Det tror jag med.På lång sikt kan man nog bara räkna med att priset vid pump går upp. Tittar man på EUs utsläppsplaner finns inte utrymme för något annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det tror jag med.På lång sikt kan man nog bara räkna med att priset vid pump går upp. Tittar man på EUs utsläppsplaner finns inte utrymme för något annat.
Hur kändes ID4an (nyfiken)?Ja, jag ska åka och klämma på en på Fredag så får jag se hur det känns.
Okej, kanon! Den principen gäller på alla elbilar?
De uppdaterade ju Id4:an under 2024 med större skärm osv så en 22:a kändes ganska trist efter man kört demobilen som är uppdaterad.Hur kändes ID4an (nyfiken)?
Intressant. Märker själv att jag är betydligt mindre kräsen på tillval och inredning när jag söker på EV jmf med bensin/diesel bilar. Lite som ett annat typ av fordon, eldriften hamnar i fokus. Sen är ju interiören i EVs minimalistisk och ger en annan karaktär jmf med det mesta som fanns tidigare, vilket i sig är en uppgradering overall.De uppdaterade ju Id4:an under 2024 med större skärm osv så en 22:a kändes ganska trist efter man kört demobilen som är uppdaterad.
Slutade med att jag beställde en Kia EV3 long range med pluspaket med privatleasing istället. Landar nästan runt samma peng som en beggad Id4:a men då får jag en ny bil och ingen kontantinsats etc.
Tiden får utvisa om det blev rätt men känns bra just nu iallafall.
Jag skulle även göra en kalkyl på en ny Tesla (om du jan stå ut med Musk). Tesla säljer ut gsmla Model Y nu med 0% ränta, och tänk på att försäkringspremien på Tesla är mycket hög efter att vagnskadegarantin gått ut efter tre år.Tack för svar!
Det känns som att rätt snabbt kommer en elbil vara ekonomiskt gynnsamt första 1-2 åren på grund av vagnskadegarantin som halverar försäkringskostnaden och bränslebesparingar även om det är en laddhybrid jag står mellan. Som då kommer kompensera en positivt även om värdetappet på en elbil kanske är 10-20' mer om året.
Har de haft någon erbjudande eller? Vad landade månadsutgiften på?De uppdaterade ju Id4:an under 2024 med större skärm osv så en 22:a kändes ganska trist efter man kört demobilen som är uppdaterad.
Slutade med att jag beställde en Kia EV3 long range med pluspaket med privatleasing istället. Landar nästan runt samma peng som en beggad Id4:a men då får jag en ny bil och ingen kontantinsats etc.
Tiden får utvisa om det blev rätt men känns bra just nu iallafall.
Nåt som verkligen hamnar i fokus på en elbil är funktionerna i appen. Man vill kunna schemalägg uppvärmning, justera och aktivera laddning mm på ett smidigt sätt. Det är kanske tröttsamt att höra men där är verkligen Tesla i särklass bäst. Appen har alla funktioner, den är blixtsnabb att reagera, den funkar alltid. Tro mig - det är inte självklarheter på andra märken...Intressant. Märker själv att jag är betydligt mindre kräsen på tillval och inredning när jag söker på EV jmf med bensin/diesel bilar. Lite som ett annat typ av fordon, eldriften hamnar i fokus. Sen är ju interiören i EVs minimalistisk och ger en annan karaktär jmf med det mesta som fanns tidigare, vilket i sig är en uppgradering overall.
Ska dock understryka att jag inte varit förbi någon firma och testat olika modellerna och jämfört. Finns en risk/chans att man omvärderar när man väl testkör. Tycker dock mycket av EV standarden är vettig med vad som ingår i basmodellerna.
Amatörfråga: blir funktionerna såsom justering av laddning etc lika viktiga om man kör korta sträckor? För egen del lär bilen laddas fullt och sen hålla i ca 2 veckor om rangen är 50 mil med fullt batteri. Uppvärmning på vintern är givet, men i övrigt?Nåt som verkligen hamnar i fokus på en elbil är funktionerna i appen. Man vill kunna schemalägg uppvärmning, justera och aktivera laddning mm på ett smidigt sätt. Det är kanske tröttsamt att höra men där är verkligen Tesla i särklass bäst. Appen har alla funktioner, den är blixtsnabb att reagera, den funkar alltid. Tro mig - det är inte självklarheter på andra märken...
Kan säga att det enda jag använder appen till är att förvärma på vintern och sätta på kyla på sommaren.Amatörfråga: blir funktionerna såsom justering av laddning etc lika viktiga om man kör korta sträckor? För egen del lär bilen laddas fullt och sen hålla i ca 2 veckor om rangen är 50 mil med fullt batteri. Uppvärmning på vintern är givet, men i övrigt?
Tänker högt: pluggar i sladden och laddar fullt och det blir som en full tank med vanlig bil? Eller kommer man behöva justera hur den laddas? Har noll koll på detta och inte läst mig in i detaljerna kring detta.
Misstänker att det blir precis så för min del med. Tänker att ju mindre skillnad från dagens bil desto bättre. Förvärmning räcker gott såsom fjärrstyrd dieselvärmare fungerat för mig senaste åren. Förstår dock när man kör mer och längre sträckor att funktionerna blir viktiga.Kan säga att det enda jag använder appen till är att förvärma på vintern och sätta på kyla på sommaren.
Och jag gör som du säger. Jag pluggar i bilen och laddar fullt. Sen kan jag köra på det i 2 veckor. Sen plugga i igen, behöver inte in i appen för det.
Samma här.Kan säga att det enda jag använder appen till är att förvärma på vintern och sätta på kyla på sommaren.
Och jag gör som du säger. Jag pluggar i bilen och laddar fullt. Sen kan jag köra på det i 2 veckor. Sen plugga i igen, behöver inte in i appen för det.
Det beror på. Om man laddar hemma, vill ha maximal livslängd på batteriet samt har timdebitering av elen så ska man ladda så här:Amatörfråga: blir funktionerna såsom justering av laddning etc lika viktiga om man kör korta sträckor? För egen del lär bilen laddas fullt och sen hålla i ca 2 veckor om rangen är 50 mil med fullt batteri. Uppvärmning på vintern är givet, men i övrigt?
Tänker högt: pluggar i sladden och laddar fullt och det blir som en full tank med vanlig bil? Eller kommer man behöva justera hur den laddas? Har noll koll på detta och inte läst mig in i detaljerna kring detta.
De kör long range för 4995 eller något sådant, jag valde till plus paket för 400 extra i månaden. Ingick massor av trevlig utrustning i det. Sen fick jag med vinterdäck och även däckhotell med byte hela perioden vilket gjorde det lite mer lockande.Har de haft någon erbjudande eller? Vad landade månadsutgiften på?
Tack för utförlig förklaring. Är batterihälsa något man enkelt kan kolla när man kollar begagnade EVs på bilfirma? Typ via gränssnittet?Det beror på. Om man laddar hemma, vill ha maximal livslängd på batteriet samt har timdebitering av elen så ska man ladda så här:
- Ladda till max 60% vid vardagskörning. Ladda bara mer vid långresa, precis innan avfärd. Lite förenklat fördubblas åldersdegraderingen av batteriet om det står med mer än 60% laddning jämfört med om det står med under 60%.
- Ladda ofta och lite, gärna varje natt. Så om man pendlar till jobbet och kör från 60% till 50% under dagen, ladda tillbaka till 60% under natten.
- Perioder med högt elpris avstår man förstås från att ladda. Nästan alltid är det lågt elpris (runt 0 kr) någon eller några nätter varje vecka.
Om man har en tjänstebil som man lämnar in efter tre år kan man förstås skita i det här och alltid ladda 100%. Då blir det en senare ägare som får lida av ett sämre batteri.
Edit: tillägg: det är just när man kör korta sträckor, vill vårda sitt batteri, och kör med timdebitering som det är viktigt med funktionerna i appen. Om man kör långt och snabbladdar är funktionerna i appen inte viktiga.
Tyvärr inte. Ofta behöver man ta bilen till märkesverkstad eller till verkstad specialiserad på elbilar för att kunna läsa ut batteristatusen. Vissa bilhandlare redovisar batteristatusen men det är nog långt ifrån normen. Man kan också åka till bilbesiktning t ex Dekra som kan kolla batteriet på vissa märken och modeller.Tack för utförlig förklaring. Är batterihälsa något man enkelt kan kolla när man kollar begagnade EVs på bilfirma? Typ via gränssnittet?
Förstår, tack. Hade ju varit bra info för köpare på begagnatmarknaden. Som med telefoner som enkelt går att utläsa batterihälsa och laddningscykler.Tyvärr inte. Ofta behöver man ta bilen till märkesverkstad eller till verkstad specialiserad på elbilar för att kunna läsa ut batteristatusen. Vissa bilhandlare redovisar batteristatusen men det är nog långt ifrån normen. Man kan också åka till bilbesiktning t ex Dekra som kan kolla batteriet på vissa märken och modeller.
Vi har samma lösning i min Brf. Vi tar 1,75:-/kwh. Incharge är helt FUBAR när det kommer till kundtjänst och felärenden, trodde inte det fanns ju usel support…..men det fanns detDå har vår Brf fått laddare till varje parkeringsplats (ca 150st). Kostar inget extra utöver det man laddar.
Blev Vattenfall Incharge och som jag förstår det får man själv skaffar en personlig tag om man vill ladda. 3kr per kW inkl. moms.
Finns lite bättre möjligheter om man byter till elbil längre fram.
Får du provision på click-baiten eller utgår du från att alla på KS prenumererar på financial times?
Vi har samma lösning i min Brf. Vi tar 1,75:-/kwh. Incharge är helt FUBAR när det kommer till kundtjänst och felärenden, trodde inte det fanns ju usel support…..men det fanns det
Egentligen är det helt sjukt att man ens ska behöva ringa kundtjänst för en så enkel sak som att ladda en elbil. Det ska bara funka, alltid.Vi har samma lösning i min Brf. Vi tar 1,75:-/kwh. Incharge är helt FUBAR när det kommer till kundtjänst och felärenden, trodde inte det fanns ju usel support…..men det fanns det
Stockholm! Brf sätter priset själv i lösningen. Vill man få tillbaka investeringen så är ju ett sätt via kwh priset…..Haha! Det lät ju obra. Blir intressant att höra med de som skaffat elbil och se hur de upplever lösningen. Intressant ang. priset. I vilket elomårde finns er Brf? Vi har en ordföranden som blir skogstokig om vi betalar överpris för något.
Stockholm! Brf sätter priset själv i lösningen. Vill man få tillbaka investeringen så är ju ett sätt via kwh priset…..
Här är länkar till några artiklar som inte finns bakom någon betalvägg:Får du provision på click-baiten eller utgår du från att alla på KS prenumererar på financial times?
Haha, click-bait. De redovisar konkreta siffror och diskuterar i mer detalj.Får du provision på click-baiten eller utgår du från att alla på KS prenumererar på financial times?
Fast det går ju inte se siffrorna i din länk allsHaha, click-bait. De redovisar konkreta siffror och diskuterar i mer detalj.
Om man inte är prenumerant så kan man nog gissa sig till vad den handlar om utifrån rubriken. Har du bättre, öppna källor så får du gärna dela med dig.
Vi betalde ca 1 MSEK för 65 platser, minus grönt bidrag på ca 400K. Så beroende på ROI modell så kan man ju få tillbaka pengarna på olika sätt. Tar man ingen förhöjd hyra så blir det ju på det rörliga....Elområde 3 här med. Toppen för infon, då får jag höra med ordföranden vid tillfälle hur de resonerat sig fram till prissättningen.
Jag kan varmt rekommendera Etron 55 Sportback eller vanliga kombin, då du har bättre plats för barnvagnen.Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.
Förutsättningar:
- ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
- ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
- tillgång till laddare;
- budget 500-700tkr
Krav:
- bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
- ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
- max 3 år gammal;
- ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt
Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?