Tapiren
Basic
Jag tror Teslas minskning, delvis, kan vara relaterat till färre andel förmånsbilar som beställs?! Inga belägg för det mer än egen erfarenhet. Vi har en lite skitnödig och politiskt korrekt VD som var tydlig nu när kollegan skulle beställa bil att Tesla inte längre var ett alternativ. Enbart pga ”signalvärdet”
Konflikten med metall väger in till viss del. Men främst var det relaterat till senaste tidens utspel, skriverier osv. Och jag tror inte vårt bolag är unikt här. Säkert flertalet företag som resonerar likvärdigt.
Jag vet inte om man är "skitnödig och politiskt korrekt" bara för att man inte vill ta in en Tesla i vagnparken, ni är jag förvisso egen företagare men hade jag haft makten att styra över en bilpolicy på ett större företag hade jag inte tagit in Tesla som alternativ just nu;
-Fel image, sen kan man säga att det är "politisk korrekthet" om man vill men lite beroende på verksamhet är det ju inte oproblematiskt att köra Tesla just nu, det är ett märke väldigt då associerar till något positivt, helst vill man väl att vagnparken ska spegla företagets kärnvärden och då vill man ju att bilarna ska indikera stabilitet, miljötänk eller förnuft, inte amerikansk galning.
-Att de inte har kollektivavtal är problematiskt, många företag lägger massor av tid på att säkerställa arbetsvillkoren hos underentreprenörer och leverantörer, dels för att detta efterfrågas av kunderna men också för att det är ett krav i vissa upphandlingar och i många certifieringar. Det är en onödig strid att ta, även om man säkert kan resonera kring att Tesla har "avtalsliknande villkor" eller liknande. Det blir liksom bara lättare att välja en annan bil.
Så tja, det är väl "politisk korrekthet" men jag tror inte den bästa affärsnyttan just nu är att köra Tesla som förmåmnsbil, Kia eller liknande ger antagligen ledningsgruppen betydligt mindre huvudvärk.