Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt cleant fälgval till färgen. Tumme upp! Teslas orginalfälgar ser ju oftast ut som nån autistisk indier i Silicon Valley designat dem.Sommardäck på!
I covid19 tider så kan man alla fall glädjas åt nytt personbästa till och från jobbet...
im getting there ändå nice för att vara två körningar, till o från jobbet . Med sträckkörning borde det blir ännu bättre lovar gott till sommardäckenBra du har lite kvar till mitt bästa
Teknikens värld testar Tesla / Taycan i senaste numret för den som är intresserad, föga förvånande så kommer man fram till slutsatsen att Taycan är den betydligt vassare av de två, men att Teslan trots allt är vinnaren då den är så mycket billigare.
Överlag tycker jag nog att Taycan är lite av en besvikelse, visst är den snygg men den verkar inte vara bättre än Teslas fem år gamla modell (!) på något som räknas, och det som alla tittar på, räckvidd och prestanda, är Tesla vassare på. Nästan konstigt att Porsche inte lyckats bättre, tycker jag.
Jag tror inte att alla gamla tillverkare kommer missa tåget. Men vissa kommer definitivt att dö ut under den kommande elrevolutionen. Frågan är bara vilka som kommer att dö och vilka som kommer att anpassa sig. Vilka tror ni försvinner?Jag tror faktiskt att gamla tillverkare lutat sig tillbaka i tron att el är lätt, och ingen kan slå dom på fingrarna på premiumkänsla och sånt. Så kommer Tesla och satsar stenhårt på effektivitet, laddnätverk och sånt som någon som kunnat förlita sig på plenty of bensinmackar aldrig reflekterat över. Helt plötsligt blir det tydligt att det inte bara är att bygga elbil, under tiden åker massa teslor runt och samlar in data för att vidareutveckla autonomitet och annat i mängder samtidigt som dom fortsätter bygga ut sitt redan löjligt överlägsna nätverk och skalar upp produktionskapaciteten rejält.
Jag tror verkligen inte att Tesla kommer ta över världen, men det kommer vara gamla tillverkare som kommer inse att dom missade tåget.
Jag tror inte att alla gamla tillverkare kommer missa tåget. Men vissa kommer definitivt att dö ut under den kommande elrevolutionen. Frågan är bara vilka som kommer att dö och vilka som kommer att anpassa sig. Vilka tror ni försvinner?
Personligen tror jag VAG gjort en tabbe med ID3. Bra tänkt men man har underskattat komplexiteten att bygga helt nytt med de förväntningar konsumenterna har på en ren elbil (läs: funktioner i par med Tesla model 3). En ny e-Golf 8 hade räckt långt.Jag lyckas inte bestämma mig för om jag tror på VAG eller inte. Dom satsar, det ska dom ha för. Men dom verkar ju ha vissa problem med ID3 och E-tron är ju rätt ineffektiv för prislappen. Bränner dom krutet för snabbt eller är dom smarta som är ”tidiga”?
Det återstår att se vad Tesla åstadkommer eller inte. FCA ligger väl sämst till av de tre i USA, Ford i mitten och GM lär vara ordentligt på gång med elbilar nu.Jag tror faktiskt att gamla tillverkare lutat sig tillbaka i tron att el är lätt, och ingen kan slå dom på fingrarna på premiumkänsla och sånt. Så kommer Tesla och satsar stenhårt på effektivitet, laddnätverk och sånt som någon som kunnat förlita sig på plenty of bensinmackar aldrig reflekterat över. Helt plötsligt blir det tydligt att det inte bara är att bygga elbil, under tiden åker massa teslor runt och samlar in data för att vidareutveckla autonomitet och annat i mängder samtidigt som dom fortsätter bygga ut sitt redan löjligt överlägsna nätverk och skalar upp produktionskapaciteten rejält.
Jag tror verkligen inte att Tesla kommer ta över världen, men det kommer vara gamla tillverkare som kommer inse att dom missade tåget.
Tesla har ett jättestarkt varumärke och uppenbarligen bra produkter. Företagsbygget är nog lite mer ett balansnummer.Jag tror många mindre tillverkare kommer stryka med; Alfa Romeo, Lancia, Maserati.
Opel? En lite större tillverkare men de verkar ha mycket motvind sedan långt tillbaka. Jaguar ligger nog illa till, de har kommit långt i elektrifieringen med sin I-pace men de verkar inte sälja speciellt bra, varken elbilen eller resten av programmet.
VW, Toyota etc kommer nog klara sig. De har starka varumärken och förhoppningsvis god ekonomi.
Man tror ju gärna att det är vinna eller försvinna som gäller nu men 2019 var marknadsandelen för elbilar trots allt bara 2.5% worldwide.
Jag har länge trott att Tesla kommer att gå omkull, kanske inte så mycket för att de har (?) ansträngd ekonomi utan för att de andra tillverkarna snart är ikapp och förbi, men det verkar ju liksom inte hända....
Sen vet jag inte hur marknaden ser ut, vad vill elbilsköparna ha? De som idag köper Tesla verkar till stor del vara personer som gillar ny teknik, som gillar premiumprodukter och som gillar att vara tidigt ute med det nya. Ganska många bilköpare fungerar tvärtom, vi vill ha en bil som känns "som vanligt". Eller? Jag vet faktiskt inte.
Absolut, jag är med på hur strukturen ser ut, med Alfa och Jaguar som favoritmärken följer man utvecklingen med skräckDet återstår att se vad Tesla åstadkommer eller inte. FCA ligger väl sämst till av de tre i USA, Ford i mitten och GM lär vara ordentligt på gång med elbilar nu.
Tesla har ett jättestarkt varumärke och uppenbarligen bra produkter. Företagsbygget är nog lite mer ett balansnummer.
Du måste dock förstå hur bilvärlden är uppbyggd, många av de märken du räknar upp ingår i olika koncerner. De första: Alfa Romeo, Lancia, Maserati i FCA, Opel i PSA, Jaguar i TATA. Ensamma hade dessa märken varit döda sedan länge.
Du har dock rätt i vilka som köper Tesla, det verkar vara prylfaktorn och prestigen som driver många. Som jag brukar säga, om det är så hett med elbilar, varför säljs inte fler Nissan Leaf?
Senaste budet för säljstart VW ID är nånstans vecka 26 2020 nu. Får hoppas det håller.Personligen tror jag VAG gjort en tabbe med ID3. Bra tänkt men man har underskattat komplexiteten att bygga helt nytt med de förväntningar konsumenterna har på en ren elbil (läs: funktioner i par med Tesla model 3). En ny e-Golf 8 hade räckt långt.
Jag är seriös spekulant på en ID3 för jag gillar VW (så funkar jag) men med 18 månader till nästa bil tror jag mer på en Tesla model Y.
Teknikens värld testar Tesla / Taycan i senaste numret för den som är intresserad, föga förvånande så kommer man fram till slutsatsen att Taycan är den betydligt vassare av de två, men att Teslan trots allt är vinnaren då den är så mycket billigare.
Överlag tycker jag nog att Taycan är lite av en besvikelse, visst är den snygg men den verkar inte vara bättre än Teslas fem år gamla modell (!) på något som räknas, och det som alla tittar på, räckvidd och prestanda, är Tesla vassare på. Nästan konstigt att Porsche inte lyckats bättre, tycker jag.
BMW borde anställa mig som testförare
58.7 km på en laddning(60km) enligt spec. Måste mäta med separat gps för att få det riktiga avståndet. Helt ok ändå med tanke på temperaturen.
Even Steven med dig nu då
Gick upp till 58.7 innan omslag
Hehehehe
Bra! Har ingenstans att åka med min bara nu när vädret är varmare
Fick lov att med vilken diagnos man nu har åka ut för att endast testa räckvidden, så väl ut på vägen med ett 6pack ägg mellan fot och pedal, bang, nu kan man släppa 60km ångestribba tur och retur resa så inge fusk med nedförsbacke i 60km
Jag hade valt S60 inte minst för den är snyggare, och att du med din konsumtion och val av produkt kan minska din skatt genom lägre arbetslöshet i Sverige (även om just S60 inte byggs i Sverige, då får du välja V60).Kommer sannolikt plocka ut en 330e alt en S60 T8 mot sommaren. Är valet hugget som stucket? Upplever utifrån recensioner att tysken uppträder bättre på vägen men att det är lite mer pulver i Volvon. Någon med input? Kommer mestadels bli stadskörning så prestanda är ju inte A och O men visst är det kul med lite respons.
Planen är att boka provkörning för jämförelse framöver men har ännu inte kommit till skott.
@AlexanderJag hade valt S60 inte minst för den är snyggare, och att du med din konsumtion och val av produkt kan minska din skatt genom lägre arbetslöshet i Sverige (även om just S60 inte byggs i Sverige, då får du välja V60).
Undra vad som händer med T8 modellerna när de är 10 år gamla. 4 cyl med turbocharger, supercharger och hybriddrift, mycket som kan gå fel där.@Alexander
Speciellt interiörerna gillar jag på Volvo. Det handlar inte bara om kvalitet på materialen, utan hur designen är gjord. Jag upplever Volvos som mycket mer harmonisk, medan BMW:s är mer hetsig och kantig. Detsamma kan man säga om chassi och stötdämpning, visst BMW:n har bättre stabilitet i hög fart, och med det menar jag vid 130+, men behöver man det i Sverige? Volvo och BMW är de märken jag kör mest i min vardag.
Jag har inte kört T8:an, i någon av de modeller den finns i, men däremot mycket med Volvos första generation på hybridsystemet, som redan den kändes riktigt bra. Håller man sig till eldrift är bilen bakhjulsdriven, och då kan man sladda lite
Se här vid 7:30- , bilen de testar är en "polestar engineered" T8
Det sade man om katalysatorn, bränsleinsprutningen och ABS också. Varje gång nåt nytt kom. Allt skulle gå sönderUndra vad som händer med T8 modellerna när de är 10 år gamla. 4 cyl med turbocharger, supercharger och hybriddrift, mycket som kan gå fel där.
Nyuppfinningar blir bättre med tiden, men barnsjukdomar stöter man i princip alltid på när nya grejer släpps. Frågan är hur bra Volvo utvecklat sitt system.Det sade man om katalysatorn, bränsleinsprutningen och ABS också. Varje gång nåt nytt kom. Allt skulle gå sönder
Möjligt att kombinationen är ny men komponenterna i sig är inte nya. Generellt är driftsproblemen relaterade till hybriddrift mycket små även vid hög ålder. Vid det här laget har många Lexus och Toyota rullat 20.000 mil plus och inte ens då går hybriddriften sönder annat än i extremfall. Runt 10-15% reducering av batterikapacitet får man räkna med dock. Turbo och kompressor har man haft sen 40-talet så det är rätt beprövat, framförallt sedan vattenkylningen av turboaggregat kom i början av 80-talet.Nyuppfinningar blir bättre med tiden, men barnsjukdomar stöter man i princip alltid på när nya grejer släpps. Frågan är hur bra Volvo utvecklat sitt system.
Ja vi får se hur det utvecklar sig med Volvo.Möjligt att kombinationen är ny men komponenterna i sig är inte nya. Generellt är driftsproblemen relaterade till hybriddrift mycket små även vid hög ålder. Vid det här laget har många Lexus och Toyota rullat 20.000 mil plus och inte ens då går hybriddriften sönder annat än i extremfall. Runt 10-15% reducering av batterikapacitet får man räkna med dock. Turbo och kompressor har man haft sen 40-talet så det är rätt beprövat, framförallt sedan vattenkylningen av turboaggregat kom i början av 80-talet.
Stora problemet med Volvos senaste plattform verkar vara att den drabbas av vibrations-och resonansproblem som är i princip omöjliga att få bort. Trist när ens premiumbil bullrar mer än en Opel Astra.
Jag skulle inte heller köpt T8. Den är 200.000kr för dyr för vad den ger.Ja vi får se hur det utvecklar sig med Volvo.
Toyota och Lexus har klarat det bra.
Nja jag köper hellre renodlad elbil när det börjar bli mer populärt och finns bra konkurrens på marknaden än exempelvis en T8 Volvo.