• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    978
Fin samling!

52689BEA-018B-494D-B2C5-E2554A2E034E.jpeg
 
ni som har koll!
Vad skall jag kontrollera vad gäller miljöbonusen. Tänker så att allt sköts rätt.

BMW finans vägrar ens lämna ut vad restskulden är på bilen.....
 
ni som har koll!
Vad skall jag kontrollera vad gäller miljöbonusen. Tänker så att allt sköts rätt.

BMW finans vägrar ens lämna ut vad restskulden är på bilen.....

Jag kan ju tycka att det enda rätta är att det hanteras som en extra inbetalning på finansieringen och därmed minskar restskulden.

Låter jäkligt konstigt av BMW finans, men jag hade ett jäkla krångel med dom när jag bytte bil. Återkommande kontakter i några månader innan allt var krediterat då dom fakturerade för en bil som redan var inbytt. Hos BMW..

På DNB som hanterar leasingen på Teslorna i företaget loggar man bara in på kundportalen och får översikt direkt. Miljöbonusen är dragen som den ska, 60k i det fallet.
 
Idag kör jag BMW 330E från 2018 och min fru kör Kia Niro Laddhybrid Från 2018.
Ibland glömmer man när man tankade sist
 
Ja jag vet inte riktigt hur jag skall kolla detta.
Då jag inte vet restskuld innan och efter bonusen så kan jag inte kontrollera heller.

När jag frågade om restskulden så hänvisade de efter många om och men till en paragraf i kontraktet att man inte får bryta innan 12 månader så tillvida att jag inte byter till annan bil och behåller avtalet med dem. Svarade att jag inte är intresserad utav att bryta kontraktet, utan att jag bara ville veta vad jag har i restskuld. Det gick inte ......

Blir sista gången jag kör via dem om det nu blir någon mer beemer

Jag kan ju tycka att det enda rätta är att det hanteras som en extra inbetalning på finansieringen och därmed minskar restskulden.

Låter jäkligt konstigt av BMW finans, men jag hade ett jäkla krångel med dom när jag bytte bil. Återkommande kontakter i några månader innan allt var krediterat då dom fakturerade för en bil som redan var inbytt. Hos BMW..

På DNB som hanterar leasingen på Teslorna i företaget loggar man bara in på kundportalen och får översikt direkt. Miljöbonusen är dragen som den ska, 60k i det fallet.
 
ni som har koll!
Vad skall jag kontrollera vad gäller miljöbonusen. Tänker så att allt sköts rätt.

BMW finans vägrar ens lämna ut vad restskulden är på bilen.....
Är det en operationell leasing (=fast månadskostnad och restvärde som du inte har valt) så är det inte så konstigt att de inte lämnar ut det. Det är en stängd kalkyl. I detta fall räknas miljöbonusen som en extra leasinginbetalning och resterande månadsavgifter sjunker.

Om det är en finansiell leasing (=du valde restskulden) så bör det i princip funka på samma sätt, dvs resterande månadsbetalningar sjunker.

Man brukar inte fippla med restskulden med miljöbonusen. Det är bara en omväg.
 
Har säkert skrivits en del om modellen i tråden... men finns det ett gäng här med erfarenhet av BMW i3s? Provkörde en igår och gillade skarpt :) Funderar om det blir nästa bil eller inte.

För- & nackdelar? Stämmer deras uppskattning på 25-30 mil räckvidd i verkligheten?
 
Har säkert skrivits en del om modellen i tråden... men finns det ett gäng här med erfarenhet av BMW i3s? Provkörde en igår och gillade skarpt :) Funderar om det blir nästa bil eller inte.

För- & nackdelar? Stämmer deras uppskattning på 25-30 mil räckvidd i verkligheten?

Helt sjukt rolig bil, kan inte riktigt släppa suget efter en sådan trots att jag åker Model 3. Räckvidden beror mycket på väder och körstil, så räkna med att den är optimistisk som alla tillverkarsiffror. Snabbladdningsegenskaperna är väl vad jag kan minnas något begränsade, så åker du OFTA längre än typ 20 mil enkel kan det nog kännas lite begränsat. Gör du bara det nån gång om året finns det ingen anledning att köpa något tråkigare för räckviddens skull. Lite begränsat utbud på vinterdäckssidan, riktigt udda dimensioner på i3.

Jag hade valt den mörkblå om färgerna är lika som när jag specade en för ett par år sedan. Då slipper man dom där elbilsblå accenterna BMW envisas med :)
 
Har säkert skrivits en del om modellen i tråden... men finns det ett gäng här med erfarenhet av BMW i3s? Provkörde en igår och gillade skarpt :) Funderar om det blir nästa bil eller inte.

För- & nackdelar? Stämmer deras uppskattning på 25-30 mil räckvidd i verkligheten?
Jag gillar den bilen skarpt, hade haft sedan många år tillbaka om man bara kunde ha dragkrok på den.
 
Har satt restvärde till 60% efter 24 månader
Är det en operationell leasing (=fast månadskostnad och restvärde som du inte har valt) så är det inte så konstigt att de inte lämnar ut det. Det är en stängd kalkyl. I detta fall räknas miljöbonusen som en extra leasinginbetalning och resterande månadsavgifter sjunker.

Om det är en finansiell leasing (=du valde restskulden) så bör det i princip funka på samma sätt, dvs resterande månadsbetalningar sjunker.

Man brukar inte fippla med restskulden med miljöbonusen. Det är bara en omväg.
 
Helt sjukt rolig bil, kan inte riktigt släppa suget efter en sådan trots att jag åker Model 3. Räckvidden beror mycket på väder och körstil, så räkna med att den är optimistisk som alla tillverkarsiffror. Snabbladdningsegenskaperna är väl vad jag kan minnas något begränsade, så åker du OFTA längre än typ 20 mil enkel kan det nog kännas lite begränsat. Gör du bara det nån gång om året finns det ingen anledning att köpa något tråkigare för räckviddens skull. Lite begränsat utbud på vinterdäckssidan, riktigt udda dimensioner på i3.

Jag hade valt den mörkblå om färgerna är lika som när jag specade en för ett par år sedan. Då slipper man dom där elbilsblå accenterna BMW envisas med :)
Tack för svar! Instämmer i dina åsikter kring bilen, det är som att köra en go-kart, den kändes oväntat rapp med sina 184hk.

För det mesta puttrar jag runt i Göteborg. Det längsta jag kör hyffsat regelbundet är fram och tillbaka till svärföräldrarnas sommarstuga, dit det är ca 20 mil t&r, varför en verklig räckvidd på ca 25 hade varit nice då det inte finns laddmöjlighet där (gammal stuga med klen el), osäker om om ens det går att ladda i vanligt uttag där utan att sänka allt :D

@Aboynamedsue har inte du en i3? Eller har jag drömt :D
 
Tack för svar! Instämmer i dina åsikter kring bilen, det är som att köra en go-kart, den kändes oväntat rapp med sina 184hk.

För det mesta puttrar jag runt i Göteborg. Det längsta jag kör hyffsat regelbundet är fram och tillbaka till svärföräldrarnas sommarstuga, dit det är ca 20 mil t&r, varför en verklig räckvidd på ca 25 hade varit nice då det inte finns laddmöjlighet där (gammal stuga med klen el), osäker om om ens det går att ladda i vanligt uttag där utan att sänka allt :D

@Aboynamedsue har inte du en i3? Eller har jag drömt :D

Dåså, bara att köra! Kolla om det finns någon passande snabbladdare på vägen, med ett litet fikastopp åt ena hållet är ju det no stress alls. Helt utan laddning blir nog nervöst. Men jag är ju en sån där fegis som åker Model 3 Long Range, frågar du en van förare av en gammal Leaf eller nåt kan man använda varenda cm av räckvidden. Man var ju liksom så illa tvungen.. :)

Bättre stadsbil hittar du inte! Självklart val om jag skulle fräsa runt i gbg mest hela tiden.
 
Tack för svar! Instämmer i dina åsikter kring bilen, det är som att köra en go-kart, den kändes oväntat rapp med sina 184hk.

För det mesta puttrar jag runt i Göteborg. Det längsta jag kör hyffsat regelbundet är fram och tillbaka till svärföräldrarnas sommarstuga, dit det är ca 20 mil t&r, varför en verklig räckvidd på ca 25 hade varit nice då det inte finns laddmöjlighet där (gammal stuga med klen el), osäker om om ens det går att ladda i vanligt uttag där utan att sänka allt :D

@Aboynamedsue har inte du en i3? Eller har jag drömt :D
Japp, frugan har en genom jobbet.
 
Företaget jag hyr laddstolpe av har just fått klart solpanelerna på taket. Inte behövt ladda än, men räknar med att Teslan går märkbart bättre på närodlad, frigående solel. Elektronerna har ju inte åkt från norrland i långa kablar, så borde ju vara lite mer spring i dom.
 
Företaget jag hyr laddstolpe av har just fått klart solpanelerna på taket. Inte behövt ladda än, men räknar med att Teslan går märkbart bättre på närodlad, frigående solel. Elektronerna har ju inte åkt från norrland i långa kablar, så borde ju vara lite mer spring i dom.
Komplettera med svenskt kaffe!

Sedan så åker inte elektronerna så långt i Sverige, de står bara och gnuggar på samma ställe fram och tillbaka, ungefär som en lång stång monterad på ett litet snurrande vattenhjul, fram och tillbaka.

https://physics.stackexchange.com/q...-electrons-flow-from-the-source-to-the-device

https://www.quora.com/In-a-typical-...ity-is-reversed-in-a-single-alternating-cycle
 
Senast ändrad:
Komplettera med svenskt kaffe!

Sedan så åker inte elektronerna så långt i Sverige, de står bara och gnuggar på samma ställe fram och tillbaka, ungefär som en lång stång monterad på ett litet snurrande vattenhjul, fram och tillbaka.

https://physics.stackexchange.com/q...-electrons-flow-from-the-source-to-the-device

https://www.quora.com/In-a-typical-...ity-is-reversed-in-a-single-alternating-cycle

Vi har ett kafferosteri i stan, så kaffet är superlokalt. Såklart.
 
Skjuter in en fråga, jag och min sambo tittar på att köpa bil. Vi båda är analfabeter när det kommer till att äga en bil och försökt läsa på oss. En bil vi har kikat på är en kia niro hybrid. Är det något att ha eller vi bör tänka på? exempel på något som skulle kunna vara intressant https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_niro_hybrid_1_6_plus1_s_v_hjul/90144836

Önskelista:
Gärna SUV i mindre storlek (tänk XC40)
Gärna Hybrid
Gärna låg skatt
Tyst
Komfort
Kostnad runt 200 000 (kan sträcka oss till till 250 000ish)
 
En bil vi har kikat på är en kia niro hybrid.

Önskelista:
Tyst
Komfort

Kian är allt annat än komfortabel och tyst, min Mini Cooper framstår som en XC90 jämfört med Niron i kupéljud.
Blir nog svårt att få ihop hybrid i den storleksklassen som är tyst under 250k tyvärr.
Tittar ni på beg så köp en som är utplockad innan 1a juli 2018 har jag för mig (ska ni hybrid spelar det ingen roll).
Övervägt privatleasing?

Utan att ha provat så misstänker jag att Q3, X1 och Mercas motsvarighet är tystast och mest komfortabla i klassen. Eventuellt om Citroën kan ha samma komfort.
 
Senast ändrad:
Kian är allt annat än komfortabel och tyst, min Mini Cooper framstår som en XC90 jämfört med Niron i kupéljud.
Blir nog svårt att få ihop hybrid i den storleksklassen som är tyst under 250k tyvärr.
Tittar ni på beg så köp en som är utplockad innan 1a juli 2018 har jag för mig (ska ni hybrid spelar det ingen roll).
Övervägt privatleasing?

Utan att ha provat så misstänker jag att Q3, X1 och Mercas motsvarighet är tystast och mest komfortabla i klassen. Eventuellt om Citroën kan ha samma komfort.
Tycker @hampusg borde testa den innan han bestämmer sig.
Jag tycker att Kian är helt okej på landsväg och i stan, ganska trevlig till och med. Det är på motorvägen som det blir jobbigt. Det är iallafall det jag tycker.
Gillade du inte Kian ska du inte testa Kia Stonic, fy fan vilken ostabil bil. Galet mycket kupéljud och fjädringen är horribel...
 
Tillbaka
Topp