• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,004
Bakåtvänd barnstol i Tesla Model 3? Funkar det hyfsat? Har det i min Model Y och det är helt okej plats i framsätet men funderar på att byta ner i storlek till Model 3 för vi har två stora familjebilar i dagsläget. Behöver dock fortfarande stol i Model 3 i så fall.
Är inte det väldigt beroende på hur lång man är? 🙂 Svårt att ge generella tips på benutrymme.
Vi har svårt att få plats, bekvämt, framför en bakåtvänd stol i en xc60 my24 tex
 
  • Like
Reactions: wlk
Är inte det väldigt beroende på hur lång man är? 🙂 Svårt att ge generella tips på benutrymme.
Vi har svårt att få plats, bekvämt, framför en bakåtvänd stol i en xc60 my24 tex
Vi har en XC60 MY23 och jag skulle nog säga att ingen över 160 sitter bekvämt framför vår bakåtvända stol. Byter bil i oktober så önskemålet för oss är absolut större baksäte. :)
 
Då får jag säga VW Id7 igen. Tyckte den var sjukt stor invändigt
Den är absolut ett alternativ men blev inte jätteimponerad när jag var och kika på den. Har även ögonen öppna för polestar 4 om jag lyckas få in det i vårt TCO. Där upplevde jag att baksätet var stort. Minus dock för mindre bagageutrymme men samtidigt gillar jag frunk för att alltid kunna ha laddkabel där.
 
Den är absolut ett alternativ men blev inte jätteimponerad när jag var och kika på den. Har även ögonen öppna för polestar 4 om jag lyckas få in det i vårt TCO. Där upplevde jag att baksätet var stort. Minus dock för mindre bagageutrymme men samtidigt gillar jag frunk för att alltid kunna ha laddkabel där.

Ja, man får alltid kompromissa. Oftast får man leva med några irritationsmoment oavsett hur mycket pengar man hostar upp.
Finns någon GTX som mer eller mindre är fullutrustad för 700k.
Samtidigt så tycker jag att 700k för något som bara duger är lite dyrt.
A6 skulle nog även det fungera, men med lite utrustning och motor så kan det fort bli dyrt, kan jag tänka mig.
 
Ja, man får alltid kompromissa. Oftast får man leva med några irritationsmoment oavsett hur mycket pengar man hostar upp.
Finns någon GTX som mer eller mindre är fullutrustad för 700k.
Samtidigt så tycker jag att 700k för något som bara duger är lite dyrt.
A6 skulle nog även det fungera, men med lite utrustning och motor så kan det fort bli dyrt, kan jag tänka mig.
Kan hålla med om att det känns sjukt att man ska behöva kompromissa för 700k. Företaget jag jobbar på har en skapligt utdaterad syn på bilar och vi har fått tydliga besked att Mercedes e-klass, BMW 5 serie eller Audi A6 inte är valbara. Dessa är tydligen "director cars" oavsett pris.
Känns också krångligt att få upp dragvikten till 1400 på GTX med efterregistrering osv. men det kanske bara är något jag tänker, har inte hört från någon som gjort det hur det exakt går till i praktiken.
 
Kan hålla med om att det känns sjukt att man ska behöva kompromissa för 700k. Företaget jag jobbar på har en skapligt utdaterad syn på bilar och vi har fått tydliga besked att Mercedes e-klass, BMW 5 serie eller Audi A6 inte är valbara. Dessa är tydligen "director cars" oavsett pris.
Känns också krångligt att få upp dragvikten till 1400 på GTX med efterregistrering osv. men det kanske bara är något jag tänker, har inte hört från någon som gjort det hur det exakt går till i praktiken.
enkelt du får bli "director" :D
 
Säga vad man vill om Tesla men som elbil så funkar dem riktigt bra, inte mitt försthandsval om jag verkligen hade fått välja vad jag ville. Men som helhetspaket är det svårslaget.

Har fått 6 OTA uppdateringar sen jag fick bilen i Juli, flera av dem väldigt stora med många nya funktioner och även bugfixar! Enyaqen som min sambo har som är ifrån Juni går inte ens att uppdatera till senaste firmwaren som jag förstått vilket är helt värdelöst!

Min bil i alla fall går bra, har relativt låg förbrukning, tekniken funkar. Men samtidigt så finns det annat som kan bli bättre. Sen att Musk är som han är tyvärr tråkigt, väntar bara på att jag stöter på en mupp som har åsikter eller annat.....
 
Senast ändrad:
En kollega på jobbet talade väldigt varmt om sin Renault Zoe som han pendlar ett par mil till jobbet med. Hade själv nog utan problem klarat 90% av alla resor med en räckvidd på 10mil. Nu upptäckte jag dessutom att föreningen även satt upp en laddare på min extra p-plats som jag hyr för 80:- i månaden. Står bara där på sommaren när sommarbilen står i garaget. Nu har jag två laddare, så lite lockande med elbil är det. 🙂
Var försiktig med att köpa en Zoe bara. En stor andel av dem drabbas av motorras vilket kostar mer än hela bilen.
(Ska man vara exakt så är det ett lager i motorn som läcker in vatten men det går inte att byta löst)
Det finns dock gott om alternativ på begagnatmarknaden numera.
 
Var försiktig med att köpa en Zoe bara. En stor andel av dem drabbas av motorras vilket kostar mer än hela bilen.
(Ska man vara exakt så är det ett lager i motorn som läcker in vatten men det går inte att byta löst)
Det finns dock gott om alternativ på begagnatmarknaden numera.

Motorras på en elbil var ju inget som jag riktigt såg framför mig. Har inte jättestort behov av att byta bil just nu men ändå intressant att hänga med lite. Tack för att du delar din kunskap. 🙂
 
Motorras på en elbil var ju inget som jag riktigt såg framför mig. Har inte jättestort behov av att byta bil just nu men ändå intressant att hänga med lite. Tack för att du delar din kunskap. 🙂
Det är egentligen inte ett "motorras" utan att lager i motorn släpper in vatten och förstörs. Renault vill/kan inte byta lager utan bara sälja kompletta motorer men det finns de som lyckats fixa det själva: https://www.speakev.com/threads/are-there-repairable-evs-zoe-ze50-engine-bearings.188841/
 
Update från min sida(om någon skulle vara intresserad)
Jag frågade om lite om TCO etc för ett tag sedan. Har landat i att det blir ny förmånsbil. Har V90 T6 som ska ersättas. Har tagit in offerter på A6 e-tron avant(s-line edition, inte performance) BMW i5 touring(m-sport active) och VW id7 tourer GTX. Vinterdäck ska ingå, jag har valt till drag och metallic(på id7 och i5). TCO hamnar på: A6 ~13200kr i5 ~13600kr och id7 ~12600kr.
Förmånsvärde(netto): A6 ~4250kr i5 ~4450kr och id7 ~4150kr

Det förnuftiga landar på folkan med lägst månadskostnad och mest utrustning. Känns dock som det tråkigaste valet. Audin har hyfsat med utrustning, men samtidigt är den(upplevs åtminstone) minst av de tre. i5an gillar jag mest rent utseendemässigt och ”känslan”. Dock minst utrustning och dyrast.
 
Ha!! Precis det jag försökte när de flyttat ”min” 330e till ”Director” nivån hos oss…. Kan tycka att hela idén med en lista på valbara bilar är akut rent ut sagt. Ge mig en peng att röra mig med istället…
Håller helt med. Kör man operationell leasing som vi gör är det väl helt ointressant vilken modell/märke om man håller sig innanför kostnadsramarna? I alla fall i min värld.
 
Priserna för model Y (juniper)

1000021315.jpg
 
Tillbaka
Topp