• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,005
Jag tror Teslas minskning, delvis, kan vara relaterat till färre andel förmånsbilar som beställs?! Inga belägg för det mer än egen erfarenhet. Vi har en lite skitnödig och politiskt korrekt VD som var tydlig nu när kollegan skulle beställa bil att Tesla inte längre var ett alternativ. Enbart pga ”signalvärdet”
Konflikten med metall väger in till viss del. Men främst var det relaterat till senaste tidens utspel, skriverier osv. Och jag tror inte vårt bolag är unikt här. Säkert flertalet företag som resonerar likvärdigt.

Jag vet inte om man är "skitnödig och politiskt korrekt" bara för att man inte vill ta in en Tesla i vagnparken, ni är jag förvisso egen företagare men hade jag haft makten att styra över en bilpolicy på ett större företag hade jag inte tagit in Tesla som alternativ just nu;

-Fel image, sen kan man säga att det är "politisk korrekthet" om man vill men lite beroende på verksamhet är det ju inte oproblematiskt att köra Tesla just nu, det är ett märke väldigt då associerar till något positivt, helst vill man väl att vagnparken ska spegla företagets kärnvärden och då vill man ju att bilarna ska indikera stabilitet, miljötänk eller förnuft, inte amerikansk galning.
-Att de inte har kollektivavtal är problematiskt, många företag lägger massor av tid på att säkerställa arbetsvillkoren hos underentreprenörer och leverantörer, dels för att detta efterfrågas av kunderna men också för att det är ett krav i vissa upphandlingar och i många certifieringar. Det är en onödig strid att ta, även om man säkert kan resonera kring att Tesla har "avtalsliknande villkor" eller liknande. Det blir liksom bara lättare att välja en annan bil.

Så tja, det är väl "politisk korrekthet" men jag tror inte den bästa affärsnyttan just nu är att köra Tesla som förmåmnsbil, Kia eller liknande ger antagligen ledningsgruppen betydligt mindre huvudvärk.

Musks seanste tilltag gör ju inte suget efter en Tesla större precis ...

Från Cornucopia:

På tal om Elon Musk så har DOGE sparkat alla de som hade hand om översynen om molntjänstavtalet USA-EU som reglerar den personliga integriteten och att inte europeiska personuppgifter ska hamna i USA via Internetjättarnas molntjänster även om de körs i EU. Det kan göra att alla amerikanska Internettjänster förbjuds, även de som kör i t ex de gigantiska svenska serverhallarna. Det inkluderar Amazons alla molntjänster, Microsofts dito inklusive banala saker som OneDrive men också molnversioner av Office, Teslas molntjänster förstås, Googles alla tjänster, olika software-as-a-service som Salesforce mm.

Äntligen! Tejpen ska bara få härda lite(inte det enklaste när det är 3 grader ute)(kör camp mode). Det ska dock inte ens behöva installeras några spakar...

Men trevlig att man styra det mesta genom båda spakarna om man så vill genom tilldelning av kommandon

1000021926.jpg
Stort GRATTIS!!! Men till vad?… 🤣

Tycker vi bojkottar allt Amerikanskt, eller kör vi selektivt?... Vad säger ni :p ironi....
Total bojott är ju väldigt svårt, men jag är helt klart mindre sugen på att köpa saker som importeras från USA jämfört med för några veckor sedan. Det finns till exempel utmärkt kanadensisk rye-whiskey på Systembolaget, som alternativ till bourbon.

Jag vet inte om man är "skitnödig och politiskt korrekt" bara för att man inte vill ta in en Tesla i vagnparken, ni är jag förvisso egen företagare men hade jag haft makten att styra över en bilpolicy på ett större företag hade jag inte tagit in Tesla som alternativ just nu;

-Fel image, sen kan man säga att det är "politisk korrekthet" om man vill men lite beroende på verksamhet är det ju inte oproblematiskt att köra Tesla just nu, det är ett märke väldigt då associerar till något positivt, helst vill man väl att vagnparken ska spegla företagets kärnvärden och då vill man ju att bilarna ska indikera stabilitet, miljötänk eller förnuft, inte amerikansk galning.
-Att de inte har kollektivavtal är problematiskt, många företag lägger massor av tid på att säkerställa arbetsvillkoren hos underentreprenörer och leverantörer, dels för att detta efterfrågas av kunderna men också för att det är ett krav i vissa upphandlingar och i många certifieringar. Det är en onödig strid att ta, även om man säkert kan resonera kring att Tesla har "avtalsliknande villkor" eller liknande. Det blir liksom bara lättare att välja en annan bil.

Så tja, det är väl "politisk korrekthet" men jag tror inte den bästa affärsnyttan just nu är att köra Tesla som förmåmnsbil, Kia eller liknande ger antagligen ledningsgruppen betydligt mindre huvudvärk.
Det du skriver ovan handlar ju till 100% om politisk korrekthet. Sett till ekonomi slår nog ingenting Tesla idag. Särskilt inte som vi har fritt drivmedel i vårt avtal. (initialt, när man säljer vidare om tre år kanske det är annorlunda)

Men anyhow, jag skrev ovan inlägg som en input till Teslas minskade bilförsäljning, en möjlig orsak. Tar ingen ställning varken för Tesla, eller emot. Som jag tidigare klargjort kommer jag personligen inte skaffa en Tesla igen. Men har förståelse för de som gör det. Och förstår även att vissa skitnödiga och pk företag tar beslutet 😬

kommer jag personligen inte skaffa en Tesla igen. Men har förståelse för de som gör det. Och förstår även att vissa skitnödiga och pk företag tar beslutet 😬
Lite roligt hur du först verkar försöka låta neutral och balanserad i ditt inlägg, och sedan uppenbarligen presenterar de som väljer att avstå Tesla med negativ konnotation.

Gött med nytvättad bil!
Har egentligen bara två klagomål på denna, första är att bakluckan aldrig blir ren i tvätten. Andra att framrutan verkar ha lätt för att spricka.. men vafan, annars är den kanon :)
IMG_2482.jpeg
Verkar grym!

Jag längtar tills det finns ännu fler alternativ. Kan elbilar hjälpa till med kombins popularitet, världen över? Om något så är formen perfekt för elbilar. Kombi = samma utrymme som en SUV, med bättre köregenskaper, mindre vikt och luftmotstånd. Perfekt kombo ju.

Fast det vet väl inte du att han har?! Däremot plockar han ”billiga” poäng på symbolpolitik. Men men, business först! Signalvärdet ut mot kunder ska man inte förminska.

Personligen kommer jag dock aldrig någonsin skaffa en Tesla igen så för egen del gör det varken till eller från.
Nej det har du en poäng i. Men man kan ju råka göra rätt av fel anledning.

Det du skriver ovan handlar ju till 100% om politisk korrekthet. Sett till ekonomi slår nog ingenting Tesla idag. Särskilt inte som vi har fritt drivmedel i vårt avtal. (initialt, när man säljer vidare om tre år kanske det är annorlunda)

Men anyhow, jag skrev ovan inlägg som en input till Teslas minskade bilförsäljning, en möjlig orsak. Tar ingen ställning varken för Tesla, eller emot. Som jag tidigare klargjort kommer jag personligen inte skaffa en Tesla igen. Men har förståelse för de som gör det. Och förstår även att vissa skitnödiga och pk företag tar beslutet 😬
Personligen tycker jag att begreppet politisk korrekthet är tämligen oanvändbart och meningslöst. Ofta används det för att ursäkta att man struntar i vanlig anständighet, till exempel genom att beskylla någon som har ryggrad och står för anständigt beteende att vara politiskt korrekt, som för att förringa dennes avsikt och övertygelse.
Jag tycker också det är konstigt att spekulera i någons avsikt och övertygelse. Jag är tämligen övertygad att många som till exempel väljer bort att köpa vissa saker känner genuin olust inför att bidra till något som man uppfattar som skadligt eller åtminstone osmakligt.

I
Eh, Tesla har marknades sämsta restvärde för tillfället. En Model Y tappar i storleksordningen 10.000kr i månaden.
Ja exakt. Skrev ju det, men ingen vet hur det ser ut om tre år. Men sett till förbrukning, bang for buck osv är det få märken som idag matchar vad man får för pengarna.
Lite roligt hur du först verkar försöka låta neutral och balanserad i ditt inlägg, och sedan uppenbarligen presenterar de som väljer att avstå Tesla med negativ konnotation.
Roligt? Jag är ju bara ärlig. Har tidigare redogjort för vad jag personligen tycker om Tesla. Det är en satans skitbil som jag personligen aldrig skulle skaffa igen. Men jag förstår om andra ändå gör det. Men värderar olika egenskaper när man köper bil.

Personligen tycker jag att begreppet politisk korrekthet är tämligen oanvändbart och meningslöst. Ofta används det för att ursäkta att man struntar i vanlig anständighet, till exempel genom att beskylla någon som har ryggrad och står för anständigt beteende att vara politiskt korrekt, som för att förringa dennes avsikt och övertygelse.
Jag tycker också det är konstigt att spekulera i någons avsikt och övertygelse. Jag är tämligen övertygad att många som till exempel väljer bort att köpa vissa saker känner genuin olust inför att bidra till något som man uppfattar som skadligt eller åtminstone osmakligt.
Ok

Roligt? Jag är ju bara ärlig. Har tidigare redogjort för vad jag personligen tycker om Tesla. Det är en satans skitbil som jag personligen aldrig skulle skaffa igen. Men jag förstår om andra ändå gör det. Men värderar olika egenskaper när man köper bil.
Vad är det som är så dåligt med den? Du får det att låta som att det är världens sämsta bil :D vilket det inte är i alla fall inte min.

Jag har haft många bilar senaste åren och det som är klart sämre med min highland 3a är saknad av blinkersspak/förardisplay(båda som jag fixat på min bil) saknad av parkeringssensorer. I övrigt tycker jag det är inget som är mycket sämre eller bättre som bil i samma prisklasser, Infotainment/app är dock många gånger bättre än övriga bilar, pratar vi elbil så är räckvidd kontra prestanda riktigt bra

Senast ändrad:
Ljudnivån i kupèn med dubbdäck på är sjukt hög.
Dörrhandtagen fryser fast och således går inte dörren att öppna. Likaså rutorna fryser fast om inte kupévärmaren varit igång en längre stund. En vanlig vardag på vintern åker frun till jobbet problemfritt då hon har timer på värmaren (bortsett från hörselnedsättningen hon får IOM med dubbdäck) Men när hon kommer fram till jobbet måste hon stanna till i en bussficka ca 5min och köra på värmen till max så fönster och dörrar kan öppnas. Hon jobbar på rättspsyk så redan vid infarten måste hon blippa in sig och det bildas snabbt köer bakom om rutan inte går ner 🙄

Vad är det som är så dåligt med den? Du får det att låta som att det är världens sämsta bil vilket det inte är i alla fall inte min.

Jag har haft många bilar senaste åren och det som är klart sämre med min highland 3a är saknad av blinkersspak/förardisplay(båda som jag fixat på min bil) saknad av parkeringssensorer. I övrigt tycker jag det är inget som är mycket sämre eller bättre som bil i samma prisklasser, Infotainment/app är dock många gånger bättre än övriga bilar, pratar vi elbil så är räckvidd kontra prestanda riktigt bra
Nej det är en helt ok sommarbil. Men en av de sämsta vinterbilarna jag haft, tveklöst! Hade snöborsten i bakluckan en gång också. Fick ta fram skyffeln när jag öppnade eftersom en kubik snö (från bakruta och baklucka) åkte rätt ner i bagaget. Sjukt dålig lösning.
Men visst, skulle jag flytta till värmen är det inte totalt omöjlig att jag skulle köpa en Tesla. Men aldrig mer i Sverige

Sen har du helt rätt angående infotainmentsystemet, appen och förbrukningen! Där ligger Tesla långt i framkant

Nej det är en helt ok sommarbil. Men en av de sämsta vinterbilarna jag haft, tveklöst! Hade snöborsten i bakluckan en gång också. Fick ta fram skyffeln när jag öppnade eftersom en kubik snö (från bakruta och baklucka) åkte rätt ner i bagaget. Sjukt dålig lösning.
Men visst, skulle jag flytta till värmen är det inte totalt omöjlig att jag skulle köpa en Tesla. Men aldrig mer i Sverige

Sen har du helt rätt angående infotainmentsystemet, appen och förbrukningen! Där ligger Tesla långt i framkant
var någonstans i landet bor du?
Här i Stockholm har jag inte haft något problem som sådant ännu under vintern. Dock så brukar jag inte öppna bagaget med massa snö på luckan men visst någon gång måste man göra det.

Av det jag läst mig till så är det många i Norrland som kör med Teslor som beskriver att de funkar väl under vintern.

Men oavsett fan vad gött det hade varit gött med värme nu :D

var någonstans i landet bor du?
Här i Stockholm har jag inte haft något problem som sådant ännu under vintern. Dock så brukar jag inte öppna bagaget med massa snö på luckan men visst någon gång måste man göra det.

Av det jag läst mig till så är det många i Norrland som kör med Teslor som beskriver att de funkar väl under vintern.

Men oavsett fan vad gött det hade varit gött med värme nu :D
Jag bor ca 10 mil söder om Sthlm så långt ifrån Norrland 🤗
Däremot bor jag på landet och har en fru som pendlar på mindre bra vägar. Därav att dubbdäck för oss är ett måste.
Så ljudnivån i kombination med övriga vinterelaterade problem vi upplevt med Teslan gör att vi är avskräckta från att äga någon ny. Men som sagt, skulle man till pensionen emigrera till Spanien eller annat varmt land är jag inte sämre än att jag kan ändra mig 😎

Jag bor ca 10 mil söder om Sthlm så långt ifrån Norrland 🤗
Däremot bor jag på landet och har en fru som pendlar på mindre bra vägar. Därav att dubbdäck för oss är ett måste.
Så ljudnivån i kombination med övriga vinterelaterade problem vi upplevt med Teslan gör att vi är avskräckta från att äga någon ny. Men som sagt, skulle man till pensionen emigrera till Spanien eller annat varmt land är jag inte sämre än att jag kan ändra mig 😎
Har du ägt många sedaner tidigare? Precis samma problem har jag haft på mina 3 och 5-serie, snön rasar ner i bagaget. Inte jättesvårt problem att lösa - man borstar bort den först när det är tillräckligt mycket. Dubbdäcksljudet kan jag inte kommentera, kör dubbfritt på min. Jag upplever ljudnivån ungefär lika hög som den 2018 Passat jag hade tidigare. Varken jättebra eller jättedålig.

Har du ägt många sedaner tidigare? Precis samma problem har jag haft på mina 3 och 5-serie, snön rasar ner i bagaget. Inte jättesvårt problem att lösa - man borstar bort den först när det är tillräckligt mycket. Dubbdäcksljudet kan jag inte kommentera, kör dubbfritt på min. Jag upplever ljudnivån ungefär lika hög som den 2018 Passat jag hade tidigare. Varken jättebra eller jättedålig.
Inte många, men tillräckligt för att jämföra.
”vanliga” sedaner har ju som en ram eller hur man ska säga som fångar upp t.ex snö och vatten så inte ALLT åker rätt ned i bagageluckan. Den saknar Tesla så öppnar du bakluckan så är det fritt fram för det som ligger på bakrutan att bara glida rätt ner.

Nu är det flera år sen jag hade en passat, men även på den hade jag dubbdäck och ingenting jag ägt tidigare har ens varit i närheten av samma höga och irriterande ljudnivå i kupén av dubbdäcken

Jag tror att vi är ganska överens, och visst är det någon form av påtvingad politisk korrekthet, men jag hakade upp mig lite på ordet "skitnödiga", det är i alla fall i min värld ett negativt omdöme och en VD som idag säger nej till Tesla är ju inte nödvändigtvis "skitnödigt" utan snarare bara affärsmässig.

Med risk för att det blir politik i stället för elbilar, är det så underligt att ha värderingar som en del avfärdar som ”politisk korrekthet”?
Jag försöker så gott det går i både det privata och i mitt företagande att undvika uppenbara ”skurkar”.
Inte för att godhetssignalera, utan för att jag genuint tror att man kan göra skillnad genom sina aktiva val, både i det stora och det lilla.

Jag handlar så lite Kina det går, semestrar inte i militärdiktaturer och lejer inte snöröjare som är dömda för misshandel.

Med risk för att det blir politik i stället för elbilar, är det så underligt att ha värderingar som en del avfärdar som ”politisk korrekthet”?
Jag försöker så gott det går i både det privata och i mitt företagande att undvika uppenbara ”skurkar”.
Inte för att godhetssignalera, utan för att jag genuint tror att man kan göra skillnad genom sina aktiva val, både i det stora och det lilla.

Jag handlar så lite Kina det går, semestrar inte i militärdiktaturer och lejer inte snöröjare som är dömda för misshandel.
Självklart inte. Finns nog en hel del rättfärdiga människor som bojkottar av ”rätt” anledningar. Men i mitt fall så känner jag ju min egen vd rätt bra och känner mig ganska självsäker när jag påstår att ”vi” bojkottar Tesla pga politisk korrekthet och signalvärde snarare än egna värderingar. Jag säger inte att det är fel, snarare ett faktum.

Men jag resonerar som du i mångt och mycket och väljer ofta att ta ”rätt” val när så är möjligt. Men just elbilar t.ex är ju pest eller kolera. Antingen är det nazist-Musk man stöttar eller på ett eller annat vis Kina med allt vad det innebär. Det är svårt som fan idag att alltid veta om man tar det moraliskt rätta beslutet.

Gött med nytvättad bil!
Har egentligen bara två klagomål på denna, första är att bakluckan aldrig blir ren i tvätten. Andra att framrutan verkar ha lätt för att spricka.. men vafan, annars är den kanon :)

Tycker också det blir värre och värre med stenskott och spräckta rutor. Men det beror ju på att kommunens entrepenörer sandar med grövre och grövre grus som fastnar i vinterdäcken och sen sprätter åt alla möjliga håll när man kommer ut på stora vägen.
Lyckades i alla fall laga det senaste innan rutan sprack, så jag kom undan med 100 kr i självrisk. :)

Tillbaka
Topp