Testade kian idag och den va väl okej. Som ni säger är den rätt högljud trots att det är en hybrid. Fick ingen någon wow upplevelse men den är väl helt ok. Fördelen är väl att den skulle vara billigare att köra och äga än en renodlad diesel/bensin. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle man spara om man kan ladda bilen hemma? Kommer ej användas för jobbpendling utan fritidsysslor, veckohandling och några längre resor om året
Kostnader: Se inlägget nedan. Kör du inte taxi och funderar på att köpa en ganska ny bil, kan du strunta i bränslekostnaden. 1000 mil, 1 liter per mil, 15 000 kr. Värdefallet blir nästan alltid mycket större.
Pratar vi om småbilar och mellanstora bilar är de nästan alltid bullriga, speciellt på landsväg.
Tänk på att du nu kör på sommardäck, vinterdäck med dubb låter väldigt mycket mer. Det handlar oftast inte om motorljud, så om det är hybrid eller ej är strunt samma.
Bilbuller i kupén handlar om däckens ljud mot asfalten, vilket vi har en grov version i Sverige för den skall tåla dubbdäck och stålsnöplog. Så när en biltillverkare i icke-sverige dimensionerar ljudisoleringen från däckljud så blir det nästan alltid för lite. Därför rekommenderade jag V70:n, då den är bra ljudisolerad till OK pris. För att få liknande ljudprestanda får du gå upp till Mercedes S-klass och Lexus LS460.
https://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900
Troligtvis hade inte den V70:n laminerade glas (se nedan), hade den haft det hade du fått ännu bättre mätvärden. Tänk på att med dB får du stor skillnad vid liten ökning av mätvärde.
En annan faktor för ljudet i kupén är ljud från rutorna. Här vill du ha laminerade glas på även sidofönstren. Det fanns som tillval på V70, hammarsymbol på sidorutorna
https://www.researchgate.net/figure...ontainment-top-security-bottom_fig3_265872705
Laminerade sidofönster är ofta standard på lyxbilar typ S-klass och LS460. Laminerade glas är även mer stöldsäkra och säkrare vid olyckor
https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/20/07-0101-W.pdf
Det sägs att Volvo changerat lite på senare år, du kan se i denna listan
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vibs-nya-bullertest
över nya bilar att V70 och förra V60:n är tystare än nya V90 och nya XC90, tyvärr!
Buller i 110 km/h , dB
En brist med listan kan man tycka är att man mätt med "standarddäck", som kan variera mycket. En del har ju sportigare däck standard, alltså större fälgar, lägre profil, som bullrar mer. Men man får nog ändå en hygglig bild.
1. Mercedes S-klass 72,4
2. Volvo V60 CC 73,2
3. Audi A6 Avant 73,5
4. Volvo V70 73,6
5. Volvo XC60 73,8
6. Volvo V90, 73,8
7. Skoda Superb 73,9
8. VW Passat Sportcombi 74,2
9. Volvo 240 GLT -91 74,2
10. VW Golf 74,5
11. Toyota Avensis TS 74,6
12. Skoda Octavia Combi 74,7
13. Nissan Leaf 74,7
14. BMW 520 Touring 74,8
15. Volvo XC90 74,8
16. Mercedes E-klass 75,0
17. Audi A4 Avant 75,2
18. Skoda Superb Combi 75,4
19. Peugeot 308 SW 75,5
20. Jaguar XJ6-85 75,6
Så du vill ha en lite mindre bil än V70 så verkar alltså V60:n vara tyst också, men provkör själv för att kolla. V60 finns i en diesel-ladd-hybrid modell som hette D6 från runt 150 000 kr beg. Samt med etanolmotor T4F.
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/volvo_v60_d6_plug_in_hybrid_awd_geartronic_su/88422155
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=41&cg=1020&fu=3&q=v60&sort=price
Tänk på att välja en med eller köpa däck med hög profil för att minimera ljudnivån.
Det dyra med att ha bil är varken drivmedel, försäkring eller skatt, utan värdeminskningen. Med den användning du beskriver rekommenderar jag en begagnad VW Golf eller liknande volymbil, bensin eller diesel spelar ingen roll egentligen. Att betala extra för att rulla en hybrid går antagligen inte att räkna hem, annat än på miljösamveteskontot. Vad det är värt för er vet bara ni.
Ja. Sedan kan man ju diskutera miljönyttan i att köpa en bil med ett batteri i, som sedan inte används så mycket. Det kanske känns miljövänligt, men frågan är om det är det.