• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,029
Hur bör en ställa sig kring att buda på en elbil hos KVD som fortfarande har batterigaranti från tillverkare? Eftersom de inte gör någon genomgång av skador på batteriet eller batterihälsan känns det som man köper grisen i säcken. Då batteriet är klart viktigast i en elbil.. Är detta en rimlig oro eller överdriver jag?
Du överdriver. Chansen att batteriet är dåligt är oerhört litet och skulle det visa sig att det är det så går det att reklamera som ursprungligt fel enligt konsumentköplagen.

Du överdriver. Chansen att batteriet är dåligt är oerhört litet och skulle det visa sig att det är det så går det att reklamera som ursprungligt fel enligt konsumentköplagen.
Har lätt för mig att övertänka saker och ting. Tack för svar!

Du har navigerat mig tidigare så tänkte rådfråga igen. Vann en budgivning på en Model Y 2024:a (3 800 mil till ett pris på 440' - kändes spontant som ett bra pris) och skall inspektera och provköra den nästa vecka. Har du någon input på viktiga saker att säkerställa på bilen för att bedöma skick och funktion?

Har lätt för mig att övertänka saker och ting. Tack för svar!

Du har navigerat mig tidigare så tänkte rådfråga igen. Vann en budgivning på en Model Y 2024:a (3 800 mil till ett pris på 440' - kändes spontant som ett bra pris) och skall inspektera och provköra den nästa vecka. Har du någon input på viktiga saker att säkerställa på bilen för att bedöma skick och funktion?
Kolla här: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=32260

Visserligen tänkt för uthämtning av ny bil men det mesta är nog även relevant för beg. bil.

Kolla att den inte är har några karosskador eller lacksläpp som inte var med i testet. I övrigt gäller ju fortfarande alla garantier länge till. Grattis till köpet.

Kolla att den inte är har några karosskador eller lacksläpp som inte var med i testet. I övrigt gäller ju fortfarande alla garantier länge till. Grattis till köpet.
Uppskattar hjälpen, blir att syna bilen noga men underlättar att nybilsgaranti är aktiv fortfarande . Ska bli kul att prova Tesla! Känns som ett fortsatt stabilt och bra elbilsval i dagsläget (VD till trots).

Vad tycker ni om EV6 vs. Enyaq/I.D4?

Om man bortser från snabbladdning som EV6 är bäst på (?).

Vad är era åsikter kring:
Premiumkänsla
Infotainment
Funktioner
Räckvidd

?

Fast den spricker på premium-känsla.
Har man som jag en E-klass är det svårt att köpa en icke-premiumbil.
Nu är alla olika känsliga iof...
Vad är det som inte är premium med P2? För få turbiner och pianolackad plast i interiören? 😁 Skämt åsido så föredrar jag interiören i P2 framför alla Mercedes bilar men det är så individuellt. Materialen är det verkligen inget fel på i Polestars bilar tycker jag.

Här är länkar till några artiklar som inte finns bakom någon betalvägg:

Utan att titta antar jag att det är försäljning på en månad med överdrifter i rubrik och innehåll som det brukar vara för att alla ska "klicka" o läsa = totalt irrelevant info.
Halvår eller helår ger en mer rättvisande bild då försäljning beror på transporter från fabrik, lagerhållning och hur de reggas av säljaren - vilket sker lite olika....

Utan att titta antar jag att det är försäljning på en månad med överdrifter i rubrik och innehåll som det brukar vara för att alla ska "klicka" o läsa = totalt irrelevant info.
Halvår eller helår ger en mer rättvisande bild då försäljning beror på transporter från fabrik, lagerhållning och hur de reggas av säljaren - vilket sker lite olika....
Jämförelsen är mot januari för ett år sen just för att negera sådana effekter. Återstår att se om nedgången beror på Musk eller att folk väntar in Model Y Juniper.

Jag är i samma klubb som du. Jag körde i många år maxutrustade Lexus, med funktioner som saknas i många andra bilar, plus riktigt bra känsla i material och hantverk.

Så jag hade svårt att hitta en elbil som jag trivdes med. Att jag inte gillar SUV hjälpte ju inte...

Nu kör jag sedan ett och ett halvt år BMW i4 M50 och är jättenöjd.

Men vissa saker som jag haft i mina Lexus går inte att få till BMW i4:
  • Riktigt bra ljudsystem (Harman Kardon i i4 är medelmåttigt, jämfört med Lexus Mark Levinson).
  • Minne till passagerarstolen.
  • Kortnyckel som man kan ha i plånboken, så att man slipper ha en nyckelklump i fickan. BMW:s digital key i telefonen kan inte ligga kvar i fickan, utan man måste lägga telefonen i facket i mittkonsolen för att kunna starta bilen. Det är för opraktiskt för att jag ska lämna den vanliga nyckeln hemma.
  • Elektrisk justering av ratten, med minne.
  • Plus lite annat smått som inte är så viktigt...

Men på det hela är jag nöjd med i4. Om man inte kan tänka sig att förlora någon enda funktion eller egenskap blir det omöjligt att byta bil, någonsin. Det är alltid något som sparas in och försvinner, även mellan generationer av samma bilmodell.

Och i4 är ju en modern, väl fungerande elbil, med riktigt bra digitala funktioner, förarassistans och infotainment. Komforten är premium, Materialkänslan i inredningen är helt OK. Individual Merino-läder har faktiskt allra högsta klass.

Du som gillar E-klass kanske skulle trivas med en BMW i5?

Jämförelsen är mot januari för ett år sen just för att negera sådana effekter. Återstår att se om nedgången beror på Musk eller att folk väntar in Model Y Juniper.
Om man tittar i statistiken på Mobility Sweden ser man att Tesla alltid registrerar många bilar i mars, juni, september och december, och få bilar i april, juli, oktober och januari.

Jag gissar att detta beror på att Tesla lever efter amerikansk kvartalsekonomi och måste maxa resultatet inför kvartalsskiftet för att inte marknaden ska straffa Elon Musk med en nedgång i börskursen.

Men det syns tydligt att januari 2025 var mycket sämre än januari 2024.

Teslas marknadsandel bland elbilar, januari 2025: 6,38%
Teslas marknadsandel bland elbilar, januari 2024: 12,85%

Jag är i samma klubb som du. Jag körde i många år maxutrustade Lexus, med funktioner som saknas i många andra bilar, plus riktigt bra känsla i material och hantverk.

Så jag hade svårt att hitta en elbil som jag trivdes med. Att jag inte gillar SUV hjälpte ju inte...

• Riktigt bra ljudsystem (Harman Kardon i i4 är medelmåttigt, jämfört med Lexus Mark Levinson).
  • Kortnyckel som man kan ha i plånboken, så att man slipper ha en nyckelklump i fickan. BMW:s digital key i telefonen kan inte ligga kvar i fickan, utan man måste lägga telefonen i facket i mittkonsolen för att kunna starta bilen. Det är för opraktiskt för att jag ska lämna den vanliga nyckeln hemma.

Men på det hela är jag nöjd med i4. Om man inte kan tänka sig att förlora någon enda funktion eller egenskap blir det omöjligt att byta bil, någonsin. Det är alltid något som sparas in och försvinner, även mellan generationer av samma bilmodell.

Och i4 är ju en modern, väl fungerande elbil, med riktigt bra digitala funktioner, förarassistans och infotainment. Komforten är premium, Materialkänslan i inredningen är helt OK. Individual Merino-läder har faktiskt allra högsta klass.

I4 M50.
Försäkringen verkar vara helt galen på de bilarna.

Jag tog en långkörning med en E 300de för någon månad sedan.
Tråkigt nog så blev jag inte imponerad. Jag hade förväntat mig mer.
Jag hade en BMW 3ah för en massa herrans år sedan. Även den kändes bättre än MB’n

Om man tittar i statistiken på Mobility Sweden ser man att Tesla alltid registrerar många bilar i mars, juni, september och december, och få bilar i april, juli, oktober och januari.

Jag gissar att detta beror på att Tesla lever efter amerikansk kvartalsekonomi och måste maxa resultatet inför kvartalsskiftet för att inte marknaden ska straffa Elon Musk med en nedgång i börskursen.

Men det syns tydligt att januari 2025 var mycket sämre än januari 2024.

Teslas marknadsandel bland elbilar, januari 2025: 6,38%
Teslas marknadsandel bland elbilar, januari 2024: 12,85%
Många väntar nog in nya model Y. Vore ju korkat att köpa gamla modellen nu om skillnaden blir lika stor som när 3 fick sin uppdatering för ett år sen.

Många väntar nog in nya model Y. Vore ju korkat att köpa gamla modellen nu om skillnaden blir lika stor som när 3 fick sin uppdatering för ett år sen.
Dock är den nya modellen som kommer i mars/april en launch edition som kostar runt 100k mer än nuvarande modell. Det finns ännu inget datum för när ordinarie versioner i den nya modellen kommer.

Håller med i teorin men din MB är inte så premium enligt min erfarenhet. Däremot är det lite märkligt att så många elbilar tappar den ombonade cockpit-känslan. Är mer framtidsminibuss.

Funkar det inte att ha nyckeln i telefonen på en i4:a? Jag har det i min iX1 och behöver aldrig ta fram telefonen varken för att låsa upp eller starta bilen!

Funkar det inte att ha nyckeln i telefonen på en i4:a? Jag har det i min iX1 och behöver aldrig ta fram telefonen varken för att låsa upp eller starta bilen!
Jo, jag har nyckeln i telefonen.

Funktionen i i4 heter Digital Key. För att låsa upp bilen måste man hålla telefonen mot dörrhandltaget. Det är inte så besvärligt, eftersom jag oftast har telefonen i byxfickan, precis i höjd med handtaget. Men för att starta bilen måste telefonen ligga i facket i mittkonsolen, vilket är väldigt opraktiskt.

Funktionen i iX1, i5 och några andra modeller heter Digital Key Plus, och funkar på avstånd, så att man aldrig behöver ta upp telefonen.

Anledningen till att i4 inte har Digital Key Plus är att den använder en radioteknik som heter UWB som saknas hos bilarna i familjen G2x. Troligtvis kommer dessa bilar aldrig att få UWB, utan det kommer först när G2x ersätts av den nya generationen NAx.

Senast ändrad:
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

• ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

• bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
Med ungefär samma krav (bakåtvänd stol) plus barnvagn etc valde vi en i5 touring. Kör E-klass idag och tyvärr är EQEn för dålig när det kommer till plats i baksäte och bagage för vår del.

Håller med föregående här att det är svårt att gå från E-klass till tex Kia. Bra bilar definitivt men har blivit bortskämd när det kommer till komfort.

Ja både i4 och i5 är bra BILAR som råkar drivas av el.
Lexus har jag kollat på flera ggr, deras lyxigaste LS.
Premium på japanska!

Tillbaka
Topp