• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,005
Teslas marknadsandel för nyregistrerade elbilar i februari 2025 blev 8,13 procent. Volkswagen toppar med 20,59 procent.

I februari 2024 hade Tesla drygt dubbelt så hög marknadsandel, 17,25 procent, medan Volkswagen låg på 11,54 procent.

Vad har hänt under det här året?
  • Volkswagen har fått fart på leveranserna av ID.7, vilken nu utgör 34,64 procent av deras volym.
  • Tesla börjar snart leverera en uppdaterad Y, vilket skulle kunna kyla ner intresset för den befintliga modellen. Men nej, den utgående Y utgör forfarande 77,98 procent av Teslas volym i februari 2025. Under helåren 2022 till 2024 svarade Y för 71 till 84 procent av volymen. Så Teslas förlorade marknadsandel verkar inte alls vara relaterad till att det kommer en ny Y. Återstår då "Musk-effekten"...

Teslas bilar verkar gillas av många, men varumärket har onekligen fått sig en törn. Vad händer med andrahandsvärdet, och hur kan det påverka efterfrågan på nya bilar?

Senast ändrad:
Teslas marknadsandel för nyregistrerade elbilar i februari 2025 blev 8,13 procent. Volkswagen toppar med 20,59 procent.

I februari 2024 hade Tesla drygt dubbelt så hög marknadsandel, 17,25 procent, medan Volkswagen låg på 11,54 procent.

Vad har hänt under det här året?
  • Volkswagen har fått fart på levereranserna av ID.7, vilken nu utgör 34,64 procent av deras volym.
  • Tesla börjar snart leverera en uppdaterad Y, vilket skulle kunna kyla ner intresset för den nya modellen. Men nej, den utgående Y utgör forfarande 77,98 procent av Teslas volym i februari 2025. Under helåren 2022 till 2024 svarade Y för 71 till 85 procent av volymen. Så Teslas förlorade marknadsandel verkar inte alls vara relaterad till att det kommer en ny Y. Återstår då "Musk-effekten"...

Teslas bilar verkar gillas av många, men varumärket har onekligen fått sig en törn. Vad händer med andrahandsvärdet, och hur kan det påverka efterfrågan på nya bilar?
Det är såklart positivt för andrahandsvärdet om det säljs färre nya bilar. :D
Såg att Y ändå var sveriges 4:e mest sålda bil i februari. Ganska konstigt när den nya bara är nån månad bort. Vem köper den gamla Y nu?

Det är såklart positivt för andrahandsvärdet om det säljs färre nya bilar. :D
Om intresset för Teslas varumärke är intakt, den totala nyförsäljningen av elbilar sjunker, men intresset för begagnade elbilar är konstant eller högre, så är det så klart en bra grund för höga andrahandsvärden hos Tesla, och elbilar generellt.

Men nu när elbilsmarknaden totalt ökar och Teslas marknadsandel minskar (av någon outgrundlig anledning, kanske relaterat till deras varumärke), så kanske, kanske det kan indikera ett svagare andrahandsvärde. Men vem vet?

Större delen av februari var det väl också Launch edition som såldes på nya model Y och var lite dyrare.
Observera att de siffror jag återger avser nyregistreringar av bilar i vägtrafikregistret. Denna registrering sker nära leverans, och kan väl inte genomföras på bilar som inte tillverkats ännu. Beställningar av nya Y finns således inte med i den statistik som jag hänvisar till.

Observera att de siffror jag återger avser nyregistreringar av bilar i vägtrafikregistret. Denna registrering sker nära leverans, och kan väl inte genomföras på bilar som inte tillverkats ännu. Beställningar av nya Y finns således inte med i den statistik som jag hänvisar till.
Tänkte mer att det kan vara en anledning till varför många fortfarande köpte gamla model Y.

en av anledningarna till att Tesla är en den bästa elbilen i sin prisklass…
Förvärmning. AC avstängd. 7 grader ute.
Under 1kWh per mil! Helt oslagbart.
IMG_1039.jpeg
Bra, men förvärmningen drar också el...

Byter man loggan i fronten så ser den ju ut som precis allting annat tyvärr. Skulle lika gärna kunna vara en Polestar, Zeekr eller Lynk. Tyvärr är det väl så också under skalet men det ser jag som ett mindre problem än att linjerna inte har någon självklar Volvokoppling längre. Den är för hög, den ser konstig ut för att vara en Volvosedan. Vet att batteriet gör det svårt att få samma sidolinje men jämför med spänsten i:
1740959928128.png
Under skalet är detta en ren Volvoutvecklad bil. SPA2 är EX90, Polestar 3 och nu ES90. Anledning till att de gör så är för att säkerställa att Volvo-bilar får säljas världen över. Det får inte vara för mycket Kina-teknik i bilarna, på gott och ont. Man kan säga att bilen är mer Svensk, vilket är trevligt. Men samtidigt hade bilarna förmodligen blivit ännu bättre om man fick blanda mellan Geely-teknik och Volvo-teknik. Men nu är det så att de vill ha majoriteten av sina egna bilar med egen teknik, på grund av det geopolitiska läget med tariffer och eventuella förbud på teknik från Kina.

Linjerna har blivit tråkigare och ser ut som alla andra. Det stämmer. Anledningen är för att kompensera för det som gör elbilar dyra. Finns en bra YouTube-video som visar exempelvis Audis nedgradering i plåten på elbilarna. Företagen gör allt de kan för att få upp marginalerna på annars väldigt marginalpressade bilar. Ett sätt man gör det på är att göra panelerna mindre komplexa (billigare verktyg, exempelvis). Då tar man bort skarpa linjer och intressanta former, panelerna blir plattare och plattare - billigare och billigare. Detta gäller även interiörer.

Jag tror detta kommer vända i takt med att batterier blir billigare. Då kommer man "ha råd" med mer intressanta paneler och interiörer igen.

Det ska bli intressant att se Volvos första 800v-bil. Släppet är på onsdag, då presenteras bilen.

Jag tror Teslas minskning, delvis, kan vara relaterat till färre andel förmånsbilar som beställs?! Inga belägg för det mer än egen erfarenhet. Vi har en lite skitnödig och politiskt korrekt VD som var tydlig nu när kollegan skulle beställa bil att Tesla inte längre var ett alternativ. Enbart pga ”signalvärdet”
Konflikten med metall väger in till viss del. Men främst var det relaterat till senaste tidens utspel, skriverier osv. Och jag tror inte vårt bolag är unikt här. Säkert flertalet företag som resonerar likvärdigt.

Jag tror Teslas minskning, delvis, kan vara relaterat till färre andel förmånsbilar som beställs?! Inga belägg för det mer än egen erfarenhet. Vi har en lite skitnödig och politiskt korrekt VD som var tydlig nu när kollegan skulle beställa bil att Tesla inte längre var ett alternativ. Enbart pga ”signalvärdet”
Konflikten med metall väger in till viss del. Men främst var det relaterat till senaste tidens utspel, skriverier osv. Och jag tror inte vårt bolag är unikt här. Säkert flertalet företag som resonerar likvärdigt.
Man tänker inte på det så mycket men många bilval som företag gör värderas och tänks ut. "BMW ser för barnsligt ut för vår verksamhet", "Mercedes blir för mycket", "Volkswagen känns väldigt neutral", "Volvo är bra balans", "Skoda ser ekonomiskt smart ut", osv. Alla bilmärken har en image och det händer att företag och privatpersoner väljer på grund av denna image. Det som händer kring Tesla ger starka reaktioner kopplat till bolagets image, inget konstigt med det egentligen.

Inget annat stort märke har en VD som uttalar sig på pass mycket, ingen chans att dessa bolag får samma problem. Imagen ligger helt och hållet i hur samhället värderar bilen i sig och de som kör dessa bilar. I Teslas fall är det mycket mer än bilarna i sig som bidrar till dess image.

Om intresset för Teslas varumärke är intakt, den totala nyförsäljningen av elbilar sjunker, men intresset för begagnade elbilar är konstant eller högre, så är det så klart en bra grund för höga andrahandsvärden hos Tesla, och elbilar generellt.

Men nu när elbilsmarknaden totalt ökar och Teslas marknadsandel minskar (av någon outgrundlig anledning, kanske relaterat till deras varumärke), så kanske, kanske det kan indikera ett svagare andrahandsvärde. Men vem vet?
Det är säkert så att vissa kategorier människor och företag inte vill förkippas med Musk just nu. Vilket påverkar försäljning och andrahandsvärde (just nu).
Men om ett par år är det nog sannolikt att Musk tröttmat på Trump och politik. Eller kanske tom tvingats bort från Tesla im det visar sig att hans politiska uppdrag påverkar Teslas försäljning negativt.
Så på ett par års sikt tror jag turbulensen kring varumärket blåst över. Skulle inte tveka över att köpa en ny Tesla nu pga att andrahansvärdet skulle vara sämre än nåt annat om 3-5 år, eller hur länge jag tänkt behålla den.
Är ju förresten ganska korkat att köra nya bilar överhuvudtaget, om man bryr sig om kostnader. :D

Det är inte bara image. Musk driver en politisk kampanj med den tydliga innebörden att förstöra för europeiska företag. Det är knappast konstigt att europeiska företag inte vill vara med och sponsra det.
Det där är mer än jag känner till. Trodde hans uppdrag bestod i att spara kostnader i den amerikanska statsappataten. Kan du utveckla?

100% Känner till åtminstone ett stort företag som gör sig av med hela sin Teslaflotta nu enbart p.g.a. signalvärdet.

Det där är mer än jag känner till. Trodde hans uppdrag bestod i att spara kostnader i den amerikanska statsappataten. Kan du utveckla?
Musk arbetar aktivt för att destabilisera och försvaga EU och Europa, bland annat genom att stöjda högerextrema rörelser i flera europeiska länder. Om han lyckas med detta kommer detta naturligvis att påverka europeiska företag negativt. Ett splittrat eller raserat EU innebär att europeiska länder och företag förlorar sin starka förhandlingsposition inom global handel gentemot de ekonomiska giganterna USA och Kina. Tack vare EU är vi en lika stark spelare, än så länge.

Är i steget att lämna in vår privatleasade Fiat 500e som fungerat som andra bil. Från början en billig historia men kostar oss idag 4200 kr. Börjat lurka marknaden på en ersättningsbil men tycker det är svårnavigerat. Någon som sprungit på ett bra privatleasing erbjudande?

Är i steget att lämna in vår privatleasade Fiat 500e som fungerat som andra bil. Från början en billig historia men kostar oss idag 4200 kr. Börjat lurka marknaden på en ersättningsbil men tycker det är svårnavigerat. Någon som sprungit på ett bra privatleasing erbjudande?
ID3 för 3800kr/mån är mycket bil för pengarna. Numera är den rätt bra dessutom.

Tillbaka
Topp