• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

alfgren

Rolex
2-Faktor
1D1DCB06-5A05-496B-B0D6-E505D76C15D3.jpeg


Fint när BRF:en ordnar bensinmack hemma. Kodas så att den kommer på lägenhetens elräkning, rättvist och fint.
Det där kommer behöva bli standard framöver. Och det är väl rimligt, så dyra är inte boxarna när allt kommer omkring.
 

demondave

Rolex
Det där kommer behöva bli standard framöver. Och det är väl rimligt, så dyra är inte boxarna när allt kommer omkring.

Föreningen trodde det skulle vara jättedyrt och komplicerat, så var inte fallet :)

Somliga har det bra ;) Hade jag bara haft möjlighet att ladda hemma hade det nog blivit ett byte till beg. elbil hyffsat snart.

Vet faktiskt inte ens om jag ska anmäla mig för en av laddplatserna. Delar hyrd stolpe vid jobbparkeringen med brorsan och har en så förbaskat bra hörnplats i garaget idag som tyvärr inte får laddbox i första steget. Dom tog mittenplatserna som blev effektivast installationsmässigt först.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Föreningen trodde det skulle vara jättedyrt och komplicerat, så var inte fallet :)



Vet faktiskt inte ens om jag ska anmäla mig för en av laddplatserna. Delar hyrd stolpe vid jobbparkeringen med brorsan och har en så förbaskat bra hörnplats i garaget idag som tyvärr inte får laddbox i första steget. Dom tog mittenplatserna som blev effektivast installationsmässigt först.
Bor i hyresrätt idag, tror inte hyresvärden har några planer på att sätta upp stolpar men man kanske skulle lägga fram förslaget..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
582BD947-3911-458A-AEFC-E4C6849CC78C.jpeg

Iofs inte men mellan växelväljare och armstöd är det helt öppet, jag vill gärna kunna stänga till. Blir det inte stökigt när dam och annat bara kan ramla ner?
Nej, inte mer än nån annan yta i bilen. Du har inget smutsigt ovanför där. (Såvida du inte tänkt åka runt i använda arbetskläder liksom)

Jag kan dock hålla med om att det är en lite märklig lösning, men inte av smutsskäl utan främst för att det känns som att ytan är dåligt utnyttjad. Bara en stor tom yta.
 
Det måste ha något med elbilars drivlina att göra varför dom funkar så mycket bättre som dragbilar. Typ att kopplingen mellan vägbana och gaspedal är så nära varandra när man kör. En fossilare känns inte alls bra när man drar såhär tungt. Det växlas och morrar från motor och växellåda och automatlådor lägger bilen på typ 4000 rpm och det är inte så najs att köra långa sträckor r bilen ylar och rycker för att växellådan inte är designad för den typen av körning.

Elbilen känns precis likadan som utan släp. Placerar man lasten med ca 60-70kg kultryck så skulle många som inte är erfarna aldrig märka att släpen sitter där om man inte tittade bakåt
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det måste ha något med elbilars drivlina att göra varför dom funkar så mycket bättre som dragbilar. Typ att kopplingen mellan vägbana och gaspedal är så nära varandra när man kör. En fossilare känns inte alls bra när man drar såhär tungt. Det växlas och morrar från motor och växellåda och automatlådor lägger bilen på typ 4000 rpm och det är inte så najs att köra långa sträckor r bilen ylar och rycker för att växellådan inte är designad för den typen av körning.

Elbilen känns precis likadan som utan släp. Placerar man lasten med ca 60-70kg kultryck så skulle många som inte är erfarna aldrig märka att släpen sitter där om man inte tittade bakåt
Men du får bara dra 1000 kg med M3?
Tänker främst på oss som har lite tätare med poliser;)
 

HTran

Omega
Någon här som kör en Porsche panamera hybrid till vardags och kan berätta lite kort om känsla och ekonomi? Ser ju på papper trevligt ut om man vill ha en bil med trevligt ljud/bra prestanda, relativt stort bagageutrymme men ändå kunna snålköra kortare sträckor?
 

demondave

Rolex
Vad blir det istället? Tänker att Cybertrucken är ju inte här ännu (om den ens kommer) :D

Bara lite 40-årskris, en Model 3 Performance. Det jag borde skaffat från början, men tyckte det blev dyrt. Men tack vare Teslas andrahandsvärde går det att byta in LR:en och få en slant in i nya leasingen, så blir samma månadskostnad. Win!
 
Snart är det äntligen dags för något som jag längtat efter väldigt länge! Har beställt en M3LR som nästa bil!
Det är med skräckblandad förtjusning, det måste jag erkänna. Var ute på testkörning tidigare i år, och jag är redan såld på användarupplevelsen, och frugan var minst lika nöjd :)
Jag vill tro att det blir den bästa bilen jag någonsin ägt, men samtidigt är jag lite orolig för att barnsjukdomar och garantiärenden ska göra de första månaderna riktigt sura :nailbiting:
En sak som iallafall är säker är att jag inte kommer sakna Preem ett endaste dugg!!!
Kommer ladda med wall connector hemma för det mesta, vilket känns väldigt bra.
Ville bara skriva av mig lite. :D
 
Snart är det äntligen dags för något som jag längtat efter väldigt länge! Har beställt en M3LR som nästa bil!
Det är med skräckblandad förtjusning, det måste jag erkänna. Var ute på testkörning tidigare i år, och jag är redan såld på användarupplevelsen, och frugan var minst lika nöjd :)
Jag vill tro att det blir den bästa bilen jag någonsin ägt, men samtidigt är jag lite orolig för att barnsjukdomar och garantiärenden ska göra de första månaderna riktigt sura :nailbiting:
En sak som iallafall är säker är att jag inte kommer sakna Preem ett endaste dugg!!!
Kommer ladda med wall connector hemma för det mesta, vilket känns väldigt bra.
Ville bara skriva av mig lite. :D

Jag är jättenöjd med min, den har inte krånglat något alls på ett år och prestandan är jättebra!
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Snart är det äntligen dags för något som jag längtat efter väldigt länge! Har beställt en M3LR som nästa bil!
Det är med skräckblandad förtjusning, det måste jag erkänna. Var ute på testkörning tidigare i år, och jag är redan såld på användarupplevelsen, och frugan var minst lika nöjd :)
Jag vill tro att det blir den bästa bilen jag någonsin ägt, men samtidigt är jag lite orolig för att barnsjukdomar och garantiärenden ska göra de första månaderna riktigt sura :nailbiting:
En sak som iallafall är säker är att jag inte kommer sakna Preem ett endaste dugg!!!
Kommer ladda med wall connector hemma för det mesta, vilket känns väldigt bra.
Ville bara skriva av mig lite. :D
Helt rätt val, grattis! Tror du kommer att bli nöjd. Jag har haft Model 3 drygt 6 månader nu, inga problem alls och det är definitivt den bästa bilen jag har haft hittills.
Frun älskar den också;)
 

demondave

Rolex
Snart är det äntligen dags för något som jag längtat efter väldigt länge! Har beställt en M3LR som nästa bil!
Det är med skräckblandad förtjusning, det måste jag erkänna. Var ute på testkörning tidigare i år, och jag är redan såld på användarupplevelsen, och frugan var minst lika nöjd :)
Jag vill tro att det blir den bästa bilen jag någonsin ägt, men samtidigt är jag lite orolig för att barnsjukdomar och garantiärenden ska göra de första månaderna riktigt sura :nailbiting:
En sak som iallafall är säker är att jag inte kommer sakna Preem ett endaste dugg!!!
Kommer ladda med wall connector hemma för det mesta, vilket känns väldigt bra.
Ville bara skriva av mig lite. :D

Min råkade dö (12v batteriet) men Tesla Roadside löste det snyggt. Ändå bästa bilen jag haft!
 
Topp