• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909
Sitter och tittar nu på ny tjänstebil.

Har kikat på 530e just nu och ska iväg och testa V90 plugin hybrid, passat GTE, Skoda Superb, Model S och även kika på Model Y.

Har fått höra att Teslas support ska vara rätt dålig och att om bilen faktiskt rasar så står du utan bil i flera månader.

Jag är annars väldigt såld på just Tesla men blev lite orolig för det. Att stå utan bil en längre period är inget som kommer funka något vidare.

Tankar och reflektioner på bilarna och Tesla? :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tesla Model Y lär tyvärr inte komma förrens sent in på 2021.

Nästan viktigaste frågorna är

1: Hur långt kör du
2: Vad för laddmöjligheter har du


Sitter och tittar nu på ny tjänstebil.

Har kikat på 530e just nu och ska iväg och testa V90 plugin hybrid, passat GTE, Skoda Superb, Model S och även kika på Model Y.

Har fått höra att Teslas support ska vara rätt dålig och att om bilen faktiskt rasar så står du utan bil i flera månader.

Jag är annars väldigt såld på just Tesla men blev lite orolig för det. Att stå utan bil en längre period är inget som kommer funka något vidare.

Tankar och reflektioner på bilarna och Tesla? :)
 
Teslan lär tyvärr inte komma förrens sent in på 2021.

Nästan viktigaste frågorna är

1: Hur långt kör du
2: Vad för laddmöjligheter har du

Vi ska ut till Tesla på fredag och prata med dom så planen är att få datum etc från dem. Det skulle ju kunna vara så att Model S duger bra som famlijebil om lastutrymmet är bra för barnvagn etc.

1. Dagspendling 5 mil till jobb. 7 mil hem. (omväg för träning) Sen blir det några resor till GBG och Sthlm om året. Men inget bekymmer att planera resan med laddare på vägen som jag förstår det.

2. Idag har vi inga men kommer installera box i huset så vi kan ladda över natten. Ska flörta med chefen gällande platsen som finns på kontoret. Den används primärt till en utryckningsbil som alltid måste vara redo men tänker det borde gå att lösa.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Sitter och tittar nu på ny tjänstebil.

Har kikat på 530e just nu och ska iväg och testa V90 plugin hybrid, passat GTE, Skoda Superb, Model S och även kika på Model Y.

Har fått höra att Teslas support ska vara rätt dålig och att om bilen faktiskt rasar så står du utan bil i flera månader.

Jag är annars väldigt såld på just Tesla men blev lite orolig för det. Att stå utan bil en längre period är inget som kommer funka något vidare.

Tankar och reflektioner på bilarna och Tesla? :)
Har haft min Tesla 3 i ca 6 mån och är väldigt nöjd. Jag har även kört den två ggr ner till Spanien utan problem. Med det sagt skulle jag nog säga att du borde nog vara mer orolig för hur du ska ladda bilen på vägen och där är Tesla oslagbart just nu iom sitt laddnätverk. Sen kan bilen naturligtvis gå sönder men det kan alla bilar. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
För den typ av sträcka så hade jag nog kollat på redan elbilar om nu du är inne på hybrid.

Jag har 5 mil ToR och klarar mig bra på hybrid, hade jag haft ladd-möjlighet(går om jag byter garage och betalar lite mer :)) på jobbet så ja då hade 10 mil funkat med 5 mil enkel välg lite bereonde på typ av väg etc. Men med 5 mil enkel väg så antar jag det är landsväg etc som du kommer köra i högre hastigheter så är det känt att det går åt mycket energi.

Sen vilken elbil som är att föredra låter jag vara osagt, alla verkar vara på på olika grejer samt behov utrymmen etc kan påverka en del vad gäller valet.

Vi ska ut till Tesla på fredag och prata med dom så planen är att få datum etc från dem. Det skulle ju kunna vara så att Model S duger bra som famlijebil om lastutrymmet är bra för barnvagn etc.

1. Dagspendling 5 mil till jobb. 7 mil hem. (omväg för träning) Sen blir det några resor till GBG och Sthlm om året. Men inget bekymmer att planera resan med laddare på vägen som jag förstår det.

2. Idag har vi inga men kommer installera box i huset så vi kan ladda över natten. Ska flörta med chefen gällande platsen som finns på kontoret. Den används primärt till en utryckningsbil som alltid måste vara redo men tänker det borde gå att lösa.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mina barn visar tydligt vad som är grejen med Tesla :D (Ljud på)

För övrigt är det intressant att Tesla lyckas få elmotorerna nästan helt tysta medans i min bil låter det lite "tunnelbana" i låg fart. Dock är ju vägljud, skrammel och buller högre i Teslan så det kanske döljer det lite? Men även med hänsyn till det tror jag Teslan bara helt enkelt har tystare motorer.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Mina barn visar tydligt vad som är grejen med Tesla :D (Ljud på)

För övrigt är det intressant att Tesla lyckas få elmotorerna nästan helt tysta medans i min bil låter det lite "tunnelbana" i låg fart. Dock är ju vägljud, skrammel och buller högre i Teslan så det kanske döljer det lite? Men även med hänsyn till det tror jag Teslan bara helt enkelt har tystare motorer.

Snacka om lycklig barndom! En annan skjutsades runt i väl inkörda Saab 99, först en ärtgrön, sedan en hörapparatsbeige.
 

demondave

Rolex
9C235FB6-4B8D-43CE-9D1E-616F65E2B4FA.jpeg


Fy så kul! Känns att det hänt en del på ett år, sköter broskarvar mycket snyggare trots 20” och performancechassi.

Har ju bara kört typ 10 mil än bara, men känns jäkligt rätt. Vit interiör är ett klart lyft!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag har hybrid och för mig funkar det riktigt bra!
Men det är lite beroende hur långa sträckor ni kör och vad för laddmöjligheter som finns.

Om det är närmare 5 mil enkel väg i ett sträck utan laddmöjligheter så är nog hel-el bättre skulle jag vilja säga om man vill gå den vägen med el så att säga.

Mitt snitt efter snart 800mil ligger på 0.2l/mil och det är mer för att kör ganska hårt när den går på bensinaren med

//M

Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!
Laddhybrid är för ängsliga. :D
Skämt åsido så kan jag inte se några fördelar alls med laddhybrid, om ens körmönster passar för en renodlad elbil. Om det blir fel med planeringen så tar det inte många minuter att ladda några mil så man tar sig hem/fram.
De här spontana 30-milaturerna efter jobbet som alla ”fossilbilister” tydligen gör är kanske så få att man i så fall kan hyra bil.
 

demondave

Rolex
Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!

Kan man slippa fossilmotorn med serviceintervaller och krångelpotential är det ett stort plus för mig. Jag kan inte se någon fördel med en laddhybrid i min vardag, men en god del nackdelar. Skulle ju kunna köra elektriskt till väldigt stor del i vardagen när jag mest spruttar runt hemikring även med en hybrid men då ska den där jäkla sladden i hela tiden. Kör en hel del turer på 20-30 mil enkel, där hade ju en hybrid varit en extratung fossilbil största delen av resan.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som sagt det beror på hur långa sträckor man kör i ett sträck.

Vad hybrid har för fördelar speciellt om man klarar sig på räckvidden
- oftast billigare än elbilar
- mer utbud
- behöver inte krisladda :p
- oftast bra mycket snyggare med ...

Men klarar man sig inte på elen i hybrid så är det nog el som man skall snegla efter om man inte vill köra på fossilt


Laddhybrid är för ängsliga. :D
Skämt åsido så kan jag inte se några fördelar alls med laddhybrid, om ens körmönster passar för en renodlad elbil. Om det blir fel med planeringen så tar det inte många minuter att ladda några mil så man tar sig hem/fram.
De här spontana 30-milaturerna efter jobbet som alla ”fossilbilister” tydligen gör är kanske så få att man i så fall kan hyra bil.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det jag har slagits av när jag har tittat på el/hybrid är att i många fall är hybrid snålare i eldriften än många helel. Dock är väl det en marginell kostnadsskillnad men ändå ingen skillnad för mig om man som jag skall använda hybriden Tor till jobbet 4mil dagligen.
 

Mk2018

Omega
Jag kör en hybrid, funkar perfekt om du inte har för långt till jobbet. Men har du 4-5 mil till jobbet och inte kan ladda på plats så kanske en renodlad el-bil passar bättre. Har ingen tidigare erfarenhet av elbilar och har varit lite emot det av någon anledning (fördomar kanske). Men åker du mycket i stan eller runt omkring där du bor så kommer du åka billigt med en hybrid så länge du inte åker längre sträckor då kickar bensinmotorn in och då drar den lika mycket som motsvarande utan hybrid.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kan börja med detta forum då :)
50km har jag inte haft några problem med min BMW 330e på vintern har haft närmare 60km vissa dager under vinter 99% på E4/Essingelede. Inga köer på morgonen då jag åker tidigt.

@falten har väl kommit upp i 70km nu under sommaren med sin

Mycket start stopp eller snabbare hastigheter suger så klart ur batteriet fortare

Om du köper en hybrid så kolla i olika forum hur lånngt du kommer på batteriet.
WLTP i all ära, men man får dra av 15-30% om det skall vara riktigt rättvisande.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag kör Passat GTE 2020 (Och hade tidigare en 2018) passar utmärkt för mig och min familj med barnstolar och barnvagnar och sånt som jag släpar på emellanåt. Tycker det är svårt att hitta samma storlek i ren elbil utan att pynta en miljon som dessutom får ha dragkrok. Jag har tre mil till jobbet och kan ladda där så all vardagskörning klaras på el. Men tipset är att analysera ditt körmönster för det avgör hur stort batteri du behöver.

Man kan ju ha en elbil och en fossilbil om det passar familjebehovet.

/ P
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!
Det går inte att komma ifrån att det finns massor av begränsningar på elbilar fortfarande vad gäller dragkapacitet, laddningsmöjligheter, bilpolicys osv. Där kan hybrider lösa mycket av problemet. Har man inte problemet...så är det roligare och komfortablare med ren elbil!
 
Topp