• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,001
Något särskilt man ska tänka på om man kikar på begagnade ID4or? Tycker priserna kommit ner en hel del på modeller som rullat omkring 4-5k mil. Kikade t ex på denna:
Inga konstigheter så länge man står ut med lite seg programvara i infotainmentsystemet
 
Inga konstigheter så länge man står ut med lite seg programvara i infotainmentsystemet
Något särskilt man ska tänka på om man kikar på begagnade ID4or? Tycker priserna kommit ner en hel del på modeller som rullat omkring 4-5k mil. Kikade t ex på denna:
Den senaste uppdateringen av mjukvara får det att flyta bra.

Men annars inget. Ganska slö men okej bil. Tar en Id4 före model 3 varje dag.
 
Jag har inte testat Teslas och har därmed ingen egen upplevelse av hur bra den funkar. Har du testat?

Jag har typ BMW:s bästa Driving assistant professional, och den går inte att lita på. Om jag släpper ratten styr den själv i kanske tio sekunder, sedan säger den till att jag ska lägga händerna på ratten. Och styr själv utan att mörda mig gör den bara så länge vägmarkeringarna är tydliga och den klarar att tolka vägutformningen korrekt. Om markeringarna är bortslitna, översnöade eller till exempel felaktiga för att vägutformningen ändrats och de inte hunnit måla rätt ännu, utan det finns rester av gamla markeringar för körfält som inte längre existerar så kan det gå åt skogen på mindre än en sekund, och man kan hamna i diket eller mötande körfält.

Så jag ser dagens körassistans som en extra försäkring som kanske räddar en ifall man skulle somna eller få en stroke.
Vilken modell och år?
 
Varför?
Har själv övervägt båda som budgetköp till hustrun

Har haft en 2020 ID.3 Max, och vi har en 24- 85x Enyaq och en 24-model 3 nu.

Om man inte behöver de större utrymmen parkeringssensorer/blinkersspak/förardisplay som finns i exv i en Enyaq(ja dörrarna fryser fast på även den om man inte behandlar med silikon) och så finns det inte överhuvudtaget något som är bättre på någon av dem jämfört med highland model 3 i alla fall, speciellt inte i icke GTX/RS versioner där interiören får ett rejält lyft. Enyaqen har dessutom fler fysiska knappar jämfört med ID.4. Inget som påverkar mig. Det enda jag gör är att byta låtar och höja/sänka volym 99%(av interaktionen med bilen så jag är kanske inte någon bra referens vad gäller det) av tiden. Med det sagt så hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ID.7. Nej jag är ingen Tesla fanboy, har dock haft en del bilar de 6-7 åren så har helt ok med personliga referenser.

Jämfört med tidigare model 3 låter jag vara osagt.

Vi har haft en 2020 Tiguan i tre år tidigare som @das_heuer verkar komma ifrån.
 
Senast ändrad:
Har haft en 2020 ID.3 Max, och vi har en 24- 85x Enyaq och en 24-model 3 nu.

Om man inte behöver de större utrymmen parkeringssensorer/blinkersspak/förardisplay som finns i exv i en Enyaq(ja dörrarna fryser fast på även den om man inte behandlar med silikon) och så finns det inte överhuvudtaget något som är bättre på någon av dem jämfört med highland model 3 i alla fall, speciellt inte i icke GTX/RS versioner där interiören får ett rejält lyft. Enyaqen har dessutom fler fysiska knappar jämfört med ID.4. Inget som påverkar mig. Det enda jag gör är att byta låtar och höja/sänka volym 99%(av interaktionen med bilen så jag är kanske inte någon bra referens vad gäller det) av tiden. Med det sagt så hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ID.7. Nej jag är ingen Tesla fanboy, har dock haft en del bilar de 6-7 åren så har helt ok med personliga referenser.

Jämfört med tidigare model 3 låter jag vara osagt.

Vi har haft en 2020 Tiguan i tre år tidigare som @das_heuer verkar komma ifrån.
För egen del blir det precis så, bytet av Tiguanen blir till fördel av el men inget behov av att skala ner i storlek.

Ny fråga: tvåhjulsdriven el vs diesel, någon skillnad eller samma i jämförelsen?
 
Ny fråga: tvåhjulsdriven el vs diesel, någon skillnad eller samma i jämförelsen?
Generellt funkar väl bakhjulsdrivet lika bra oavsett drivmedel.

Men min erfarenhet av framhjulsdriva elbilar är att de funkar sämre än framhjulsdrivna med förbränningsmotor, av två anledningar:
  • Elmotorn svarar snabbare, vilket ger mer hjulspinn.
  • Elbilen är lättare i fronten, vilket också ger mer hjulspinn.
 
Generellt funkar väl bakhjulsdrivet lika bra oavsett drivmedel.

Men min erfarenhet av framhjulsdriva elbilar är att de funkar sämre än framhjulsdrivna med förbränningsmotor, av två anledningar:
  • Elmotorn svarar snabbare, vilket ger mer hjulspinn.
  • Elbilen är lättare i fronten, vilket också ger mer hjulspinn.
Mm lite det jag misstänkte. Att gå från fyrhjulsdriven diesel SUV till bakhjulsdriven el lär märkas i körningen. Får undersöka saken vidare.
 
Mm lite det jag misstänkte. Att gå från fyrhjulsdriven diesel SUV till bakhjulsdriven el lär märkas i körningen. Får undersöka saken vidare.
Har du några särskilda behov? Min erfarenhet är att 4wd absolut är bättre men den stora skillnaden märks först när man drar släp eller behöver åka i branta backar vintertid. Att komma iväg vid ett rödljus är inga problem varken med fwd eller rwd ;) Att det är härligt att ha 4wd greppet säger jag inget emot.
 
Har du några särskilda behov? Min erfarenhet är att 4wd absolut är bättre men den stora skillnaden märks först när man drar släp eller behöver åka i branta backar vintertid. Att komma iväg vid ett rödljus är inga problem varken med fwd eller rwd ;) Att det är härligt att ha 4wd greppet säger jag inget emot.
Gläder att läsa det där 👍

Absolut inga speciella behov: typisk barnfamilj egentligen. Bilen ska till vardags rulla någon mil till/från kontor och sen lite utflykter/barnens aktiviteter. Det mest avancerade blir några turer till landet (Stockholm-Norrtälje, ca 15 mil). Tänker snarare på bekvämligheten som jag upplevt med min tidigare Alltrack och nuvarande Tiguan med fyrhjulsdriften. Har t ex aldrig upplevt sladd eller släpp på vintern, undantagsfall när det är is men det är vad det är.
 
Gläder att läsa det där 👍

Absolut inga speciella behov: typisk barnfamilj egentligen. Bilen ska till vardags rulla någon mil till/från kontor och sen lite utflykter/barnens aktiviteter. Det mest avancerade blir några turer till landet (Stockholm-Norrtälje, ca 15 mil). Tänker snarare på bekvämligheten som jag upplevt med min tidigare Alltrack och nuvarande Tiguan med fyrhjulsdriften. Har t ex aldrig upplevt sladd eller släpp på vintern, undantagsfall när det är is men det är vad det är.
Det är främst drivhjulsgreppet vid acceleration som påverkas egentligen. Varken broms eller stabilitet vid konstant gaspådrag påverkas (Tiguan+Alltrack är fwd vid lågt gaspådrag de också).
 
Det är främst drivhjulsgreppet vid acceleration som påverkas egentligen. Varken broms eller stabilitet vid konstant gaspådrag påverkas (Tiguan+Alltrack är fwd vid lågt gaspådrag de också).
Stort tack. Då låter det inte som att det ska vara en deal-breaker när jag jämför. Mitt behov är inte värre än 1000 mil/år varav 4-6 resor överstiger 10-15 mil, övriga resor under milen egentligen.
 
Gläder att läsa det där 👍

Absolut inga speciella behov: typisk barnfamilj egentligen. Bilen ska till vardags rulla någon mil till/från kontor och sen lite utflykter/barnens aktiviteter. Det mest avancerade blir några turer till landet (Stockholm-Norrtälje, ca 15 mil). Tänker snarare på bekvämligheten som jag upplevt med min tidigare Alltrack och nuvarande Tiguan med fyrhjulsdriften. Har t ex aldrig upplevt sladd eller släpp på vintern, undantagsfall när det är is men det är vad det är.
Tvåhjulsdriven elbil blir perfekt för dig, utifrån dina behov. Det är väl först på 90-talet som vanliga familjebilar började ha 4wd.
 
Stort tack. Då låter det inte som att det ska vara en deal-breaker när jag jämför. Mitt behov är inte värre än 1000 mil/år varav 4-6 resor överstiger 10-15 mil, övriga resor under milen egentligen.

Tvåhjulsdriven elbil blir perfekt för dig, utifrån dina behov. Det är väl först på 90-talet som vanliga familjebilar började ha 4wd.
Ja det har ju gått inflation i 4wd kan jag tycka. Verkar som gemene man verkar tro att de behöver 4wd och någon allmän missuppfattning att det skulle vara säkrare med 4wd 🙃
Men precis som @alfgren säger, det är bara ”drivhjuls-greppet” som blir bättre.
Absolut inget fel på 4wd men gemene man har knappast nytta av det.
 
Ja det har ju gått inflation i 4wd kan jag tycka. Verkar som gemene man verkar tro att de behöver 4wd och någon allmän missuppfattning att det skulle vara säkrare med 4wd 🙃
Men precis som @alfgren säger, det är bara ”drivhjuls-greppet” som blir bättre.
Absolut inget fel på 4wd men gemene man har knappast nytta av det.
Det roligaste är ju när man kollar YouTube och ser någon Amerikanare som säger att de får lite snö ibland och därför MÅSTE ha fyrhjulsdrift, men glömmer helt bort att riktiga vinterdäck finns. Ännu roligare är typ de som säger att deras hus är 500m in på en fin grusväg och därför också måste ha 4WD. Det har gjorts tester som man kan se på YouTube där man jämför en fyrhjulsdriven bil med "allseason"-däck med en bakhjul/framhjulsdriven bil med Nokian friktion eller dubb. Och 2WD vinner i nästan alla tester, ganska stort också.

Jag hade en bakhjulsdriven BMW med Nokian dubbdäck, hade aldrig några problem, inte ens i norra Norge. Min FWD V70 med likadana däck har aldrig haft några problem heller.
 
Ja det har ju gått inflation i 4wd kan jag tycka. Verkar som gemene man verkar tro att de behöver 4wd och någon allmän missuppfattning att det skulle vara säkrare med 4wd 🙃
Men precis som @alfgren säger, det är bara ”drivhjuls-greppet” som blir bättre.
Absolut inget fel på 4wd men gemene man har knappast nytta av det.
Precis. Alla personbilar är fyrhjulsbromsade och de allra flesta är tvåhjulsstyrda. I en nödsituation där man behöver bromsa, eller om man kommer för fort in i en kurva har fyrhjulsdriften ingen funktion.

Och däcken är som sagt vitala.
 
Det roligaste är ju när man kollar YouTube och ser någon Amerikanare som säger att de får lite snö ibland och därför MÅSTE ha fyrhjulsdrift, men glömmer helt bort att riktiga vinterdäck finns. Ännu roligare är typ de som säger att deras hus är 500m in på en fin grusväg och därför också måste ha 4WD. Det har gjorts tester som man kan se på YouTube där man jämför en fyrhjulsdriven bil med "allseason"-däck med en bakhjul/framhjulsdriven bil med Nokian friktion eller dubb. Och 2WD vinner i nästan alla tester, ganska stort också.

Jag hade en bakhjulsdriven BMW med Nokian dubbdäck, hade aldrig några problem, inte ens i norra Norge. Min FWD V70 med likadana däck har aldrig haft några problem heller.

Fast en fyrhjulsdriven bil med bra vinterdäck är oavsett bättre än tvåhjulsdrift.
Sedan är det även skillnad mellan 4WD och 4WD.
 
Fast en fyrhjulsdriven bil med bra vinterdäck är oavsett bättre än tvåhjulsdrift.
Sedan är det även skillnad mellan 4WD och 4WD.
Sant, allt annat lika är ju 4WD att föredra. Men en rejäl prisskillnad när jag jämför modellerna på begagnat marknaden. Om man då inte är i behov av det finns ju utrymme att tänka om. Vilket blir fallet i mitt läge. Nu blir diffen mellan min i princip maxade Tiguan från 2017 vs ID4 Pro 2022/2023 strax över 100k. Det är lockande.. :)
 
Sant, allt annat lika är ju 4WD att föredra. Men en rejäl prisskillnad när jag jämför modellerna på begagnat marknaden. Om man då inte är i behov av det finns ju utrymme att tänka om. Vilket blir fallet i mitt läge. Nu blir diffen mellan min i princip maxade Tiguan från 2017 vs ID4 Pro 2022/2023 strax över 100k. Det är lockande.. :)

Ja, har man en massa oplogad väg och djupsnö, så är absolut 4WD bra. För vanlig körning så tror jag inte att det är så stor skillnad. Är det så att endast 4WD kopplas in vid acceleration så är det inte sådär jättestor skillnad så länge man bara kör på vinterväg.
 
Ja, har man en massa oplogad väg och djupsnö, så är absolut 4WD bra. För vanlig körning så tror jag inte att det är så stor skillnad. Är det så att endast 4WD kopplas in vid acceleration så är det inte sådär jättestor skillnad så länge man bara kör på vinterväg.
Ja, elbilarna funkar så att det är en drivaxel som är primär (oftast bak) och alltid driver. Den andra drivaxelns motor aktiveras när man med gaspedalen beställer högre effekt än vad den primära drivaxeln kan leverera ensamt, eller när bilen detekterar hjulspinn på den primära drivaxeln.
 
Ja, elbilarna funkar så att det är en drivaxel som är primär (oftast bak) och alltid driver. Den andra drivaxelns motor aktiveras när man med gaspedalen beställer högre effekt än vad den primära drivaxeln kan leverera ensamt, eller när bilen detekterar hjulspinn på den primära drivaxeln.
Är det lika på alla elbilar eller finns det skillnader?
 
Är det lika på alla elbilar eller finns det skillnader?
Jag tror att de flesta funkar lika.

Min beskrivning är också något förenklad. Sportigare bilar som har torque vectoring kan aktivera båda drivaxlarna i kurvor, även om effekten hos den primära axeln skulle räcka till, och även om det inte förekommer något faktiskt hjulspinn.

Torque vectoring innebär alltså att bilen låter drivhjulen hjälpa till att vrida runt bilen i kurvorna, till exempel genom att ge mer kraft till bakaxeln inne i kurvan, och mer kraft till framaxeln för att räta upp bilen vid utgången ur kurvan. Mer avancerade bilar kan också ha lateral torque vectoring, där de hjul som ligger på yttersidan i kurvan får mer kraft. Sättet som bilen gör detta på är dock genom att lägga an bromsen hos hjul som ska ha mindre kraft. När vi kommer till bilar som har en motor per hjul kan det dock ske utan bromsning, och i stället genom att höger och vänster motor ger olika effekt. Tesla S Plaid som har två motorer bak kan göra detta.

Kommande BMW 3-serie neue klasse med fyra motorer kommer så klart också att kunna göra detta, både på fram- och bakaxel.
 
Senast ändrad:
Jag tror att de flesta funkar lika.

Min beskrivning är också något förenklad. Sportigare bilar som har torque vectoring kan aktivera båda drivaxlarna i kurvor, även om effekten hos den primära axeln skulle räcka till, och även om det inte förekommer något faktiskt hjulspinn.

Torque vectoring innebär alltså att bilen låter drivhjulen hjälpa till att vrida runt bilen i kurvorna, till exempel genom att ge mer kraft till bakaxeln inne i kurvan, och mer kraft till framaxeln för att räta upp bilen vid utgången ur kurvan. Mer avancerade bilar kan också ha lateral toque vectoring, där de hjul som ligger på yttersidan i kurvan får mer kraft. Sättet som bilen gör detta på är dock genom att lägga an bromsen hos hjul som ska ha mindre kraft. När vi kommer till bilar som har en motor per hjul kan det dock ske utan bromsning, och i stället genom att höger och vänster motor ger olika effekt. Tesla S Plaid som har två motorer bak kan göra detta.

Kommande BMW 3-serie neue klasse med fyra motorer kommer så klart också att kunna göra detta, både på fram- och bakaxel.
Polestar 3 har "äkta" torque-vectoring med enbart en motor på axeln, där bak. Någon form av kopplingslösning på diffen.
 
Ja, elbilarna funkar så att det är en drivaxel som är primär (oftast bak) och alltid driver. Den andra drivaxelns motor aktiveras när man med gaspedalen beställer högre effekt än vad den primära drivaxeln kan leverera ensamt, eller när bilen detekterar hjulspinn på den primära drivaxeln.

Så länge den aktiveras vid hjulspinn så är det ok, om den gör det bra.
 
Sant, allt annat lika är ju 4WD att föredra. Men en rejäl prisskillnad när jag jämför modellerna på begagnat marknaden. Om man då inte är i behov av det finns ju utrymme att tänka om. Vilket blir fallet i mitt läge. Nu blir diffen mellan min i princip maxade Tiguan från 2017 vs ID4 Pro 2022/2023 strax över 100k. Det är lockande.. :)
Mmm, det har blivit ganska prisvärt med begagnad elbil.
 
Tillbaka
Topp