Bilen kommer stå utomhus och jag kan ladda hemma. Kan tänka mig att sträcka budget till 150k. Räcker till en Leaf från ca 2019. Hur skulle ni tänka kring batterigaranti och andrahandsvärde m.m. Skulle det funka bra kan jag tänka mig att behålla rätt länge. Något annat man bör tänka på eller andra alternativ upp till 150k?
Jag köpte en 2014 60 i3 Rex med liknande förutsättningar och budget som dig, sjukt nöjd.
Enda lilla grejen jag stört mig på är att rutan på dörren åker ner när man öppnar den och det är ju inte helt optimalt så här års.
Jag har en flaska flytande isskrapa till hands så är det problemet löst.

Jag såg någonstans här att det påstås att dessa äldre med minsta batteriet enbart kan laddas med enfas, det påståendet är dock felaktigt. Man får kika noga på utrustningen på bilen man är intresserad av.
Stora skärmen är tex trevlig att ha vilket långt ifrån alla har.

Jag valde en Rex för att slippa ev räckviddsångest och den har hjälpt mig kanske 4-5ggr nu på ett halvår men det är bara för att jag varit lat och inte laddat fastän jag borde…

Ska man åka långt och inte kan ladda hemma osv så är inte detta den rätta bilen, då finns det bättre alternativ.

I mitt fall så har vi en ”vanlig” bil i familjen och i3an som extrabil.
 
Värdeminskning EQE?
Min sjunker inte i värde och kostar 4k/år i försäkring i göteborg (villa), service kostar flis på fossilmercor men det vet du redan
Ja det är den intressanta faktorn absolut. Men som firmabilsbeskattningen är så går det inte att se bort från de ganska stora besparingarna vid att välja EV som förmånsbil. En ny E400 minskar också rejält i värde (med undantag av covid perioden). EQE Köregenskaperna är toppen, den kan det samma som en 400 bensin. Skulle jag ha en som privat ägare hade en ice varit mer upplagt. Miljöbesparingar blir det inget med. Eftersom familjen inte har någon ICE bil at köra söderut med så flyger vi och hyr bil på plats. Tror det äter upp en stor del av årets CO2 besparingar med pendling med EV. Optimala kanske är att ha en E63T som entusiastbil till sommarresor men jag har redan en Jagga XK8 till V8 muller sommartid men en sleeper E63T hade varit nåt, Kleemann gjorde en som de satte 220cdi märken på :cool:
 
Ja det är den intressanta faktorn absolut. Men som firmabilsbeskattningen är så går det inte att se bort från de ganska stora besparingarna vid att välja EV som förmånsbil. En ny E400 minskar också rejält i värde (med undantag av covid perioden). EQE Köregenskaperna är toppen, den kan det samma som en 400 bensin. Skulle jag ha en som privat ägare hade en ice varit mer upplagt. Miljöbesparingar blir det inget med. Eftersom familjen inte har någon ICE bil at köra söderut med så flyger vi och hyr bil på plats. Tror det äter upp en stor del av årets CO2 besparingar med pendling med EV. Optimala kanske är att ha en E63T som entusiastbil till sommarresor men jag har redan en Jagga XK8 till V8 muller sommartid men en sleeper E63T hade varit nåt, Kleemann gjorde en som de satte 220cdi märken på :cool:
Vet inte riktigt varför du skulle ”förlora” Co2 på en flygresa söder ut istället för att köra en ICE-bil!?
Är väl snarare tvärt om….
Men det där o räkna ut den totala miljöpåverkan på våra beteenden ska man nog vara väldigt försiktig med. Det är oerhört komplext. 🙃
 
Håller med dig. Hoppas verkligen de kommer igen.
Det är ju på mer sätt än ett fullständigt idiotiskt för gemene man att köra runt i en SUV, mycket märklig trend egentligen 🥸
Sedaner är mums. Jag har uteslutande hållit mig till sådana de senaste 20 åren (om nu BMW i4 kan räknas som en sedan).

Jag skulle mycket hellre skaffa en BMW i7 än vilken SUV som helst i världen.
 
Jag köpte en 2014 60 i3 Rex med liknande förutsättningar och budget som dig, sjukt nöjd.
Enda lilla grejen jag stört mig på är att rutan på dörren åker ner när man öppnar den och det är ju inte helt optimalt så här års.
Jag har en flaska flytande isskrapa till hands så är det problemet löst.

Jag såg någonstans här att det påstås att dessa äldre med minsta batteriet enbart kan laddas med enfas, det påståendet är dock felaktigt. Man får kika noga på utrustningen på bilen man är intresserad av.
Stora skärmen är tex trevlig att ha vilket långt ifrån alla har.

Jag valde en Rex för att slippa ev räckviddsångest och den har hjälpt mig kanske 4-5ggr nu på ett halvår men det är bara för att jag varit lat och inte laddat fastän jag borde…

Ska man åka långt och inte kan ladda hemma osv så är inte detta den rätta bilen, då finns det bättre alternativ.

I mitt fall så har vi en ”vanlig” bil i familjen och i3an som extrabil.

Tack för input. Det är mycket att lära sig när man halkat in på detta spår. Tanken är att ladda hemma på nätterna men givetvis kan det bli tal om annat någon enstaka gång. Så om det tar lite tid spelar med denna bil mindre roll. Har en fossilbil som får rulla några år till som "första bil". Behöver ha plats för bakåtvänd stol ett bra tag till. Såklart skönt med räckvidd men jag tänker mig att det inte är så viktigt här. Kikar vidare på förslagen här och lär nytt. Just nu ligger BMW, Ionic, E-golf och Zoe på undersökningslistan.
 
Tack för input. Det är mycket att lära sig när man halkat in på detta spår. Tanken är att ladda hemma på nätterna men givetvis kan det bli tal om annat någon enstaka gång. Så om det tar lite tid spelar med denna bil mindre roll. Har en fossilbil som får rulla några år till som "första bil". Behöver ha plats för bakåtvänd stol ett bra tag till. Såklart skönt med räckvidd men jag tänker mig att det inte är så viktigt här. Kikar vidare på förslagen här och lär nytt. Just nu ligger BMW, Ionic, E-golf och Zoe på undersökningslistan.
När vi letade elektrisk andrabil till familjen jämförde vi de modeller som diskuterats här. Efter provkörning landade valet på en VW eUP med det större batteriet. Vi är nöjda såhär långt.

/ P
 
Tack för input. Det är mycket att lära sig när man halkat in på detta spår. Tanken är att ladda hemma på nätterna men givetvis kan det bli tal om annat någon enstaka gång. Så om det tar lite tid spelar med denna bil mindre roll. Har en fossilbil som får rulla några år till som "första bil". Behöver ha plats för bakåtvänd stol ett bra tag till. Såklart skönt med räckvidd men jag tänker mig att det inte är så viktigt här. Kikar vidare på förslagen här och lär nytt. Just nu ligger BMW, Ionic, E-golf och Zoe på undersökningslistan.
Läs på lite om motorhaverier på Zoe. Tätningarna till kullagren i elmotorn går sönder om motorn blir för varm vilket får till följd att fettet läcker ut och smörjningen slutar fungera. I frankrike finns det verkstäder som byter lager för 20000, men renault i sverige byter bara motorn, det kostar 100000.
 
Tack för input. Det är mycket att lära sig när man halkat in på detta spår. Tanken är att ladda hemma på nätterna men givetvis kan det bli tal om annat någon enstaka gång. Så om det tar lite tid spelar med denna bil mindre roll. Har en fossilbil som får rulla några år till som "första bil". Behöver ha plats för bakåtvänd stol ett bra tag till. Såklart skönt med räckvidd men jag tänker mig att det inte är så viktigt här. Kikar vidare på förslagen här och lär nytt. Just nu ligger BMW, Ionic, E-golf och Zoe på undersökningslistan.
Har haft e-golf, första generationen, lilla batteriet. Otroligt nöjd med den, väldigt fin att åka, och praktiskt på en äldre bil att den delar många delar med en mer vanlig bil.
Enda dåliga var att förbrukningen drog iväg enormt på vintern. Tog mig sisådär 17 mil sommartid, vilket kändes sjukt bra.
Däremot räckte det bara 7 mil på vintern, landsvägskörning med normal värme och så.
Om det passar ens körmönster så är det en finfin bil. Skulle lätt kunna köpa en som andrabil.
Det kanske jag ska göra, kom jag på. Måste kolla vad de kostar.
 
”My heart goes out to you” men korkat gest.
Nu ska vi inte prata politik i detta forum. Men vi kan ju prata om hur hans gest och hur hans beteende kan komma att påverka Tesla.
  • Tror ni att försäljningen kommer gå ner?
  • Kan Teslas styrelse tvinga Elon att avgå som VD för bolaget?
  • Kan Elons beteende spilla över på elbilismen generellt och ge ett bakslag för försäljningen av elfordon (oberoende märke)?
  • Stämningen i Tyskland är ju inte på topp. Hur kommer Teslas tyska fabrik påverkas av att han är ute å slirar?
 
Nu ska vi inte prata politik i detta forum. Men vi kan ju prata om hur hans gest och hur hans beteende kan komma att påverka Tesla.
  • Tror ni att försäljningen kommer gå ner?
  • Kan Teslas styrelse tvinga Elon att avgå som VD för bolaget?
  • Kan Elons beteende spilla över på elbilismen generellt och ge ett bakslag för försäljningen av elfordon (oberoende märke)?
  • Stämningen i Tyskland är ju inte på topp. Hur kommer Teslas tyska fabrik påverkas av att han är ute å slirar?
Du tänker som en svensk. Tror det påverkar mycket lite så länge Tesla säljer bra Evs till rätt pris jämfört med andra. De flesta människor i världen tänker med plånboken. Ett fåtal gör inte. I Sverige gillar man åsiktskorridoren åtminstone på ytan men man köper Tesla ändå. Vi är veka vi svenskar...
 
Du tänker som en svensk. Tror det påverkar mycket lite så länge Tesla säljer bra Evs till rätt pris jämfört med andra. De flesta människor i världen tänker med plånboken. Ett fåtal gör inte. I Sverige gillar man åsiktskorridoren åtminstone på ytan men man köper Tesla ändå. Vi är veka vi svenskar...

Kina är ett mycket större hot för oss i Sverige men ingen pratar om att sluta köpa kinabilar av politiska skäl. Tycker det handlar mer om rubriker än om sund politik.
 
Du tänker som en svensk. Tror det påverkar mycket lite så länge Tesla säljer bra Evs till rätt pris jämfört med andra. De flesta människor i världen tänker med plånboken. Ett fåtal gör inte. I Sverige gillar man åsiktskorridoren åtminstone på ytan men man köper Tesla ändå. Vi är veka vi svenskar...
Jag hör det här ibland, och mitt problem med argumentet är att det förutsäger att människor i världen är ettor eller nollor. Det är också ett av mina största problem med politik och samhället i allmänhet, det här med antingen eller. Du är 100% för något eller 100% mot något. Du får inte lov att vara 55% åt ett håll och 45% åt ett annat håll. Argumentet blir ofta "jasså du är sån där som bryr sig om klimatet, vArFöR hAr Du EnS biL Då?! Schackmatt!!!" - som att det inte finns någon möjlighet för människan att ligga någonstans emellan, att prioritera, att välja fritt vad man tycker är viktigt och mindre viktigt. Hur man väljer att leva sitt liv.

Samma sak är EXTREMT tydligt i energipolitiken. Vi har idioter som är 100% för vindkraft och mot allt annat, och sen har vi idioter som är 100% för kärnkraft och mot allt annat. Var är nyansen någonstans? Det blir nästintill ett kultbeteende som är mycket oroväckande. Ingen verkar vilja ha intressanta diskussioner om för- och nackdelar, hur andra länder gör, vad som funkat bra och mindre bra, vad för teknik som är på ingång och vad det skulle kunna innebära, blablabla.

Nej, istället ska man koppla hela sin personlighet till ett ämnesområde. Tesla fanbois som oavbrutet försvarar Musk, folk som hatar Musk och därmed vägrar att inse att bilarna är bra på några saker, osv. Ni förstår vad jag menar.
 
Jag hör det här ibland, och mitt problem med argumentet är att det förutsäger att människor i världen är ettor eller nollor. Det är också ett av mina största problem med politik och samhället i allmänhet, det här med antingen eller. Du är 100% för något eller 100% mot något. Du får inte lov att vara 55% åt ett håll och 45% åt ett annat håll. Argumentet blir ofta "jasså du är sån där som bryr sig om klimatet, vArFöR hAr Du EnS biL Då?! Schackmatt!!!" - som att det inte finns någon möjlighet för människan att ligga någonstans emellan, att prioritera, att välja fritt vad man tycker är viktigt och mindre viktigt. Hur man väljer att leva sitt liv.

Samma sak är EXTREMT tydligt i energipolitiken. Vi har idioter som är 100% för vindkraft och mot allt annat, och sen har vi idioter som är 100% för kärnkraft och mot allt annat. Var är nyansen någonstans? Det blir nästintill ett kultbeteende som är mycket oroväckande. Ingen verkar vilja ha intressanta diskussioner om för- och nackdelar, hur andra länder gör, vad som funkat bra och mindre bra, vad för teknik som är på ingång och vad det skulle kunna innebära, blablabla.

Nej, istället ska man koppla hela sin personlighet till ett ämnesområde. Tesla fanbois som oavbrutet försvarar Musk, folk som hatar Musk och därmed vägrar att inse att bilarna är bra på några saker, osv. Ni förstår vad jag menar.
Håller med dig, men det är ju ännu mer polariserat i USA. Ganska fascinerande om man följer amerikanska medier och politik. Skillnaden i bilden som förmedlas av respektive sida är ju avgrundsvid.
Musk har ju blivit ett hatobjekt hos demokraternas medier sedan han bytte sida. Jag tror att Musk, barnslig som han är, gillar att reta vänstermedierna pga detta. Det är ju ganska uppenbart att mycket av vad han skriver på X tex bara är trams och trollningar.
 
Håller med dig, men det är ju ännu mer polariserat i USA. Ganska fascinerande om man följer amerikanska medier och politik. Skillnaden i bilden som förmedlas av respektive sida är ju avgrundsvid.
Musk har ju blivit ett hatobjekt hos demokraternas medier sedan han bytte sida. Jag tror att Musk, barnslig som han är, gillar att reta vänstermedierna pga detta. Det är ju ganska uppenbart att mycket av vad han skriver på X tex bara är trams och trollningar.
Det finns teorier som säger att det är precis så här de med makt vill ha det. Att få vanligt folk att börja fajtas sinsemellan ger dessa människor möjligheten att få till det man vill bakom kulisserna, och får vanligt folk att bortse från egna behov och intressen. Ingen annanstans i världen ser du så många människor som är så pass förargade över att transpersoner överhuvudtaget får finnas eller att man får lov att ha skjutvapen - som då samtidigt fullständigt ignorerar den typ av politik som skulle göra skillnad för vanligt folk som de själva. Det är egentligen inte något nytt. När religion hade makt så var detta också en metod för att bibehålla makten och få befolkningen att fokusera på annat.

Att ens något så neutralt som ett drivmedel blivit så polariserat som det är, är helt sjukt. Det finns ingen logik i politiseringen av el/bensin/diesel/vätgas-diskussionen när man väl tänker på frågan. Det är som att politisera LCD/LED/OLED och ha människor som är svinsura på folk som väljer LCD av ekonomiska skäl och folk som säger till de som väljer OLED att deras skärm minsann inte är så klimatsmart som de tror, för att de kräver mer resurser i produktion. Släng då in massvis av desinformation i dessa diskussioner också..
 
Det jag har hört och läst är att kinesiska bilar ska konkurrera ut europeiska, men inte att vi ska sluta köpa kinesiska bilar eftersom Kina håller ihop med Ryssland och utför hybridkrigshandlingar mot Sverige.
Avseende denna "utkonkurrering" så tror jag att det är mycket skrämselnyheter, det säljer. Jag tror att den Kinesiska bilsektorn är inne i samma fas som USAs bilindustri befann sig i efter andra världskrigets slut. De har säkert ett hundratal nya bilföretag som alla konkurrerar om marknadsandelar, nästan ingen går med vinst - situationen är inte hållbar. Det är bara BYD och Li Auto som går med vinst (bortsett från mer traditionella företag som Geely). Deras bilindustri kommer konsolideras enormt när marknaden lugnat ned sig och man korat kanske 10-vinnare i detta race. Lägg sen på det faktum att Kinas ekonomi vuxit och att de stadigt rör sig mot att bli ett välutvecklat och rikt land. Kinesisk arbetskraft är inte så billig idag som den var för 20 år sedan, och den kommer bli dyrare. Näst på tur som billig arbetskraft blir de billigaste länderna i Asien och Afrika.

De bilföretag som lever kvar i Kina kommer behöva gå med vinst = bilarna kommer bli dyrare.

Sen kan man även tänka på hur det såg ut när Japanerna kom in på marknaden. Jag tror att man kan dra många liknelser till det också. De var billigare, de var bättre, de var mer tillförlitliga, de hade mer effektiva organisationer. Man var nog skiträdd även då. Men på något sätt så jämnades marknaden ut och vi har idag en blandning. Många Japanska märken har tillverkning i USA och Europa, då är man helt plötsligt nöjd. För det är egentligen bara det som det handlar om från den politiska sidan - att bevara arbetstillfällen. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser BYD och andra Kinesiska företag börja tillverka bilar i Europa och Nordamerika i framtiden, precis som Toyota tillverkar bilar i Nordamerika och Europa.

Den politiska sidan av Kina är dock en annan femma. Mitt inlägg syftade bara på att kommentera marknaden.
 
Låt oss återgå till fordonsrelaterade frågor innan någon moderator kommer och stänger tråden för att vi snackar för mycket politik.
Vad tror ni om alla €25000-bilar som flera tillverkare lovat ska komma 2025? Kommer de göra någon skillnad? Kommer någon vilja ha dessa bilar?

Nu släpptes priserna på Renault 5 exempelvis, visar sig att det handlar om 350 000 kronor snarare än 280k. För det få man en bil med mycket begränsad räckvidd.
Hyundai Inster är ett annat exempel, den kommer troligen också hamna över 300 000 kronor i Sverige.
Volkswagen ID.2all kommer ju inte ut till kund under 2025...De kanske eventuellt presenterar den under året.
Det enda som än så länge har svenskt pris under 300k är ju Citroen e-C3 och då är det den barskrapade versionen. Hur många sådana bilar kommer Citroen sälja i Sverige egentligen?
 
Avseende denna "utkonkurrering" så tror jag att det är mycket skrämselnyheter, det säljer. Jag tror att den Kinesiska bilsektorn är inne i samma fas som USAs bilindustri befann sig i efter andra världskrigets slut. De har säkert ett hundratal nya bilföretag som alla konkurrerar om marknadsandelar, nästan ingen går med vinst - situationen är inte hållbar. Det är bara BYD och Li Auto som går med vinst (bortsett från mer traditionella företag som Geely). Deras bilindustri kommer konsolideras enormt när marknaden lugnat ned sig och man korat kanske 10-vinnare i detta race. Lägg sen på det faktum att Kinas ekonomi vuxit och att de stadigt rör sig mot att bli ett välutvecklat och rikt land. Kinesisk arbetskraft är inte så billig idag som den var för 20 år sedan, och den kommer bli dyrare. Näst på tur som billig arbetskraft blir de billigaste länderna i Asien och Afrika.

De bilföretag som lever kvar i Kina kommer behöva gå med vinst = bilarna kommer bli dyrare.

Sen kan man även tänka på hur det såg ut när Japanerna kom in på marknaden. Jag tror att man kan dra många liknelser till det också. De var billigare, de var bättre, de var mer tillförlitliga, de hade mer effektiva organisationer. Man var nog skiträdd även då. Men på något sätt så jämnades marknaden ut och vi har idag en blandning. Många Japanska märken har tillverkning i USA och Europa, då är man helt plötsligt nöjd. För det är egentligen bara det som det handlar om från den politiska sidan - att bevara arbetstillfällen. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser BYD och andra Kinesiska företag börja tillverka bilar i Europa och USA i framtiden, precis som Toyota tillverkar bilar i USA och Europa.

Den politiska sidan av Kina är dock en annan femma. Mitt inlägg syftade bara på att kommentera marknaden.
Skillnaden mot Japan är väl att japanska märken står för 5% av världens bilar. Kina har kapacitet att tillverkar världens alla bilar. Resan är likadan, men magnituden är en helt annan.
 
Tillbaka
Topp