• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992
Vad brukar vara kutym att man betalar för elen i en Brf givet att föreningen lägger på 200-300 per månad på månadsavgiften?
Beror ju på hur mycket du laddar :) men normalt 1,5 kronor per kWh. Räkna med att bilen drar 2kWh/mil så betyder det att det kostar 3 kronor per mil för elen. Kör du 100 mil per månad så är det 300 kronor i elkostnad. Men de flesta bilar drar mindre än 2kWh/mil. min drar 1,4kWh/mil på sommaren och 1,7 kWh/mil på vintern.
 
Har ej satt in mig något vad gäller laddboxar eller laddning alls för den delen.

Vi har två separata trefasuttag hemma, är det något som kan användas? Till ett av uttagen på utsidan av garaget har vi dragit en separat fas. Går det bra att köra på den eller behöver vi potentiellt dra om med kralligare kablar?

Då jag kommer köra en laddhybrid så känns behovet av en station inte lika stor(eller)?

Antar att @Richie har bra svar :D
Först och främst skulle jag aldrig rekommendera någon att ladda bilen i ett Shuko-uttag (dvs. vanligt vägguttag).

Jag vet att väldigt många gör detta utan större problem.... (än dvs)
-"Vadå dem ska ju klara 16A"
Ja, men dem är endast provade för det i 1h. Dem är inte gjorda för hög belastning under längre tid.

Sen vet jag att du har nybyggt hus så elen hos dig är ju fräsch,annars är det ju också en faktor som spelar in. men likväl är inte uttagen konstruerade för långvarig belastning.

För det andra måste du ha en separat jordfelsbrytare av typ B för just det uttaget du tänkt ladda i.
Skillnaden mot en typ A (som man normalt sett installerar) är att typ B skyddar även mot felströmmar med likström (som kan uppstå vid laddning utav en elbil)
Har du en JFB utav typ A kan den i värsta fall slås ut helt och hållet av felströmmar med likström, dvs den kommer inte lösa mot "vanliga" felströmmar av växelström iheller, den blir alltså helt verkningslös.

Uttaget skall dessutom vara avsäkrat med egen säkring, så inget annat får gå på den gruppen! Men som jag uppfattade det så har du det så redan :)

Sen är det big No-no på alla typer av timers som man sätter i vägguttaget om du ska ladda, samt även förlängningskablar skall du undvika.

Kort och gott skulle jag ändå rekommendera dig att sätta en laddbox!
Som @Mazdak skrev så är det inga jättepengar det handlar om med tanke på att du får göra avdrag på en del :)
Då får du rätt typ av JFB, belastningsövervakning, timermöjligheter osv osv.

Lite matnyttig info:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/ladda-elbilen-ratt/
http://www.gycom.com/docs/default-s...tblad_jordfelsbrytaretypb_lowres.pdf?sfvrsn=0
 
Det är en smula tröttsamt att det går så mycket troll i just elbilsladdning. Så mycket skrämselpropagande hela tiden. Det har gått alldeles förträffligt att köra avfuktare, byggfläktar mm med samma effekt som elbilsdaddare vecka ut och vecka in i decennier. Jordfelsbrytare av rätt typ sitter i de flesta laddare redan från början. Naturligtvis är det en skitdålig idé att köra laddaren rakt i väggen på en sekelskifteskåk med gammal el men hur många gör det? Det ska alltid utgås från det sämsta scenariet.
Det kan ju vara värt att notera att det enbart står "bör", "kan" och "rekommenderas" i elsäkerhetsverkets anvisningar.
 
Det är en smula tröttsamt att det går så mycket troll i just elbilsladdning. Så mycket skrämselpropagande hela tiden. Det har gått alldeles förträffligt att köra avfuktare, byggfläktar mm med samma effekt som elbilsdaddare vecka ut och vecka in i decennier. Jordfelsbrytare av rätt typ sitter i de flesta laddare redan från början. Naturligtvis är det en skitdålig idé att köra laddaren rakt i väggen på en sekelskifteskåk med gammal el men hur många gör det? Det ska alltid utgås från det sämsta scenariet.
Det kan ju vara värt att notera att det enbart står "bör", "kan" och "rekommenderas" i elsäkerhetsverkets anvisningar.
Säkert sant i de flesta fall, men när jag försökte ladda min Outlander hemma men så blev uttaget grymt varmt ganska snabbt, så jag la ned det projektet. Huset är byggt 1992 så helt omodernt är det ju inte.

Sen var det kanske inte någon fara, men det kändes inte alls bekvämt att lämna det så.
 
Säkert sant i de flesta fall, men när jag försökte ladda min Outlander hemma men så blev uttaget grymt varmt ganska snabbt, så jag la ned det projektet. Huset är byggt 1992 så helt omodernt är det ju inte.

Sen var det kanske inte någon fara, men det kändes inte alls bekvämt att lämna det så.
Det finns också fördelar med boxar såsom laddstyrning, möjlighet till schemaläggning, snabbare laddning osv men det stör mig en smula att det ska bli så komplicerat så fort när det är en ny produkt. Eluttaget vet inte om det är en radiator eller en elbil så att säga. Men nu ska det krängas grejer på folks rädsla för nymodigheter. Det stör mig lite som synes

(Att eluttaget blir varmt är inget stort problem. Det blir det alltid. Det är när det blir "för varmt" det blir spännande ;))
 
Säkert sant i de flesta fall, men när jag försökte ladda min Outlander hemma men så blev uttaget grymt varmt ganska snabbt, så jag la ned det projektet. Huset är byggt 1992 så helt omodernt är det ju inte.

Sen var det kanske inte någon fara, men det kändes inte alls bekvämt att lämna det så.

Outlanders standardkabel är känd för strula och smälta/brinna. Jag har sett sjukt läskiga kablar. Men framförallt så är alla andra bilmärkens standardkablar så mycket bättre.
Källa: Sålt mitsu många år, även vart med kabelreklemationer osv mot generalagent.

problemet är att fortfarande många kör med timers och annat skit mellan uttagen. stor bov i det hela. Är man även orolig, ställ in i bilens inställningar att den ska dra minimalt med ström vid laddning.
 
Det är en smula tröttsamt att det går så mycket troll i just elbilsladdning. Så mycket skrämselpropagande hela tiden. Det har gått alldeles förträffligt att köra avfuktare, byggfläktar mm med samma effekt som elbilsdaddare vecka ut och vecka in i decennier. Jordfelsbrytare av rätt typ sitter i de flesta laddare redan från början. Naturligtvis är det en skitdålig idé att köra laddaren rakt i väggen på en sekelskifteskåk med gammal el men hur många gör det? Det ska alltid utgås från det sämsta scenariet.
Det kan ju vara värt att notera att det enbart står "bör", "kan" och "rekommenderas" i elsäkerhetsverkets anvisningar.
Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Vill du verkligen riskera att det dyraste (huset) och det nästdyraste (bilen) du har brinner upp och att du inte får en krona tillbaka från försäkringsbolaget för att du inte laddat enligt tillverkarens rekommendationer? en byggfläkt är normalt på 2kW medan en elbil som laddar på 1-fas 16A är på 3,7kW. Så nästa dubbelt så hög effekt. Ett vanligt vägguttag är inte till för att ta ut så hög effekt under så långt tid. Även om det funkar. Dessutom så vet inte gemene man hur elen i huset ser ut. Vilka kabeldimensioner osv. Behöver man ändå ladda i ett vägguttag bör man styra ner strömmen från bilen eller på laddkabeln till max 6A.
 
Det är en smula tröttsamt att det går så mycket troll i just elbilsladdning. Så mycket skrämselpropagande hela tiden. Det har gått alldeles förträffligt att köra avfuktare, byggfläktar mm med samma effekt som elbilsdaddare vecka ut och vecka in i decennier. Jordfelsbrytare av rätt typ sitter i de flesta laddare redan från början. Naturligtvis är det en skitdålig idé att köra laddaren rakt i väggen på en sekelskifteskåk med gammal el men hur många gör det? Det ska alltid utgås från det sämsta scenariet.
Det kan ju vara värt att notera att det enbart står "bör", "kan" och "rekommenderas" i elsäkerhetsverkets anvisningar.
På egen risk osv....

Inga konstigheter att koppla elen hemma själv heller, så länge det inte händer något är ju allt fine, ”vadå funktionen är ju där” eller?

Intressant också att du väljer att kalla det skrämselpropaganda när Elbilstillverkarnas egna rekommendationer är att använda just laddbox..
 
Senast ändrad:
Nu är det snart dags att skaffa en ny dailydriver till frugan.

vad finns det för elektriska alternativ i prisklassen 2-300k?

i3 var tydligen inte ett alternativ. Och jag vill inte betala för en Tesla
 
Nu är det snart dags att skaffa en ny dailydriver till frugan.

vad finns det för elektriska alternativ i prisklassen 2-300k?

i3 var tydligen inte ett alternativ. Och jag vill inte betala för en Tesla

Det är väl främst de små om du ska ha en under 300k, typ Zoe och E-Up. Kan du tänka dig en ett år gammal så borde en Ionic eller Leaf gå att få in.
 
du har brinner upp och att du inte får en krona tillbaka från försäkringsbolaget för att du inte laddat enligt tillverkarens rekommendationer? en byggfläkt är normalt på 2kW medan en elbil som laddar på 1-fas 16A är på 3,7kW. Så nästa dubbelt så hög effekt. Ett vanligt vägguttag är inte till för att ta ut så hög effekt under så långt tid.
Det är det här jag menar. Skrämsel och påhitt. Det är inte ett krav från försäkringsbolagen att elbilstillverkares anvisningar (vilka skulle det vara förresten, instruktionsboken?) ska följas. Det står däremot att myndigheters anvisningar ska följas. Elsäkerhetsverkets rekommendatiooner är inte en sådan anvisning. Däremot är exempelvis BBR det.

3700w ur ett enfasuttag? :woot: Proppen mot vilken en schuko är kopplad går vid 2300w!

Inga konstigheter att koppla elen hemma själv heller, så länge det inte händer något är ju allt fine, ”vadå funktionen är ju där” eller?
Halmgubbe. Det är inte samma sak att koppla själv. Inte ens nästan. Men för att du försöker raljera - man får koppla själv så länge det görs fackmannamässigt. Behöver inte vara elektriker i sig som håller i mejseln.

Nu är det snart dags att skaffa en ny dailydriver till frugan.

vad finns det för elektriska alternativ i prisklassen 2-300k?

i3 var tydligen inte ett alternativ. Och jag vill inte betala för en Tesla
E-golf ligger där pengamässigt. Leaf också. Ioniq börjar närma sig.
 
Senast ändrad:
Nu är det snart dags att skaffa en ny dailydriver till frugan.

vad finns det för elektriska alternativ i prisklassen 2-300k?

i3 var tydligen inte ett alternativ. Och jag vill inte betala för en Tesla
Finns en hel del att välja på om du kan tänka dig 1-2 år gammal bil eller om du kan tänka dig vänta några månader:
BMW i3
Skoda Citigo iV
VW e-Up
VW e-Golf
Nissan Leaf
Renault Zoe
Seat Mii electric
Hyundai Ioniq
Kia Soul
Honda e
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Mini Cooper SE
Hyundai Kona

tänk på att du får 60 000kr tillbaka i bonus om du köper helt ny elbil.
 
Det är det här jag menar. Skrämsel och påhitt. Det är inte ett krav från försäkringsbolagen att elbilstillverkares anvisningar (vilka skulle det vara förresten, instruktionsboken?) ska följas. Det står däremot att myndigheters anvisningar ska följas. Elsäkerhetsverkets rekommendatiooner är inte en sådan anvisning. Däremot är exempelvis BBR det.

3700w ur ett enfasuttag? :woot: Proppen mot vilken en schuko är kopplad går vid 2300w...

Halmgubbe. Det är inte samma sak att koppla själv. Inte ens nästan. Men för att du frågar - man får koppla själv så länge det görs fackmannamässigt. Behöver inte vara elektriker i sig.

E-golf ligger där pengamässigt. Leaf också. Ioniq börjar närma sig.
Jag har personligen ringt till de 10 största försäkringsbolagen och frågat vilka krav de har vid elbilsladdning. Alla 10 sa att laddning skall ske enligt biltillverkarens anvisningar. Anvisningar är det som står i instruktionerna för bilen. Och eftersom jag arbetat för BMW så vet jag att i deras instruktioner så stod det tydligt att laddning skall ske med laddbox. Samma sak gäller VW-gruppen.

en elbil som laddar på 1-fas 16A kräver 3700W. Det är enkel matte. Just därför som man inte bör ladda i schuko-uttaget. Skall man göra det bör man dra ner strömmen i bilen eller på kabeln till max 6A.
 
Jag har personligen ringt till de 10 största försäkringsbolagen och frågat vilka krav de har vid elbilsladdning. Alla 10 sa att laddning skall ske enligt biltillverkarens anvisningar. Anvisningar är det som står i instruktionerna för bilen. Och eftersom jag arbetat för BMW så vet jag att i deras instruktioner så stod det tydligt att laddning skall ske med laddbox. Samma sak gäller VW-gruppen.

en elbil som laddar på 1-fas 16A kräver 3700W. Det är enkel matte. Just därför som man inte bör ladda i schuko-uttaget. Skall man göra det bör man dra ner strömmen i bilen eller på kabeln till max 6A.
Sorry men du är ute på så hal is att Bambi framstår som stabil i jämförelse. Det tog mig 5 sekunder att kolla vad som gäller i min egen hemförsäkring exempelvis. Myndigheters föreskrifter ska följas. Inget annat. https://www.gjensidige.se/forsakring/privat/villkor-privat/_attachment/478445?_ts=16b03cdb156 Skadereglerarna går efter villkoren och ingenting annat. Kundtjänsten är säljare och kan ingenting om skadereglering. Vad tillverkarna skriver i instruktionsboken handlar om att skydda sig själva - har ingenting med något försäkringsmoment att göra.

"Enkel matte" - du får aldrig ur 3700w ur ett 10A uttag i mer än nån hundradels sekund. Snälla skärp dig.
 
Sorry men du är ute på så hal is att Bambi framstår som stabil i jämförelse. Jag tror inte en sekund på vad du säger. Det tog mig 5 sekunder att kolla vad som gäller i min egen hemförsäkring exempelvis. Myndigheters föreskrifter ska följas. Inget annat. https://www.gjensidige.se/forsakring/privat/villkor-privat/_attachment/478445?_ts=16b03cdb156 Skadereglerarna går efter villkoren och ingenting annat. Kundtjänsten är säljare och kan ingenting om skadereglering. Vad tillverkarna skriver i instruktionsboken handlar om att skydda sig själva - har ingenting med något försäkringsmoment att göra.

"Enkel matte" - du får aldrig ur 3700w ur ett 10A uttag i mer än nån hundradels sekund. Snälla skärp dig.
Som sagt. Jag har ställt frågan till de 10 största försäkringsbolagen. Gjensidige är inte en av dessa. Jag har arbetat med elbilar och elbilsladdning i 10 år och är en av de främsta på området i Sverige. Jag vet vad jag pratar om. Det är inget jag tar ur luften. Du får ladda precis som du vill, om du ens har en elbil? Jag har bara gett mina rekommendationer till de som frågar. Avslutar diskussionen här eftersom den inte leder någonvart. Jag kan inte övertyga dig och du kan inte övertyga mig. Önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
 
Som sagt. Jag har ställt frågan till de 10 största försäkringsbolagen. Gjensidige är inte en av dessa. Jag har arbetat med elbilar och elbilsladdning i 10 år och är en av de främsta på området i Sverige. Jag vet vad jag pratar om. Det är inget jag tar ur luften. Du får ladda precis som du vill, om du ens har en elbil? Jag har bara gett mina rekommendationer till de som frågar. Avslutar diskussionen här eftersom den inte leder någonvart. Jag kan inte övertyga dig och du kan inte övertyga mig. Önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
Du har haft sisådär 3 fel av 3 möjliga. Vet inte vilken laddboxtillverkare du jobbar för tillfället på men du har tydligt inte jobbat en sekund som elektriker i alla fall. Sluta hitta på saker du inte har en aning om. "Ringt till kundtjänst", "3700w ur 1-fas". Sluta bara.
 
Kan ni vara konkreta så folk lär sig något istället för att köra med snoppmätning :)
1) Använd hjärnan*
2) Gå inte på skrämsel som enbart handlar om att kränga grejer till dig
3) Skaffa laddbox om du vill ha laddstyrning, mätning, ladda bilen snabbare, mm.

Där har du nyckeln till att ladda din elbil på ett säkert sätt.

* Modern anläggning, bra ledare, inga billiga timers, skarva vid behov enbart med professionella kablar, ändra inte säkring själv osv
 
Senast ändrad:
Kan ni vara konkreta så folk lär sig något istället för att köra med snoppmätning :)
Absolut. Du har helt rätt.
från ett vägguttag kan man som mest få 1-fas 10A, vilket är lika med 2,3kW. Det i sin tur betyder att du laddar cirka 1 mil per timme. Det är en mycket låg effekt och att fylla batteriet tar mycket lång tid. Om du laddar i ett vanligt vägguttag under en lång tid kan kablar och uttag bli varmt om det inte är dimensionerad för 2,3kW effekt.

har du istället en laddbox kan du få mycket mer effekt vilket medför att du laddar snabbare. Vissa bilar kan idag ladda hemma med 7mil/timme om du har laddbox och tillräckligt med ström i huset.

att ladda i vanligt vägguttag medför också andra risker. Varje gång du drar ut kontakten ur vägguttaget skapas en ljusbåge. Denna ljusbåge Påverkar beläggningen på kontaktens två ”piggar”. Efter hundratals ljusbågar så har kontaktytans beläggning försämrats avsevärt. Även detta skapar en risk för överhettning och i värsta fall brand.
 
man får koppla själv så länge det görs fackmannamässigt. Behöver inte vara elektriker i sig som håller i mejseln.
Ge mig källa på det där, snälla....

och förresten så är det klart att du kan plocka ut 3700w ur ett shuko-uttag.

Du är medveten att dem är konstruerade för 16A? Du kan med andra ord dra fram 2.5 kvadrat och säkra det 16A.
Enkel matte 230x16= vad?
Tråkig attityd du har och försöker dumförklara @Mazdak när du inte själv har någon koll
 
Wow. Utförlig lista!

vilken av dessa är ”bäst” / finast att se på?

Frun kör drygt 7mil om dagen, lite motorväg och en hel del stadskörning.

Finns en hel del att välja på om du kan tänka dig 1-2 år gammal bil eller om du kan tänka dig vänta några månader:
BMW i3
Skoda Citigo iV
VW e-Up
VW e-Golf
Nissan Leaf
Renault Zoe
Seat Mii electric
Hyundai Ioniq
Kia Soul
Honda e
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Mini Cooper SE
Hyundai Kona

tänk på att du får 60 000kr tillbaka i bonus om du köper helt ny elbil.
 
Ge mig källa på det där, snälla....

och förresten så är det klart att du kan plocka ut 3700w ur ett shuko-uttag.

Du är medveten att dem är konstruerade för 16A? Du kan med andra ord dra fram 2.5 kvadrat och säkra det 16A.
Enkel matte 230x16= vad?
Tråkig attityd du har och försöker dumförklara @Mazdak när du inte själv har någon koll
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732
Det klart att man kan slita ut 10A säkringen och stoppa in 16A. Jag kan också räkna 16x230. Men det förutsätter att man är totalt dum i huvudet och det utgår jag inte från. Varför ska man utgå från det så fort det är en elbil i andra änden? Det är ingen skillnad på att köra 2300w in till en elbil än till en avfuktare. Det är så tydligt att det ska skrämmas för att kränga grejer som man i normalfallet inte behöver och med rent lögnaktiga metoder.
 
Senast ändrad:
Wow. Utförlig lista!

vilken av dessa är ”bäst” / finast att se på?

Frun kör drygt 7mil om dagen, lite motorväg och en hel del stadskörning.
Du kan ta bort ungefär en tredjedel av bilarna i den listan närmaste åren för de kommer inte finnas för leverans än på bra lång tid. Biltillverkarna är väldigt snabba på att lansera nyheterna men det går segare att producera dem. Som exempel så lanserade Audi tre hybrider för snart 12 månader sedan. Q5 tfsi E, A6 Tfsi E och A7 tfsi E. Utfallet är att man lyckades få hit 60st Q5, fick avbryta försäljningen av A6 för att man inte fick några alls, och A7 har precis säljstartats. Leveranserna kommer om 12 månader tidigast. Så man är rätt bunden på elbilsmarknaden till det som lanserades för flera år sedan, det andra är fortfarande en bit bort.
 
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732
Det klart att man kan slita ut 10A säkringen och stoppa in 16A. Jag kan också räkna 16x230. Men det förutsätter att man är totalt dum i huvudet och det utgår jag inte från. Varför ska man utgå från det så fort det är en elbil i andra änden? Det är ingen skillnad på att köra 2300w in till en elbil än till en avfuktare. Det är så tydligt att det ska skrämmas för att kränga grejer som man i normalfallet inte behöver och med rent lögnaktiga metoder.
Utförande av elinstallationsarbete
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.

Du får gärna hänvisa var det står att du själv får utföra elarbeten om du gör det fackmannamässigt.

Och varför skulle man vara totalt dum i huvudet för att säkra ett shuko 16A? sålänge du har 2.5kvadrats kabel fram är det inga konstigheter, allt handlar ju om förutsättningarna och vad du tänkt plugga i uttaget.
Vad tror du att du har till din ugn? (jag förmodar nu att du har en fristående inbyggnadsugn + häll och inte en gammal spis) inte fan klarar den sig på 10A. och den kopplas med vanlig stickpropp...
 
Fast vänta nu, varför skulle man vara dum i huvudet för att säkra 16A på ett shuko? Allt beror ju på vad som skall pluggas i a

Utförande av elinstallationsarbete
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.

Du får gärna hänvisa var det står att du själv får utföra elarbeten om du gör det fackmannamässigt.

Och varför skulle man vara totalt dum i huvudet för att säkra ett shuko 16A? sålänge du har 2.5kvadrats kabel fram är det inga konstigheter, allt handlar ju om vad du tänkt plugga i uttaget.
Vad tror du att du har till din ugn? (jag förmodar nu att du har en fristående inbyggnadsugn + häll och inte en gammal spis) inte fan klarar den sig på 10A. och den kopplas med vanlig stickpropp...
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer. 1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder. 4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan. 5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt. 6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll
Men det är ett sidospår som vi kan stanna. För det handlar om vilka ändringar i anläggningen du ville påstå att man får göra själv. Det var inte jag som tog upp det.
Min ugn har inte schuko utan Perilex.
Detta har fortfarande ingenting med antydningen att elbilsladdning är något helt annorlunda än andra belastningar i en anläggning. Varför ska det skrämmas och antydas att det är skillnad på elbilsladdning än samma belastning till en avfuktare, värmepump eller byggfläkt exempelvis? Ström är ström, den vet inte vad som sitter i andra änden.

Det finns bra argument för laddbox men sluta ljug och antyd att det kommer börja brinna när man använder den medföljande laddaren. Enda anledningen att påstå sådant är för att man jobbar på en boxtillverkare eller ett elbolag...
 
Tillbaka
Topp