Yes, inte traditionell sedan utan verkar vara mer åt BMW GT-hållet. En blandning mellan BMW 6-GT och Audi A7-typ.Nån kanske kan ljusa upp din bild bättre. Men nog är det en sluttande bakdel eller?..
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Yes, inte traditionell sedan utan verkar vara mer åt BMW GT-hållet. En blandning mellan BMW 6-GT och Audi A7-typ.Nån kanske kan ljusa upp din bild bättre. Men nog är det en sluttande bakdel eller?..
![]()
Stor Polestar 2Yes, inte traditionell sedan utan verkar vara mer åt BMW GT-hållet. En blandning mellan BMW 6-GT och Audi A7-typ.
Ännu bättre, det är nog precis så de tänkt.Stor Polestar 2
Mmm, lite imponerad att min P2 LR drar över 22kwh/100km just nu. Blir nära halva WLTP-siffrorna när jag kollar avstånd. Hoppas på bättre siffror i sommar.
Hur ligger förbrukningen nu för dig? Var till Oslo och vände. Blev ca 100mil, ok marchfart och förbrukning på 19,120,2 idag, men nerförsbacke iofs. 144 km. Vet dock inte hur den ljuger om förbrukningen.
Stor variation. 17,5 till 21 på 150 km turerna.Hur ligger förbrukningen nu för dig? Var till Oslo och vände. Blev ca 100mil, ok marchfart och förbrukning på 19,1
Det finns ju inte jättemånga vettiga bilar att välja på under 600k idag.Helt orelaterad fråga men vad har man för typ av jobb när man får välja tjänstebil för 6-700.000 kr? Och varför får man det? Förväntas man körarunt på massa kundbesök eller är det bara något arbetsgivare använder för att locka personal?
Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.Det finns ju inte jättemånga vettiga bilar att välja på under 600k idag.
Varierar. Några har tjänstebil då de behöver köra runt mycket. Typ säljare i B2B-branschen. Kundbesök, besök på fabriker, möten, branschmässor osv. Andra har tjänstebil som en förmån från arbetsgivaren. Under i princip hela min uppväxt hade min far som var ingenjör tjänstebil, trots att han inte nödvändigtvis behövde transport i jobbet. Detta var främst på Volvo Personvagnar och då handlade det om förmånsbil. När han sedan arbetade på ett universitet erbjöds han också tjänstebil då det var veckopendling ca 80 mil tur och retur. Så det händer också att man erbjuds tjänstebil om det är så att organisationen vill ha dig och du inte är villig att flytta, men är villig att veckopendla.Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.
Det är inte jättevanligt med förmånsbilar öht. Är nog mest resande säljare eller folk med lite bättre jobb storstäder.Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.
Jag själv jobbar som säljande projektledare inom byggbranschen (prefab) nu efter covid ligger jag väl på ca 1000-1500 mil/år i tjänsten. Min p2 gick på 704k. Men då vi har det ganska förmånligt i vårt avtal med fritt drivmedel (även privat givetvis) så är det totalt ointressant för oss vad en bils nybilspris är. Det är TCO:n som är relevant. Och skulle jag t.ex ta en snikig fossilbil med mina mil blir kostnaden högre för företaget än vad det blir med elbilHelt orelaterad fråga men vad har man för typ av jobb när man får välja tjänstebil för 6-700.000 kr? Och varför får man det? Förväntas man körarunt på massa kundbesök eller är det bara något arbetsgivare använder för att locka personal?
Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?Det är inte jättevanligt med förmånsbilar öht. Är nog mest resande säljare eller folk med lite bättre jobb storstäder.
Däremot är det vanligt med personalbilar. Men det är bara en finansieringslösning. Du får både löneavdrag motsvarande arbetsgivarens kostnad för bilen och skatt på förmånsvärdet. Lose-Lose.![]()
Nja, har man nettolöneavdrag justeras förmånsvärdet, från Skatteverkets hemsida;Det är inte jättevanligt med förmånsbilar öht. Är nog mest resande säljare eller folk med lite bättre jobb storstäder.
Däremot är det vanligt med personalbilar. Men det är bara en finansieringslösning. Du får både löneavdrag motsvarande arbetsgivarens kostnad för bilen och skatt på förmånsvärdet. Lose-Lose.![]()
Som arbetstagare är det väldigt förmånligt. Min Polestar 2 kostar mig knappt 2900kr/månad netto och då ingår precis allt utom elen för privat körning.Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?
Ja, det är nog mycket känslor;Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?
En begagnad dieselbil är det absolut minst lönsamma du kan ta ut som tjänstebil. Det kommer bli billigare att köpa bilen privat.så tanken om en förmånsbil har väckts, men jag vill ha en…begagnad bil, en Volvo diesel. Med så låga mil som möjligt.
Jaha okej, missförstod hur du menade. Hos oss är det ledningsgrupp och folk som reser mycket i tjänsten som får bil (säljare & projektledare).Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.
Är det förmånsvärdet som spräcker kalkylen?En begagnad dieselbil är det absolut minst lönsamma du kan ta ut som tjänstebil. Det kommer bli billigare att köpa bilen privat.
Förmånsvärdet är samma på begagnat som nytt. Du tjänar lite på försäkringen. Vinterhjul etc kan köpas separat som tillbehör och då helt avdragsgillt. Biltvätt mmÄr det förmånsvärdet som spräcker kalkylen?
Det beror förstås lite på vad man menar. Är det absolut viktigaste för dig att inte använda privata pengar utan att istället använda företagets så kan det finnas en poäng ändå. Den stora grejen är att du betalar samma förmånsvärde som för en ny bil medans att köpa bilen privat oftast betyder att man kan köpa den till 1/2 priset lite beroende på ålder förstås.Är det förmånsvärdet som spräcker kalkylen?
Privata pengar eller företagets pengar är egentligen inte avgörande, men på något sätt "känns" det ju lite bättre att spendera företagets pengar även om det i praktiken blir detsamma. Men det är väl mindre risk att göra fel, och mindre admin, om den köps och ägs privat.Det beror förstås lite på vad man menar. Är det absolut viktigaste för dig att inte använda privata pengar utan att istället använda företagets så kan det finnas en poäng ändå. Den stora grejen är att du betalar samma förmånsvärde som för en ny bil medans att köpa bilen privat oftast betyder att man kan köpa den till 1/2 priset lite beroende på ålder förstås.
Som det ser ut idag är det nästan på kronan uträknat så att köpa en ny dieselbil som förmånsbil kostar dig som privatperson lika mycket som att få ut samma pengar i lön. Detta är knappast en slump, det är poängen att det ska vara så. Elbilar har fortfarande en viss fördel eftersom förmånsvärdet är reducerat.
Jag hade egentligen velat ha en ny i så fall men modellen jag vill ha byggs tyvärr inte längre, nu har de bara hybrider i sortimentet och det är inte aktuellt för mig.Förmånsvärdet är samma på begagnat som nytt. Du tjänar lite på försäkringen. Vinterhjul etc kan köpas separat som tillbehör och då helt avdragsgillt. Biltvätt mm
Men mycket tveksamt att det blir lönt.
Elbil är inte ett alternativ då? Absolut en större inköpskostnad om du vill äga bilen själv men det går ju alltid att ta en leasing och endast ha en månadskostnad.Privata pengar eller företagets pengar är egentligen inte avgörande, men på något sätt "känns" det ju lite bättre att spendera företagets pengar även om det i praktiken blir detsamma. Men det är väl mindre risk att göra fel, och mindre admin, om den köps och ägs privat.
Jag har tittat på RAV4 hybrid också men jag föredrar Volvo-känslan, annars hade väl en laddhybrid varit ett alternativ.
Jag hade egentligen velat ha en ny i så fall men modellen jag vill ha byggs tyvärr inte längre, nu har de bara hybrider i sortimentet och det är inte aktuellt för mig.
För arbetstagaren kan det vara billigare än att köpa motsvarande nya bil privat beroende på diverse omständigheter:Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?
Ett tillägg: det är reduktion med upp till 350 tkr på elbil, eller som mest hälften av bilens nuvärde. En elbil för 500 tkr för förmånsvärdet nedsatt till 250 tkr.För arbetstagaren kan det vara billigare än att köpa motsvarande nya bil privat beroende på diverse omständigheter:
- Nedsatt förmånsvärde på miljöbilar (350 kkr för elbilar) gör att skatten man betalar blir lägre, dvs lägre månadskostnad totalt
- Företaget kan dra av halva momsen på leasingavgiften
- Företaget kan få en bättre deal på pris och finansiering än du kan få som privatperson
Utöver det är det andra fördelar:
- Bekvämt, allt sköts via leasingfirman
- Man slipper stressen med att själv sälja bilen när det är dags att byta in (om man har operationell leasing)
Så för att sammanfatta: om man vill köra nya bilar och byta vart tredje år kan det vara billigare att ha bilförmån. Men om man vill ha bästa möjliga ekonomi utan att köra en rishög är det bättre att köpa 3-4 år gamla bilar privat och köra dem 3-4 år.
Egentligen inte, nu får jag lite dåligt samvete eftersom jag inser att jag postat i ladd-tråden men nja, jag vill helst ha en ren dieselbil. Vi kör relativt många långa körningar och vill helst inte behöva tänka på planering och förberedelser på det sättetElbil är inte ett alternativ då? Absolut en större inköpskostnad om du vill äga bilen själv men det går ju alltid att ta en leasing och endast ha en månadskostnad.
Förhållandevis lågt förmånsvärde och står du för all laddning privat har du också möjlighet att ta en ersättning från företaget med 9,50kr skattefritt per tjänstemil. Inte helt svårt att krydda tjänstemilen varje månad också och på så vis få ner kostnaden ytterligare något.
Den billigaste elbilen nu är väl (?) MG5. Förmånsvärde 4000.Ett tillägg: det är reduktion med upp till 350 tkr på elbil, eller som mest hälften av bilens nuvärde. En elbil för 500 tkr för förmånsvärdet nedsatt till 250 tkr.
Men med det sagt, borde det inte finnas några bilar där ute med snuskigt lågt förmånsvärde? Jag tycker alla ligger från 5000 kronor och uppåt. Brutto.
Ett annat problem med hybrid är att man tappar väldigt mycket lastutrymme. Jag skulle behöva gå upp i storlek om jag köpte hybrid och då blir det en bil som väger minst 500 kg extra och kostar minst 50 % mer i skatt och försäkring. Exempelvis en BMW X3 hybrid lastar endast 400 liter medan en fossil lastar runt 600 liter. Klart märkbart för en familj.Egentligen inte, nu får jag lite dåligt samvete eftersom jag inser att jag postat i ladd-tråden men nja, jag vill helst ha en ren dieselbil. Vi kör relativt många långa körningar och vill helst inte behöva tänka på planering och förberedelser på det sättet
Laddhybrid är ok men de blir ju ganska törstiga på långresorna, det är väl bara Mercedes som har hybrid-diesel och de matchar inte mitt företags varumärke