Då har det ändrats på några veckor. Fick höra December.Ja, så är det nog...men den verkar inte finnas för leverans förrän till våren...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Då har det ändrats på några veckor. Fick höra December.Ja, så är det nog...men den verkar inte finnas för leverans förrän till våren...
De är E 300 De jag kollat på, men den idiotiska placeringen av batteriet gör det svårt att välja den...Vilken 300? E eller C? C har ju batteriet mitt i skuffen. Dessutom kommer det väl en ny C klass under 2021. Men med tanke på dina andra alternativ så är det nog E du kikar på?! Fattar det som att den har en bättre lösning på batteriplacering. Har dock inte kikat på den.
Kanske är lokalt...Då har det ändrats på några veckor. Fick höra December.
Hur faan tänker man?? Dessutom typ 300hk + på bakhjulen va?..De är E 300 De jag kollat på, men den idiotiska placeringen av batteriet gör det svårt att välja den...
Så..ja tyvärr batteriklack mitt i bagageutrymmet där också...
Nej är för Sverige som jag förstod. Kvoten för i år är uppfylld, tog slut förr förra veckan.Kanske är lokalt...
E 300 De 4matic...så det skulle nog funka!Hur faan tänker man?? Dessutom typ 300hk + på bakhjulen va?..
Ok, då får det bli annat än Audi för mig.Nej är för Sverige som jag förstod. Kvoten för i år är uppfylld, tog slut förr förra veckan.
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.
Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...
Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.Du trycker bara i laddkabeln i ett random vägguttag när du kommer fram till hotellet.
Kör du ofta 30+ mil per dag så vore det totalt galet att välja något annat än hel-el. Besparingarna bör bli monumentala
Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.
Vi har kört 7500 mil på 1.5 år i en XC60 hybrid men får ändå inte ekonomin att gå ihop om vi skulle byta till en elbil (om man exkluderar typ Nissan och andra bilar som av uppenbara skäl inte är aktuella), men det bygger ju på att vi kör mycket i tjänsten och lite privat.
Berätta gärna vad du har för källa till det påståendet.Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
Verkligen förvånande att Tyska BMW, Audi och MB fick högsta betyg; samt att Tesla från USA och Volvo från Sverige/Kina fick sämre betyg.
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.
Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...
Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.Byt till hel-el, säg till chefen att ni delar på kostnadsbesparingen? 5000 mil per år är inte nådigt med fossilbil rent kostnadsmässigt oavsett vem som betalar. Det är viktigt att hålla nere kostnaderna för sin arbetsgivare också. Dom enda som tjänar på 5000 mil fossilbil är stat + bensinbolag och ingen av dom är direkt någon man vill sponsra.
Fast naivt att tro avsevärt högre kostnad för arbetsgivaren inte på något sätt drabbar dig som arbetstagare.Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.
Vi har kört 7500 mil på 1.5 år i en XC60 hybrid men får ändå inte ekonomin att gå ihop om vi skulle byta till en elbil (om man exkluderar typ Nissan och andra bilar som av uppenbara skäl inte är aktuella), men det bygger ju på att vi kör mycket i tjänsten och lite privat.
Fasligt trångsynt att inte inse att kostnaden kan vara helt försumbar. Ex jämför om man kör taxi, med att man är säljare på stor teknikindustri.Fast naivt att tro avsevärt högre kostnad för arbetsgivaren inte på något sätt drabbar dig som arbetstagare.
Jag köper argumentet, men för att spinna vidare på samma argument anser jag att Teslas laddsystem faktiskt är användbart, även som resande. Att titta åt annan elbilstillverkar är av den anledningen i princip utesluten.Fasligt trångsynt att inte inse att kostnaden kan vara helt försumbar. Ex jämför om man kör taxi, med att man är säljare på stor teknikindustri.
Tänk på att ordet resande kan ha olika betydelser!Jag köper argumentet, men för att spinna vidare på samma argument anser jag att Teslas laddsystem faktiskt är användbart, även som resande. Att titta åt annan elbilstillverkar är av den anledningen i princip utesluten.
Kanske det...men känns inte riktigt som att jag vågar bara el än...Du trycker bara i laddkabeln i ett random vägguttag när du kommer fram till hotellet.
Kör du ofta 30+ mil per dag så vore det totalt galet att välja något annat än hel-el. Besparingarna bör bli monumentala
Ja, ungefär så där kan min vardag se ut, så kloka tankar...Elbil passar bra nära en "hemmabas" eller om man kör någon sorts linjekörning hela tiden där man av erfarenhet vet att det finns lediga laddställen. Jag har själv funderat på en elbil för stadskörning, gör inget om det är billigaste gamla som går att få tag på med 50% kapacitet kvar i batteriet, det räcker oftast ändå.
Reser man som @MJ24 mer slumpvis och på mindre orter långt hemifrån skulle jag absolut inte välja elbil i dagsläget, låter som ett av användarfallen som bör vänta längst med att byta till elbil. Att leta laddstolpar när man har dagar fyllda av möten, stressiga resor och snabba måltider varhelst man kan, nej tack.
Behövs inte mer än en missad stor affär för att 50 000 kr i sparade drivmedelskostnader per år skall blir helt försumbart.
Lägg till det det omfattande servicenät som tex Volvo har och jämför det med Tesla, ja då vinner inte Tesla, även om den bilen skulle gå sönder mindre ofta.
Jag hade tagit V/XC60 T8. Kombinera om möjligt med en fabrikstur samt museet (coronastängt) vid leverans i Göteborg för maximal upplevelse, även uppskattat av de yngre! Kanske kan de ordna så du ser när de bygger just din bil, detta sista är jag dock osäker på.
VOLVO CAR CORPORATION | Volvo Car Fabrikstur (Sve)
de verkar köra detta fortfarande!
Hem - Volvo Museum
coronastängt
Besök Volvo Cars Göteborg | Volvo Car Sverige
Volvo Overseas Delivery | Swedish Vacation Package | Volvo Car USA
Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.
Visst gör den det, samtidigt som tid och flexibilitet också har ett värde.Fast naivt att tro avsevärt högre kostnad för arbetsgivaren inte på något sätt drabbar dig som arbetstagare.
Tänk på att ordet resande kan ha olika betydelser!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
Tror du inte det kan bero lite på hur och var man har sina resor, om det fungerar med elbil? Berätta gärna varför du tycker att Tesla är överlägset!
Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag. Till försvar, pengar är rätt billigt idag.Visst gör den det, samtidigt som tid och flexibilitet också har ett värde.
Sen är frågan hur värdeminskningen ser ut, vilken tappar mest på tre år, en Volvo eller en Tesla? Båda har höga andrahandsvärden och även om den sistnämnda procentuellt sett nog är starkare är frågan vilken som tappar mest i rena pengar?
Tesla modell S i den variant som ger bäst räckvidd kostar väl närmare en miljon?
Kanske det...men känns inte riktigt som att jag vågar bara el än...
Ja, ungefär så där kan min vardag se ut, så kloka tankar...
jag undrar verkligen hur många el/hybrid som hade sålts om förmånsvärdet hade varit 1:1 mot fossilbilar för min del spelar det ingen större roll med de val jag gjort nu
Det som hade varit riktigt intressant är hur många som hade exv tagit en Model S för 1mille med tanke på vad för bil man får jämfört med exv motsvarande tysk bil
De gjorde en undersökning i Polestar Sverige-gruppen på Facebook.Berätta gärna vad du har för källa till det påståendet.
Haha, såg en nu som blir bogseradOm man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag. Till försvar, pengar är rätt billigt idag.
Andrahandsvärdet kan man såklart bara sia om men kolla vad som begärs på tex Blocket för 2-4 år gamla Teslor (oklart om de får ut pengarna). De ligger högt i förhållande till nypris.
En annan fördel som ofta glöms är de löpande kostnaderna. I princip noll för Tesla (oklart andra elbilar?)