Till och med min bil har en vÀrmepump!Bra bilsnack!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Till och med min bil har en vÀrmepump!Bra bilsnack!![]()
Min medTill och med min bil har en vÀrmepump!
Ăn vĂ€rre Ă€r det i varma lĂ€nder. Att vĂ€rma upp bostĂ€der/lokaler Ă€r billigt med tanke pĂ„ att kyla ner fullstĂ€ndigt otĂ€ta hus som saknar all form för isolering.
Det Àr som att köra AC i ett stort tÀlt med vÀdringsluckor.
Hur skulle det dĂ„ inte vara vid minus 15 grader. StolvĂ€rme, rattvĂ€rme, defroster mm.Jag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
MĂ„ste man köra 90 för det ska bli ngn skillnad sĂ„ blir det fan bilbyteâŠ
FĂ„r ha rĂ€tt bilJag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
LĂ„ter inte sĂ„ farligt, min har dragit 19,4 kwh/100km denna vinter. Var uppe i 23 tror jag.Jag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
Det Ă€r ju mycket som pĂ„verkar rĂ€ckvidden. Hastighet Ă€r en faktor, accelerationer, vĂ€der, topografi, vikt, fordonens Cw-vĂ€rde, drivlinan och hur effektiv den Ă€r etc.Jag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
Du hade vĂ€l inte takbox?Jag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor Ă€r luftmotstĂ„ndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. MĂ„nga elbilar blir vĂ€ldigt ineffektiva i snabb motorvĂ€gsfart (120+). Vinner ganska mycket pĂ„ att sĂ€nka hastigheten, om man har tid för det. Men sen fĂ„r man ocksĂ„ övervĂ€ga om det Ă€r vĂ€rt det. Laddkurva spelar vĂ€ldigt stor roll vid lĂ„ngresor. För vissa bilar Ă€r det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vĂ€gen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar Ă€r det mer effektivt att köra ner till nĂ€ra 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsĂ€tta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.Jag vet inte jag⊠Skulle kanske tagit en diesel istĂ€llet. 14 mil varav 90% motorvĂ€g med 120kmh pĂ„ farthĂ„llaren slukade 50% av fulladdat batteriâŠ
Elbilars problem Àr vÀl magnetfÀltet som skapas i motorn vid höga varvtal. LuftmotstÄnd har Àven förbrÀnningsmotorer.Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor Àr luftmotstÄndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. MÄnga elbilar blir vÀldigt ineffektiva i snabb motorvÀgsfart (120+). Vinner ganska mycket pÄ att sÀnka hastigheten, om man har tid för det. Men sen fÄr man ocksÄ övervÀga om det Àr vÀrt det. Laddkurva spelar vÀldigt stor roll vid lÄngresor. För vissa bilar Àr det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vÀgen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar Àr det mer effektivt att köra ner till nÀra 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsÀtta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.
Massa faktorer som spelar roll. MÄnga av dem spelar ocksÄ roll med fossilbilar, ibland pÄ samma sÀtt, ibland omvÀnt. Min V70 med 70 liters tank Àr ganska brÀnslesnÄl pÄ landsvÀg (6-7L/100km). Men jag kör faktiskt mest i stadstrafik och dÄ drar jÀkeln 11-12L/100km. Jag mÀrker inte av det sÄ mycket dÄ det Àr en stor tank som jag kommer minst 550-600km pÄ oavsett hur illa jag kör, över 1000km nÀr det Àr typ 70-vÀg - men skillnaden hÀr Àr ju ocksÄ enorm, som pÄ elbilar. Jag kan behöva tanka dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion, precis som man kanske behöver stanna för att ladda dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion för elbilar. Med min V70 mÀrks det mer i plÄnboken Àn det gör tidsmÀssigt (som pÄ elbilar).
Ja juste, har ocksĂ„ lĂ€st nĂ„got liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju nĂ€rmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig sjĂ€lv. Ăr inte tillrĂ€ckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman sĂ„ undrar man varför inte fler elbilar har flera vĂ€xlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor pĂ„ olika sĂ€tt och lika sĂ„ en permanentmagnetmotor pĂ„ olika sĂ€tt.Elbilars problem Ă€r vĂ€l magnetfĂ€ltet som bildas i motorn vid höga varvtal. LuftmotstĂ„nd har Ă€ven förbrĂ€nningsmototer.
En vĂ€xellĂ„da innebĂ€r mer friktion. Men fĂ„r vĂ€l se hur de löser det framöver.Ja juste, har ocksĂ„ lĂ€st nĂ„got liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju nĂ€rmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig sjĂ€lv. Ăr inte tillrĂ€ckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman sĂ„ undrar man varför inte fler elbilar har flera vĂ€xlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor pĂ„ olika sĂ€tt och lika sĂ„ en permanentmagnetmotor pĂ„ olika sĂ€tt.
Dock sÄ nÀmner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer pÄ hos exempelvis Lucid att aerodynamik Àr bland det viktigaste. PÄ nÄgot sÀtt tror jag det spelar mer roll för elbilar Àn för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara pÄ dock. Effekten av luftmotstÄnd kanske mÀrks mer pÄ elbilar Àn ICE-bilar helt enkelt.
En förbrĂ€nningsmotor Ă€r effektivare nĂ€r kompressionen Ă€r hög.Ja juste, har ocksĂ„ lĂ€st nĂ„got liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju nĂ€rmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig sjĂ€lv. Ăr inte tillrĂ€ckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman sĂ„ undrar man varför inte fler elbilar har flera vĂ€xlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor pĂ„ olika sĂ€tt och lika sĂ„ en permanentmagnetmotor pĂ„ olika sĂ€tt.
Dock sÄ nÀmner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer pÄ hos exempelvis Lucid att aerodynamik Àr bland det viktigaste. PÄ nÄgot sÀtt tror jag det spelar mer roll för elbilar Àn för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara pÄ dock. Effekten av luftmotstÄnd kanske mÀrks mer pÄ elbilar Àn ICE-bilar helt enkelt.
Tack för en bra förklaring!En förbrÀnningsmotor Àr effektivare nÀr kompressionen Àr hög.
NÀr motorn gÄr lÀtt, dvs nÀr luftmotstÄndet Àr lÄgt, fylls inte cylindrarna med lika mycket brÀnsle/luft-blandning och dÀrmed blir kompression och effektiviteten lÀgre.
NÀr du kör snabbare och luftmotstÄndet gÄr upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översÀttas direkt till att det blir mer brÀnsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbrÀnningscykel och alltsÄ högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mÄn luftmotstÄndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hÄrt som elbilarna.
Varför hjÀlper inte vÀxellÄdan till dÀr? Eller mindre motor? StÀnga av cylindrar? DÄ kan man vÀl alltid ha hög belastning?En förbrÀnningsmotor Àr effektivare nÀr kompressionen Àr hög.
NÀr motorn gÄr lÀtt, dvs nÀr luftmotstÄndet Àr lÄgt, fylls inte cylindrarna med lika mycket brÀnsle/luft-blandning och dÀrmed blir kompression och effektiviteten lÀgre.
NÀr du kör snabbare och luftmotstÄndet gÄr upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översÀttas direkt till att det blir mer brÀnsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbrÀnningscykel och alltsÄ högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mÄn luftmotstÄndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hÄrt som elbilarna.
Jag hade autopiloten avslagen, men bilen startade superstark acc mitt i kurvan. Jag bromsade = den slutade accaTÀnker du pÄ autopiloten? Jag sjÀlv har inte upplevt det du beskriver men den har spökbromsat nÄgra gÄnger pÄ de 1000 mil jag kört med bilen nu.
Mindre motorer drar mindre soppa delvis pga detta.Varför hjÀlper inte vÀxellÄdan till dÀr? Eller mindre motor? StÀnga av cylindrar? DÄ kan man vÀl alltid ha hög belastning?
har aldrig upplevt det! MÄste ha kommit Ät fartÄllaren !?Jag hade autopiloten avslagen, men bilen startade superstark acc mitt i kurvan. Jag bromsade = den slutade acca
Vi har fortfarande en del minus pÄ nÀtterna och morgonar. FÄr vÀnta med byte ett tag tillSommardÀck pÄ 3:an!![]()
Laddaren borde kunna anslutas till HAN-porten pÄ den vanliga elmÀtaren. Kontakta supporten hos Charge amps för att kolla om din laddare har rÀtt konfiguration för detta. Du kanske Àven behöver kontakta elnÀtsÀgaren för att fÄ ihop det.Hörni.. Finns det ngt annat sÀtt att lastbalnsera en Charge Amp Halo Àn deras egna mojÀng som krÀver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nÀtet dÄ det helt enkelt inte finns tillrÀckligt med wifi dÀr den sitter.
Kan man inte sÀtta ngt i centralen i huset istÀllet?
Har haft tvĂ„ nĂ€tter nu dĂ€r en fas gĂ„tt och det verkar som laddningen Ă€r det som spökarâŠ
Inte svar pÄ din frÄga men du kan stÀlla ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?Hörni.. Finns det ngt annat sÀtt att lastbalnsera en Charge Amp Halo Àn deras egna mojÀng som krÀver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nÀtet dÄ det helt enkelt inte finns tillrÀckligt med wifi dÀr den sitter.
Har haft tvĂ„ nĂ€tter nu dĂ€r en fas gĂ„tt och det verkar som laddningen Ă€r det som spökarâŠ
Laddboxen mÄste kunna fÄ info om att strypa laddningen, sÄ nÄn form av uppkoppling behöver den.Hörni.. Finns det ngt annat sÀtt att lastbalnsera en Charge Amp Halo Àn deras egna mojÀng som krÀver molnaccess?
Hur dĂ„? PĂ„ min 330e kunde man stĂ€lla in lite valfritt. PĂ„ iD4 hittar jag bara âReducerad AC laddströmâ men dĂ„ pĂ„ eller av. Testade igĂ„r men efter ngn minut slĂ„r laddningen av och biluttaget lyser rött.Inte svar pĂ„ din frĂ„ga men du kan stĂ€lla ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?
Reducera Ă€r rĂ€tt knapp i bilen iaf.Hur dĂ„? PĂ„ min 330e kunde man stĂ€lla in lite valfritt. PĂ„ iD4 hittar jag bara âReducerad AC laddströmâ men dĂ„ pĂ„ eller av. Testade igĂ„r men efter ngn minut slĂ„r laddningen av och biluttaget lyser rött.
FrÄgade sÀljaren idag och enligt honom fanns inget annat sÀtt att reducera.
Ok, men dÄ Àr det bara av/pÄ som gÀller. Inget finlir med specifik kW. BlÄtand till Halo har jag inte testat. Försökte fÄ igÄng med wifi nÀr den installerades. Men det gick obra. Sen kunde jag ju sköta allt jag behövde frÄn bilen i 330:n sÄ jag brydde mig inte mer. Ska kolla upp BT! Tack för tips.Reducera Àr rÀtt knapp i bilen iaf.
Men du kommer alltsÄ inte in i boxen via blÄtand eller liknande sÄ du kan strypa effekten?