• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992
Vad händer med batterierna när de är slut?

Jag är säker på att det kommer komma en skatt baserat på
  • Förbrukning i kwh
  • Någon form av högre skatt på elen
    • Med någon formulering som "elen måste produceras på något sätt och vi kan inte tillgodose behovet med den rena el som finns"
 
Senast ändrad:
Vad händer med batterierna när de är slut?

Jag är säker på att det kommer komma en skatt baserat på
  • Förbrukning i kwh
  • Någon form av högre skatt på elen
    • Med någon formulering som "elen måste produceras på något sätt och vi kan inte tillgodose behovet med den rena el som finns"
Jättebra kommentar.
@Mazdak har du koll på hur bra vi är på att återvinna elbilsbatterier och hur detta påverkar miljön?
En annan intressant fakta i allt är hur mycket färre rörliga delar en elbil faktiskt har. Var långt under vad jag trodde/visste.
 
Som du nämner så har traditionellt utsläppet från batteritillverkningen varit hög. Mycket på grund av att en stor del av litiumjonbatterierna till elbilar produceras i Kina, där elproduktionen varit baserad på koleldning. Men det där förändras ständigt. Det är såklart svårt att generalisera eftersom bilar produceras på många olika ställen med olika förutsättningar. Men om vi nu ändå ska generalisera så är utsläppen från tillverkning av en elbil högre än en traditionell bil. Men skillnaden "äts upp" ganska snabbt när man börjar köra bilen. Efter cirka 2400 mil så har elbilen och dieselbilen släppt ut lika mycket. Tittar man över hela livscykeln så släpper en elbil ut cirka 85% mindre växthusgaser än en jämförbar dieselbil i Sverige. I livscykeln har man räknat på tillverkning av bil + batteri, 16000mils körning samt skrotning. Även i Polen, som har smutsig elproduktion, är elbilen bättre ur livscykelperspektiv. Det man ska komma ihåg är att alla bilar är dåliga för miljön. Men måste man ha bil så är elbil det bästa alternativet. Var i världen man än befinner sig.


Finns det några beräkningar där man jmf begagnat mot nytt? Måste ju gå åt en herrans massa energi etc för nyproduktion jmf med om man köper en redan producerad?
 
Klart det kommer bli mer skatt på elbilar i framtiden. Skulle alla köra elbil (som det ser ut idag) blir det ett ganska stort hål i statens plånbok. Skatt har inget med miljö att göra.
 
Det är det verkligen! Som jag skrev, bästa bilen jag haft!
Nu har jag förvisso två år kvar på nuvarande bilen, men jag ska nog pallra mig iväg och provköra M3 ändå. Det skulle netto skilja typ 500kr månad till Teslans nackdel jämfört med min nuvarande hybrid, men sen skulle ju det spara en hel del bränsle också...
 
Är det någon ide att köpa laddhybrid eller ren elbil om man bor inne i centrum med boendeparkering på gatan? Vad skall man satsa på?
 
Efter cirka 2400 mil så har elbilen och dieselbilen släppt ut lika mycket. Tittar man över hela livscykeln så släpper en elbil ut cirka 85% mindre växthusgaser än en jämförbar dieselbil i Sverige. I livscykeln har man räknat på tillverkning av bil + batteri, 16000mils körning samt skrotning.
Hur räknar man på diesel producerat på förnybara råvaror som skog (biodrivmedel; tallolja) i en sådan kalkyl? Måste vara väldigt svårt att räkna ut den totala miljöpåverkan i ett sådant fall då skogen dessutom gör nytta för miljön när den växer.
 
Jättebra kommentar.
@Mazdak har du koll på hur bra vi är på att återvinna elbilsbatterier och hur detta påverkar miljön?
En annan intressant fakta i allt är hur mycket färre rörliga delar en elbil faktiskt har. Var långt under vad jag trodde/visste.
När batteriet i en elbil är uttjänt och inte duger till att sitta i en elbil så används det i ett second life. Oftast så används det som ett batterilager i ett hem eller inom andra applikationer. Där lever den i ganska många år. Så i dagsläget har behovet av att återvinna elbilsbatterier inte varit speciellt stort. Det går att återvinna ett elbilsbatteri till 95% men eftersom efterfrågan på denna tjänst varit så låg så är också kostnaden väldigt hög. Därav sker det inte i någon större utsträckning idag. Men i takt med att antalet uttjänta elbilsbatterier ökar så kommer återvinningen komma igång. Exempelvis kommer Northvolt att ha batteriåtervinning som en del i bolaget.

När det gäller de rörliga delar så är det just motorn man pratar om. Man brukar prata om att en förbränningsmotor har cirka 2000 rörliga delar medan en elmotor har 20 rörliga delar. Och alltså mycket färre saker som kan gå sönder.
 
Finns det några beräkningar där man jmf begagnat mot nytt? Måste ju gå åt en herrans massa energi etc för nyproduktion jmf med om man köper en redan producerad?
Så är det ju självklart. Det är bättre att använda sin gamla dieselbil istället för att byta ut den mot en helt ny elbil. Som sagt, ingen bil är bra för miljön. Men om man nu känner att man MÅSTE köpa en ny bil så är elbil det bästa valet för miljö.
 
Klart det kommer bli mer skatt på elbilar i framtiden. Skulle alla köra elbil (som det ser ut idag) blir det ett ganska stort hål i statens plånbok. Skatt har inget med miljö att göra.
Staten håller på att ta fram en kilometerskatt som kommer vara beroende av vad du kör, var du kör och när du kör.
Kör du elbil mitt i natten i Grums så är det i princip ingen skatt. Medan om du kör en gammal diesel i rusningstrafik mitt i stockholms innerstad så kommer det vara hög skatt per kilometer.
 
Är det någon ide att köpa laddhybrid eller ren elbil om man bor inne i centrum med boendeparkering på gatan? Vad skall man satsa på?
Jag skulle säga att om du inte har möjlighet att ladda bilen där du bor eller arbetar så är det idag jobbigt att äga en elbil. Så man ska vara ärlig med att en laddbar bil är inte för alla människor än. Har du inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet men ändå vill köra på el så är bästa alternativet att köpa en elbil med lång räckvidd. Jag kör en Model 3 Long Range med cirka 475 km riktig räckvidd, snittat under året. Jag kan varken ladda hemma eller på jobbet. Men jag laddar under aktivitet (shopping, bio, etc). Täby C, MoS, Nacka Forum, i Stan, Solna C osv....Funkar bra :)
 
Hur räknar man på diesel producerat på förnybara råvaror som skog (biodrivmedel; tallolja) i en sådan kalkyl? Måste vara väldigt svårt att räkna ut den totala miljöpåverkan i ett sådant fall då skogen dessutom gör nytta för miljön när den växer.
Det är alltid svårt att göra livscykelberäkningar och försöka sätta gränserna någorlunda jämförbart. Jag skulle dock rekommendera följande rapport från Gröna Bilister: http://www.gronabilister.se/drivmedelsfakta-2019.pdf?cms_fileid=dcdea146a545eedba3d1e67228c5f69e
Där finns nedan bild. Jag har inte läst rapporten i detalj, men du hittar säkert en del intressant fakta kring din frågeställning.
Skärmavbild 2019-10-31 kl. 12.08.14.png
 
Tesla M3 SR saknar bara stolsvärme i baksätet.
Ja det har du ju fullständigt rätt i. :) Vet inte hur jag läste listan förut. I princip saknar jag ingenting då annat än fyrhjulsdriften och vetisjutton om det är värt det. Cirka 2-3 veckor om året kan jag tvingas parkera på gatan istället för garaget (det är svinbrant upp till huset) men skarvsladd kostar mindre än 110.000kr så att säga.
upload_2019-10-31_16-11-13.png


Började forska lite i det där med att avsluta leasingavtal i förskott och det verkar dock som det inte är något man gör med mindre än att jag säger upp mig :dead: Så det är i så fall maj 2021 som tidigast som det kan bli aktuellt. Då lär väl Bonus/Malus vara omgjort så det inte finns några bonusar längre :grumpy:
 
Jag skulle säga att om du inte har möjlighet att ladda bilen där du bor eller arbetar så är det idag jobbigt att äga en elbil. Så man ska vara ärlig med att en laddbar bil är inte för alla människor än. Har du inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet men ändå vill köra på el så är bästa alternativet att köpa en elbil med lång räckvidd. Jag kör en Model 3 Long Range med cirka 475 km riktig räckvidd, snittat under året. Jag kan varken ladda hemma eller på jobbet. Men jag laddar under aktivitet (shopping, bio, etc). Täby C, MoS, Nacka Forum, i Stan, Solna C osv....Funkar bra :)
OK. Lutar åt hybrid. Men varför så många laddhybrider? Varför inte hybrid ala Toyota? Är inte det ett bättre koncept? Prsaken till att jag frågar:
Har stor familj och kör Ford med 7 säten i dag. Nu kommer Explorer som laddhybrid. Sugen men inte säker på att det konceptet är för mig.
 
OK. Lutar åt hybrid. Men varför så många laddhybrider? Varför inte hybrid ala Toyota? Är inte det ett bättre koncept? Prsaken till att jag frågar:
Har stor familj och kör Ford med 7 säten i dag. Nu kommer Explorer som laddhybrid. Sugen men inte säker på att det konceptet är för mig.

En bensinhybrid har ju ingen direkt fördel, elen är ju lika smutsig som bensinen. Laddhybrid kan ju köras till 100% på solenergi vid optimala förutsättningar :)
 
Har du några länkar?
Har en kollega som är stor Greta och elbilamotståndare... skulle vara kul att kunna trycka lite fakta i ansiktet på liraren
Senaste IVL-rapporten är faktarik och neutral (inga lobbyister). Den beskriver väldigt väl att en elbil, oavsett märke, nästan alltid är ett bättre alternativ :)
 
OK. Lutar åt hybrid. Men varför så många laddhybrider? Varför inte hybrid ala Toyota? Är inte det ett bättre koncept? Prsaken till att jag frågar:
Har stor familj och kör Ford med 7 säten i dag. Nu kommer Explorer som laddhybrid. Sugen men inte säker på att det konceptet är för mig.
Med en mildhybrid så är räckvidden på el mycket begränsad. Max 2 mil skulle jag säga. Den är inte gjord för att köra på ren el, utan elen hjälper förbränningsmotorn. Det sänker utsläppen och förbrukningen. Men en laddhybrid är tänkt att köras på el korta sträckor (upp till 8-10 mil) och på förbränningsmotor på längre sträckor. Du får ännu bättre förbrukningssiffror.
 
Någon som beställt nya Superben? Lurar på den lite men jobbet har inte fått in ramavtal på den än.
 
Någon som beställt nya Superben? Lurar på den lite men jobbet har inte fått in ramavtal på den än.
Sannolikt en förträfflig bil om man lämnar sina fördomar om Skoda hemma bara. Tekniken är samma som GTE och den funkar utmärkt så länge man förstår hur en hybrid är tänkt att användas. Fick höra att det är relativt bra leveranstider på Superben än så länge, beställer man nu kan man få den q1 2020. Sverige har fortfarande produktionsplatser kvar.
 
Sannolikt en förträfflig bil om man lämnar sina fördomar om Skoda hemma bara. Tekniken är samma som GTE och den funkar utmärkt så länge man förstår hur en hybrid är tänkt att användas. Fick höra att det är relativt bra leveranstider på Superben än så länge, beställer man nu kan man få den q1 2020. Sverige har fortfarande produktionsplatser kvar.

Ja jag gillar ju den till utseende och storleken är inte fel med två bakåtvända barnstolar. Vet du om det är spikat till q1? Skulle behöva den tills i mitten av April, bara hoppas på att ramavtalet kommer på plats snart, vet du om jag ska tjata internt eller på de vi köper bilen via (miljöbilscentralen)? Blir det samma rabatt som på Passat GTE så ligger den jag byggt ihop väldigt nära en grundutrustad Outlander.
 
Ja jag gillar ju den till utseende och storleken är inte fel med två bakåtvända barnstolar. Vet du om det är spikat till q1? Skulle behöva den tills i mitten av April, bara hoppas på att ramavtalet kommer på plats snart, vet du om jag ska tjata internt eller på de vi köper bilen via (miljöbilscentralen)? Blir det samma rabatt som på Passat GTE så ligger den jag byggt ihop väldigt nära en grundutrustad Outlander.
Det var vad jag fick höra sist jag frågade men leveransinformation är färskvara. Tyvärr är det ockås så att ÅF vet inte leveranstiden innan de har provbeställt bilen heller så du behöver knata in till en ÅF och fråga. Ramavtalsdiskussioner är inget jag ägnar mig åt så jag vet inte vem man ska tjata på. Tyvärr tar sånt ofta rätt lång tid. :(
 
Det var vad jag fick höra sist jag frågade men leveransinformation är färskvara. Tyvärr är det ockås så att ÅF vet inte leveranstiden innan de har provbeställt bilen heller så du behöver knata in till en ÅF och fråga. Ramavtalsdiskussioner är inget jag ägnar mig åt så jag vet inte vem man ska tjata på. Tyvärr tar sånt ofta rätt lång tid. :(

Supertack, jag ställer frågan till lite olika parter så får vi se om någon kan nappa på ramavtalsdiskussionen :D
 
Tillbaka
Topp