• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992
När batteriet i en elbil är uttjänt och inte duger till att sitta i en elbil så används det i ett second life. Oftast så används det som ett batterilager i ett hem eller inom andra applikationer. Där lever den i ganska många år. Så i dagsläget har behovet av att återvinna elbilsbatterier inte varit speciellt stort. Det går att återvinna ett elbilsbatteri till 95% men eftersom efterfrågan på denna tjänst varit så låg så är också kostnaden väldigt hög. Därav sker det inte i någon större utsträckning idag. Men i takt med att antalet uttjänta elbilsbatterier ökar så kommer återvinningen komma igång. Exempelvis kommer Northvolt att ha batteriåtervinning som en del i bolaget.

När det gäller de rörliga delar så är det just motorn man pratar om. Man brukar prata om att en förbränningsmotor har cirka 2000 rörliga delar medan en elmotor har 20 rörliga delar. Och alltså mycket färre saker som kan gå sönder.
Intressant, hörde att det enda man återvann var höljet på batterierna. Du har ingen länk till lite mer information om detta? Känns som en väldigt viktig del i elbilens livscykel.
 
Intressant, hörde att det enda man återvann var höljet på batterierna. Du har ingen länk till lite mer information om detta? Känns som en väldigt viktig del i elbilens livscykel.
I dagsläget återvinner man runt 55% av råmaterialet, teknik håller på att utvecklas som i test har uppnått 97%. Så det görs idag men kommer bli ännu bättre framöver.
 
OK. Lutar åt hybrid. Men varför så många laddhybrider? Varför inte hybrid ala Toyota? Är inte det ett bättre koncept? Prsaken till att jag frågar:
Har stor familj och kör Ford med 7 säten i dag. Nu kommer Explorer som laddhybrid. Sugen men inte säker på att det konceptet är för mig.
Fördelen med laddhybrider är ju att de har löjligt låga förmånsvärden för den som har bil genom sin anställning.

Annars vet jag inte, vi har bara laddhybrider på vårt företag och de är inte speciellt bra, om man inte har ett extremt gynnsamt körmönster.

Med facit i hand hade jag faktiskt föredragit en mildhybrid, under vissa förutsättningar går de faktiskt snålare.
 
Batteridrift är en parentes i bilens utveckling. Vätgaslösningar är på ingång.
Utifrån det jag vet kommer vätgas aldrig bli en succé för personbilar. Det finns 3 anledningar:
1. Tekniken är, och kommer alltid vara dyrare än batteriteknik.
2. Infrastrukturen är, och kommer alltid vara dyrare än laddinfrastruktur.
3. Drivmedlet vätgas är, och kommer alltid vara dyrare än att tanka el.

däremot kommer det komma till tyngre fordon och kanske också flyg framöver.
 
Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
Vad har du för finansieringsupplägg och löptid med de milen? Tittar på en trea men klämmer minst 5 k mil per år. Kan dock ladda gratis typ jämt...
 
Har inte läst genom hela tråden men skickar frågan. Har en bmw 330e och funderar på en tibber. Någon som har en och vill dela med sig av erfarenhet? Eller har synpunkter på annan box som är bättre?
 
Har inte läst genom hela tråden men skickar frågan. Har en bmw 330e och funderar på en tibber. Någon som har en och vill dela med sig av erfarenhet? Eller har synpunkter på annan box som är bättre?
De som har köpt tibber verkar nöjda. Billig box som ser bra ut. Boxens primära uppdrag är ju att ladda bilen, och det gör alla boxar. Design, appar och annat är ju bara bonus.
 
Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
Börjar med att gratulera till att du är så nöjd med din bil. Är ju det som är det viktiga, är ju du som kör den.
Angående tesla 3 så refererar jag till ovan.
I mitt fall upplevde jag klart motsatt upplevelse i jämförelse tesla 3 och för den delen även s och x modellerna. Blev laddhybrid och 330e för mig. Kvalitetsmässigt upplever jag att de har en bra bit kvar till tex de tyska tillverkarna. Det baserar jag mycket på teslaägare jag känner som efter ca 3-4000 mil upplevt bilen som "rappligare" om man kan uttrycka det så samt egen erfarenhet vid testkörning. Har själv åkt en väns tesla s från ny till ungefär 5000 mil och bilen kändes en aning "sliten" i dörrar mm och min vän är pedant så han sköter sin bil exemplariskt.
MEN det är alltid så att upplevelsen är din egen och ingen kan egentligen säga att du har fel för det är din upplevelse och känsla. Vill bara som motpol till dina erfarenheter delge mina :)
 
Har inte läst genom hela tråden men skickar frågan. Har en bmw 330e och funderar på en tibber. Någon som har en och vill dela med sig av erfarenhet? Eller har synpunkter på annan box som är bättre?

Jag har haft en Tibber i ett halvår och tycker den fungerat precis som förväntat. Ser helt ok ut och kommer till ett rimligt pris.
 
Har ej satt in mig något vad gäller laddboxar eller laddning alls för den delen.

Vi har två separata trefasuttag hemma, är det något som kan användas? Till ett av uttagen på utsidan av garaget har vi dragit en separat fas. Går det bra att köra på den eller behöver vi potentiellt dra om med kralligare kablar?

Då jag kommer köra en laddhybrid så känns behovet av en station inte lika stor(eller)?

Antar att @Richie har bra svar :D
 
Har ej satt in mig något vad gäller laddboxar eller laddning alls för den delen.

Vi har två separata trefasuttag hemma, är det något som kan användas? Till ett av uttagen på utsidan av garaget har vi dragit en separat fas. Går det bra att köra på den eller behöver vi potentiellt dra om med kralligare kablar?

Då jag kommer köra en laddhybrid så känns behovet av en station inte lika stor(eller)?

Antar att @Richie har bra svar :D
Generellt så rekommenderas alltid att man sätter upp en laddbox hemma. Läs exempelvis https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/
Beroende på vilken bil du köper får du olika kablar med på köpet. Normalt får de flesta inte en kabel som går att ansluta till ett trefasuttag. Så vill du använda trefasuttaget måste du först skaffa rätt kabel. I och med att det idag finns bidrag att få för köp och installation av laddbox i hemmet så skulle jag köra på laddbox. Du får säkrare laddning och dessutom kan du plocka ut statistik och styra laddningen från telefonen. Men för att svara på din fråga: Det går att ladda i trefasuttag, men du behöver rätt kabel, men rekommendationen är att ladda i laddbox.
 
Generellt så rekommenderas alltid att man sätter upp en laddbox hemma. Läs exempelvis https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/
Beroende på vilken bil du köper får du olika kablar med på köpet. Normalt får de flesta inte en kabel som går att ansluta till ett trefasuttag. Så vill du använda trefasuttaget måste du först skaffa rätt kabel. I och med att det idag finns bidrag att få för köp och installation av laddbox i hemmet så skulle jag köra på laddbox. Du får säkrare laddning och dessutom kan du plocka ut statistik och styra laddningen från telefonen. Men för att svara på din fråga: Det går att ladda i trefasuttag, men du behöver rätt kabel, men rekommendationen är att ladda i laddbox.
min förening erbjöd att sätta upp i garaget
35 000 spänn
eller att föreningen tar kostnaden och lägger på 1600 per månad utöver garageplats

el tillkommer såklart, känns inte speciellt attraktivt tycker jag.
 
min förening erbjöd att sätta upp i garaget
35 000 spänn
eller att föreningen tar kostnaden och lägger på 1600 per månad utöver garageplats

el tillkommer såklart, känns inte speciellt attraktivt tycker jag.
Oj, det var dyrt. Så dyrt ska det inte vara. För en privatperson som vill sätta upp en laddbox i villan så kommer man undan med cirka 7 000 kronor installerat och klart efter bidraget. Det går även att hitta billigare än så.
Teslas egna laddbox kostar 5 200 kronor. installationen går på cirka 5 000 kronor. Sen får du 50% tillbaka i bidrag. Så du hamnar runt 5 000 kronor. En relativt liten investering som höjer värdet på din bostad och som ger dig snabb och säker laddning.
 
Oj, det var dyrt. Så dyrt ska det inte vara. För en privatperson som vill sätta upp en laddbox i villan så kommer man undan med cirka 7 000 kronor installerat och klart efter bidraget. Det går även att hitta billigare än så.
Teslas egna laddbox kostar 5 200 kronor. installationen går på cirka 5 000 kronor. Sen får du 50% tillbaka i bidrag. Så du hamnar runt 5 000 kronor. En relativt liten investering som höjer värdet på din bostad och som ger dig snabb och säker laddning.
precis, då kör jag billigare på icke el.
Kändes lite gammaldags, men jag avstod från det såklart.
ja dom priserna du anger är ju mer rimliga :)


Där vi har företaget runt Arlandaområdet går det inte ens att sätta upp laddstolpe på företaget

finns inte tillräckligt med kapacitet i elnätet...
 
precis, då kör jag billigare på icke el.
Kändes lite gammaldags, men jag avstod från det såklart.
ja dom priserna du anger är ju mer rimliga :)


Där vi har företaget runt Arlandaområdet går det inte ens att sätta upp laddstolpe på företaget

finns inte tillräckligt med kapacitet i elnätet...
De flesta BRFer som sätter upp laddstationer lägger på cirka 300 kronor på månadsavgiften. Därtill får man betala för elen. Totalkostnaden blir cirka 500 kronor för den som kör 100 mil i månaden och endast laddar hemma.
 
De flesta BRFer som sätter upp laddstationer lägger på cirka 300 kronor på månadsavgiften. Därtill får man betala för elen. Totalkostnaden blir cirka 500 kronor för den som kör 100 mil i månaden och endast laddar hemma.

Vad brukar vara kutym att man betalar för elen i en Brf givet att föreningen lägger på 200-300 per månad på månadsavgiften?
 
Tillbaka
Topp