Ja, det är väl den stora skillnaden. Vi får se hur det blir. Det är en intensiv period i bilindustrin, och det är svårt att avgöra exakt vad som kommer att hända.Skillnaden mot Japan är väl att japanska märken står för 5% av världens bilar. Kina har kapacitet att tillverkar världens alla bilar. Resan är likadan, men magnituden är en helt annan.
Men jag tror fortfarande att Kinesiska bilar kommer att bli dyrare. De går med massförluster i syfte att vinna marknadsandelar - priskriget i Kina är helt galet. Som hjälp får de bidrag från staten, det är liksom inte hållbart att hålla på så i 50 år. Att sitta på en massa kapacitet är också dyrt, vilket är en av anledningarna till att Kinesiska märken har satsat på att börja exportera till Europa där de kan sälja bilarna dyrare än i Kina. Jag tror dock att Kina kommer att exportera många, många fler bilar till Afrika, Ryssland och Sydamerika - alla länder som inte har en egen bilindustri och därmed inget att förlora. I Australien säljer de väl ganska bra?
Det ska bli intressant att följa de nästkommande 10-15 åren i bilindustrin.