• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,003
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
Kia EV3? Kia EV6, Hyundai Ioniq 5?
 
Kia EV3? Kia EV6, Hyundai Ioniq 5?
Tänkte precis på EV3:an med stora batteriet också. Verkar vara en rätt trevlig bil för priset.
EV6 och Ioniq 5 laddar väl bättre, det är nog den stora skillnaden.
1738239336640.png
 
Ev3 är bra input, den ska vi testköra. Ev6 och ioniq ser så tråkiga ut, se de går bort.
Här är ett exempel med lite fler bilder
 
Zeekr 7X ska levereras i Juni i år. Den har deras s.k. "golden battery", ett LFP eller NMC batteri som laddar extremt snabbt. Vi snackar 480kW maxffekt. Bilen kommer till Sverige men min fundering är också om tekniken kommer delas med systermärkena Volvo & Polestar? Det visar sig att Zeekr 7X designades i Göteborg, och Zeekr's legala namn är typ "Zeekr Technology Group" eller något liknande - vilket för mig låter som att de kommer sälja teknologin också, inte bara bygga bilar.

Kan de få in golden-batteriet i nästkommande SPA3 eller SEA-bilar som Volvo och Polestar byggs på så ligger Volvo helt plötsligt i topp bland västerländska bilmärken med avseende på laddprestanda.

Är det någon här som har mer insikt i det här?
1738246307437.png
 
Den ser inte ut som en ID, därav inkluderingen.
Ok! Trodde du störde dig på något tekniskt i den och då ville jag bara ge en headsup att alla problem ID4 har - de har Q4 också. Till ett högre pris...
EV 6 kostar ca 200.000 kr mer. Jag vette tusan om det är värt det?!
Spontant inte. Jag tycker EV6 är märkligt trång invändigt i förhållande till sina yttermått. Men den finns ju med AWD vilket lillebror inte gör än.
 
Zeekr 7X ska levereras i Juni i år. Den har deras s.k. "golden battery", ett LFP eller NMC batteri som laddar extremt snabbt. Vi snackar 480kW maxffekt. Bilen kommer till Sverige men min fundering är också om tekniken kommer delas med systermärkena Volvo & Polestar? Det visar sig att Zeekr 7X designades i Göteborg, och Zeekr's legala namn är typ "Zeekr Technology Group" eller något liknande - vilket för mig låter som att de kommer sälja teknologin också, inte bara bygga bilar.

Kan de få in golden-batteriet i nästkommande SPA3 eller SEA-bilar som Volvo och Polestar byggs på så ligger Volvo helt plötsligt i topp bland västerländska bilmärken med avseende på laddprestanda.

Är det någon här som har mer insikt i det här?
1738246307437.png
Ingen koll, men såg på oos:s yt att det krävs en speciell laddare som bara finns i enstaka ex tom i kina, så det lär nog dröja några år innan det funkar i praktiken oavsett.
Men kul att utvecklingen går fortsatt snabbt framåt!
 
Ingen koll, men såg på oos:s yt att det krävs en speciell laddare som bara finns i enstaka ex tom i kina, så det lär nog dröja några år innan det funkar i praktiken oavsett.
Men kul att utvecklingen går fortsatt snabbt framåt!
Absolut, lite future-proofing så att säga. Alltid bra ju. Bilen är inte speciellt dyr heller. 6-700tkr är inte fy skam för den tekniken.
Sen betyder det ju inte att prestandan inte påverkar ändå. Kan man inte få 480kW så kan man få 250kW mycket längre än man kan på andra bilar. Denna jäkeln låg ju på 200kW vid 90%. Laddkurvan är ju fantastisk.
 
Senast ändrad:
Vilket köp verkar mest intressant? Hur hade ni resonerat?

1. Tesla Model Y LR AWD 2023 3500mil för ~470’
Eller
2. Tesla Model Y LR AWD 2023 4700mil, 4 månader kortare nybilsgaranti än ovan och kommer med USS (parkeringssensorer) för ~455’.

1 är producerad 2023-02 och 2 är producerad 2022-09 om det har någon betydelse.

Tacksam för input ✌️
 
Vilket köp verkar mest intressant? Hur hade ni resonerat?

1. Tesla Model Y LR AWD 2023 3500mil för ~470’
Eller
2. Tesla Model Y LR AWD 2023 4700mil, 4 månader kortare nybilsgaranti än ovan och kommer med USS (parkeringssensorer) för ~455’.

1 är producerad 2023-02 och 2 är producerad 2022-09 om det har någon betydelse.

Tacksam för input ✌️
Skulle generellt välja en nyare Tesla, även om det i det här fallet förmodligen inte spelar någon större roll. Kvaliteten på Tesla har blivit successivt bättre över tid. Parkeringssensorer är en non-issue, funkar bra med kameralösningen.
 
Skulle generellt välja en nyare Tesla, även om det i det här fallet förmodligen inte spelar någon större roll. Kvaliteten på Tesla har blivit successivt bättre över tid. Parkeringssensorer är en non-issue, funkar bra med kameralösningen

Tack för svar!

Generellt är väl alltid nyare modell något att föredra tänker jag. Men är kvaliteten, då tänker jag dels på interiören och konstruktionen (fel kopplat till exempelvis paneler som inte är helt i linje), märkbart annorlunda '23 jämfört mot '24 eller är det att bilen har byggts med bättre delar för att öka livslängden? Tänker om det är värt ~60' att gå upp ett modellår.
 
Tack för svar!

Generellt är väl alltid nyare modell något att föredra tänker jag. Men är kvaliteten, då tänker jag dels på interiören och konstruktionen (fel kopplat till exempelvis paneler som inte är helt i linje), märkbart annorlunda '23 jämfört mot '24 eller är det att bilen har byggts med bättre delar för att öka livslängden? Tänker om det är värt ~60' att gå upp ett modellår.
Generell byggkvalitet och framförallt interiör och buller förbättrades drastiskt i refreshen av m3 förra året och my i år.
 
Generell byggkvalitet och framförallt interiör och buller förbättrades drastiskt i refreshen av m3 förra året och my i år.
Av allt jag kunnat utläsa på internet har jag inte kunnat upptäcka några direkta skillnader årsmodellerna sinsemellan mer än att jämförs en 23/24:a mot en 21:a är skillnaden drastisk gällande bullernivån. Men jag har inte kunnat utläsa några direkta konstruktionsskillnader som gör att 2024 är annorlunda.

Vet du då vad som skiljer årsmodellerna emellan som påverkar bullernivån möjligtvis?
 
Senast ändrad:
Jag tycker kanske att det något du kan googla efter själv, men så här säger första söksvaret:

2024 Tesla Model 3: 20 Percent Less Noise, Vibration, and Harshness​

Tesla says it has improved the Model 3's noise, vibration, and harshness (NVH) by 20 percent, reducing road noise, wind noise, and tire noise. Changes to the chassis have resulted in a 20 to 50 percent reduction of vibrations as well.

 
Jag tycker kanske att det något du kan googla efter själv, men så här säger första söksvaret:

2024 Tesla Model 3: 20 Percent Less Noise, Vibration, and Harshness​

Tesla says it has improved the Model 3's noise, vibration, and harshness (NVH) by 20 percent, reducing road noise, wind noise, and tire noise. Changes to the chassis have resulted in a 20 to 50 percent reduction of vibrations as well.


Jo, jag vet att det var en större förändring på Model 3 under 2024. Men nu är det inte en Model 3 jag är ute efter som kanske missades i kontexten, ursäktar det i sådant fall. Eller menar du att en 2024 Model 3 och 2024 Model Y är jämförbara?
 
Senast ändrad:
...Zeekr's legala namn är typ "Zeekr Technology Group" eller något liknande - vilket för mig låter som att de kommer sälja teknologin också, inte bara bygga bilar.
Företaget hette tidigare China Euro Vehicle Technology AB, och har tagit fram drivlinor och annan teknik till flertalet elbilar inom Geely, det vill säga Volvo, Polestar, Zeekr, Smart, Lotus och så vidare.

Så det är nog ganska givet att teknik som dyker upp i bilar från Zeekr även dyker upp hos deras syskonmärken.
 
Jo, jag vet att det var en större förändring på Model 3 under 2024. Men nu är det inte en Model 3 jag är ute efter som kanske missades i kontexten, ursäktar det i sådant fall. Eller menar du att en 2024 Model 3 och 2024 Model Y är jämförbara?
MY uppdaterades mycket i början så en 2021 är märkbart hårdare och bullrigare men skillnaden mellan 22-23-24 ska vara mindre.
 
Företaget hette tidigare China Euro Vehicle Technology AB, och har tagit fram drivlinor och annan teknik till flertalet elbilar inom Geely, det vill säga Volvo, Polestar, Zeekr, Smart, Lotus och så vidare.

Så det är nog ganska givet att teknik som dyker upp i bilar från Zeekr även dyker upp hos deras syskonmärken.
Utvecklas väl också på Lindholmen.
 
MY uppdaterades mycket i början så en 2021 är märkbart hårdare och bullrigare men skillnaden mellan 22-23-24 ska vara mindre.
Det enda jag kan se som kan ha ett större värde i sig är förmodligen HW3/4-uppdateringen. Att 2024 kommer med förbättrade kameror. Det är väl den detaljen som jag får försöka värdera hur mycket jag kan tänka mig betala mer för att få den uppgraderingen. Då jag inte lyckats hitta någon faktisk differens gällande ljudisolering och fjädring mellan 2023 och 2024. Men hade såklart varit förargligt att ha fel i efterhand.
 
Tesla uppdaterar inte med årsmodeller utan förbättringar kan komma när som helst. De förbättrar produktionen hela tiden med småsaker, typ ändringar i chassidetaljer eller elektronik och ändrade moment i monteringslinan.
 
Min är tyvärr likadan. Har skapat ärende hos Tesla för att höra vad de säger. Hittat lite info på nätet om det här, ska tydligen funka få det hyffsat rent med kallavfettning o en massa skrubbande.
Jag har exakt samma problem på min vita 2023 M3 (ångrar att jag inte valde någon annan färg). Helt omöjligt att få rent, och även om hårt skrubbande gör det lite bättre så är det tillbaka på några dagar. Informera gärna när Tesla svarat dig.
 
Jag har exakt samma problem på min vita 2023 M3 (ångrar att jag inte valde någon annan färg). Helt omöjligt att få rent, och även om hårt skrubbande gör det lite bättre så är det tillbaka på några dagar. Informera gärna när Tesla svarat dig.
Byt till en annan ppf? Det är ju bara ett klistermärke.
 
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
Av dessa är det bara EQE som kommer passa.
30mil på motorväg och på vintern, fixar få bilar.
Och kommer du från en E-klass, får du svårt att köra något annat än en premium-tysk. BMW i4 är halvkombi så oväntat praktisk men trång annars.
iX kanske?
 
Tillbaka
Topp