• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    997
Är det någon här som kör kombinationen Tibber/Zaptek? Har en Zaptek Go som jag ska styra via Tibber (och en Pulse P1) men får det inte att fungera. Den lastbalanserar/begränsar inte alls vilket gör att huvudsäkringen överbelastas konstant. Det går heller inte att starta och stoppa laddningen via Tibber-appen. Trycker jag aktivt "Starta laddning" så händer absolut ingenting och har jag smart-laddning aktiverat så får jag bara en notis som säger att laddningen inte kunde startas pga tekniskt fel. Jag har inaktiverat Eco Mode i Zaptek-appen så det är inte det som spökar.
Kör inte kombo med tibbler men har haft problem med lastbalanseringen på Zaptec laddaren som inte funkat alls. Va väldigt störande att skjuta proppar så fort man slog på spisen när man ladda bilen…

Nu har jag däremot lyckats begränsa AC-laddström via bilen så nu överbelastar den inget ändå utan ger max 5,5kW precis som jag skrev i en post här ovanför.
 
Kör inte kombo med tibbler men har haft problem med lastbalanseringen på Zaptec laddaren som inte funkat alls. Va väldigt störande att skjuta proppar så fort man slog på spisen när man ladda bilen…

Nu har jag däremot lyckats begränsa AC-laddström via bilen så nu överbelastar den inget ändå utan ger max 5,5kW precis som jag skrev i en post här ovanför.
Mkt störigt. Du har ju betalat för en lösning för att slippa hålla på att begränsa laddström manuellt...
 
Kör inte kombo med tibbler men har haft problem med lastbalanseringen på Zaptec laddaren som inte funkat alls. Va väldigt störande att skjuta proppar så fort man slog på spisen när man ladda bilen…

Nu har jag däremot lyckats begränsa AC-laddström via bilen så nu överbelastar den inget ändå utan ger max 5,5kW precis som jag skrev i en post här ovanför.
Jag har också ställt ner min manuellt i bilen nu och sen undviker jag att starta laddningen när jag vet att vi ska laga mat eller liknande. Är svårare på natten när både laddare, två luft-luft värmepumpar och varmvattenberedaren drar igång samtidigt, man vill ju kunna nyttja full effekt på laddaren. 😅 Hade ju varit bra om det funkar som det ska, som @alfgren säger så har man ju betalat för en fungerande lösning och just integrationen mellan Tibber/Zaptek för både kostnad och lastbalansering var en av anledningarna att jag valde dem som leverantörer.

Tibber är bra på många sätt men deras kundsupport är bedrövlig. De går bara att nå via chatten på hemsidan och det brukar ta ungefär en vecka innan de återkommer i ärenden som deras chat-bot inte kan lösa. Får väl googla vidare och se om jag kan hitta fler tips. :(
 
Är det bara min Tesla som inte går att tvätta listerna på sidorna? Vad är felet?
IMG_0675.jpeg
 
Nu sitter jag på operationella leasingsidan där detta inte är ett problem, där finns i vissa fall möjlighet att köpa loss bilen till ett marknadsmässigt värde.

Jag är inte lika bevandrad på den finansiella som det här framförallt handlar om, men generellt brukar det vara skrivningar om att anvisad köpare löser restskuld alt. Bolaget löser bilen från finansiär. Det är väl just det sistnämnda som kan bli problematiskt, speciellt om restvärdet är långt under marknadsvärdet
Jag brukar göra så när jag köper fri bilen från bolaget (inte alltid jag gjort det) att jag tar in tre av varandra oberoende värderingar av bilen och så köper jag bilen för medelvärdet. Lägger med alla tre värderingarna tillsammans med köpeskontraktet i revisionen ifall SKV har åsikter. Brukar köra med 40% restvärde. Nu om ett års tid blir det extra spännande då de första två elbilarnas leasing går ut. Misstänker värdetappet är mer än 40% restvärde. Om det nu är helt nere på 25-30% kan man ju undra vad SKV tycker om det (jag kan ju inte påverka marknaden). I min optik som egenföretagare tänker jag inte sälja 3 år gamla elbilar för 30% av restvärdet. Känns som kapitalförstöring och bruksvärdet är högre än marknadsvärdet då får de stanna inom familjen.
 
Det har definitivt skett någon form av nedgradering i vissa avseenden, även för Tyskarna. En sak jag är less på med bilar idag är att allting ska kännas "sportigt". Journalister recenserar liksom en Passat och säger "styrningen kunde kännas mer sportig". Alla bilar ska ha hårdare fjädring och mer direkt inbromsning, och så vidare; spelar ingen roll om det är en kompakt-SUV eller en land yacht. Sen ska alla bilar, oavsett modell, vara bra på allt. Och det slutar ofta med att de blir dåliga på det mesta.

Jag hoppas att biltillverkare börjar gå tillbaka till att bygga bilar ämnade för ett användningsområde, vilket ger möjligheten att få till en riktigt bra bil för det ändamålet. En stor kombi ska vara praktisk, komfortabel och kunna ligga stabilt i 120kmh för komfortabla och tysta långkörningar - den behöver inte ha responsiv styrning, sportfjädring och annat trams. Lägg liksom tid och pengar på det bilen ska vara bra på istället.
Har samma erfarenhet, elbilar är sällan bra nog som BIL - om man har en verkligt bra fossilbil. (Har en närmast fullsmetad E-klass)
 
Hej!
Vi är ev i tagen för att byta andrabil. Har från början varit helt inställd på ice bil igen. Har nu börjat intressera mig för alternativ som går på el. Har mest kikat på Nissan Leaf 40kwh. Förutsättningarna är att den ska funka för jobbpendling 1.5mil enkel, lämning på förskola, kortare ärenden. Bor en bit norr om dalälven så kyla förekommer. Bilen kommer stå utomhus och jag kan ladda hemma. Kan tänka mig att sträcka budget till 150k. Räcker till en Leaf från ca 2019. Hur skulle ni tänka kring batterigaranti och andrahandsvärde m.m. Skulle det funka bra kan jag tänka mig att behålla rätt länge. Något annat man bör tänka på eller andra alternativ upp till 150k?
BMW i3. Eller lägg lite mer slantar för en VW ID.3. Båda bra mycket bättre bilar än Leaf o Zoe
 
Har samma erfarenhet, elbilar är sällan bra nog som BIL - om man har en verkligt bra fossilbil. (Har en närmast fullsmetad E-klass)
Gått från E klass 400 bensin till EQE ångrar mig inte med två undantag. Har ingen bil som man bränner till Italien på 15 timmar längre och saknar platsen i E klass T. Kostnadsmässigt i skatter och bränsle pratar vi i mitt fall en besparing på 7000 i månaden.
 
Tror inte filmen är den bästa som sitter på trösklarna från fabrik! Men absolut bättre än inget!
Sen beror det ju på hur ofta bilen tvättas och om det sitter någon form av "lack"skydd på filmen. Onekligen så fastnar skiten mer på filmen än på lacken
 
Det sitter PPF där. Du kan testa med fälgrent/oxalsyra för att få bort det gula. Dina ser dock så smutsiga ut att de behöver ett rejält bad med kallavfettning först.
Dålig PPF gulnar rätt fort. Men är det verkligen film där OEM på model 3? Kan inte komma ihåg att det satt något på min. Har iofs eftermonterad film på min. Fick med stänkskydd fram (som nu ändå är utbytta)

Om man har halv OCD och har lite pengar att bränna så kan man lägga ny bättre film som inte gulnar
 
Senast ändrad:
BMW i3. Eller lägg lite mer slantar för en VW ID.3. Båda bra mycket bättre bilar än Leaf o Zoe
En i3 med motsvarande batteristorlek kostar närmare 100 k mer än en Zoe med stora batteriet, och är mindre. Äldre i3 med lilla batteriet har kort räckvidd och går bara att ladda enfas. ID.3 är i en helt annan prisklass och är inte i närheten av 150 k. WhatCar jämförde begagnade Zoe och i3 och Zoe vann den jämförelsen:

Renault Zoe:
For - Cheaper to buy and run; goes further on a charge; roomier; softer ride
Against - Cheap-feeling interior; no AEB

BMW i3:
For - Classier interior; impressive performance; sharper handling; faster charging
Against - Poor range; less practical; ride could be smoother
 
Hej på er.
Skulle behöva lite inputs från er tjänstebilsförare här på forumet. Vi står i startgroparna att byta ut de flesta av tjänstebilarna på företaget och allt lutar åt att det blir elbilar som ska väljas. Tidigare har vi använt oss av ALD som leasingföretag men de är helt av banan när det kommer till sina TCO-kalkyler. Samma bil grundat på samma offert kan vara upp till 2700kr dyrare i månaden hos ALD jämfört med exempelvis Volkswagen finans.
Bilar vi kollar på är ID7 gtx och pro. Polestar 4, Tesla model Y.
Jag skulle vara väldigt tacksom om ni som håller på och skall byta tänstebil eller som nyligen har gjort det och har insyn i era TCO-kalkyler vill dela med er av vilket leasingbolag och vad för nivåer ni ligger på med ert leasingbolag.
 
Dålig PPF gulnar rätt fort. Men är det verkligen film där OEM på model 3? Kan inte komma ihåg att det satt något på min. Har iofs eftermonterad film på min. Fick med stänkskydd fram (som nu ändå är utbytta)

Om man har halv OCD och har lite pengar att bränna så kan man lägga ny bättre film som inte gulnar
100% av det är OEM. Själva filmen gulnar inte som det verkar utan det är bara att smutsen sätter fast sig något överjävligt där. Som om att avfettningen inte biter på nåt sätt. Sen kanske filmen gulnar också med tiden också senare men då får man väl byta den? Det som är bra är att filmen verkar tjock och tålig och min har inga tendenser att ramla av efter 30 mån.
 
Det här var ju inte så trevligt. Jobbigt för Wokes som valde Tesla av miljöskäl.
IMG_6784.jpeg
Vi är nog rätt många som åker Tesla för att det är den bästa elbilen för pengarna och struntar i åt vilket håll Adolf Musk viftar med armarna. Jag skulle nog iofs inte gjort om köpet men det beror mkt mer på den störiga farthållaren än (den likaledes störiga) storägaren.
 
Får jag fråga hur du håller den ren?
Jag lämnar in bilen på handtvätt hos några grabbar. De sa att de inte kunde rengöra den och att det är bättre att ta bort filmen.
Vi har iofs keramiskt lackskydd vilket säkert påverkar, men det har inte varit nåt problem hittils. Har inte ens använt avfettning ännu. Men nästa tvätt blir nog värre. Nu är det 6 veckors vintersmuts på bilen. :)
 
På tal om annat, för att hålla oss till ämnet.
Vad tycker ni om Volvos lanseringsstrategi för nya, rena elbilar? Jag fattar ingenting. EX90 går jag med på, men ES90? Vart är tanken att alla dessa stora, svindyra sedaner ska gå någonstans? Varken Europa eller USA är väl speciellt intresserade av en maffig sedan för runt miljonen? Tror dock den kommer se ganska bra ut, och effektiviteten kommer nog hjälpas enormt av den aerodynamiska förbättringen. Är det kanske Kineser som kommer köpa ES90?

I mars får vi mer information. Hoppas man får en timeline på kommande bilar också. Föräldrarna planerar elbilsköp 2026 och vill gärna ha Volvo. EX90 är för dyr och EX30 för liten, EX40 för gammal.
 
På tal om annat, för att hålla oss till ämnet.
Vad tycker ni om Volvos lanseringsstrategi för nya, rena elbilar? Jag fattar ingenting. EX90 går jag med på, men ES90? Vart är tanken att alla dessa stora, svindyra sedaner ska gå någonstans? Varken Europa eller USA är väl speciellt intresserade av en maffig sedan för runt miljonen? Tror dock den kommer se ganska bra ut, och effektiviteten kommer nog hjälpas enormt av den aerodynamiska förbättringen. Är det kanske Kineser som kommer köpa ES90?
Kanske en förhoppning om att gemena man ska sluta vara så skitnödiga, politiskt korrekta och woke så att det på sikt blir den nya direktörssläden??
Typ 2030-talets BMW740 🤷🏼‍♂️ Vräkigt ska det vara

Jag själv tycker den ser riktigt bra ut och skulle nog kunna tänkt mig en men tvivlar på att den går in i företagets TCO-kalkyl.

Men delar din osäkerhet om vilka den faktiskt riktas mot. Blir intressant att se hur väl den säljer sen. Men återigen, riktigt läcker imho
 
Tillbaka
Topp