• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,004
Är det fullständigt hål i huvudet att välja Polestar som förmånsbil i stället för annan modell, troligt laddhybrid eller el-SUV förutsatt att jag kommer ha två bakvända bilbarnstolar i baksätet i några år framöver?
Kommer sällan behöva köra längre sträckor.
 
Är det fullständigt hål i huvudet att välja Polestar som förmånsbil i stället för annan modell, troligt laddhybrid eller el-SUV förutsatt att jag kommer ha två bakvända bilbarnstolar i baksätet i några år framöver?
Kommer sällan behöva köra längre sträckor.
Har du testat sätta in två stolar där bak, får det ens plats? Jag är 1,72m och slår i huvudet i taket åt sidan i baksätet. Bakåtvända stolar sitter iofs åt andra hållet men det är inte direkt någon rymlig bil. Päronens C30 har mer huvudutrymme i baksätet för mig.
 
Har du testat sätta in två stolar där bak, får det ens plats? Jag är 1,72m och slår i huvudet i taket åt sidan i baksätet. Bakåtvända stolar sitter iofs åt andra hållet men det är inte direkt någon rymlig bil. Päronens C30 har mer huvudutrymme i baksätet för mig.
Nej jag ska ärligt erkänna att jag är komplett okunnig om bilar i allmänhet. Det är utseende samt acceleration som lockar med Polestar. Men jag inser motvilligt att det nog lugnt sagt inte är det mest praktiska valet.
 
Är det fullständigt hål i huvudet att välja Polestar som förmånsbil i stället för annan modell, troligt laddhybrid eller el-SUV förutsatt att jag kommer ha två bakvända bilbarnstolar i baksätet i några år framöver?
Kommer sällan behöva köra längre sträckor.
Jag har en unge i stol i baksätet på min P2 utan problem. Boka en provkörning och ta med stolarna dit, personalen på Polestar är sjukt trevliga och det var inga problem för oss att köra en runda med vår egen stol i bilen.

Det är verkligen ingen stor bil men det räcker för de flesta. Det är bara modernt trams att man behöver ha en bil som är stor som ett kvarter för att man råkar ha barn. 😁
 
Är det fullständigt hål i huvudet att välja Polestar som förmånsbil i stället för annan modell, troligt laddhybrid eller el-SUV förutsatt att jag kommer ha två bakvända bilbarnstolar i baksätet i några år framöver?
Kommer sällan behöva köra längre sträckor.
Är inga problem att få in två barnstolar där bak, men beror kanske på vilken barnstol ni har. De absolut största modellerna kanske kan bli lite trångt?

Bästa är att ta med och testa som andra redan föreslagit. Personalen är trevlig och hjälpsam.
 
Saknar bensintank lite. Min P2 laddas en gång i veckan, kör två ggr. Den startar förvärmd sträckan A-B. Kallstart B-A. När den är parkerad på plats B lägger bilen typ alltid på 1 % på batteriet efter den stannat. På plats A (när batteriet är lågt) drar den av 4-8 % inom ett dygn. De påstår att den skall vara smart och konstant försöka räkna rätt under färd.

Brukar elbilar vara så här dumma?
 
Senast ändrad:
Lite svårt att hänga med i svängarna men att tillgänglig kapacitet i batteriet sjunker när batteriet blir kallt är normalt. Och bilen är ju inte "dum" för det utan snarare smart, det är ju sant att räckvidden sjunker. Men du får tillbaka den igen när batteriet får upp värmen.
Saknar bensintank lite. Min P2 laddas en gång i veckan, kör två ggr. Den startar förvärmd sträckan A-B. Kallstart B-A. När den är parkerad på plats B lägger bilen typ alltid på 1 % på batteriet efter den stannat. På plats A (när batteriet är lågt) drar den av 4-8 % inom ett dygn. De påstår att den skall vara smart och konstant försöka räkna rätt under färd.

Brukar elbilar vara så här dumma?
 
Lite svårt att hänga med i svängarna men att tillgänglig kapacitet i batteriet sjunker när batteriet blir kallt är normalt. Och bilen är ju inte "dum" för det utan snarare smart, det är ju sant att räckvidden sjunker. Men du får tillbaka den igen när batteriet får upp värmen.
Varför skulle den då lägga på procent på plats B? Låter som att den är dum. Sedan vet jag inte om ett batteri skulle kunna gå från 10 till 18% bara för att batteriet blir varmt?
 
Nej jag ska ärligt erkänna att jag är komplett okunnig om bilar i allmänhet. Det är utseende samt acceleration som lockar med Polestar. Men jag inser motvilligt att det nog lugnt sagt inte är det mest praktiska valet.
Tycker du ska som folk skrivit ta med båda stolarna och ungarna till Polstar och baxa in allt i P2 och se hur det funkar. Själv är jag allmänt mot klumpiga SUVar och tycker P2 låter som ett mycket roligare val om allt får plats.
 
Saknar bensintank lite. Min P2 laddas en gång i veckan, kör två ggr. Den startar förvärmd sträckan A-B. Kallstart B-A. När den är parkerad på plats B lägger bilen typ alltid på 1 % på batteriet efter den stannat. På plats A (när batteriet är lågt) drar den av 4-8 % inom ett dygn. De påstår att den skall vara smart och konstant försöka räkna rätt under färd.

Brukar elbilar vara så här dumma?
Det där låter uppriktigt helt sjukt 😳
Aldrig sett det fenomenet på varken min eller frugans p2. Har du googlat något och sett om någon annan upplevt samma problem?!

Du har väl för övrigt en relativt ny p2 vill jag minnas?! Hör av dig till polestar och se vad fan de säger om saken. 1% kan jag köpa, men inte några 4-8%
 
Det där låter uppriktigt helt sjukt 😳
Aldrig sett det fenomenet på varken min eller frugans p2. Har du googlat något och sett om någon annan upplevt samma problem?!

Du har väl för övrigt en relativt ny p2 vill jag minnas?! Hör av dig till polestar och se vad fan de säger om saken. 1% kan jag köpa, men inte några 4-8%
Tycker det är lite mer än det borde vara… Min har rullat 230 mil, så rätt fräsch.

Inte googlat, tänkte höra här först om det är normalt.
 
Tycker det är lite mer ön det borde vara… Min har rullat 230 mil, så rätt fräsch.

Inte googlat, tänkte höra här först om det är normalt.
Enig. Alldeles för mycket för att det ska vara rimligt. Möjligt att nån av våra lagt på eller dragit av någon enstaka procent, men inget jag minns. Hade definitivt reagerat om det var som du skriver ovan.

Så för oss är det en okänt fenomen. Vet inte hur många fler p2-förare vi har här i tråden?
 
intressant att se vad CATL LFPX batterierna till Teslabilarna kommer prestera som det kommit nyheter om

Antar att även performance-modellerna kommer få dem batterierna då de verkar ha bättre (effekt, ladd och räckvidd) jämfört med nuvarande
 
Senast ändrad:
Bakåtvänd barnstol i Tesla Model 3? Funkar det hyfsat? Har det i min Model Y och det är helt okej plats i framsätet men funderar på att byta ner i storlek till Model 3 för vi har två stora familjebilar i dagsläget. Behöver dock fortfarande stol i Model 3 i så fall.
 
Bakåtvänd barnstol i Tesla Model 3? Funkar det hyfsat? Har det i min Model Y och det är helt okej plats i framsätet men funderar på att byta ner i storlek till Model 3 för vi har två stora familjebilar i dagsläget. Behöver dock fortfarande stol i Model 3 i så fall.
Har haft både bakåtvänd och framåtvänd bilbarnstol i vår model 3 highland. Inga problem alls 👍
 
Åkte förbi denna igår. Svårt att veta om det är ett konstprojekt (dårarna som köper dessa är ju minst sagt exhibitionistiska) eller vandalism. Hemsk är den, oavsett.

Och det finns väl massor av vettiga alternativ till Model 3 och Y nu för tiden?

6350E89B-D8D6-44D2-BC2B-2386DEA4C99E_1_105_c.jpeg
 
Senast ändrad:
Var förbi Hedin i Göteborg igår och fick känna och klämma lite på denna. Den ser ju trevlig ut i sin retro-stil, men har lite klena specar i övrigt. Å andra sidan ett ganska tilltalande pris för privatleasingen... Osäker på om jag vågar hoppar på en, får se efter provkörning...

Fransmännen kan ju när de verkligen vill och denna har en intressant egenskap i att vara tillverkad nästan helt med delar från Europa. Ovanligt. Men kanske en ganska viktig sak i dessa dagar.
 

Bilagor

  • PXL_20250219_165111013.MP~2.jpg
    PXL_20250219_165111013.MP~2.jpg
    104.5 KB · Visningar: 1
Var förbi Hedin i Göteborg igår och fick känna och klämma lite på denna. Den ser ju trevlig ut i sin retro-stil, men har lite klena specar i övrigt. Å andra sidan ett ganska tilltalande pris för privatleasingen... Osäker på om jag vågar hoppar på en, får se efter provkörning...

Fransmännen kan ju när de verkligen vill och denna har en intressant egenskap i att vara tillverkad nästan helt med delar från Europa. Ovanligt. Men kanske en ganska viktig sak i dessa dagar.


Återkom gärna när du provkört, är nyfiken 👍
 
Var förbi Hedin i Göteborg igår och fick känna och klämma lite på denna. Den ser ju trevlig ut i sin retro-stil, men har lite klena specar i övrigt. Å andra sidan ett ganska tilltalande pris för privatleasingen... Osäker på om jag vågar hoppar på en, får se efter provkörning...

Fransmännen kan ju när de verkligen vill och denna har en intressant egenskap i att vara tillverkad nästan helt med delar från Europa. Ovanligt. Men kanske en ganska viktig sak i dessa dagar.
Elbilar har ju kanske sin främsta styrka som pendlarfordon där man inte kör jättelångt och kan ladda "gratis" hemma. Så jag tror den bilen kan passa många.
Sen har ju franska tillverkare lite motvind när det gäller kvalitetsryktet. :) Men idag är det nog inte sämre än tyskarna.
 
Var förbi Hedin i Göteborg igår och fick känna och klämma lite på denna. Den ser ju trevlig ut i sin retro-stil, men har lite klena specar i övrigt. Å andra sidan ett ganska tilltalande pris för privatleasingen... Osäker på om jag vågar hoppar på en, får se efter provkörning...

Fransmännen kan ju när de verkligen vill och denna har en intressant egenskap i att vara tillverkad nästan helt med delar från Europa. Ovanligt. Men kanske en ganska viktig sak i dessa dagar.

Vad heter den här modellen?
 
Elbilar har ju kanske sin främsta styrka som pendlarfordon där man inte kör jättelångt och kan ladda "gratis" hemma. Så jag tror den bilen kan passa många.
Sen har ju franska tillverkare lite motvind när det gäller kvalitetsryktet. :) Men idag är det nog inte sämre än tyskarna.
En kollega på jobbet talade väldigt varmt om sin Renault Zoe som han pendlar ett par mil till jobbet med. Hade själv nog utan problem klarat 90% av alla resor med en räckvidd på 10mil. Nu upptäckte jag dessutom att föreningen även satt upp en laddare på min extra p-plats som jag hyr för 80:- i månaden. Står bara där på sommaren när sommarbilen står i garaget. Nu har jag två laddare, så lite lockande med elbil är det. 🙂
 
Tillbaka
Topp