• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,029
Man kan väl få tycka att Tesla suger get utan att försöka bli övertygad om att man har fel? Räcker ju med ett surt X för att förstöra förtroendet för ett varumärke….oavsett marknad. I jämförelse med etablerade märken är det väl rätt uppenbart att många Teslor är rätt sunkigt ihopskruvade…..trots en överlägsen programvara…..så dunvästar och musketörer……charge!!!
Fast inte orimligt att få sin kritik bemött om man väljer att dela med sig på tex ett forum?

”Tesla är sämst, punkt, färdigpratat, kommentarer på det, nej”.

Ge mig en enda elbil under 500 000 kr som har ventilerade säten, panoramatak, över 40 mil räckvidd, över 200 kW snabbladdning och eget laddnätverk som alltid fungerar….
Kostar dom under 500K? Såg inte ut så ovan? Har aldrig ägt/köpt elbil men ventilerade säten och panoramatak är väl standard nu för tiden?

Jag är/var som sagt genuint nyfiken för jag förstår inte, så uppskattar svar. Vad gäller kvalitet som någon annan kommenterade på har jag bara anekdotisk data från att ha 1) kört ett par gånger och 2) åkt bak ett par gånger (avbeställer alltid min Uber nu om det är en Tesla) och det har varit klappkasst verkligen. Model Y upplevs verkligen inte som så rymlig, däremot extremt obekväm både i säten och ljudnivå etc.

Sen ser dom ju ofta rätt risiga ut från fabrik i termer av otighta paneler etc. Men det kanske är en USA-grej.

Fast inte orimligt att få sin kritik bemött om man väljer att dela med sig på tex ett forum?

”Tesla är sämst, punkt, färdigpratat, kommentarer på det, nej”.
Vet inte om det är nödvändigt att besvara ALLA subjektiva åsikter. 99% av inläggen är ju positiva till Tesla, vi har våra T riddare här helt klar. Ett negativt inlägg kommer inte tippa vågskålen…… uppfriskande med lite självupplevd kritik mot märket….

Vet inte om det är nödvändigt att besvara ALLA subjektiva åsikter. 99% av inläggen är ju positiva till Tesla, vi har våra T riddare här helt klar. Ett negativt inlägg kommer inte tippa vågskålen…… uppfriskande med lite självupplevd kritik mot märket….
Visst är det så om det finns substans. Fascinerande vilka känslor de rör upp, tänker då främst inte hos de sk. ”Riddarna” då

Har haft en Tesla i ca 3 år. Personligen hatar jag skiten och kommer aldrig mer köpa en Tesla! 100% relaterat till helheten som bil, 0% relaterat till Musk eller politik!

Men trots att jag personligen aldrig mer kommer köpa en ny förstår jag ändå att andra gör det. Som redan påtalat finns det få, om ens någon bil, som ger lika mycket för pengarna. Riktigt välutrustade, bra laddnätverk, låg förbrukning, bra tekonologi, grym app, enorm körglädje osv.

Sen att jag avråder alla jag känner att köpa skiten är en annan femma… Förstår ändå att folk gör det

Tex anledningar som @alfgren skrivit på fg sida. Givetvis kommer inte det övertyga, få dig förstå att ändra din åsikt varför andra köper dem eller inte avbokar sin Uber.

Haha, okej… Som sagt så bad jag ju om det och uppskattar @alfgren et al som svarar och tillför något. Jag hade inte frågat om jag inte var intresserad av svar eller öppen för diskussion. Lugn och fin.

Senast ändrad:
Även om jag tycker värderingen fortfarande är överdriven, så finns det en anledning till att Tesla värderas till mycket högre multiplar än resten av bilindustrin.
Tesla är ett ungt, fexibelt bolag som fortsätter att anpassa och utveckla produkterna i väldigt hög hastighet. Tesla har bara byggt bilar i drygt 10 år. Såklart har dom fått lära sig mycket och gjort många missar. Men dom förbättrar produkten hela tiden löpande i en hastighet som ingen annan är i närheten av. Upplevd kvalite på 3 Highland är två nivåer upp jämfört med ganla 3:an. Gissar att lyftet blir samma för nya Y.
Gammeltillverkarna är ju mycket mer tröga, som kommunal eller statlig förvaltning. Det är ju tex helt otroligt att tyskarna fortfarande inte kan bygga en elbil med fungerande automatisk mjukvaruuppdatering, profilstyrning, bra navigarion med automatisk förvärmning av batteriet (som fungerar) tex. Kineserna har ju varit lite bättre på att kopiera Tesla.

Att fixa småfel inför första besiktningen som tex felinstälkda strålkastare oc slitna däck, är ju nåt gammeltillverkarna gjort sen bilprovningen började publicera statistik på 80-talet. Minns att bla Volvo skickade ut erbjudanden om gratis kontroll inför första besiktningen.

Kostar dom under 500K? Såg inte ut så ovan? Har aldrig ägt/köpt elbil men ventilerade säten och panoramatak är väl standard nu för tiden?

Jag är/var som sagt genuint nyfiken för jag förstår inte, så uppskattar svar. Vad gäller kvalitet som någon annan kommenterade på har jag bara anekdotisk data från att ha 1) kört ett par gånger och 2) åkt bak ett par gånger (avbeställer alltid min Uber nu om det är en Tesla) och det har varit klappkasst verkligen. Model Y upplevs verkligen inte som så rymlig, däremot extremt obekväm både i säten och ljudnivå etc.

Sen ser dom ju ofta rätt risiga ut från fabrik i termer av otighta paneler etc. Men det kanske är en USA-grej.
Model 3 börjar på 484 990 SEK.
Jag skulle inte säga att ventilerade säten och panoramatak är standard. Det är långt ifrån alla bilar som ens har det som option.

Sen skiljer det rätt mycket på Tesla och Tesla.
Jag har nu en Highland men hade också Model 3 2021. Enorm skillnad på dessa två bilar.

Men allt handlar om förväntningar. Vilka förväntningar har man på en bil för under 500 000kr? Jag jämför inte Tesla med Audi, BMW eller Mercedes. För de spelar inte i samma liga material- och byggmässigt.

Men också krav. Vad har man för krav på sin bil? Jag kör mindre än 1000 mil per år. Jag behöver en elbil som kan ta mig från A till B bekymmersfritt. Då funkar Tesla mer än väl.

Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?

Nu verkar dom nya modellerna vara bättre men när det nu finns både bättre alternativ (typ sydkoreanskt) och masken är av på dåren till ägare så har jag svårt att förstå varför man köper.
Precis, och vilken annan användargrupp hade accepterat att deras bil i genomsnitt blir underkänd i besiktningen en gång av tre*?

*Besiktningsstatistik

Jag stör mig på att Kia, VW med flera tvingar en till service där kontroll av spolarvätska, däcktryck och däckdjup är obligatoriskt för att bilen ska ha kvar sin batterigaranti, men börjar inse att det kanske är något som den genomsnittliga bilägaren faktist behöver :(

Jag stör mig på att Kia, VW med flera tvingar en till service där kontroll av spolarvätska, däcktryck och däckdjup är obligatoriskt för att bilen ska ha kvar sin batterigaranti, men börjar inse att det kanske är något som den genomsnittliga bilägaren faktist behöver :(
Gör VW det?
Mina bilar har bara varit på obligatorisk service för byte av bromsvätska och kupéfilter. 2 års.

Att just verkstaden ska kolla däcktryck på nyare bilar är ju helt överflödigt eftersom däcktrycksövervakning med indikering på instrumentpanelen har varit lagkrav ungefär lika länge som Kia och VW tillverkat elbilar. De verkstäder jag anlitat genom åren har samtliga frågat i förväg om man vill att de fyller spolarvätska. Jag tackar alltid nej, och förväntar mig då heller inte att behöva betala för någon kontroll. Jag har dock aldrig ägt Kia eller VW.

Kontroll av mönsterdjup hos däcken är betydligt mer motiverat, eftersom många förare inte bryr sig om att kolla sådant speciellt ofta.

Gör VW det?
Mina bilar har bara varit på obligatorisk service för byte av bromsvätska och kupéfilter. 2 års.

Att just verkstaden ska kolla däcktryck på nyare bilar är ju helt överflödigt eftersom däcktrycksövervakning med indikering på instrumentpanelen har varit lagkrav ungefär lika länge som Kia och VW tillverkat elbilar. De verkstäder jag anlitat genom åren har samtliga frågat i förväg om man vill att de fyller spolarvätska. Jag tackar alltid nej, och förväntar mig då heller inte att behöva betala för någon kontroll. Jag har dock aldrig ägt Kia eller VW.

Kontroll av mönsterdjup hos däcken är betydligt mer motiverat, eftersom många förare inte bryr sig om att kolla sådant speciellt ofta.
Det är väl inspektionsdelen där sånt ingår. Tycker bilen borde kunna säga till om nåt krånglar.

Jag känner mig bara lätt anti att biltilverkarna ska ta in massa extrapengar efter att bilen är såld. Kia/Hyundais batterkylvätskebyte är väl värsta exemplet. Det är antagligen inte så, men för mig känns det som de bygger en dålig bil med flit bara för att de ska kunna ta betalt för att reparera den. Eller kanske inte ens att den är dålig, de vill bara tvinga folk att betala pengar för nåt som inte behövs. Frågan är hur lång tid det tar innan folk struntar i garantin på sina elbilar och bara kör ändå, batterierna verkar ju hålla bra.

Tack för svar alla. Kul att lära sig lite mer. Blir spännande att se vad som händer närmaste 10 åren. Går fort nu med BYD som jag förstår det. Tills dess kör jag min gamla Range Rover med denna orimliga originalsticker (no joke):

IMG_1581.jpeg

Jag har av någon konstig anledning sett på Hyundai Ioniq 5. N-varianten är ju riktigt kul.
Egentligen är den bilen inget som borde falla mig i smaken, men orsaken till att jag ändå gör det dök upp i huvudet idag.
Den ser ju ut som någon modern tolkning av Lancia Delta Integrale.
Måste vara därför. Lite retro, men ändå inte

Edit:
Jag är inte den första som har uppmärksammat det självklara. Jag är pinsamt långsam.

Bilagor

• IMG_2312.jpeg
    IMG_2312.jpeg
    225.1 KB · Visningar: 5
Jag har av någon konstig anledning sett på Hyundai Ioniq 5. N-varianten är ju riktigt kul.
Egentligen är den bilen inget som borde falla mig i smaken, men orsaken till att jag ändå gör det dök upp i huvudet idag.
Den ser ju ut som någon modern tolkning av Lancia Delta Integrale.
Måste vara därför. Lite retro, men ändå inte

Edit:
Jag är inte den första som har uppmärksammat det självklara. Jag är pinsamt långsam.
Den är svincool. Hade gärna haft en som andrabil.

Ytterligare en teaserbild har släppts på Volvo ES90, och ett datum har satts för lansering (5:e mars). Det man lägger märke till är ju bakre delen av bilen. Något märkligt är det ju som händer där. Definitivt inte en traditionell sedan-look utan det verkar vara något annat på G.

Vad tror ni? Min teori är att ES90 inte kommer ha traditionell baklucka som sedaner har, utan kommer ha hatchback, som Audi A7. Trots det så är ju baklyktorna ganska märkliga. Vi får se hur det ser ut på riktigt nästa vecka. Jag är kluven, kan vara riktigt konstigt, men det kan också vara ett koncept som växer på en.

Positivt denna gång är ju att EX90 finns ute redan, och denna bil ska vara på samma plattform. Så leveranserna borde inte bli fördröjda på samma sätt som för EX90. Hårdvaran för EX90 var ju klar för typ två år sedan, all tid efter det har spenderats på att fixa mjukvaran...

Monteringen kommer förmodligen ske på samma ställen som EX90, så USA för västerländska marknaden och Kina för Asien.
EX60 blir den första riktiga elbilen som ska tillverkas i Sverige, då på nästkommande plattform, SPA3.
1740513533633.png

Ytterligare en teaserbild har släppts på Volvo ES90, och ett datum har satts för lansering (5:e mars). Det man lägger märke till är ju bakre delen av bilen. Något märkligt är det ju som händer där. Definitivt inte en traditionell sedan-look utan det verkar vara något annat på G.

Vad tror ni? Min teori är att ES90 inte kommer ha traditionell baklucka som sedaner har, utan kommer ha hatchback, som Audi A7. Trots det så är ju baklyktorna ganska märkliga. Vi får se hur det ser ut på riktigt nästa vecka. Jag är kluven, kan vara riktigt konstigt, men det kan också vara ett koncept som växer på en.

Positivt denna gång är ju att EX90 finns ute redan, och denna bil ska vara på samma plattform. Så leveranserna borde inte bli fördröjda på samma sätt som för EX90. Hårdvaran för EX90 var ju klar för typ två år sedan, all tid efter det har spenderats på att fixa mjukvaran...

Monteringen kommer förmodligen ske på samma ställen som EX90, så USA för västerländska marknaden och Kina för Asien.
EX60 blir den första riktiga elbilen som ska tillverkas i Sverige, då på nästkommande plattform, SPA3.
1740513533633.png
Nån kanske kan ljusa upp din bild bättre. Men nog är det en sluttande bakdel eller?..
IMG_4613.jpeg

Ännu en teaser, nu med information också.
Volvos första 800v bil blir det allt. Trodde vi skulle få vänta till SPA3 nästa år.
Fick också en till bild på baksidan. Intressant!

20 minuter 10-80% på ett 106kWh batteri. 350kW peak.

Lägger till att WLTP:n på 700km är inte för en snikversion med single motor utan för dual motor. Droppar de en single motor sen kan vi nog se 75 mil+ i WLTP.

Nu blir EX90 en konstig bil att köpa. Då ES90 bygger på samma plattform borde de kunna uppdatera EX90 med nya 800v-tekniken. Skitsituation för de som köpte EX90 nu som blir kvar med 400v.

Lägger till press-releasen: https://www.media.volvocars.com/glo...dds-300km-in-10-minutes-and-goes-700km-on-one
IMG_1787.jpeg

IMG_1786.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp