Mängder med vibrationsproblem på V90, främst AWD. De enda som inte vet om det är Volvo själva av nån anledning V60 ska dock inte vara drabbad.Jag vill veta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mängder med vibrationsproblem på V90, främst AWD. De enda som inte vet om det är Volvo själva av nån anledning V60 ska dock inte vara drabbad.Jag vill veta
Är ju rätt många som haft problem med vibrationer, med xc90, v90 mest cc även xc40Jag vill veta
enligt volvo är det en egenskap av styvare chassi
har själv sett Volvo skriva det i ett mail.
Kul lista, du måste älska excelJag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
Du gissade rätt. Excel är min favoritKul lista, du måste älska excel
Kanske lite orättvist att jämföra en Cybertruck som inte existerar i verkligheten dock. Alla kan jag påstå att deras ”nya modell” går ex 100mil och bara kostar 30 000 euro. Svårare att utföra det
Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
Kul lista, du måste älska excel
Kanske lite orättvist att jämföra en Cybertruck som inte existerar i verkligheten dock. Alla kan jag påstå att deras ”nya modell” går ex 100mil och bara kostar 30 000 euro. Svårare att utföra det
Håller med, lätt att bygga teoretiska bilarByton finns väl inte än, Mach E är väl inte mer än visad än heller?
Jag är inte 100, men tror att båda de bilarna finns, men inte tillgängliga i Europa ännu. Hur som helst så har jag markerat de bilar som inte finns tillgängliga i Europa under kolumnen "Köpbar"Underbart nörderi och konsumentinformation!
Byton finns väl inte än, Mach E är väl inte mer än visad än heller?
Underbart nörderi och konsumentinformation!
Byton finns väl inte än, Mach E är väl inte mer än visad än heller?
Id4an måste vara fel? I Sverige kostar den 513 och går 49-50mil?Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
Beror lite på vilken du menar. ID.4 kommer i två versioner: 1st och Performance.Id4an måste vara fel? I Sverige kostar den 513 och går 49-50mil?
Varifrån kommer den "verkliga räckvidden" då, ingen har ju kört den? Jag tror inte heller att den uppnår 100% men det känns lite godtyckligt att bara gissa513 km räckvidd är troligen WLTP-siffror. Jag har skrivit räckvidd i verkliga förhållanden.
XC40 känns som den är frånkörd redan från början. 700k när id4 kostar 513' och har bättre utrustning som standard. Däremot är jag orolig att ID4 kommer ha låg kvalitetskänsla. Blev inte jätteimponerad av ID3*, kändes sämre än Golf. XC40 är iofs inget kassaskåp det heller.Skoda Enyaq, vW ID4 och XC40 P8
Hur vet man hur långt id4an går i verkligheten?Beror lite på vilken du menar. ID.4 kommer i två versioner: 1st och Performance.
513 km räckvidd är troligen WLTP-siffror. Jag har skrivit räckvidd i verkliga förhållanden.
Priset som jag skrivit är tyska priser i Euro som sagt. Det kan skilja sig ganska mycket från svenska priser.
Göra räckviddstest och börja med 94% batteri
Jo det är onekligen snett med prislappen på xc40, visst sett till övriga så har den ju awd och dubbel effekt så det kan man ju hänvisa till. Vad gäller kvalitetskänsla i ID låter det ju oroväckande helt klart. Man önskar ju ändå att det i vart fall är i nivå med Golf osv.XC40 känns som den är frånkörd redan från början. 700k när id4 kostar 513' och har bättre utrustning som standard. Däremot är jag orolig att ID4 kommer ha låg kvalitetskänsla. Blev inte jätteimponerad av ID3*, kändes sämre än Golf. XC40 är iofs inget kassaskåp det heller.
* enbart suttit i, ej kört.
Det är ingen gissning. Siffrorna kommer från EV database och tas fram med hjälp en av formel baserat på NEDC och WLTP-siffror.Varifrån kommer den "verkliga räckvidden" då, ingen har ju kört den? Jag tror inte heller att den uppnår 100% men det känns lite godtyckligt att bara gissa
Själva definitionen av en gissning med andra ord Sen får det kallas uträkning istället om du vill men det är inte baserat på några faktiska tester av bil på väg. Helt enkelt för att det inte har hänt.Det är ingen gissning. Siffrorna kommer från EV database och tas fram med hjälp en av formel baserat på NEDC och WLTP-siffror.
Real Range-siffrorna kommer från EV Database och bygger på en formel som baseras på tillverkarens egna siffror.Hur vet man hur långt id4an går i verkligheten?
Någon kostnadsmässig fördel finns knappt längre och värre kommer det bli efter årsskiftet. Nu handlar det egentligen främst om att man inte vill binda sitt personliga kapital i bilen. Sen finns vissa fördelar med momsavdrag vid service och liknande men det blir småpengar.Sen funderar jag lite över de egentliga fördelarna med personalbil kontra privat leasing tex. visst försäkring osv ingår vid personalbil men i övrigt tycker jag månadskostnaderna är ganska/högst likvärdiga i många fall. Tex för samma månadskostnad som en xc40 P8 får man ju i stort sett sen PS2.
Har du bättre förslag hur man ska räkna?En gissning med andra ord
Jag tycker man ska vänta tills bilen är testad i verkligheten innan man drar några slutsatser bara. ID4 har ingen testat än.Har du bättre förslag hur man ska räkna?
Nä verkar som sagt inte så och nu skulle de troligen ta bort sänkningen på förmånsvärdet, korkade nötter!Någon kostnadsmässig fördel finns knappt längre och värre kommer det bli efter årsskiftet. Nu handlar det egentligen främst om att man inte vill binda sitt personliga kapital i bilen. Sen finns vissa fördelar med momsavdrag vid service och liknande men det blir småpengar.
Privatleasing löser den bitenÄr väl som sagt kontantbiten man sparar in, privat måste man ju ändå in med 20% eller dyl så absolut det är en faktor.
Absolut. Det jag tagit fram är ju inte någon vetenskaplig studie. Det är en sammanställning jag kastade ihop på nån timme. Det har inte gjorts några officiella oberoende räckviddstester på ID.4 ännu men Volkswagen själva uppger uppskattade WLTP-siffror. Dessa är troligen inte tagna ur luften utan har räknats och testats fram. Så länge man inte har officiella siffror får man gå på de siffror som finns.Jag tycker man ska vänta tills bilen är testad i verkligheten innan man drar några slutsatser bara. ID4 har ingen testat än.
Så du använde wltp siffrorna? Blir snurrig nuAbsolut. Det jag tagit fram är ju inte någon vetenskaplig studie. Det är en sammanställning jag kastade ihop på nån timme. Det har inte gjorts några officiella oberoende räckviddstester på ID.4 ännu men Volkswagen själva uppger uppskattade WLTP-siffror. Dessa är troligen inte tagna ur luften utan har räknats och testats fram. Så länge man inte har officiella siffror får man gå på de siffror som finns.