• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

idagtisdag

Cartier
Skjuter in en fråga, jag och min sambo tittar på att köpa bil. Vi båda är analfabeter när det kommer till att äga en bil och försökt läsa på oss. En bil vi har kikat på är en kia niro hybrid. Är det något att ha eller vi bör tänka på? exempel på något som skulle kunna vara intressant https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_niro_hybrid_1_6_plus1_s_v_hjul/90144836

Önskelista:
Gärna SUV i mindre storlek (tänk XC40)
Gärna Hybrid
Gärna låg skatt
Tyst
Komfort
Kostnad runt 200 000 (kan sträcka oss till till 250 000ish)
Då din budget är begränsad rekommenderar jag att du struntar i suv, då detta är ett hett segment där du inte får valuta för pengarna. Jag gissar att du inte behöver markfrigång eller fyrhjulsdrift egentligen?

Då återstår att uppfylla att du får en tyst, bekväm, miljövänlig och lågbeskattad bil till ett ok pris. Tyst och bekväm kan du bara få om du går upp i storlek på bil.

Något att titta på kan vara en Volvo V70 som kan gå på etanol eller biogas
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&fu=3&q=volvo v70&sort=rprice

eller kanske en begagnad Toyota Prius. Men den är nog inte så bekväm.

Ett alternativ som uppfyller de flesta av era krav är en begagnad Lexus RX hybrid, det enda den inte är är liten.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&fu=3&me=26&mys=2010&q=lexus rx&sort=price

exempel:
Denna röda var fin, kul med en bil som inte är grå, vit eller svart!
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/lexus_rx_450h_comfort/89383555
 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker @hampusg borde testa den innan han bestämmer sig.
Jag tycker att Kian är helt okej på landsväg och i stan, ganska trevlig till och med. Det är på motorvägen som det blir jobbigt. Det är iallafall det jag tycker.
Gillade du inte Kian ska du inte testa Kia Stonic, fy fan vilken ostabil bil. Galet mycket kupéljud och fjädringen är horribel...
Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året
Jo precis, den är helt okej. Som en recensent på YouTube brukar säga är dessa bilar som hushållsapparater. De gör jobbet, du får ganska mycket för pengarna men det är absolut ingen Wow-känsla när man sätter sig bakom ratten.
Sen drar den inte så himla mycket mindre än en snål dieselbil heller. När föräldrarna kör den drar den kanske 4.5L/100km medans min 320d som är bra mycket roligare drar 5.6L/100km.
 

Tapiren

Cartier
Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året

Nu vet jag ju inte riktigt hur ni kör men om det inte är en förmånsbil hade jag inte valt en laddhybrid, det är jättesvårt att köra in den merkostnaden.

Jag bor bara 8km från jobbet och kan teoretiskt ladda både där och hemma, ändå blir 90% av min körning på bensin och kostnaden för drivmedel har gått upp sedan jag körde diesel-suv (mycket för att min första hybrid var en Outlander, och den är TÖRSTIG).

KIA har väl ganska dyr service också? Och täta intervall?

Säg att du, realistiskt, i bästa fall sparar 5kr/mil mot en dieselbil. Det låter inte som att ni kör speciellt mycket så drivmedlet borde ändå inte vara en stor kostnad?
 

Exekys

Cartier
Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året
Det dyra med att ha bil är varken drivmedel, försäkring eller skatt, utan värdeminskningen. Med den användning du beskriver rekommenderar jag en begagnad VW Golf eller liknande volymbil, bensin eller diesel spelar ingen roll egentligen. Att betala extra för att rulla en hybrid går antagligen inte att räkna hem, annat än på miljösamveteskontot. Vad det är värt för er vet bara ni.
 

idagtisdag

Cartier
Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året
Kostnader: Se inlägget nedan. Kör du inte taxi och funderar på att köpa en ganska ny bil, kan du strunta i bränslekostnaden. 1000 mil, 1 liter per mil, 15 000 kr. Värdefallet blir nästan alltid mycket större.

Pratar vi om småbilar och mellanstora bilar är de nästan alltid bullriga, speciellt på landsväg.

Tänk på att du nu kör på sommardäck, vinterdäck med dubb låter väldigt mycket mer. Det handlar oftast inte om motorljud, så om det är hybrid eller ej är strunt samma.

Bilbuller i kupén handlar om däckens ljud mot asfalten, vilket vi har en grov version i Sverige för den skall tåla dubbdäck och stålsnöplog. Så när en biltillverkare i icke-sverige dimensionerar ljudisoleringen från däckljud så blir det nästan alltid för lite. Därför rekommenderade jag V70:n, då den är bra ljudisolerad till OK pris. För att få liknande ljudprestanda får du gå upp till Mercedes S-klass och Lexus LS460.

https://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900

Troligtvis hade inte den V70:n laminerade glas (se nedan), hade den haft det hade du fått ännu bättre mätvärden. Tänk på att med dB får du stor skillnad vid liten ökning av mätvärde.

En annan faktor för ljudet i kupén är ljud från rutorna. Här vill du ha laminerade glas på även sidofönstren. Det fanns som tillval på V70, hammarsymbol på sidorutorna
https://www.researchgate.net/figure...ontainment-top-security-bottom_fig3_265872705
Laminerade sidofönster är ofta standard på lyxbilar typ S-klass och LS460. Laminerade glas är även mer stöldsäkra och säkrare vid olyckor
https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/20/07-0101-W.pdf


Det sägs att Volvo changerat lite på senare år, du kan se i denna listan
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vibs-nya-bullertest
över nya bilar att V70 och förra V60:n är tystare än nya V90 och nya XC90, tyvärr!

Buller i 110 km/h , dB
En brist med listan kan man tycka är att man mätt med "standarddäck", som kan variera mycket. En del har ju sportigare däck standard, alltså större fälgar, lägre profil, som bullrar mer. Men man får nog ändå en hygglig bild.
1. Mercedes S-klass 72,4
2. Volvo V60 CC 73,2
3. Audi A6 Avant 73,5
4. Volvo V70 73,6
5. Volvo XC60 73,8
6. Volvo V90, 73,8
7. Skoda Superb 73,9
8. VW Passat Sportcombi 74,2
9. Volvo 240 GLT -91 74,2
10. VW Golf 74,5
11. Toyota Avensis TS 74,6
12. Skoda Octavia Combi 74,7
13. Nissan Leaf 74,7
14. BMW 520 Touring 74,8
15. Volvo XC90 74,8
16. Mercedes E-klass 75,0
17. Audi A4 Avant 75,2
18. Skoda Superb Combi 75,4
19. Peugeot 308 SW 75,5
20. Jaguar XJ6-85 75,6

Så du vill ha en lite mindre bil än V70 så verkar alltså V60:n vara tyst också, men provkör själv för att kolla. V60 finns i en diesel-ladd-hybrid modell som hette D6 från runt 150 000 kr beg. Samt med etanolmotor T4F.
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/volvo_v60_d6_plug_in_hybrid_awd_geartronic_su/88422155

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=41&cg=1020&fu=3&q=v60&sort=price

Tänk på att välja en med eller köpa däck med hög profil för att minimera ljudnivån.




Det dyra med att ha bil är varken drivmedel, försäkring eller skatt, utan värdeminskningen. Med den användning du beskriver rekommenderar jag en begagnad VW Golf eller liknande volymbil, bensin eller diesel spelar ingen roll egentligen. Att betala extra för att rulla en hybrid går antagligen inte att räkna hem, annat än på miljösamveteskontot. Vad det är värt för er vet bara ni.
Ja. Sedan kan man ju diskutera miljönyttan i att köpa en bil med ett batteri i, som sedan inte används så mycket. Det kanske känns miljövänligt, men frågan är om det är det.
 
Vi kommer snart att få laddstolpar i garaget och funderar därför på att skaffa en laddhybrid. Ni ovan verkar tycka att det är en dålig ide? Vi kör oftast 3 mil-sträckor förutom när vi åker till stugan dit det är 37 mil.
Ps
Vi skall ändå byta bil.
 

demondave

Rolex
Vi kommer snart att få laddstolpar i garaget och funderar därför på att skaffa en laddhybrid. Ni ovan verkar tycka att det är en dålig ide? Vi kör oftast 3 mil-sträckor förutom när vi åker till stugan dit det är 37 mil.
Ps
Vi skall ändå byta bil.

Det är väl ett klockrent läge för hybrid eller helel. Sjukt smidigt med fulltankat varje morgon! :)
 

Tapiren

Cartier
Vi kommer snart att få laddstolpar i garaget och funderar därför på att skaffa en laddhybrid. Ni ovan verkar tycka att det är en dålig ide? Vi kör oftast 3 mil-sträckor förutom när vi åker till stugan dit det är 37 mil.
Ps
Vi skall ändå byta bil.
Det beror ju på, hur många mil blir det per år?

Det är ju ganska lätt att titta på vad ni har för bensinräkningar idag, och sen stryka en del av dessa (beroende på om föreningen debiterar elen eller ej?)

Sen är ju inte elbilar helt gratis att ladda, min Outlander drog bensin för runt 14 kr / mil. Körde jag på el landade den på 5kr/mil.

Och vad vill ni lägga på bilen? Spelar det någon roll om den kostar 75.000 eller 175.000?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@alfgren var i kontakt med BMW finans och de lägger inte in miljöbilspremien som en förhöjd inbetalning så att säga. De portionera ut den på återstående period.
De kunde inte svara på varför det är så när jag ställde motfrågan vad gäller att de får hela fulla betalningen ifrån transportstyrelsen. Frågade om de kunde hänvisa till någon avtalstext. De behöver återkomma med det...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@alfgren var i kontakt med BMW finans och de lägger inte in miljöbilspremien som en förhöjd inbetalning så att säga. De portionera ut den på återstående period.
De kunde inte svara på varför det är så när jag ställde motfrågan vad gäller att de får hela fulla betalningen ifrån transportstyrelsen. Frågade om de kunde hänvisa till någon avtalstext. De behöver återkomma med det...
Intressant. Effekten av det borde ju bli att dina räntekostnader blir högre än nödvändigt. Lägger man in allt vid samma tillfälle sjunker räntekostnaden. Undrar vilken rätt de anser sig ha att "hålla" på pengarna på det sättet.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Var precis det jag sa till han i luren och han verkade helt ovetande....
Intressant. Effekten av det borde ju bli att dina räntekostnader blir högre än nödvändigt. Lägger man in allt vid samma tillfälle sjunker räntekostnaden. Undrar vilken rätt de anser sig ha att "hålla" på pengarna på det sättet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var precis det jag sa till han i luren och han verkade helt ovetande....
Märkligt. Sån där hantering hittar man liksom inte på av bara farten på ett finansbolag. De har processer som är standardiserade och de varken får - eller kan - frångå sånt. Dvs någonstans finns ett dokument som visar exakt hur de gör och varför. Sen är det inte säkert att personen i kundtjänst har tillgång till det...
 

idagtisdag

Cartier
Märkligt. Sån där hantering hittar man liksom inte på av bara farten på ett finansbolag. De har processer som är standardiserade och de varken får - eller kan - frångå sånt. Dvs någonstans finns ett dokument som visar exakt hur de gör och varför. Sen är det inte säkert att personen i kundtjänst har tillgång till det...
På något konstigt sätt brukar allt bara råka bli till företagets fördel.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fick detta som svar!

"Vi har i dagsläget inget ytterligare underlag på hur vi väljer att fördela supermiljöbilspremien men som du redan fått besked om har vi valt göra så att vi fördelar pengarna som en rabatt mot återstående månader av kontraktet. Transportstyrelsen betalar pengarna till leasingbolaget som äger bilen och därefter får ägaren bestämma hur det ska regleras."

Var sista gången jag kör med BMW finans i alla fall.

Märkligt. Sån där hantering hittar man liksom inte på av bara farten på ett finansbolag. De har processer som är standardiserade och de varken får - eller kan - frångå sånt. Dvs någonstans finns ett dokument som visar exakt hur de gör och varför. Sen är det inte säkert att personen i kundtjänst har tillgång till det...
 

Limpas

Cartier
Fick detta som svar!

"Vi har i dagsläget inget ytterligare underlag på hur vi väljer att fördela supermiljöbilspremien men som du redan fått besked om har vi valt göra så att vi fördelar pengarna som en rabatt mot återstående månader av kontraktet. Transportstyrelsen betalar pengarna till leasingbolaget som äger bilen och därefter får ägaren bestämma hur det ska regleras."

Var sista gången jag kör med BMW finans i alla fall.
Vet att detta är standard hos våra personalbilar också. Då hos VW Finans. Tror att det för det mesta funkar så. Håller med om att det är lite risigt, men rent krasst så är det ju leasingbolaget som äger bilen och som därmed får premien. Finns det ens något som säger att de måste ge den till dig överhuvud taget, förutom att det vore närmast bedrägligt beteende att inte göra det alls?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
oklart men jag kommer ta det via banken eller dylikt nästa gång.
Har ställt frågan när de kommer börja betala ut och hur mycket de kommer dra varje månad bara för att få det svart på vitt.
Svaret kommer bli 1: vi vet inte när vi kommer börjar dra av 2: Då vi inte vet när vi kommer börja dra så kan vi inte säga hur mycket som kommer dras av varje månad....

Alla kreditbolag kanske har lika dålig rating :D
Capture.PNG



Vet att detta är standard hos våra personalbilar också. Då hos VW Finans. Tror att det för det mesta funkar så. Håller med om att det är lite risigt, men rent krasst så är det ju leasingbolaget som äger bilen och som därmed får premien. Finns det ens något som säger att de måste ge den till dig överhuvud taget, förutom att det vore närmast bedrägligt beteende att inte göra det alls?
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
oklart men jag kommer ta det via banken eller dylikt nästa gång.
Har ställt frågan när de kommer börja betala ut och hur mycket de kommer dra varje månad bara för att få det svart på vitt.
Svaret kommer bli 1: vi vet inte när vi kommer börjar dra av 2: Då vi inte vet när vi kommer börja dra så kan vi inte säga hur mycket som kommer dras av varje månad....

Alla kreditbolag kanske har likadan dålig rating :D
Capture.PNG
Ungefär liknande svar jag fick när jag räknade på personalbil. Till slut tryckte de väl ur sig att man skulle få "någon femhundring" i månaden. De skyllde rätt mycket på transportstyrelsen (eller vad det nu är) och att de inte vet när de får bidraget från dem. Så när de får det börjar de dra av och beroende på hur kalkylen ser ut så slår det också lite olika på nettokostnaden.

Om man inte hade bilen tiden ut (vid personalbil kan vi byta bil upp till 6 mån innan avtalets slut) så fick man heller inte del av hela premien utan då behöll de typ resten av utbetalningarna...

Det blev ingen personalbil...
 

idagtisdag

Cartier
oklart men jag kommer ta det via banken eller dylikt nästa gång.
Har ställt frågan när de kommer börja betala ut och hur mycket de kommer dra varje månad bara för att få det svart på vitt.
Svaret kommer bli 1: vi vet inte när vi kommer börjar dra av 2: Då vi inte vet när vi kommer börja dra så kan vi inte säga hur mycket som kommer dras av varje månad....

Alla kreditbolag kanske har likadan dålig rating :D
Capture.PNG
Inte så jätteofta man går in på google för att ge sina kreditgivare 5 stjärnor för livet känns så himla pumpat?
 

demondave

Rolex
Ungefär liknande svar jag fick när jag räknade på personalbil. Till slut tryckte de väl ur sig att man skulle få "någon femhundring" i månaden. De skyllde rätt mycket på transportstyrelsen (eller vad det nu är) och att de inte vet när de får bidraget från dem. Så när de får det börjar de dra av och beroende på hur kalkylen ser ut så slår det också lite olika på nettokostnaden.

Om man inte hade bilen tiden ut (vid personalbil kan vi byta bil upp till 6 mån innan avtalets slut) så fick man heller inte del av hela premien utan då behöll de typ resten av utbetalningarna...

Det blev ingen personalbil...

Vad jag hört i teslacommunityn så verkar bidraget komma väldigt punktligt i tid, samma erfarenhet på våra två bilar i företaget. Efter sex månader trillade det in, och DND drog av det från restskulden direkt.
 
Någon som har bra tips på el-/plug in hybrid att ta som förmånsbil? tyvärr ganska hårda gränser så måste hålla sig inom 8 pbb efter miljöbonus och företagsrabatt (som är lite olika). Har tittat lite på E-niro som man med lite tur kanske skulle kunna få in annars är det övriga KIA modeller, BMW, Audi osv är way out tyvärr och verkar även vara så att Volvo blir svårt om man inte får brutal rabatt...Tittat lite på nya Toyota Rav4 som kommer med plug in men den ligger också ganska högt så är osäker..

Tips tas tacksam emot som sagt!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har bra tips på el-/plug in hybrid att ta som förmånsbil? tyvärr ganska hårda gränser så måste hålla sig inom 8 pbb efter miljöbonus och företagsrabatt (som är lite olika). Har tittat lite på E-niro som man med lite tur kanske skulle kunna få in annars är det övriga KIA modeller, BMW, Audi osv är way out tyvärr och verkar även vara så att Volvo blir svårt om man inte får brutal rabatt...Tittat lite på nya Toyota Rav4 som kommer med plug in men den ligger också ganska högt så är osäker..

Tips tas tacksam emot som sagt!
8pbb är i princip för lite för att kunna åka hybrid. De ligger högre och miljöbonusarna är för små för att komma ned dit. Rabatterna på hybrider är mindre än övriga motorer så det ska du nog inte heller hoppas på. Seat Leon kommer som plug-in och det är en helt ok bil. Utrymmen som en V60 ungefär. Kia Cee'd finns som plug in hybrid också.

Kia Niro verkar vara som Mitsubishi Outlander - ägarna är missnöjda med precis allting utom att den är billig
 
8pbb är i princip för lite för att kunna åka hybrid. De ligger högre och miljöbonusarna är för små för att komma ned dit. Rabatterna på hybrider är mindre än övriga motorer så det ska du nog inte heller hoppas på. Seat Leon kommer som plug-in och det är en helt ok bil. Utrymmen som en V60 ungefär. Kia Cee'd finns som plug in hybrid också.

Kia Niro verkar vara som Mitsubishi Outlander - ägarna är missnöjda med precis allting utom att den är billig
Var lite det jag var rädd för, tyvärr en dålig modell för förmånsbil att grunda även miljöbilar omfattas av pbb gräns och då framförallt samma gräns som fossilbilar.

Synd på Niron annars för den har ju vettig räckvidd på el och som sagt ok pris. Är väl Cee'd man får titta på främst. Även om det är företagsbil känns det lite tveksamt att skaffa bensinbil 2020 för mig dels pga kostnaderna att köra så klart men även ur miljöaspekt så hade gärna sett en elbil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var lite det jag var rädd för, tyvärr en dålig modell för förmånsbil att grunda även miljöbilar omfattas av pbb gräns och då framförallt samma gräns som fossilbilar.

Synd på Niron annars för den har ju vettig räckvidd på el och som sagt ok pris. Är väl Cee'd man får titta på främst. Även om det är företagsbil känns det lite tveksamt att skaffa bensinbil 2020 för mig dels pga kostnaderna att köra så klart men även ur miljöaspekt så hade gärna sett en elbil.
I valet mellan Kia Niro och Kia Cee'd hybrid så är min bild att den senare är ett bättre köp. Större utrymmen och ok ljudnivå. För egen del tycker jag att den är snygg dessutom och Niron ful. Men det är förstås personligt.

Er tjänstebilspolicy är för övrigt väldigt omodern - hälsa HR det ;)
 
I valet mellan Kia Niro och Kia Cee'd hybrid så är min bild att den senare är ett bättre köp. Större utrymmen och ok ljudnivå. För egen del tycker jag att den är snygg dessutom och Niron ful. Men det är förstås personligt.

Er tjänstebilspolicy är för övrigt väldigt omodern - hälsa HR det ;)
Kan man lugnt säga! man ska tydligen titta på det men det har ju en tendens att ta tid....kanske ska försöka skynda på det och avvakta med bil istället haha

Annars får det väl bli en V60 250 hk AWD, den verkar man kunna få in om man förhandlar lite....föga lockande dock
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Någon som har bra tips på el-/plug in hybrid att ta som förmånsbil? tyvärr ganska hårda gränser så måste hålla sig inom 8 pbb efter miljöbonus och företagsrabatt (som är lite olika). Har tittat lite på E-niro som man med lite tur kanske skulle kunna få in annars är det övriga KIA modeller, BMW, Audi osv är way out tyvärr och verkar även vara så att Volvo blir svårt om man inte får brutal rabatt...Tittat lite på nya Toyota Rav4 som kommer med plug in men den ligger också ganska högt så är osäker..

Tips tas tacksam emot som sagt!
Kolla på miljöfordon.se. Där kan du klicka i laddhybrider och sortera på pris, jämföra bilmodeller osv. Användbar sida faktiskt :)
 
Topp