Jag är i samma klubb som du. Jag körde i många år maxutrustade Lexus, med funktioner som saknas i många andra bilar, plus riktigt bra känsla i material och hantverk.
Så jag hade svårt att hitta en elbil som jag trivdes med. Att jag inte gillar SUV hjälpte ju inte...
Nu kör jag sedan ett och ett halvt år BMW i4 M50 och är jättenöjd.
Men vissa saker som jag haft i mina Lexus går inte att få till BMW i4:
- Riktigt bra ljudsystem (Harman Kardon i i4 är medelmåttigt, jämfört med Lexus Mark Levinson).
- Minne till passagerarstolen.
- Kortnyckel som man kan ha i plånboken, så att man slipper ha en nyckelklump i fickan. BMW:s digital key i telefonen kan inte ligga kvar i fickan, utan man måste lägga telefonen i facket i mittkonsolen för att kunna starta bilen. Det är för opraktiskt för att jag ska lämna den vanliga nyckeln hemma.
- Elektrisk justering av ratten, med minne.
- Plus lite annat smått som inte är så viktigt...
Men på det hela är jag nöjd med i4. Om man inte kan tänka sig att förlora någon enda funktion eller egenskap blir det omöjligt att byta bil, någonsin. Det är alltid något som sparas in och försvinner, även mellan generationer av samma bilmodell.
Och i4 är ju en modern, väl fungerande elbil, med riktigt bra digitala funktioner, förarassistans och infotainment. Komforten är premium, Materialkänslan i inredningen är helt OK. Individual Merino-läder har faktiskt allra högsta klass.
Du som gillar E-klass kanske skulle trivas med en BMW i5?