• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    986
@Alexander
Speciellt interiörerna gillar jag på Volvo. Det handlar inte bara om kvalitet på materialen, utan hur designen är gjord. Jag upplever Volvos som mycket mer harmonisk, medan BMW:s är mer hetsig och kantig. Detsamma kan man säga om chassi och stötdämpning, visst BMW:n har bättre stabilitet i hög fart, och med det menar jag vid 130+, men behöver man det i Sverige? Volvo och BMW är de märken jag kör mest i min vardag.

Jag har inte kört T8:an, i någon av de modeller den finns i, men däremot mycket med Volvos första generation på hybridsystemet, som redan den kändes riktigt bra. Håller man sig till eldrift är bilen bakhjulsdriven, och då kan man sladda lite :)
Se här vid 7:30- , bilen de testar är en "polestar engineered" T8
Ahh polestaren är grym! Håller med om att det är bättre harmoni i volvointeriörerna generellt kontra G20 men precis som @alfgren börjar även jag landa i att T8an blir för saftig prismässigt.

Är det någon som har koll på C300e? Verkar rätt vettig även om det känns trist med C-klass med ny modell runt hörnet.

Kikat lite A250e också men framhjulsdrift känns rätt trist. I övrigt rätt prisvärt alternativ.
 
Undra vad som händer med T8 modellerna när de är 10 år gamla. 4 cyl med turbocharger, supercharger och hybriddrift, mycket som kan gå fel där.
För varje extra komponent ökar ju risken att något skall gå fel. Själva hybriddriften på T8 är väl relativt enkel med en elmotor kopplad till bakhjulen. Detta är ju vägen Volvo fått gå när de standardiserade på en motormodell för alla bilar.

Möjligt att kombinationen är ny men komponenterna i sig är inte nya. Generellt är driftsproblemen relaterade till hybriddrift mycket små även vid hög ålder. Vid det här laget har många Lexus och Toyota rullat 20.000 mil plus och inte ens då går hybriddriften sönder annat än i extremfall. Runt 10-15% reducering av batterikapacitet får man räkna med dock. Turbo och kompressor har man haft sen 40-talet så det är rätt beprövat, framförallt sedan vattenkylningen av turboaggregat kom i början av 80-talet.
Stora problemet med Volvos senaste plattform verkar vara att den drabbas av vibrations-och resonansproblem som är i princip omöjliga att få bort. Trist när ens premiumbil bullrar mer än en Opel Astra.
Det återstår ju att se om andra märken får till tillförlitligheten lika bra som TMC (Toyota Motor Corporation = Toyota, Lexus etc), det är jag inte alls säker på.

Ja vi får se hur det utvecklar sig med Volvo.
Toyota och Lexus har klarat det bra.
Nja jag köper hellre renodlad elbil när det börjar bli mer populärt och finns bra konkurrens på marknaden än exempelvis en T8 Volvo.
När andelen elbilar närmar sig 70-80%, då kommer det vara en feature att ha en bil som går på bensin / diesel, som kan "laddas" på 5 minuter i minsta "byhåla".
 
För varje extra komponent ökar ju risken att något skall gå fel. Själva hybriddriften på T8 är väl relativt enkel med en elmotor kopplad till bakhjulen. Detta är ju vägen Volvo fått gå när de standardiserade på en motormodell för alla bilar.


Det återstår ju att se om andra märken får till tillförlitligheten lika bra som TMC (Toyota Motor Corporation = Toyota, Lexus etc), det är jag inte alls säker på.


När andelen elbilar närmar sig 70-80%, då kommer det vara en feature att ha en bil som går på bensin / diesel, som kan "laddas" på 5 minuter i minsta "byhåla".
Jag ser fördelarna med hybrider, verkligen. Min far har en, mycket smidigt!
Det är just det med tillförlitligheten på en så avancerad bil som Volvo T8 som jag är lite fundersam över. Tar då mycket hellre än beprövad Toyota eller Lexus. Nya Toyota RAV4 som kommer som Plug-in verkar bra som exempel, om man nu vill ha SUV med billigare drift. Den baseras ju på den hybriddrift toyota haft i många år. Har för mig att Toyota ger 10 års garanti på plug-in hybriderna också.
 
Jag ser fördelarna med hybrider, verkligen. Min far har en, mycket smidigt!
Det är just det med tillförlitligheten på en så avancerad bil som Volvo T8 som jag är lite fundersam över. Tar då mycket hellre än beprövad Toyota eller Lexus. Nya Toyota RAV4 som kommer som Plug-in verkar bra som exempel, om man nu vill ha SUV med billigare drift. Den baseras ju på den hybriddrift toyota haft i många år. Har för mig att Toyota ger 10 års garanti på plug-in hybriderna också.
Det skulle vara intressant att veta varför Toyota och specifikt Lexus inte satsat mer på plugin-hybrider. Hur tror ni de tänkt?
https://www.lexus.se/car-models/
Ingen med plug-in, en elbil.
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero
Leverans 2021 :(


Här är en förklaring, döm själv om den är sann:

"At the 2019 Geneva auto show, Gerald Killmann, Toyota's vice president of research and development for Europe, enlightened us as to why the automaker hasn't embraced EVs: battery production capacity. Now, Toyota isn't exactly limited in its battery production, although its capacity is significantly lower than that of, say, Tesla. It is how Toyota is allocating that production that matters. According to Killmann, Toyota is able to produce enough batteries for 28,000 electric vehicles each year—or for 1.5 million hybrid cars.

Per Toyota, selling 1.5 million hybrid cars reduces carbon emissions by a third more than selling 28,000 EVs. Put another way, the company is generating a more positive environmental impact by selling many times more gas-electric hybrid cars than it would by selling far fewer EVs (and therefore, far more fully gasoline- or diesel-powered vehicles), while also providing its customers more practical vehicles (because of no range or charging anxieties) at more affordable prices. There are only so many batteries to go around, after all."


https://www.caranddriver.com/news/a26703778/toyota-why-not-selling-electric-cars/

På samma tema:
https://cleantechnica.com/2019/10/1...favor-of-hybrids-hydrogen-fuel-cell-vehicles/
 
Intressant läsning! Har en fråga till er som är lite mer insatta, kommer ev köpa en Volvo t8 hybrid, något tips på vilken laddbox man ska ha? Har 0 kunskap om vilka som finns osv. Får man fortfarande något bidrag för att installera laddbox?
 
Intressant läsning! Har en fråga till er som är lite mer insatta, kommer ev köpa en Volvo t8 hybrid, något tips på vilken laddbox man ska ha? Har 0 kunskap om vilka som finns osv. Får man fortfarande något bidrag för att installera laddbox?
Googla på bidraget. Ett tips med laddbox, beroende på var den skall monteras: tänk på att köpa en modell där inte kontakten fryser fast i hållaren!
 
70D8112D-568C-47AA-9C0A-A70EAAF2A1BB.jpeg
Köpte en Tesla S 2013 när jag bodde i USA och den var fantastisk. Enda problemet jag hade med den under 4 årvar att vid ett tillfälle gav låset till handskfacket upp. Nu har jag precis flyttat tillbaka till usa igen och behöver skaffa varsin bil åt frun o mig. Vill gärna ha en elektrisk igen. Har därför kollat marknaden o tamigfan, Tesla leder fortfarande. Så nu lutar det åt en 3 o S igen. Helt otroligt att Tesla lyckats behålla försprånget.
Dessutom är S mycket billigare nu än 2013. Och med 10 mil längre range.

Fast en bil jag är sugen på men som inte tillverkas längre är Cadillac ELR. Egentligen bara en svindyr Chevrolet Volt. Men den är så snygg!
 
Senast ändrad:
70D8112D-568C-47AA-9C0A-A70EAAF2A1BB.jpeg
Köpte en Tesla S 2013 när jag bodde i USA och den var fantastisk. Enda problemet jag hade med den under 4 årvar att vid ett tillfälle gav låset till handskfacket upp. Nu har jag precis flyttat tillbaka till usa igen och behöver skaffa varsin bil åt frun o mig. Vill gärna ha en elektrisk igen. Har därför kollat marknaden o tamigfan, Tesla leder fortfarande. Så nu lutar det åt en 3 o S igen. Helt otroligt att Tesla lyckats behålla försprånget.
Dessutom är S mycket billigare nu än 2013. Och med 10 mil längre range.

Fast en bil jag är sugen på men som inte tillverkas längre är Cadillac ELR. Egentligen bara en svindyr Chevrolet Volt. Men den är så snygg!
S är imponerande med tanke på sin ålder.
Samtidigt är det intressant att
1) inget företag har kommit ikapp Tesla
2) Tesla har inte tagit något jättekliv tekniskt sett sedan S
Med ELR visar du att du vill ha en lite mer udda bil, varför inte satsa på en:
 
S är imponerande med tanke på sin ålder.
Samtidigt är det intressant att
1) inget företag har kommit ikapp Tesla
2) Tesla har inte tagit något jättekliv tekniskt sett sedan S
Med ELR visar du att du vill ha en lite mer udda bil, varför inte satsa på en:
Nja, den stora skillnaden mellan den -13 som jag hade och den nya är ju givetvis autopiloten. Min hade inte ens adaptiv farthållare.
Tja, man kanske skulle leta rätt på en beggad ELR.
 
Det är grymt bra!
Måste testa snart :D
Sorry mazik men nu får du jobba på rejält, sjukt nöjd vad denna 330e kan klämma ut, back to back körning, sommardäck 2.8-2.9 bar där någonstans. AC on. Ca 10km över vad BMW säger. Rödljus, motorvägskörning etc men så klart väldigt lätt på gasen:)
709A9872-F0D8-4959-9A9E-9CF0C8B89D37.jpeg
 
Hahaha det där sjukt bra!
Jag kör mest på ICE numera för att köra in de ordentligt. Rastade en V60 T6 rätt ordentligt idag i kurva och rakt fram :eek: (på autobahn givetvis)

Kom dock nästan 59km med fyra(två vuxna) bilen med full tank och 90-100väg 80% av sträckan med ett stopp

Sorry mazik men nu får du jobba på rejält, sjukt nöjd vad denna 330e kan klämma ut, back to back körning, sommardäck 2.8-2.9 bar där någonstans. AC on. Ca 10km över vad BMW säger. Rödljus, motorvägskörning etc men så klart väldigt lätt på gasen:)
709A9872-F0D8-4959-9A9E-9CF0C8B89D37.jpeg
 
Senast ändrad:
Hahaha det där sjukt bra!
Jag kör mest på ICE numera för att köra in de ordentligt. Rastade en V60 T6 rätt ordentligt idag i kurva och rakt fram :eek: (på autobahn givetvis)

Kom dock nästan 59km med fyra(två vuxna) bilen med full tank och 90-100väg 80% av sträckan med ett stopp
Det var jäkla bra det med, polaren har T8an han kommer inte speciellt långt :)
 
Jag tar nu steget över till den ljusa sidan (mörka enligt andra men de skiter vi i här) med min första elbil. Blir en etron. Till den ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016.

-Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box?
-Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni?
-Dock behövs box ändå till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu?
Avtalet är bara 18 mån på etronen så nästa är inte så långt bort.

qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg

-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg

tRHQXAAwS8LQ.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag tar nu steget över till den ljusa sidan (mörka enligt andra men de skiter vi i här) med min första elbil. Blir en etron. Till den ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016. Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box? Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni? Dock behövs box ändå till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu. Avtalet är bara 24 mån på etronen.

qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg

-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg
Välkommen till bil-liv 2.0 ;)
 
Jag tar nu steget över till den ljusa sidan (mörka enligt andra men de skiter vi i här) med min första elbil. Blir en etron. Till den ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016.

-Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box?
-Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni?
-Dock behövs box ändå till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu?
Avtalet är bara 18 mån på etronen så nästa är inte så långt bort.

qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg

-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg

tRHQXAAwS8LQ.jpeg

är själv på väg att skaffa laddbox till leveransen av en e-tron. Som jag har fått berättat så är det fortfarande skillnad på tre fas handske och tre fas handske, det som används för industri tål belastning över tid. Det som vanligtvis finns i vanliga villor tål inte samma belastning, dock bättre än ett vanligt vägguttag. Någon mer bevandrar får gärna rätta. Utöver det så fyller laddboxen en funktion om den har inbyggd jordfelsbrytare typ b. Som säkerställer att det inte sker läckage. Det flesta hus har jordfelsbrytare typ A som kan slås ut av exempelvis laddning av elbil utan jordfelsfunktion... det läskiga är att jordfelsbrytaren typ A som man ofta har hemma inte löser ut och ser ut att funka men funktionen som jordfelsbrytare försvinner helt. Som sagt detta är vad jag läst mig till och fått berättat för mig från elektriker. Vet inte hur stor risk det är i realiteten men om man ändå tror att laddbil är framtiden så är det lika bra att passa på medans man får bidrag tänker jag
 
är själv på väg att skaffa laddbox till leveransen av en e-tron. Som jag har fått berättat så är det fortfarande skillnad på tre fas handske och tre fas handske, det som används för industri tål belastning över tid. Det som vanligtvis finns i vanliga villor tål inte samma belastning, dock bättre än ett vanligt vägguttag. Någon mer bevandrar får gärna rätta. Utöver det så fyller laddboxen en funktion om den har inbyggd jordfelsbrytare typ b. Som säkerställer att det inte sker läckage. Det flesta hus har jordfelsbrytare typ A som kan slås ut av exempelvis laddning av elbil utan jordfelsfunktion... det läskiga är att jordfelsbrytaren typ A som man ofta har hemma inte löser ut och ser ut att funka men funktionen som jordfelsbrytare försvinner helt. Som sagt detta är vad jag läst mig till och fått berättat för mig från elektriker. Vet inte hur stor risk det är i realiteten men om man ändå tror att laddbil är framtiden så är det lika bra att passa på medans man får bidrag tänker jag
Det finns ju en stor debatt om detta. Ex helt nytt enfas 10 A uttag klarar 10 A, någon timme då och då, utan problem. Men att det inte är dimensionerat för att stå 10 A i tio timmar dag efter dag efter dag. Jag brukar säga så här, om ni har en apparat som drar hög ström, tex kraftig hemmadammsugare. Speciellt de som såldes för några år sedan, innan begränsande lagkrav, kunde ha upp mot 1500 W, dvs cirka 7 A. Kör den en halvtimme och dra sedan ut kontakten. Känn på metalledarna i kontakten, de är glödheta. Kabelvindan i dammsugaren har ofta aktiv luftkylning från dammsugaren etc. Det är inte konstigt att sådan värmeutveckling kan skapa problem.
 
Kanske helt fel tråd men kan vara värt att fråga. I väntan på mitt möte med representant från företaget nästa vecka så vill jag bolla lite här också.

Vi har möjlighet till förmånsbil i jobbet och har då kikat på en model 3 eller model S. Hittade den här sidan: https://statsskuld.se/leasingbil och den gav mig info att det skulle kosta mig cirka 2,500 i månaden för en sådan bil.

Min fråga är egentligen primärt vilka kostnade som INTE är med i deras kalkyl och vad jag missar. Så jag vet vad jag ska läsa in mig mer på. Det är lite av en djungel och känns orimligt att det ska vara så billigt. Det hade ju trimmat mina bilutgifter markant då bara bensinen för dagens kärra ligger på nästan 4k i månaden. Sen service, underhåll försäkring etc så lockar det mycket att uppgradera på flera vis.

Vi har haft som plan att köpa in en Model Y längre fram så känns ju som en perfekt smygstart och köpa in laddbox i förväg då.

Tack för tid och ber om ursäkt om det här är OT.
 
Kanske helt fel tråd men kan vara värt att fråga. I väntan på mitt möte med representant från företaget nästa vecka så vill jag bolla lite här också.

Vi har möjlighet till förmånsbil i jobbet och har då kikat på en model 3 eller model S. Hittade den här sidan: https://statsskuld.se/leasingbil och den gav mig info att det skulle kosta mig cirka 2,500 i månaden för en sådan bil.

Min fråga är egentligen primärt vilka kostnade som INTE är med i deras kalkyl och vad jag missar. Så jag vet vad jag ska läsa in mig mer på. Det är lite av en djungel och känns orimligt att det ska vara så billigt. Det hade ju trimmat mina bilutgifter markant då bara bensinen för dagens kärra ligger på nästan 4k i månaden. Sen service, underhåll försäkring etc så lockar det mycket att uppgradera på flera vis.

Vi har haft som plan att köpa in en Model Y längre fram så känns ju som en perfekt smygstart och köpa in laddbox i förväg då.

Tack för tid och ber om ursäkt om det här är OT.
Det där är ju bara förmånsvärdet. Det kan beroende på avtal med din arbetsgivare tillkomma en massa grejer. Men om du har "gratis" förmånsbil så är det de pengarna.
 
Kanske helt fel tråd men kan vara värt att fråga. I väntan på mitt möte med representant från företaget nästa vecka så vill jag bolla lite här också.

Vi har möjlighet till förmånsbil i jobbet och har då kikat på en model 3 eller model S. Hittade den här sidan: https://statsskuld.se/leasingbil och den gav mig info att det skulle kosta mig cirka 2,500 i månaden för en sådan bil.

Min fråga är egentligen primärt vilka kostnade som INTE är med i deras kalkyl och vad jag missar. Så jag vet vad jag ska läsa in mig mer på. Det är lite av en djungel och känns orimligt att det ska vara så billigt. Det hade ju trimmat mina bilutgifter markant då bara bensinen för dagens kärra ligger på nästan 4k i månaden. Sen service, underhåll försäkring etc så lockar det mycket att uppgradera på flera vis.

Vi har haft som plan att köpa in en Model Y längre fram så känns ju som en perfekt smygstart och köpa in laddbox i förväg då.

Tack för tid och ber om ursäkt om det här är OT.
Effekten på pensionen kan också vara värd att räkna på. :oldman:
 
Det där är ju bara förmånsvärdet. Det kan beroende på avtal med din arbetsgivare tillkomma en massa grejer. Men om du har "gratis" förmånsbil så är det de pengarna.

Det jag misstänkte. Så det rör sig sannolikt om en hel del till? Får helt enkelt invänta mötet med HR, tack!

Effekten på pensionen kan också vara värd att räkna på. :oldman:

Jasså? Har inte alls koll, will google! Tack!
 
Om du får det som vanlig förmån så blir det ingen skattegrundande inkomst.

Om du kan göra netttolöneavdrag så blir det klassat som skattegrundande inkomst. Med andra ord det klassas i princip som en lönekostnad.

Det jag misstänkte. Så det rör sig sannolikt om en hel del till? Får helt enkelt invänta mötet med HR, tack!



Jasså? Har inte alls koll, will google! Tack!
 
Tillbaka
Topp