• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    997
Skillnaden mot Japan är väl att japanska märken står för 5% av världens bilar. Kina har kapacitet att tillverkar världens alla bilar. Resan är likadan, men magnituden är en helt annan.
Ja, det är väl den stora skillnaden. Vi får se hur det blir. Det är en intensiv period i bilindustrin, och det är svårt att avgöra exakt vad som kommer att hända.
Men jag tror fortfarande att Kinesiska bilar kommer att bli dyrare. De går med massförluster i syfte att vinna marknadsandelar - priskriget i Kina är helt galet. Som hjälp får de bidrag från staten, det är liksom inte hållbart att hålla på så i 50 år. Att sitta på en massa kapacitet är också dyrt, vilket är en av anledningarna till att Kinesiska märken har satsat på att börja exportera till Europa där de kan sälja bilarna dyrare än i Kina. Jag tror dock att Kina kommer att exportera många, många fler bilar till Afrika, Ryssland och Sydamerika - alla länder som inte har en egen bilindustri och därmed inget att förlora. I Australien säljer de väl ganska bra?

Det ska bli intressant att följa de nästkommande 10-15 åren i bilindustrin.
 
Är det fortfarande Tesla som ligger i framkant för självkörning eller finns det fler alternativ? Söker något som klarar att man släpper händer och blick från körningen utan att hamna i diket.
 
Låt oss återgå till fordonsrelaterade frågor innan någon moderator kommer och stänger tråden för att vi snackar för mycket politik.
Vad tror ni om alla €25000-bilar som flera tillverkare lovat ska komma 2025? Kommer de göra någon skillnad? Kommer någon vilja ha dessa bilar?

Nu släpptes priserna på Renault 5 exempelvis, visar sig att det handlar om 350 000 kronor snarare än 280k. För det få man en bil med mycket begränsad räckvidd.
Hyundai Inster är ett annat exempel, den kommer troligen också hamna över 300 000 kronor i Sverige.
Volkswagen ID.2all kommer ju inte ut till kund under 2025...De kanske eventuellt presenterar den under året.
Det enda som än så länge har svenskt pris under 300k är ju Citroen e-C3 och då är det den barskrapade versionen. Hur många sådana bilar kommer Citroen sälja i Sverige egentligen?
I Frankrike kostar Renault 5 med det stora batteriet €29k eller 332tkr. Billigaste snikmodellen går på €25k utan bidrag.

Vet någon varför de blir så mycket dyrare i Sverige? Tror de att de kan få till en högre marginal på Svenska marknaden eller finns det skattemässiga skäl kanske?
Översatt från franska Renault-sidan;
1737640555307.png
 
Funderar på att köpa en begagnad EV till min dotter. Hur tänkte ni som har köpt begagnade evs? Har ni gjort batterihälsotest innan köp? Har ni låtit någon ev verkstad genomgå bilen innan köp som exempelvis Gruffman eller Evrepair? Tittar på I3, Model 3, Zoe, I-pace, Leaf men tycker det är lite av en djungel att veta vad för fel man skall titta efter.
 
I Frankrike kostar Renault 5 med det stora batteriet €29k eller 332tkr. Billigaste snikmodellen går på €25k utan bidrag.

Vet någon varför de blir så mycket dyrare i Sverige? Tror de att de kan få till en högre marginal på Svenska marknaden eller finns det skattemässiga skäl kanske?
Översatt från franska Renault-sidan;
1737640555307.png
Är det inte Hedin som importerar Renault till Sverige? Utan att ha jämfört bilarna närmare gissar jag att dom prioriterar vinst per bil före volym.
Men det kan ju vara en farlig strategi när det är så lätt att parallellimportera i EU. 😄
 
Funderar på att köpa en begagnad EV till min dotter. Hur tänkte ni som har köpt begagnade evs? Har ni gjort batterihälsotest innan köp? Har ni låtit någon ev verkstad genomgå bilen innan köp som exempelvis Gruffman eller Evrepair? Tittar på I3, Model 3, Zoe, I-pace, Leaf men tycker det är lite av en djungel att veta vad för fel man skall titta efter.
Är väl som vid alla begagnatköp. Man får läsa på lite om det finns några typfel med modellen, sen leta efter ett fint ex.
 
Ja, det är väl den stora skillnaden. Vi får se hur det blir. Det är en intensiv period i bilindustrin, och det är svårt att avgöra exakt vad som kommer att hända.
Men jag tror fortfarande att Kinesiska bilar kommer att bli dyrare. De går med massförluster i syfte att vinna marknadsandelar - priskriget i Kina är helt galet. Som hjälp får de bidrag från staten, det är liksom inte hållbart att hålla på så i 50 år. Att sitta på en massa kapacitet är också dyrt, vilket är en av anledningarna till att Kinesiska märken har satsat på att börja exportera till Europa där de kan sälja bilarna dyrare än i Kina. Jag tror dock att Kina kommer att exportera många, många fler bilar till Afrika, Ryssland och Sydamerika - alla länder som inte har en egen bilindustri och därmed inget att förlora. I Australien säljer de väl ganska bra?

Det ska bli intressant att följa de nästkommande 10-15 åren i bilindustrin.
Det problemetatiska skiftet för europeiska bilmärken har redan börjat men det märks inte som i att kinesiska bilar väller in i europa (än) utan det märks att försäljningen sjunker drastiskt för de europeiska i Kina. Det försprång man har haft tekniskt är borta, definitivt på elsidan, och varumärkena är inte lika attraktiva längre. För stora europeiska märken handlar kinesiska marknaden ofta om 25% så det är ganska dramatiskt.
Funderar på att köpa en begagnad EV till min dotter. Hur tänkte ni som har köpt begagnade evs? Har ni gjort batterihälsotest innan köp? Har ni låtit någon ev verkstad genomgå bilen innan köp som exempelvis Gruffman eller Evrepair? Tittar på I3, Model 3, Zoe, I-pace, Leaf men tycker det är lite av en djungel att veta vad för fel man skall titta efter.
Av de tre du nämner är Model 3 den överlägset bästa ELbilen med I-pace på andra plats. De fyra befinner sig dock i väldigt olika segment prismässigt - vad är budgeten och vilka behov finns?
 
Det problemetatiska skiftet för europeiska bilmärken har redan börjat men det märks inte som i att kinesiska bilar väller in i europa (än) utan det märks att försäljningen sjunker drastiskt för de europeiska i Kina. Det försprång man har haft tekniskt är borta, definitivt på elsidan, och varumärkena är inte lika attraktiva längre. För stora europeiska märken handlar kinesiska marknaden ofta om 25% så det är ganska dramatiskt.

Av de tre du nämner är Model 3 den överlägset bästa ELbilen med I-pace på andra plats. De fyra befinner sig dock i väldigt olika segment prismässigt - vad är budgeten och vilka behov finns?
Jag tror främst att de europeiska tillverkarna som kommer få störst problem i längden är de som ligger i mellansegmentet. Volkswagen typ, de måste hänga med i teknikutvecklingen och främst vad gäller pris - deras varumärke kan liksom inte rädda försäljningen i Kina.

Om ni någonsin varit i Kina så lär ni ha märkt hur jäkla märkesberoende de är där borta. Varumärket är extremt viktigt och då ska det gärna vara Europeiskt, i vissa fall Amerikanskt. Det finns 1,4 miljarder människor i Kina och många har pengar.

En familjemedlem till mig arbetar för tillfället på ett Kinesiskt bolag. Han berättar att ingen av kollegorna vill ha BYD, det är som att köpa en tråkig folkvagn, alla har en. De går ändå och köper Mercedes, BMW, Porsche, Volvo och Land Rover trots att bilarna är mycket dyrare och teknikmässigt inte något bättre. Denna marknaden tror jag kommer stabilisera sig för europeiska tillverkare så snart både den inhemska marknaden i Kina börjar stabilisera sig och så snart de Europeiska tillverkare börjar komma med riktigt intressanta elbilar för den Kinesiska marknaden. Och de behöver liksom inte sälja miljontals bilar i Kina som VW skulle vilja göra. Säljer Volvo 400,000 bilar i Kina så är man skitglad.

Jag var nästintill chockad när jag var i Shanghai och såg hur mycket de brydde sig om varumärke och status, och att köpa dyra grejer. Ni som har varit på Harrods i London känner nog igen detta.

Detta är såklart bara en gissning baserat på vad jag sett i Kina. Det går inte att undgå att de säljer färre bilar i Kina och ingen kan egentligen veta exakt vad som kommer att hända om, säg 5 år. Men jag skulle bli förvånad om Europeiska märkena "kastas ut" från marknaden, av tidigare beskrivna anledningar.
 
Av de tre du nämner är Model 3 den överlägset bästa ELbilen med I-pace på andra plats. De fyra befinner sig dock i väldigt olika segment prismässigt - vad är budgeten och vilka behov finns?
Tittat mycket på I-pace. Finns exemplar runt om i Europa som gått 3-4000 mil är 2-3 år gamla och kostar 250000 eller tom mindre. Men är lite nervös för support från Jaguar ifall bilen strular, märket verkar vara i upplösning. Då är en Model 3 ett mer säkert kort. Finns fler och även fler verkstäder som kan lösa evt fel (utöver Tesla själva). Eftersom jag har fått tidernas sämsta kundservice av BMW den ena gången jag var så dum att köpa en ny sådan är jag måttligt intresserad av i3 även om den verkar trevlig. Behov 5-9 mil om dagen (inte ladda varje dag) så reell räckvidd på minimum 300 km vinter vid 80% ladd. Budgetmässigt gärna max 250 men om det skall vara en 3a verkar taket behöva höjas till 300...
 
Tillbaka
Topp