• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,005
Nån kanske kan ljusa upp din bild bättre. Men nog är det en sluttande bakdel eller?..
IMG_4613.jpeg
Yes, inte traditionell sedan utan verkar vara mer åt BMW GT-hållet. En blandning mellan BMW 6-GT och Audi A7-typ.

Mmm, lite imponerad att min P2 LR drar över 22kwh/100km just nu. Blir nära halva WLTP-siffrorna när jag kollar avstånd. Hoppas på bättre siffror i sommar.

20,2 idag, men nerförsbacke iofs. 144 km. Vet dock inte hur den ljuger om förbrukningen.
Hur ligger förbrukningen nu för dig? Var till Oslo och vände. Blev ca 100mil, ok marchfart och förbrukning på 19,1

Helt orelaterad fråga men vad har man för typ av jobb när man får välja tjänstebil för 6-700.000 kr? Och varför får man det? Förväntas man körarunt på massa kundbesök eller är det bara något arbetsgivare använder för att locka personal?

Helt orelaterad fråga men vad har man för typ av jobb när man får välja tjänstebil för 6-700.000 kr? Och varför får man det? Förväntas man körarunt på massa kundbesök eller är det bara något arbetsgivare använder för att locka personal?
Det finns ju inte jättemånga vettiga bilar att välja på under 600k idag.

Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.
Varierar. Några har tjänstebil då de behöver köra runt mycket. Typ säljare i B2B-branschen. Kundbesök, besök på fabriker, möten, branschmässor osv. Andra har tjänstebil som en förmån från arbetsgivaren. Under i princip hela min uppväxt hade min far som var ingenjör tjänstebil, trots att han inte nödvändigtvis behövde transport i jobbet. Detta var främst på Volvo Personvagnar och då handlade det om förmånsbil. När han sedan arbetade på ett universitet erbjöds han också tjänstebil då det var veckopendling ca 80 mil tur och retur. Så det händer också att man erbjuds tjänstebil om det är så att organisationen vill ha dig och du inte är villig att flytta, men är villig att veckopendla.

Värt att tillägga är att en väldigt stor andel av premiumtillverkarnas försäljning i Norden går just ut till kund som tjänstebilar. Volvo, BMW, Mercedes, Audi, osv. Det eller direkta företagsbilar på något annat sätt. Vanligt folk går inte och köper en Volvo för 800tkr. De köper bilen när den är 3-5 år gammal och har gått runt 3-6000 mil.
Exempel: Bland Volvos försäljning i Sverige i januari så var det ungefär 50/50 fördelning gällande om det var privatperson eller företag som köpte bilen. Sen var det många bilar som leasades men där kan det vara både privatpersoner och företag så jag har inte den statistiken. Många företag leasar ju sina bilar så det skulle inte förvåna mig om majoriteten av leasade Volvos går till företag.

Senast ändrad:
Det var inte poängen. Säg 6-900.000 då. Jag är offentligt anställd. Jag fattar inte principen.
Det är inte jättevanligt med förmånsbilar öht. Är nog mest resande säljare eller folk med lite bättre jobb storstäder.
Däremot är det vanligt med personalbilar. Men det är bara en finansieringslösning. Du får både löneavdrag motsvarande arbetsgivarens kostnad för bilen och skatt på förmånsvärdet. Lose-Lose. 😄

Jag själv jobbar som säljande projektledare inom byggbranschen (prefab) nu efter covid ligger jag väl på ca 1000-1500 mil/år i tjänsten. Min p2 gick på 704k. Men då vi har det ganska förmånligt i vårt avtal med fritt drivmedel (även privat givetvis) så är det totalt ointressant för oss vad en bils nybilspris är. Det är TCO:n som är relevant. Och skulle jag t.ex ta en snikig fossilbil med mina mil blir kostnaden högre för företaget än vad det blir med elbil

Det är inte jättevanligt med förmånsbilar öht. Är nog mest resande säljare eller folk med lite bättre jobb storstäder.
Däremot är det vanligt med personalbilar. Men det är bara en finansieringslösning. Du får både löneavdrag motsvarande arbetsgivarens kostnad för bilen och skatt på förmånsvärdet. Lose-Lose. 😄
Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?

Nja, har man nettolöneavdrag justeras förmånsvärdet, från Skatteverkets hemsida;

Om du betalar för din bilförmån genom ett nettolöneavdrag, det vill säga efter att arbetsgivaren gjort skatteavdrag, så ska ditt förmånsvärde minskas med samma belopp som betalningen.”

Men visst, det är inte så förmånligt som det varit tidigare, ett tag var det ju nästan gratis, i synnerhet om man körde någon form av miljöbil.

Vem vinner på det upplägget då? Är det att man som privat person slipper ligga ute med handpenning på bil?
Ja, det är nog mycket känslor;
-prestige, ”min arbetsgivare satsar på mig”
-det är bekvämt, och roligt, med ny bil efter 36 månader
-det upplevs billigt, ”man slipper ju värdeminskningen”
-det ÄR relativt billigt för många, beroende på företagens policy

Men reglelverket är ju också delvis utformat för att vara neutraliserande, ingenting får ju vara en förmån eller förtäckt lön. Allt ska skattas. Sen har det i praktiken blivit förmånligt, i synnerhet senaste åren, av olika skäl.

När vi ändå pratar förmånsbil, har vi någon expert här? Jag är egen företagare och tar ut lön upp till statlig inkomstskatt. Nu börjar privatbilen bli lite sliten efter 35.000 mil så tanken om en förmånsbil har väckts, men jag vill ha en…begagnad bil, en Volvo diesel. Med så låga mil som möjligt.

Är det förmånsvärdet som spräcker kalkylen?
Det beror förstås lite på vad man menar. Är det absolut viktigaste för dig att inte använda privata pengar utan att istället använda företagets så kan det finnas en poäng ändå. Den stora grejen är att du betalar samma förmånsvärde som för en ny bil medans att köpa bilen privat oftast betyder att man kan köpa den till 1/2 priset lite beroende på ålder förstås.

Som det ser ut idag är det nästan på kronan uträknat så att köpa en ny dieselbil som förmånsbil kostar dig som privatperson lika mycket som att få ut samma pengar i lön. Detta är knappast en slump, det är poängen att det ska vara så. Elbilar har fortfarande en viss fördel eftersom förmånsvärdet är reducerat.

Det beror förstås lite på vad man menar. Är det absolut viktigaste för dig att inte använda privata pengar utan att istället använda företagets så kan det finnas en poäng ändå. Den stora grejen är att du betalar samma förmånsvärde som för en ny bil medans att köpa bilen privat oftast betyder att man kan köpa den till 1/2 priset lite beroende på ålder förstås.

Som det ser ut idag är det nästan på kronan uträknat så att köpa en ny dieselbil som förmånsbil kostar dig som privatperson lika mycket som att få ut samma pengar i lön. Detta är knappast en slump, det är poängen att det ska vara så. Elbilar har fortfarande en viss fördel eftersom förmånsvärdet är reducerat.
Privata pengar eller företagets pengar är egentligen inte avgörande, men på något sätt "känns" det ju lite bättre att spendera företagets pengar även om det i praktiken blir detsamma. Men det är väl mindre risk att göra fel, och mindre admin, om den köps och ägs privat.

Jag har tittat på RAV4 hybrid också men jag föredrar Volvo-känslan, annars hade väl en laddhybrid varit ett alternativ.

Förmånsvärdet är samma på begagnat som nytt. Du tjänar lite på försäkringen. Vinterhjul etc kan köpas separat som tillbehör och då helt avdragsgillt. Biltvätt mm

Men mycket tveksamt att det blir lönt.
Jag hade egentligen velat ha en ny i så fall men modellen jag vill ha byggs tyvärr inte längre, nu har de bara hybrider i sortimentet och det är inte aktuellt för mig.

Senast ändrad:
Privata pengar eller företagets pengar är egentligen inte avgörande, men på något sätt "känns" det ju lite bättre att spendera företagets pengar även om det i praktiken blir detsamma. Men det är väl mindre risk att göra fel, och mindre admin, om den köps och ägs privat.

Jag har tittat på RAV4 hybrid också men jag föredrar Volvo-känslan, annars hade väl en laddhybrid varit ett alternativ.

Jag hade egentligen velat ha en ny i så fall men modellen jag vill ha byggs tyvärr inte längre, nu har de bara hybrider i sortimentet och det är inte aktuellt för mig.
Elbil är inte ett alternativ då? Absolut en större inköpskostnad om du vill äga bilen själv men det går ju alltid att ta en leasing och endast ha en månadskostnad.
Förhållandevis lågt förmånsvärde och står du för all laddning privat har du också möjlighet att ta en ersättning från företaget med 9,50kr skattefritt per tjänstemil. Inte helt svårt att krydda tjänstemilen varje månad också och på så vis få ner kostnaden ytterligare något.

För arbetstagaren kan det vara billigare än att köpa motsvarande nya bil privat beroende på diverse omständigheter:

• Nedsatt förmånsvärde på miljöbilar (350 kkr för elbilar) gör att skatten man betalar blir lägre, dvs lägre månadskostnad totalt
  • Företaget kan dra av halva momsen på leasingavgiften
  • Företaget kan få en bättre deal på pris och finansiering än du kan få som privatperson

Utöver det är det andra fördelar:

• Bekvämt, allt sköts via leasingfirman
  • Man slipper stressen med att själv sälja bilen när det är dags att byta in (om man har operationell leasing)

Så för att sammanfatta: om man vill köra nya bilar och byta vart tredje år kan det vara billigare att ha bilförmån. Men om man vill ha bästa möjliga ekonomi utan att köra en rishög är det bättre att köpa 3-4 år gamla bilar privat och köra dem 3-4 år.

För arbetstagaren kan det vara billigare än att köpa motsvarande nya bil privat beroende på diverse omständigheter:

• Nedsatt förmånsvärde på miljöbilar (350 kkr för elbilar) gör att skatten man betalar blir lägre, dvs lägre månadskostnad totalt
  • Företaget kan dra av halva momsen på leasingavgiften
  • Företaget kan få en bättre deal på pris och finansiering än du kan få som privatperson

Utöver det är det andra fördelar:

• Bekvämt, allt sköts via leasingfirman
  • Man slipper stressen med att själv sälja bilen när det är dags att byta in (om man har operationell leasing)

Så för att sammanfatta: om man vill köra nya bilar och byta vart tredje år kan det vara billigare att ha bilförmån. Men om man vill ha bästa möjliga ekonomi utan att köra en rishög är det bättre att köpa 3-4 år gamla bilar privat och köra dem 3-4 år.
Ett tillägg: det är reduktion med upp till 350 tkr på elbil, eller som mest hälften av bilens nuvärde. En elbil för 500 tkr för förmånsvärdet nedsatt till 250 tkr.

Men med det sagt, borde det inte finnas några bilar där ute med snuskigt lågt förmånsvärde? Jag tycker alla ligger från 5000 kronor och uppåt. Brutto.

Elbil är inte ett alternativ då? Absolut en större inköpskostnad om du vill äga bilen själv men det går ju alltid att ta en leasing och endast ha en månadskostnad.
Förhållandevis lågt förmånsvärde och står du för all laddning privat har du också möjlighet att ta en ersättning från företaget med 9,50kr skattefritt per tjänstemil. Inte helt svårt att krydda tjänstemilen varje månad också och på så vis få ner kostnaden ytterligare något.
Egentligen inte, nu får jag lite dåligt samvete eftersom jag inser att jag postat i ladd-tråden men nja, jag vill helst ha en ren dieselbil. Vi kör relativt många långa körningar och vill helst inte behöva tänka på planering och förberedelser på det sättet

Laddhybrid är ok men de blir ju ganska törstiga på långresorna, det är väl bara Mercedes som har hybrid-diesel och de matchar inte mitt företags varumärke

Skulle säga att i många globala bolag så är det inte ovanligt att det inte är något löneavdrag utan helt enkelt är en förmån som ingår för ledningsgrupp och ned till högre mellanchefer.

Sen en viss förmån är just enkelheten, lämnar in bil på rekond betydligt mer än kanske medelsvensson, gör av med fler uppsättning däck under 3 år, bryr mig inte om självrisker för stenskott, och den dagen jag blir uppsagd så sitter jag inte med en dyr bil utan lämnar nyckel och är utan kostnaden från första sekund.

Ett tillägg: det är reduktion med upp till 350 tkr på elbil, eller som mest hälften av bilens nuvärde. En elbil för 500 tkr för förmånsvärdet nedsatt till 250 tkr.

Men med det sagt, borde det inte finnas några bilar där ute med snuskigt lågt förmånsvärde? Jag tycker alla ligger från 5000 kronor och uppåt. Brutto.
Den billigaste elbilen nu är väl (?) MG5. Förmånsvärde 4000.

Egentligen inte, nu får jag lite dåligt samvete eftersom jag inser att jag postat i ladd-tråden men nja, jag vill helst ha en ren dieselbil. Vi kör relativt många långa körningar och vill helst inte behöva tänka på planering och förberedelser på det sättet

Laddhybrid är ok men de blir ju ganska törstiga på långresorna, det är väl bara Mercedes som har hybrid-diesel och de matchar inte mitt företags varumärke
Ett annat problem med hybrid är att man tappar väldigt mycket lastutrymme. Jag skulle behöva gå upp i storlek om jag köpte hybrid och då blir det en bil som väger minst 500 kg extra och kostar minst 50 % mer i skatt och försäkring. Exempelvis en BMW X3 hybrid lastar endast 400 liter medan en fossil lastar runt 600 liter. Klart märkbart för en familj.

Tillbaka
Topp