• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,004
Med ungefär samma krav (bakåtvänd stol) plus barnvagn etc valde vi en i5 touring. Kör E-klass idag och tyvärr är EQEn för dålig när det kommer till plats i baksäte och bagage för vår del.

Håller med föregående här att det är svårt att gå från E-klass till tex Kia. Bra bilar definitivt men har blivit bortskämd när det kommer till komfort.
Kollade du på EQS?
Är den som är rymlig med halvkombi
 
I4 M50.
Försäkringen verkar vara helt galen på de bilarna.

Jag tog en långkörning med en E 300de för någon månad sedan.
Tråkigt nog så blev jag inte imponerad. Jag hade förväntat mig mer.
Jag hade en BMW 3ah för en massa herrans år sedan. Även den kändes bättre än MB’n
Körde du nyaste E håller jag med. Alla nya MB är rätt plastiga. EQS är ok men BMW är tigtare numera
 
Körde du nyaste E håller jag med. Alla nya MB är rätt plastiga. EQS är ok men BMW är tigtare numera

Ja, nyaste E-klassen. Blev inte impad av vare sig material, sittkomfort eller körkomfort.
Deras "ambilight" var dessutom bara att slå av då galningarna har klarat av att placera en light strip just under vindrutan så att man ska bli så bländad som möjligt.
Fruktansvärt tråkig bil enligt mig
 
Deras "ambilight" var dessutom bara att slå av då galningarna har klarat av att placera en light strip just under vindrutan så att man ska bli så bländad som möjligt.
Mysbelysning i instrumentpanel och dörrsidor är enligt mig en av de mest onödiga detaljerna som blivit populära i bilar på senare år.

I fullt dagsljus syns den knappt. När det är mörkt är det en störande ljuskälla inne i kupén.

Men passagerare uppskattar den väl mer än föraren.

Eftersom den går att stänga av är den dock bara onödig och inget egentligt problem.

En av de dummaste trenderna, som faktiskt är ett problem är dörrhandtag som fälls ut och in elektriskt och riskerar att krångla, exempelvis i kyla, och även när de funkar inte tillför något alls utöver vanliga handtag. Ser de coola ut? Jag kunde inte bry mig mindre. Den coolhetskänslan överskuggas hos mig totalt av den negativa känslan att det är mindre funktionellt. De ska visst sänka energiförbrukningen en smula. Är det någon som sett någon siffra på hur många ören man faktiskt sparar under bilens livstid? Hur många procent motsvarar det av totalkostnaden för elektromekaniken och eventuell underhållskostnad?
 
Senast ändrad:
Mysbelysning i instrumentpanel och dörrsidor är enligt mig en av de mest onödiga detaljerna som blivit populära i bilar på senare år.

I fullt dagsljus syns den knappt. När det är mörkt är det en störande ljuskälla inne i kupén.

Men passagerare uppskattar den väl mer än föraren.

Eftersom den går att stänga av är den dock bara onödig och inget egentligt problem.

En av de dummaste trenderna, som faktiskt är ett problem är dörrhandtag som fälls ut och in elektriskt och riskerar att krångla, exempelvis i kyla, och även när de funkar inte tillför något alls utöver vanliga handtag. Ser de coola ut? Jag kunde inte bry mig mindre. Den coolhetskänslan överskuggas hos mig totalt av den negativa känslan att det är mindre funktionellt. De ska visst sänka energiförbrukningen en smula. Är det någon som sett någon siffra på hur många ören man faktiskt sparar under bilens livstid? Hur många procent motsvarar det av totalkostnaden för elektromekaniken och eventuell underhållskostnad?
Ambilight är ju skitmysigt, men bara om man kan ställa in rätt färgnyans och ljusstyrka.
Dörrhandtag, medhåll totalt fel väg.
 
Fynda elbil? Blir ett spännande segment. Samtidigt konstigt av koncernen att nu ha 3 likadana bilar? Id4, enyaq och q4? Kan väl inte vara ett smart ekonomiskt beslut?

 
Fynda elbil? Blir ett spännande segment. Samtidigt konstigt av koncernen att nu ha 3 likadana bilar? Id4, enyaq och q4? Kan väl inte vara ett smart ekonomiskt beslut?

Nej, tanken med vw:s alla varumärken var ju täcka upp olika prissegment.
Kan dom inte prisdifferentiera blir det ju intern kannibalism. 😁
 
Fynda elbil? Blir ett spännande segment. Samtidigt konstigt av koncernen att nu ha 3 likadana bilar? Id4, enyaq och q4? Kan väl inte vara ett smart ekonomiskt beslut?

Nej, tanken med vw:s alla varumärken var ju täcka upp olika prissegment.
Kan dom inte prisdifferentiera blir det ju intern kannibalism. 😁
De har dessutom redan kastat om ordning där det förut var Audi > VW > Skoda. På just den plattformen känns Det som Skoda > Audi > VW. Bortser man från Cupras ungdomliga sportighet och att jag bara kört ID3/Born så skulle jag nog lägga Tavascan över ID4 och eventuellt även över Q4...
 
Jag har en Tesla Model Y och senaste generationens Wall Connector. Mitt hus är säkrat med 25A, och min elektriker som utförde installationen har mätt upp 25A i kabeln som ansluter till Wall Connectorn. Vid installationen valde vi 25A som maxström i appen.

Trots detta får jag maximalt 16A vid laddning. Det är egentligen inget problem, eftersom jag laddar under natten och bilen alltid hinner bli fulladdad. Dessutom har jag en 250 kW-laddare bara tre minuter från huset om det skulle behövas. Min fråga är snarare av ren nyfikenhet, då jag vill förstå hur det fungerar.

Jag är ingen elektriker, men jag trodde att jag skulle få upp till 25A och att laddaren/bilen sedan skulle lastbalansera vid behov, exempelvis mellan 16A och 25A.
IMG_5074.jpg


Är det korrekt att jag endast får 16A? Eller behöver jag ändra någon inställning i bilen eller appen?

Vänligen,
Martin
 
Jag har en Tesla Model Y och senaste generationens Wall Connector. Mitt hus är säkrat med 25A, och min elektriker som utförde installationen har mätt upp 25A i kabeln som ansluter till Wall Connectorn. Vid installationen valde vi 25A som maxström i appen.

Trots detta får jag maximalt 16A vid laddning. Det är egentligen inget problem, eftersom jag laddar under natten och bilen alltid hinner bli fulladdad. Dessutom har jag en 250 kW-laddare bara tre minuter från huset om det skulle behövas. Min fråga är snarare av ren nyfikenhet, då jag vill förstå hur det fungerar.

Jag är ingen elektriker, men jag trodde att jag skulle få upp till 25A och att laddaren/bilen sedan skulle lastbalansera vid behov, exempelvis mellan 16A och 25A.
IMG_5074.jpg


Är det korrekt att jag endast får 16A? Eller behöver jag ändra någon inställning i bilen eller appen?

Vänligen,
Martin
Laddaren i bilen klarar bara 16A trefas
 
Jag har en Tesla Model Y och senaste generationens Wall Connector. Mitt hus är säkrat med 25A, och min elektriker som utförde installationen har mätt upp 25A i kabeln som ansluter till Wall Connectorn. Vid installationen valde vi 25A som maxström i appen.

Trots detta får jag maximalt 16A vid laddning. Det är egentligen inget problem, eftersom jag laddar under natten och bilen alltid hinner bli fulladdad. Dessutom har jag en 250 kW-laddare bara tre minuter från huset om det skulle behövas. Min fråga är snarare av ren nyfikenhet, då jag vill förstå hur det fungerar.

Jag är ingen elektriker, men jag trodde att jag skulle få upp till 25A och att laddaren/bilen sedan skulle lastbalansera vid behov, exempelvis mellan 16A och 25A.
IMG_5074.jpg


Är det korrekt att jag endast får 16A? Eller behöver jag ändra någon inställning i bilen eller appen?

Vänligen,
Martin
Sitter i bilen vid hemma laddning i typ2 uttaget. Tesla tar emot max 16A laddström via 3-fas vilket ger en laddeffekt på 11kW.
 
Jag har en Tesla Model Y och senaste generationens Wall Connector. Mitt hus är säkrat med 25A, och min elektriker som utförde installationen har mätt upp 25A i kabeln som ansluter till Wall Connectorn.
Hur kunde elektrikern mäta upp 25 ampere i kabeln? Hade ni alltså en last som drog 25 ampere på alla tre faserna? Det är ju 17 kilowatt, alltså typ två villapannor.
 
Hur kunde elektrikern mäta upp 25 ampere i kabeln? Hade ni alltså en last som drog 25 ampere på alla tre faserna? Det är ju 17 kilowatt, alltså typ två villapannor.
Spontant tror jag på en kommunikationsförbistring här. För precis som du säger - att praktiskt testa det gör man inte riktigt med en multimeter ;)
 
Någon som kan peka mig i rätt riktning gällande vagnskadegarantin på en Tesla? Försöker hitta officiell information om detta men lyckas inte. Vill försäkra mig om att min täcks av vagnskadegarantin då jag planerat att skaffa en halvförsäkring men vill bara vara säker på detta först. Bilen registrerades 2023-11-17 och läst i forum att vagnskadegarantin (likt andra bilmärken) är 3 år.
 
Någon som kan peka mig i rätt riktning gällande vagnskadegarantin på en Tesla? Försöker hitta officiell information om detta men lyckas inte. Vill försäkra mig om att min täcks av vagnskadegarantin då jag planerat att skaffa en halvförsäkring men vill bara vara säker på detta först. Bilen registrerades 2023-11-17 och läst i forum att vagnskadegarantin (likt andra bilmärken) är 3 år.
Det stämmer. 13.750kr självrisk PLUS moms så kör försiktigt.
 
Någon som kan peka mig i rätt riktning gällande vagnskadegarantin på en Tesla? Försöker hitta officiell information om detta men lyckas inte. Vill försäkra mig om att min täcks av vagnskadegarantin då jag planerat att skaffa en halvförsäkring men vill bara vara säker på detta först. Bilen registrerades 2023-11-17 och läst i forum att vagnskadegarantin (likt andra bilmärken) är 3 år.
1739447658653.png
 
Hur kunde elektrikern mäta upp 25 ampere i kabeln? Hade ni alltså en last som drog 25 ampere på alla tre faserna? Det är ju 17 kilowatt, alltså typ två villapannor.
Jag gjorde en kort version i min ursprungliga fråga. Den långa versionen är att när vi renoverade vårt hus (där vi drog ny el överallt) använde vi vårt fristående garage som en provisorisk byggbod och hade tillfälligt ett byggelskåp. Denna lösning använde vi ända fram till i somras (fyra år...) innan vi drog ny el och nätverk i garaget, samtidigt som vi installerade laddaren.

Nu i veckan var elfirman här för ett annat jobb, och jag passade på att fråga. Svaret jag fick var att elen i garaget är säkrad upp till 25A och att kabeln till laddaren är tillräckligt grov för detta.

El är som ett svart hål för mig rent kunskapsmässigt, vilket ni säkert märker. Men på två minuter fick jag svar på min fråga – så KS briljerar ännu en gång!

Vänligen,
Martin
 
Jag gjorde en kort version i min ursprungliga fråga. Den långa versionen är att när vi renoverade vårt hus (där vi drog ny el överallt) använde vi vårt fristående garage som en provisorisk byggbod och hade tillfälligt ett byggelskåp. Denna lösning använde vi ända fram till i somras (fyra år...) innan vi drog ny el och nätverk i garaget, samtidigt som vi installerade laddaren.

Nu i veckan var elfirman här för ett annat jobb, och jag passade på att fråga. Svaret jag fick var att elen i garaget är säkrad upp till 25A och att kabeln till laddaren är tillräckligt grov för detta.

El är som ett svart hål för mig rent kunskapsmässigt, vilket ni säkert märker. Men på två minuter fick jag svar på min fråga – så KS briljerar ännu en gång!

Vänligen,
Martin
Många laddkablar går upp till 32A (22kw). Så även Wall connector-kabeln, vilket lätt skapar missförstånd.
 
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?

Kan ge en update - var runt en vända igår. EV3 för liten och EV9 för stor (har tyvärr begränsning givet garageplats i innerstan). EV5 kan komma bli intressant.

Testkörde Q4 E-tron (fyrhjulsdriven 45) och den var trevlig. Rätt trist inredning men överlag trevlig att köra och bra Audi-känsla. Tyvärr för Audin så testkördes EQE 350 (SUV) precis innan och den var magnifik - dock diff på nästan 200k, så får se hur det blir. Ska försöka kika på BMW ix3 också.
 
Vad får du för förmånsvärde på den? Med luftfjädring?
bara att knappa in list på bilen hos SKV med eventuell utrustning så får du förmånsvärdet alternativt om dem har en business edt redan inlagd + eventuell extrautrustning
Exv utan någon extra utrustning utöver det som ingår i business edt

1739790894288.png


För active edition
1739798018245.png
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp