• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstrÄden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala vĂ€ljare
    1,015
Jag vet inte jag
 Skulle kanske tagit en diesel istÀllet. 14 mil varav 90% motorvÀg med 120kmh pÄ farthÄllaren slukade 50% av fulladdat batteri

MĂ„ste man köra 90 för det ska bli ngn skillnad sĂ„ blir det fan bilbyte

Jag vet inte jag
 Skulle kanske tagit en diesel istÀllet. 14 mil varav 90% motorvÀg med 120kmh pÄ farthÄllaren slukade 50% av fulladdat batteri

Hur skulle det dÄ inte vara vid minus 15 grader. StolvÀrme, rattvÀrme, defroster mm.

Jag vet inte jag

FÄr ha rÀtt bil :p (behöver ladda en gÄng med min 08->gbg i dem farterna)

SkÀmt Äsido, ja det drar en del mer i 120+

Senast Àndrad:
Jag vet inte jag

LÄter inte sÄ farligt, min har dragit 19,4 kwh/100km denna vinter. Var uppe i 23 tror jag.

Jag vet inte jag

Det Àr ju mycket som pÄverkar rÀckvidden. Hastighet Àr en faktor, accelerationer, vÀder, topografi, vikt, fordonens Cw-vÀrde, drivlinan och hur effektiv den Àr etc.
Vissa fordonstillverkare har kommit lÀngre med att fÄ ner Cw-vÀrdet och höja energieffektivitet Àn andra.

Jag vet inte jag

Du hade vÀl inte takbox? :)
Skulle sÀga att du bör Äka under 90 km/h pÄ lÄngfÀrd.

körde t o r med takbox till TÀnndalen med vÄr Enyaq 85x, körde enligt rÄdande hastighetgrÀns(som lÀgst). Fick ladda 4ggr totalt lÀngs vÀgen funka hur bra som helst. Dock sÄ var det inte jÀttekallt.

PÄ hemvÀgen sÄ Äkte vi 06:30 och var hemma 14:00 vilket ÀndÄ Àr rÀtt bra

Senast Àndrad:
Jag vet inte jag

Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor Àr luftmotstÄndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. MÄnga elbilar blir vÀldigt ineffektiva i snabb motorvÀgsfart (120+). Vinner ganska mycket pÄ att sÀnka hastigheten, om man har tid för det. Men sen fÄr man ocksÄ övervÀga om det Àr vÀrt det. Laddkurva spelar vÀldigt stor roll vid lÄngresor. För vissa bilar Àr det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vÀgen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar Àr det mer effektivt att köra ner till nÀra 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsÀtta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.

Massa faktorer som spelar roll. MÄnga av dem spelar ocksÄ roll med fossilbilar, ibland pÄ samma sÀtt, ibland omvÀnt. Min V70 med 70 liters tank Àr ganska brÀnslesnÄl pÄ landsvÀg (6-7L/100km). Men jag kör faktiskt mest i stadstrafik och dÄ drar jÀkeln 11-12L/100km. Jag mÀrker inte av det sÄ mycket dÄ det Àr en stor tank som jag kommer minst 550-600km pÄ oavsett hur illa jag kör, över 1000km nÀr det Àr typ 70-vÀg - men skillnaden hÀr Àr ju ocksÄ enorm, som pÄ elbilar. Jag kan behöva tanka dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion, precis som man kanske behöver stanna för att ladda dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion för elbilar. Med min V70 mÀrks det mer i plÄnboken Àn det gör tidsmÀssigt (som pÄ elbilar).

Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor Àr luftmotstÄndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. MÄnga elbilar blir vÀldigt ineffektiva i snabb motorvÀgsfart (120+). Vinner ganska mycket pÄ att sÀnka hastigheten, om man har tid för det. Men sen fÄr man ocksÄ övervÀga om det Àr vÀrt det. Laddkurva spelar vÀldigt stor roll vid lÄngresor. För vissa bilar Àr det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vÀgen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar Àr det mer effektivt att köra ner till nÀra 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsÀtta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.

Massa faktorer som spelar roll. MÄnga av dem spelar ocksÄ roll med fossilbilar, ibland pÄ samma sÀtt, ibland omvÀnt. Min V70 med 70 liters tank Àr ganska brÀnslesnÄl pÄ landsvÀg (6-7L/100km). Men jag kör faktiskt mest i stadstrafik och dÄ drar jÀkeln 11-12L/100km. Jag mÀrker inte av det sÄ mycket dÄ det Àr en stor tank som jag kommer minst 550-600km pÄ oavsett hur illa jag kör, över 1000km nÀr det Àr typ 70-vÀg - men skillnaden hÀr Àr ju ocksÄ enorm, som pÄ elbilar. Jag kan behöva tanka dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion, precis som man kanske behöver stanna för att ladda dubbelt sÄ ofta i de vÀrsta scenarion för elbilar. Med min V70 mÀrks det mer i plÄnboken Àn det gör tidsmÀssigt (som pÄ elbilar).
Elbilars problem Àr vÀl magnetfÀltet som skapas i motorn vid höga varvtal. LuftmotstÄnd har Àven förbrÀnningsmotorer.

Elbilars problem Àr vÀl magnetfÀltet som bildas i motorn vid höga varvtal. LuftmotstÄnd har Àven förbrÀnningsmototer.
Ja juste, har ocksĂ„ lĂ€st nĂ„got liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju nĂ€rmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig sjĂ€lv. Är inte tillrĂ€ckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman sĂ„ undrar man varför inte fler elbilar har flera vĂ€xlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor pĂ„ olika sĂ€tt och lika sĂ„ en permanentmagnetmotor pĂ„ olika sĂ€tt.

Dock sÄ nÀmner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer pÄ hos exempelvis Lucid att aerodynamik Àr bland det viktigaste. PÄ nÄgot sÀtt tror jag det spelar mer roll för elbilar Àn för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara pÄ dock. Effekten av luftmotstÄnd kanske mÀrks mer pÄ elbilar Àn ICE-bilar helt enkelt.

Ja juste, har ocksĂ„ lĂ€st nĂ„got liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju nĂ€rmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig sjĂ€lv. Är inte tillrĂ€ckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman sĂ„ undrar man varför inte fler elbilar har flera vĂ€xlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor pĂ„ olika sĂ€tt och lika sĂ„ en permanentmagnetmotor pĂ„ olika sĂ€tt.

Dock sÄ nÀmner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer pÄ hos exempelvis Lucid att aerodynamik Àr bland det viktigaste. PÄ nÄgot sÀtt tror jag det spelar mer roll för elbilar Àn för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara pÄ dock. Effekten av luftmotstÄnd kanske mÀrks mer pÄ elbilar Àn ICE-bilar helt enkelt.
En vÀxellÄda innebÀr mer friktion. Men fÄr vÀl se hur de löser det framöver.

Största anledningen Àr nog att det Àr enkelt/billigt med större tank, lite jobbigare med större batteri...

En förbrÀnningsmotor Àr effektivare nÀr kompressionen Àr hög.
NÀr motorn gÄr lÀtt, dvs nÀr luftmotstÄndet Àr lÄgt, fylls inte cylindrarna med lika mycket brÀnsle/luft-blandning och dÀrmed blir kompression och effektiviteten lÀgre.
NÀr du kör snabbare och luftmotstÄndet gÄr upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översÀttas direkt till att det blir mer brÀnsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbrÀnningscykel och alltsÄ högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mÄn luftmotstÄndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hÄrt som elbilarna.

NÀr motorn gÄr lÀtt, dvs nÀr luftmotstÄndet Àr lÄgt, fylls inte cylindrarna med lika mycket brÀnsle/luft-blandning och dÀrmed blir kompression och effektiviteten lÀgre.
NÀr du kör snabbare och luftmotstÄndet gÄr upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översÀttas direkt till att det blir mer brÀnsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbrÀnningscykel och alltsÄ högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mÄn luftmotstÄndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hÄrt som elbilarna.
Tack för en bra förklaring! :)

Varför hjÀlper inte vÀxellÄdan till dÀr? Eller mindre motor? StÀnga av cylindrar? DÄ kan man vÀl alltid ha hög belastning?

Varför hjÀlper inte vÀxellÄdan till dÀr? Eller mindre motor? StÀnga av cylindrar? DÄ kan man vÀl alltid ha hög belastning?
Mindre motorer drar mindre soppa delvis pga detta.
DÀrför alla biltillverkare gÄtt ner i motorstorlekar och cylinderantal.
Förr var tex BMW 330 sexcylindrig och 3l. Nu Àr den fyrcylindrig och 2l.
Vissa bilar kan stÀnga av cylindrar för att spara soppa, tex Passat. Dock Àr motorn rÀtt liten sÄ besparingen rÀtt liten och mycket av besparingen Àts nog ÀndÄ upp av friktionen att snurra runt tvÄ tomma burkar.

VÀxellÄda med tyngre högsta vÀxel skulle fungera.
Gissar att man inte vÀxlar dem högre Àn man gör för att de inte ska kÀnnas helt döda och behöva vÀxla ner direkt man vill öka farten lite eller det kommer en backe.

"Chiptrimning" brukar ge lÀgre förbrukning dÄ det ökade vridmomentet (mycket genom höjning av turbotryck) gör att bilen kan segdra lÀngre pÄ en vÀxel som annars hade varit för hög.

Nu kör jag extremt sÀllan över 120 men har kört samma strÀcka pÄ ca. 200km lÀngs E6 vid samma vÀderförhÄllanden pÄ farthÄllaren 2 ggr nyligen. 95 ena gÄngen och 110 andra gÄngen. MÀrkte ingen skillnad alls i förbrukning pÄ min Enyaq. Ligger pÄ ca. 1,95 kWh/mil.

Men har varit uppe pÄ 2,7-2,8 kWh mil men dÄ var det -22 grader och uppför till fjÀllen.

För att vara riktigt sparsam med strömmen framöver ska jag testa detta special knep vid laddningen hemma för att spara ström. 😂
IMG_7632.jpeg

Hörni.. Finns det ngt annat sÀtt att lastbalnsera en Charge Amp Halo Àn deras egna mojÀng som krÀver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nÀtet dÄ det helt enkelt inte finns tillrÀckligt med wifi dÀr den sitter.
Kan man inte sÀtta ngt i centralen i huset istÀllet?
Har haft tvĂ„ nĂ€tter nu dĂ€r en fas gĂ„tt och det verkar som laddningen Ă€r det som spökar

Hörni.. Finns det ngt annat sÀtt att lastbalnsera en Charge Amp Halo Àn deras egna mojÀng som krÀver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nÀtet dÄ det helt enkelt inte finns tillrÀckligt med wifi dÀr den sitter.
Har haft tvĂ„ nĂ€tter nu dĂ€r en fas gĂ„tt och det verkar som laddningen Ă€r det som spökar

Laddaren borde kunna anslutas till HAN-porten pÄ den vanliga elmÀtaren. Kontakta supporten hos Charge amps för att kolla om din laddare har rÀtt konfiguration för detta. Du kanske Àven behöver kontakta elnÀtsÀgaren för att fÄ ihop det.

Rapportera gÀrna hur det gÄr. Jag har en Charge amps aura, som Àr beroende av tvÄ molntjÀnster för lastbalansering Perifics molntjÀnst snackar med Charge amps molntjÀnst. Jag funderar pÄ att bygga om detta.

Inte svar pÄ din frÄga men du kan stÀlla ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?

Laddboxen mÄste kunna fÄ info om att strypa laddningen, sÄ nÄn form av uppkoppling behöver den.
Lastbalanserare Àr egentligen helt felaktigt namn. Det Àr en elmÀtare som skickar info.
Den kan inte flytta last frÄn en fas till en annan som namnet antyder utan berÀttar bara för laddboxen att det Àr överbelastning pÄ nÄgon fas sÄ att den stryper laddningen.

Man kan installera en vÀxelriktare som kan lastbalansera pÄ riktigt mellan faser, men det Àr en rÀtt dyr historia som endast kan ses som vÀrt det om man installerar solceller och ÀndÄ behöver köpa en vÀxelriktare.

Inte svar pÄ din frÄga men du kan stÀlla ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?
Hur dĂ„? PĂ„ min 330e kunde man stĂ€lla in lite valfritt. PĂ„ iD4 hittar jag bara ”Reducerad AC laddström” men dĂ„ pĂ„ eller av. Testade igĂ„r men efter ngn minut slĂ„r laddningen av och biluttaget lyser rött.
FrÄgade sÀljaren idag och enligt honom fanns inget annat sÀtt att reducera.

Hur dĂ„? PĂ„ min 330e kunde man stĂ€lla in lite valfritt. PĂ„ iD4 hittar jag bara ”Reducerad AC laddström” men dĂ„ pĂ„ eller av. Testade igĂ„r men efter ngn minut slĂ„r laddningen av och biluttaget lyser rött.
FrÄgade sÀljaren idag och enligt honom fanns inget annat sÀtt att reducera.
Reducera Àr rÀtt knapp i bilen iaf.

Men du kommer alltsÄ inte in i boxen via blÄtand eller liknande sÄ du kan strypa effekten?

Reducera Àr rÀtt knapp i bilen iaf.

Men du kommer alltsÄ inte in i boxen via blÄtand eller liknande sÄ du kan strypa effekten?
Ok, men dÄ Àr det bara av/pÄ som gÀller. Inget finlir med specifik kW. BlÄtand till Halo har jag inte testat. Försökte fÄ igÄng med wifi nÀr den installerades. Men det gick obra. Sen kunde jag ju sköta allt jag behövde frÄn bilen i 330:n sÄ jag brydde mig inte mer. Ska kolla upp BT! Tack för tips.

Tillbaka
Topp