• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för er input! Har ju 14 mil ToR till kontoret. Laddstolpar finns i garaget och än så länge är det inte fullsmetat med elbilar eller hybrider. Säkert bara en tidsfråga. Runt hemmet så är det oftast inte mer än 6-7 mil ToR åt olika håll. Semestern blir ju längre med kanske 50-60 mil på en dag. Borde kunna lägga in laddning på vägen...
Jag har bara en känsla av att man kanske känner sig ”begränsad” av hel el... Missförstå mig rätt. Men jag kanske bara nojar...
Har tagit in offerter på Volvo V60 T6, BMW 330e och MB C300 hybrid. Priserna spretar rejält.....
En kollega började kolla hel el igår så därav mina funderingar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi kan ta en GTG like old days så kan du kolla in min 330e om du vill
Tack för er input! Har ju 14 mil ToR till kontoret. Laddstolpar finns i garaget och än så länge är det inte fullsmetat med elbilar eller hybrider. Säkert bara en tidsfråga. Runt hemmet så är det oftast inte mer än 6-7 mil ToR åt olika håll. Semestern blir ju längre med kanske 50-60 mil på en dag. Borde kunna lägga in laddning på vägen...
Jag har bara en känsla av att man kanske känner sig ”begränsad” av hel el... Missförstå mig rätt. Men jag kanske bara nojar...
Har tagit in offerter på Volvo V60 T6, BMW 330e och MB C300 hybrid. Priserna spretar rejält.....
En kollega började kolla hel el igår så därav mina funderingar.
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för er input! Har ju 14 mil ToR till kontoret. Laddstolpar finns i garaget och än så länge är det inte fullsmetat med elbilar eller hybrider. Säkert bara en tidsfråga. Runt hemmet så är det oftast inte mer än 6-7 mil ToR åt olika håll. Semestern blir ju längre med kanske 50-60 mil på en dag. Borde kunna lägga in laddning på vägen...
Jag har bara en känsla av att man kanske känner sig ”begränsad” av hel el... Missförstå mig rätt. Men jag kanske bara nojar...
Har tagit in offerter på Volvo V60 T6, BMW 330e och MB C300 hybrid. Priserna spretar rejält.....
En kollega började kolla hel el igår så därav mina funderingar.
Vad har ni för bilpolicy? PBB eller TCO, vi har precis gått över på TCO och jag blev förvånad vad olika kalkylerna slog och vad som kunde och inte kunde gå in.
 

falten

Cartier
Kan börja med detta forum då :)
50km har jag inte haft några problem med min BMW 330e på vintern har haft närmare 60km vissa dager under vinter 99% på E4/Essingelede. Inga köer på morgonen då jag åker tidigt.

@falten har väl kommit upp i 70km nu under sommaren med sin

Mycket start stopp eller snabbare hastigheter suger så klart ur batteriet fortare

japp rekord 71.8km:) och som du säger mkt beroende på trafik, där drar ju även en bensinare mkt mer också i samma situationer. Runt 50 ligger nog medel på, plöjer Essingen o Huddingevägen dagligen,(suck)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad har ni för bilpolicy? PBB eller TCO, vi har precis gått över på TCO och jag blev förvånad vad olika kalkylerna slog och vad som kunde och inte kunde gå in.
Samma här. Det är heeeelt omöjligt att gissa hur det ska slå. MB c300 e får kosta 480k och Volvo V60 T6 måste ner till nästan 460k för att gå in..
Har inte fått svar på BMWn än.
 

demondave

Rolex
Tack för er input! Har ju 14 mil ToR till kontoret. Laddstolpar finns i garaget och än så länge är det inte fullsmetat med elbilar eller hybrider. Säkert bara en tidsfråga. Runt hemmet så är det oftast inte mer än 6-7 mil ToR åt olika håll. Semestern blir ju längre med kanske 50-60 mil på en dag. Borde kunna lägga in laddning på vägen...
Jag har bara en känsla av att man kanske känner sig ”begränsad” av hel el... Missförstå mig rätt. Men jag kanske bara nojar...
Har tagit in offerter på Volvo V60 T6, BMW 330e och MB C300 hybrid. Priserna spretar rejält.....
En kollega började kolla hel el igår så därav mina funderingar.

Det låter som att en elbil skulle funka riktigt bra för dig. Man nojar innan, men för min del kom allt på skam. Känner mig friare nu, det är skönt att slippa macken och förbrukningssiffrorna vid småkörningen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har bara en känsla av att man kanske känner sig ”begränsad” av hel el... Missförstå mig rätt. Men jag kanske bara nojar...
Det beror på vilken elbil du tittar på. Min elbil har "kort" räckvidd, typ 30 mil och JA - man känner sig begränsad. Men det är mest en känsla för i praktiska termer är det i alla fall för mig extremt ovanligt att jag åker mer än 30 mil om dagen. Skulle säga att det händer färre än 10 gånger om året. Men ÄNDÅ så stör det. En Tesla med räckvidd uppåt 50 mil, ja då skulle nog även jag känna mig lugn.

Varför köpte jag en dyr elbil med kort räckvidd då? Jo för att med min bilpolicy så blev det samma pengar att åka Etron som att åka Passat GTE och då är Etron en väldigt mycket mera spännande bil. Byggkvalitet och ljudisolering på en annan nivå så att säga. Tror också aldrig att det kommer bli billigare att åka elbil än nu. Vi ser ju redan nu förslagen om att göra det dyrare även för elbilar så jag tänkte - det är inte många gånger man får åka tjänstebil för en miljon och blundade och skrev på.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Idag gick min gratisperiod av Premium Connectivity ut vilket innebär att jag haft min TM3LR AWD i 1 år Med facit i hand så ångrar jag inte valet av bil. Däremot är jag inte säker på att jag hade valt samma bil om jag skulle välja elbil idag. Det kommer mycket spännande elbilar nu och valmöjligheter blir fel. Kul!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Idag gick min gratisperiod av Premium Connectivity ut vilket innebär att jag haft min TM3LR AWD i 1 år Med facit i hand så ångrar jag inte valet av bil. Däremot är jag inte säker på att jag hade valt samma bil om jag skulle välja elbil idag. Det kommer mycket spännande elbilar nu och valmöjligheter blir fel. Kul!
Vad är på riktigt en vettigt alternativ till tesla m3?
 

Bottega

Cartier
Jag har för en månad sedan bytt till en Hyundai iONIQ 28kwh! Bästa valet jag har gjort. Gått från en fläskig 330e till Megautrustad Golf GTE till en sneakig iONIQ electric. Tyst, komfortabel, skön känsla och kommer ungefär 25-26 mil på en laddning utan AC i 90 km/h. Jag kör ändå endast i Stockholm så det passar mig.

Laddar en gång i veckan, fredagar, på jobbet till fullt. Har även laddmöjlighet hemma men har inte behövt. Kommer testa en långkörning inom kort under vintern med, typ gbg t/r.

Räcker med att man kör elbil en helg så är räckviddsångesten borta.
 
Jag har för en månad sedan bytt till en Hyundai iONIQ 28kwh! Bästa valet jag har gjort. Gått från en fläskig 330e till Megautrustad Golf GTE till en sneakig iONIQ electric. Tyst, komfortabel, skön känsla och kommer ungefär 25-26 mil på en laddning utan AC i 90 km/h. Jag kör ändå endast i Stockholm så det passar mig.

Laddar en gång i veckan, fredagar, på jobbet till fullt. Har även laddmöjlighet hemma men har inte behövt. Kommer testa en långkörning inom kort under vintern med, typ gbg t/r.

Räcker med att man kör elbil en helg så är räckviddsångesten borta.

Jag vet ingen som har kört elbil mer än ett par timmar som har röckviddsångest.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det finns egentligen inget vettigt alternativ idag. Men om jag utgår från mina behov så skulle jag klara mig med en Volkswagen ID.3 1st.
Jag förstår. ÄR helt inne på att beställa en M3LR men en Performance lockar. Kan jag förlika mig med Performance kan jag likaväl ta en Model S LR :) osv osv...
Borde jag ta ett besökt hos Tesla och låta mig bli övertygad?
 

par

Patek
2-Faktor
varför är exv inte en Polestar 2 ett vettigt alternativ?

Sen om du klarar dina behov med en ID3 är det inte ett vettigt alternativ :p
P2s laddkurva är ju pinsam. ID3 är nog en mer komplett bil. Id4 i förhållande till pris och vad man får är nog helt oslagbar på
Marknaden när den släpps. 500 cirkus för en suv med 50mil, ok spec och stor som typ en Tiguan. Dock inte 4wd än...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om man bortser ifrån att den inte laddar lika snabbt så kan jag inte se varför den inte är ett fullgott alternativ till exv en Tesla model 3.

För gemene person så tror jag många av de elbilar som finns idag är ett fullgott alternativ till Tesla och samtidigt så är Tesla är bra alternativ med.
Ta exv mazda MX-30, sjukt tråkig(i mina ögon) men den lär funka grymt bra för vardagskörning, från 347k och en räckvidd på runt 20mil och där man vet att grejerna bra byggda och man får inte ett finger mellan panelerna.

Är som mycket annat när man säger att det inte finns alternativ eller något är inte lika bra så är det ju en relativt individuell preferens.
Det som kan vara den riktigt avgörande faktorn är räckvidd för personer som åker långt och ofta.

Men jag ID3, ID4, Enyaq etc verkar vara riktigt bra alternativ

P2s laddkurva är ju pinsam. ID3 är nog en mer komplett bil. Id4 i förhållande till pris och vad man får är nog helt oslagbar på
Marknaden när den släpps. 500 cirkus för en suv med 50mil, ok spec och stor som typ en Tiguan. Dock inte 4wd än...
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
"Du behöver": HUD, M-sport, adaptiv m-fjädring, harman kardon, aktiv fartpilot , shadow line black+extended, tonade rutor, svarta backspeglar. komfortöppning + lite annat .... :p
Optional: park assist plus och självkörande(ångrar att jag inte tog det) och roligare lack

Som sagt säg till om du vill sparka lite däck

Det finns. Har den I min offert.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Om man bortser ifrån att den inte laddar lika snabbt så kan jag inte se varför den inte är ett fullgott alternativ till exv en Tesla model 3.

För gemene person så tror jag många av de elbilar som finns idag är ett fullgott alternativ till Tesla och samtidigt så är Tesla är bra alternativ med.
Ta exv mazda MX-30, sjukt tråkig(i mina ögon) men den lär funka grymt bra för vardagskörning, från 347k och en räckvidd på runt 20mil och där man vet att grejerna bra byggda och man får inte ett finger mellan panelerna.

Är som mycket annat när man säger att det inte finns alternativ eller något är inte lika bra så är det ju en relativt individuell preferens.
Det som kan vara den riktigt avgörande faktorn är räckvidd för personer som åker långt och ofta.

Men jag ID3, ID4, Enyaq etc verkar vara riktigt bra alternativ

Laddhastighet är skönt, men inte superviktigt när jag långåker. Tar ändå en burgare eller nåt då, redan stressigt med en Tesla. Värre blir det när V3-laddarna rullas ut. Laddnätverk däremot är superviktigt, där är ju Volvo och Polestar hopplöst efter. Att som Polestarsäljaren i showroomet i Sthlm rabbla siffror på hur många laddpunkter det finns i Europa som en Polestar KAN ladda på, inkluderat långsamladdare, och jämföra det med hur många Superchargers Tesla har visar bara att man inte fattat grejen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Visst är det så.
Som sagt baserat på den statistik som finns så reser gemenman run 50km per dag i europa.
Laddnätverk och laghastigheter blir inte lika viktigt för väldigt många.

Som jag skrev om man åker långa sträckor och ofta då är det absolut avgörande

Laddhastighet är skönt, men inte superviktigt när jag långåker. Tar ändå en burgare eller nåt då, redan stressigt med en Tesla. Värre blir det när V3-laddarna rullas ut. Laddnätverk däremot är superviktigt, där är ju Volvo och Polestar hopplöst efter. Att som Polestarsäljaren i showroomet i Sthlm rabbla siffror på hur många laddpunkter det finns i Europa som en Polestar KAN ladda på, inkluderat långsamladdare, och jämföra det med hur många Superchargers Tesla har visar bara att man inte fattat grejen.
 
Topp