• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Du har rätt. Om alla personbilar skulle gå på el i Sverige skulle elbehovet öka med 13MWh per år. Sverige exporterar idag 20MWh per år. Så el finnas så det räcker. Dock kommer vi kanske behöva stärka upp elnätet på vissa ställen. Samtidigt finns det teknik för att hålla nere och fördela effekten och inte skapa effekttoppar i elnätet
Delvis korrekt kring ökad konsumtion. Fordonsflottan ja, men nästan alla raffinaderier kan då stänga - och de förbrukar enorma mängder energi!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Glöm inte heller att vi i söder ska straffas av politiskt beslut att stänga Barsebäck först så man inte kan producera el "lokalt".
Samtidigt som norrländska bolag går över från fossilt till el och höjer röster om att det kanske är slut på "exporten" till syd-Sverige.
https://www.di.se/debatt/norra-sverige-kan-inte-forsorja-sodra-landet-med-el/

Men hundratusentals elbilar som ska laddas i syd-Sverige är tydligen inga problem.

Den enkla och självklara lösningen är så klart att bygga ut kärnkraften!
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Samtidigt som norrländska bolag går över från fossilt till el och höjer röster om att det kanske är slut på "exporten" till syd-Sverige.
https://www.di.se/debatt/norra-sverige-kan-inte-forsorja-sodra-landet-med-el/

Men hundratusentals elbilar som ska laddas i syd-Sverige är tydligen inga problem.

Den enkla och självklara lösningen är så klart att bygga ut kärnkraften!
Eller vindkraft + solenergi + vågkraft i kombination med mellanlagring :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men hundratusentals elbilar som ska laddas i syd-Sverige är tydligen inga problem.
Ja för att 1) det går inte åt så mycket el som du tror 2) de laddas inte samtidigt som industri går med maxeffekt

Kärnkraft är inte lösningen heller. Du kan inte gasa och bromsa ett kärnkraftverk flera gånger per dygn. Sen kommer det inte byggas någon kärnkraft helt enkelt för att kostnaden för nyproducerad kärnkraft per kwh är för hög. Finlands kalkyl gick åt skogen för att uttrycka det milt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja för att 1) det går inte åt så mycket el som du tror 2) de laddas inte samtidigt som industri går med maxeffekt
Kärnkraft är inte lösningen heller. Du kan inte gasa och bromsa ett kärnkraftverk flera gånger per dygn. Sen kommer det inte byggas någon kärnkraft helt enkelt för att kostnaden för nyproducerad kärnkraft per kwh är för hög. Finlands kalkyl gick åt skogen för att uttrycka det milt.
Jag tror tvärtom att kärnkraften och nya typer av reaktorer är framtiden.
 
  • Like
Reactions: jwh

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror tvärtom att kärnkraften och nya typer av reaktorer är framtiden.
Då skulle det byggas en massa. Det gör det inte. Med de byggkostnader och regelverk som finns både i Sverige och övriga EU blir kärnkraftsel så dyr per kWh att kalkylen är oattraktiv. Däremot försöker man nog hålla liv i befintlig kraft längre än planerat. Det händer redan i Sverige ju.
 

demondave

Rolex
Kör du LR idag?
Står i valet och kvalet om jag ska klicka hem en LR eller Performance. Blir på firman.

När har du tänkt klicka? P beställd, på väg från Holland nu. Gissar att Tesla ska försöka leverera innan månadsskiftet, den vanliga kvartalshetsen. Har dock reserverat mig för eventuella spännande nyheter på Battery Day, kommer det något man bara måste ha då kan jag släppa den och lägga en fabriksbeställning istället.

Så snart vet jag :) Återkommer så snart den kommit. Skicka ett PM om du vill ha en referall-länk för 150 mil fri Supercharge.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
När har du tänkt klicka? P beställd, på väg från Holland nu. Gissar att Tesla ska försöka leverera innan månadsskiftet, den vanliga kvartalshetsen. Har dock reserverat mig för eventuella spännande nyheter på Battery Day, kommer det något man bara måste ha då kan jag släppa den och lägga en fabriksbeställning istället.

Så snart vet jag :) Återkommer så snart den kommit. Skicka ett PM om du vill ha en referall-länk för 150 mil fri Supercharge.
Leasingen på nuvarande bil löper ut snart, skall ordna med "utköpet" av den sen bär det av. Dock lutar det åt LR med krok, tänker mig lagerbil. Grå med svart interiör.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Åkte i en model 3 igår, det som imponerade var accet och att det stod 450km till tomt batteri... Resten låter jag vara osagt vad gäller kupemiljön
 

demondave

Rolex
Leasingen på nuvarande bil löper ut snart, skall ordna med "utköpet" av den sen bär det av. Dock lutar det åt LR med krok, tänker mig lagerbil. Grå med svart interiör.

Vet inte hur det funkar när man byter in vanliga bilar, men hittills sjukt smidigt att få LR:en värderad och klar för inbyte hos Tesla. Väntar på pris från en annan aktör som specifikt jagar Teslor till hallen mest för att benchmarka, men klart nöjd med erbjudet inbytespris. Det är ju det som gör bytet till Performance möjligt.

Blir grå med vit interiör nu.

Brorsan konstaterade att lokala Audihandlaren har mycket att lära när det kommer till inbytesprocessen :D Han har knappt hämtat sig från den pärsen än.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur det funkar när man byter in vanliga bilar, men hittills sjukt smidigt att få LR:en värderad och klar för inbyte hos Tesla. Väntar på pris från en annan aktör som specifikt jagar Teslor till hallen mest för att benchmarka, men klart nöjd med erbjudet inbytespris. Det är ju det som gör bytet till Performance möjligt.

Blir grå med vit interiör nu.

Brorsan konstaterade att lokala Audihandlaren har mycket att lära när det kommer till inbytesprocessen :D Han har knappt hämtat sig från den pärsen än.
Kan jag tänka mig, en jag köper loss min tjänstebil privat så det är den enkla biten :)
 

demondave

Rolex
1D1DCB06-5A05-496B-B0D6-E505D76C15D3.jpeg


Fint när BRF:en ordnar bensinmack hemma. Kodas så att den kommer på lägenhetens elräkning, rättvist och fint.
 
Topp