Kan den värme kupen med batteriet?Med 20 mils räckvidd på el så hade nog 90% av körningen för 90%+ av befolkningen varit täckt
När jag hade laddhybrid så drog bilen typ 0,3liter/milen på vintern även på 100% eldrift..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan den värme kupen med batteriet?Med 20 mils räckvidd på el så hade nog 90% av körningen för 90%+ av befolkningen varit täckt
Ett annat problem med hybrid är att man tappar väldigt mycket lastutrymme. Jag skulle behöva gå upp i storlek om jag köpte hybrid och då blir det en bil som väger minst 500 kg extra och kostar minst 50 % mer i skatt och försäkring. Exempelvis en BMW X3 hybrid lastar endast 400 liter medan en fossil lastar runt 600 liter. Klart märkbart för en familj.
Jo helt sant… helt plötsligt tänkte jag på motsvarande storlek som fossilare.Skatten är väl typ 360kr på en hybrid
En bra laddhybrid drar ingen bensin om det är kallt (såvida det inte är väldigt kallt). Har haft en Passat GTE och en BMW 530e och ingen av dem drog någon bensin på vintern vid eldrift.Kan den värme kupen med batteriet?
När jag hade laddhybrid så drog bilen typ 0,3liter/milen på vintern även på 100% eldrift..
Vad var det för bil?Kan den värme kupen med batteriet?
Skatten är väl typ 360kr på en hybrid
Kia Ceed, men detta var ju några år sedan. Hoppas verkligen alla bilmärken löst det, för det kändes väldigt BVad var det för bil?
På min G20 330e så körde den på batteriet
Stämmer som du säger. Men det beror också lite på.Det är ju ny beräkningsmodell i år för utsläpp på hybrider så dom kommer att få ökad skatt i dom flesta fallen, runt 1200-1500kr som jag förstått det utan att läsa på ordentligt.
I princip kommer det att döda hybriderna som koncept kort och gott. Hybrider med 20 mils räckvidd är en usel idé eftersom bensinmotorn kommer användas 5ggr om året typ.Stämmer som du säger. Men det beror också lite på.
För att fastställa det officiella värdet för utsläpp av växthusgaser för en laddhybrid (PHEV) mäts utsläppen i två olika lägen där resultaten sedan viktas med hjälp av en nyttofaktor, ”utility factor” på engelska (UF). Enkelt förklarat är UF ett mått på hur stor del av körningen som genomförs på el. Empiriska data visar dock att den generiska UF-faktorn som används vid beräkning av utsläppen från en PHEV är för optimistisk. Därför har EU-kommissionen valt att justera UF-värdet i Euro 6e för att på ett bättre sätt återspegla realistiska värden.
Detta kommer genomföras i två steg:
1. Euro 6e-bis: UF-kurvan justeras för att bättre reflektera verkliga utsläpp för PHEV som går kortare sträckor per år. Gäller nya typer fr.o.m. 1 januari 2025 samt alla nya bilar fr.o.m. 1 januari 2026.
2. Euro 6e-bis-FCM: UF-kurvan justeras för att bättre reflektera verkliga utsläpp för alla PHEV. Gäller nya typer fr.o.m. 1 januari 2027 samt alla nya bilar fr.o.m. 1 januari 2028.
Dessutom kommer UF-faktorn granskas i slutet av 2024 samt under 2026, baserat på data från fordonen under verklig användning, för att se hur väl faktorn återspeglar verkligheten.
Som ett exempel kan nämnas en laddhybrid som idag enligt officiella siffror släpper ut 45 g CO2/km. Enligt Euro 6e-bis kommer samma bil släppa ut 96g CO2/km och enligt Euro 6e-bis-FCM kommer samma bil släppa ut 122 g CO2/km.
För att uppnå samma CO2-utsläpp som tidigare måste en laddhybrid därmed dubbla eller trippla sin elektriska räckvidd vilket kräver större batterier som i sin tur leder till högre pris på bilen. Det kan leda till att laddhybrider blir mindre attraktiva att köpa, tillverka och sälja på den europeiska marknaden.
….vad tror du bensinvärmaren i Passaten går på? Den räknas bara inte med i färddatornEn bra laddhybrid drar ingen bensin om det är kallt (såvida det inte är väldigt kallt). Har haft en Passat GTE och en BMW 530e och ingen av dem drog någon bensin på vintern vid eldrift.
En bra laddhybrid drar ingen bensin om det är kallt (såvida det inte är väldigt kallt). Har haft en Passat GTE och en BMW 530e och ingen av dem drog någon bensin på vintern vid eldrift.
Jag har kört laddhyrid väldigt lite, så jag måste fråga: hur är elbilsupplevelsen hos laddhybrider? Har de inte förhållandevis svaga elmotorer och därmed ganska timida prestanda om man väljer att köra på bara el?Med 20 mils räckvidd på el så hade nog 90% av körningen för 90%+ av befolkningen varit täckt
Kan inte heller vara speciellt bra. Tänker att packningar å annat torkar ut och att det finns risk för mögel i tanken om man inte kör förbränningsmotorn då och då?I princip kommer det att döda hybriderna som koncept kort och gott. Hybrider med 20 mils räckvidd är en usel idé eftersom bensinmotorn kommer användas 5ggr om året typ.
Stämmer. Kollegans V60 kör däremot parkeringsvärnaren via bensin.Vad var det för bil?
På min G20 330e så körde den på batteriet
Kan inte heller vara speciellt bra. Tänker att packningar å annat torkar ut och att det finns risk för mögel i tanken om man inte kör förbränningsmotorn då och då?
Ja och nej. För vanliga dödliga kanske. Men för en säljare som kör mycket hade det varit perfa. Privatkörning på el och jobb på soppa…I princip kommer det att döda hybriderna som koncept kort och gott. Hybrider med 20 mils räckvidd är en usel idé eftersom bensinmotorn kommer användas 5ggr om året typ.
Det tvingar fram batteristorlekar som gör dem dyrare än motsvarande elbil. Redan nu idag är hybrider dyra, inte billiga.Ja och nej. För vanliga dödliga kanske. Men för en säljare som kör mycket hade det varit perfa. Privatkörning på el och jobb på soppa…
Det håller jag med om. Jag tänkte mer på den praktiska användningen.Det tvingar fram batteristorlekar som gör dem dyrare än motsvarande elbil. Redan nu idag är hybrider dyra, inte billiga.
Bensinvärmare var ett tillval på Passaten, min hade inte bensinvärmare. Och även om man hade det var det en ren parkeringsvärmare, den var inte aktiv när man körde. Om man som jag kan ladda hemma var det en helt onödig grej eftersom det går bra att förvärma bilen enbart på el från laddboxen.….vad tror du bensinvärmaren i Passaten går på? Den räknas bara inte med i färddatorn![]()
Det funkar ändå förvånansvärt bra. Man får ändå den där lilla kicken som det höga vridmomentet från elmotorn ger från stillastående så vid stadskörning är det helt OK. Körning på slingrig 70-väg är mindre kul men hur ofta kör man så.Jag har kört laddhyrid väldigt lite, så jag måste fråga: hur är elbilsupplevelsen hos laddhybrider? Har de inte förhållandevis svaga elmotorer och därmed ganska timida prestanda om man väljer att köra på bara el?
Det spelar i så fall säkert ingen roll för vardagskörning som bara handlar om att transportera sig, men vad tycker entusiaster som gillar att köra "aktivt"?
Grattis!Jahaja… Nu så..![]()
I fredags blev det till att hämta iD4:an.
Laddning hemma är inget problem då jag har laddbox sen tidigare. Men hur gör jag bäst efter vägen? Kan ni som har lite erfarenhet av detta dela tips och trix? Måste/bör man ha appar för respektive station? Betalar man med vilket kort som helst? Vilka stationer ska man sikta på. Vilka ska man undvika? Billigast/dyrast mm mm
Sååå många frågor…![]()
Jahaja… Nu så..![]()
I fredags blev det till att hämta iD4:an.
Laddning hemma är inget problem då jag har laddbox sen tidigare. Men hur gör jag bäst efter vägen? Kan ni som har lite erfarenhet av detta dela tips och trix? Måste/bör man ha appar för respektive station? Betalar man med vilket kort som helst? Vilka stationer ska man sikta på. Vilka ska man undvika? Billigast/dyrast mm mm
Sååå många frågor…![]()
Tycker fortfarande den är väldigt lik P2. Polestar har försökt göra sina bilar låga för platformen känns det som. Tveksamt om ES90 är lägre än P2 om man ser till bilderna. Båda lider av kompromisser.Någon har visst fått tag på en bild på ES90:n
Gillar den. Enda problemet jag har är att den känns aningen för hög. De lyckas inte dölja batteriet så väl som man vill. Däremot mycket bättre än Polestar 2. P*2 vore mycket snyggare om den var lägre.
Men kul att se en sedan i havet av SUV:ar och crossovers.
![]()
Ser ut som en flashigare P2.Någon har visst fått tag på en bild på ES90:n
Gillar den. Enda problemet jag har är att den känns aningen för hög. De lyckas inte dölja batteriet så väl som man vill. Däremot mycket bättre än Polestar 2. P*2 vore mycket snyggare om den var lägre.
![]()
Byter man loggan i fronten så ser den ju ut som precis allting annat tyvärr. Skulle lika gärna kunna vara en Polestar, Zeekr eller Lynk. Tyvärr är det väl så också under skalet men det ser jag som ett mindre problem än att linjerna inte har någon självklar Volvokoppling längre. Den är för hög, den ser konstig ut för att vara en Volvosedan. Vet att batteriet gör det svårt att få samma sidolinje men jämför med spänsten i:Någon har visst fått tag på en bild på ES90:n
![]()
Gillar höjden. Gillar generellt sett högre markfrigång även när det inte är SUVar. Typ Alltrack och Crosscountry. Den här ger lite sköna X6 vibbar. Hamnar i ett onödigt mellanting men ser rå ut.Någon har visst fått tag på en bild på ES90:n
![]()