• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    928

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Är ju rätt många som haft problem med vibrationer, med xc90, v90 mest cc även xc40
Tror inte riktigt problemet är löst, om man googlar på engelska är det även problem i USA.
Jag hade ju sådana problem med min v90 CC att den fick köpas tillbaka.
Vibrationer som inte går att förklara, och däcken verkar spela väldigt stor roll.
Men vanliga människor känner nog inte de små vibrationer som det är i plattformen, enligt volvo är det en egenskap av styvare chassi, men det är bullshit..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
har själv sett Volvo skriva det i ett mail.
Bara för att det inte är xc70 gung är det knappast något strykjärn, speciellt med tanke på varför man köper en volvo.
Jag gillar verkligen Volvo och hade gärna haft en XC90, men nu kör dom på med samma design för länge, kanske blir en om dom uppdaterar den lite mer...
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
1.png
2.png
3.png
4.png
 

par

Patek
2-Faktor
Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
1.png
2.png
3.png
4.png
Kul lista, du måste älska excel :D
Kanske lite orättvist att jämföra en Cybertruck som inte existerar i verkligheten dock. Alla kan jag påstå att deras ”nya modell” går ex 100mil och bara kostar 30 000 euro. Svårare att utföra det
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kul lista, du måste älska excel :D
Kanske lite orättvist att jämföra en Cybertruck som inte existerar i verkligheten dock. Alla kan jag påstå att deras ”nya modell” går ex 100mil och bara kostar 30 000 euro. Svårare att utföra det
Du gissade rätt. Excel är min favorit
Det är många av bilarna som ännu inte finns att köpa. Dessa är markerad med ”Nej” i kolumnen ”köpbar”. Men man vet ju hur det brukar vara. Tillverkaren lovar en viss räckvidd och ett visst pris. Men det är sällan man hamnar där när bilen väl kommer ut på marknaden, tyvärr.
 
  • Like
Reactions: par

demondave

Rolex
Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
1.png
2.png
3.png
4.png

Underbart nörderi och konsumentinformation!

Kul lista, du måste älska excel :D
Kanske lite orättvist att jämföra en Cybertruck som inte existerar i verkligheten dock. Alla kan jag påstå att deras ”nya modell” går ex 100mil och bara kostar 30 000 euro. Svårare att utföra det

Byton finns väl inte än, Mach E är väl inte mer än visad än heller?
 
Intressant! själv sitter jag och tittar på relevanta elbilar i närtid. Funderar på att plocka ut personalbil så mycket funderande kring detta.

Just nu är jag mest inne på Skoda Enyaq, vW ID4 och XC40 P8. Tyvärr kan vi inte välja Tesla eller PS2 pga korkad HR policy :(
kikar även på hybrider som xc60, v60 330e osv.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag sysselsatte mig med att titta på vilka elbilar som finns och som är på väg ut på marknaden, samt vad de kostar och vilken räckvidd de har. Sen har jag sorterat på vad bilen kostar per kilometer räckvidd. Resultatet är ganska intressant. Volkswagen ID.3 Pro S kommer vara den mest prisvärda bilen sett till räckvidd, när den väl kommer och om de håller priserna de lovat. Tesla Cybertruck Tri motor är mycket prisvärd om man ser till vilken räckvidd man får. Men dels är priset på bilen högt och dels kommer den troligen inte till Europa i sin nuvarande form. Annars är det mest asiaterna som är med och fajtas på toppen, visst får man bra räckvidd för en billig peng, men det är inga premiumbilar.
Två saker som är viktiga att komma ihåg:
1. Räckvidd har jag tagit verklig räckvidd, ej WLTP eller NEDC
2. Priserna är Tyska priser i Euro för det var lättare att hitta
1.png
2.png
3.png
4.png
Id4an måste vara fel? I Sverige kostar den 513 och går 49-50mil?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Id4an måste vara fel? I Sverige kostar den 513 och går 49-50mil?
Beror lite på vilken du menar. ID.4 kommer i två versioner: 1st och Performance.
513 km räckvidd är troligen WLTP-siffror. Jag har skrivit räckvidd i verkliga förhållanden.
Priset som jag skrivit är tyska priser i Euro som sagt. Det kan skilja sig ganska mycket från svenska priser.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skoda Enyaq, vW ID4 och XC40 P8
XC40 känns som den är frånkörd redan från början. 700k när id4 kostar 513' och har bättre utrustning som standard. Däremot är jag orolig att ID4 kommer ha låg kvalitetskänsla. Blev inte jätteimponerad av ID3*, kändes sämre än Golf. XC40 är iofs inget kassaskåp det heller.

* enbart suttit i, ej kört.
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Beror lite på vilken du menar. ID.4 kommer i två versioner: 1st och Performance.
513 km räckvidd är troligen WLTP-siffror. Jag har skrivit räckvidd i verkliga förhållanden.
Priset som jag skrivit är tyska priser i Euro som sagt. Det kan skilja sig ganska mycket från svenska priser.
Hur vet man hur långt id4an går i verkligheten?
 
XC40 känns som den är frånkörd redan från början. 700k när id4 kostar 513' och har bättre utrustning som standard. Däremot är jag orolig att ID4 kommer ha låg kvalitetskänsla. Blev inte jätteimponerad av ID3*, kändes sämre än Golf. XC40 är iofs inget kassaskåp det heller.

* enbart suttit i, ej kört.
Jo det är onekligen snett med prislappen på xc40, visst sett till övriga så har den ju awd och dubbel effekt så det kan man ju hänvisa till. Vad gäller kvalitetskänsla i ID låter det ju oroväckande helt klart. Man önskar ju ändå att det i vart fall är i nivå med Golf osv.

Kanske landar i att Skodan helt oväntat kan vara det vettigaste valet, har dock inte fått kalkyl från dem än :)

Sen funderar jag lite över de egentliga fördelarna med personalbil kontra privat leasing tex. visst försäkring osv ingår vid personalbil men i övrigt tycker jag månadskostnaderna är ganska/högst likvärdiga i många fall. Tex för samma månadskostnad som en xc40 P8 får man ju i stort sett sen PS2.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ingen gissning. Siffrorna kommer från EV database och tas fram med hjälp en av formel baserat på NEDC och WLTP-siffror.
Själva definitionen av en gissning med andra ord :p Sen får det kallas uträkning istället om du vill men det är inte baserat på några faktiska tester av bil på väg. Helt enkelt för att det inte har hänt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sen funderar jag lite över de egentliga fördelarna med personalbil kontra privat leasing tex. visst försäkring osv ingår vid personalbil men i övrigt tycker jag månadskostnaderna är ganska/högst likvärdiga i många fall. Tex för samma månadskostnad som en xc40 P8 får man ju i stort sett sen PS2.
Någon kostnadsmässig fördel finns knappt längre och värre kommer det bli efter årsskiftet. Nu handlar det egentligen främst om att man inte vill binda sitt personliga kapital i bilen. Sen finns vissa fördelar med momsavdrag vid service och liknande men det blir småpengar.
 
Någon kostnadsmässig fördel finns knappt längre och värre kommer det bli efter årsskiftet. Nu handlar det egentligen främst om att man inte vill binda sitt personliga kapital i bilen. Sen finns vissa fördelar med momsavdrag vid service och liknande men det blir småpengar.
Nä verkar som sagt inte så och nu skulle de troligen ta bort sänkningen på förmånsvärdet, korkade nötter!

Är väl som sagt kontantbiten man sparar in, privat måste man ju ändå in med 20% eller dyl så absolut det är en faktor.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag tycker man ska vänta tills bilen är testad i verkligheten innan man drar några slutsatser bara. ID4 har ingen testat än.
Absolut. Det jag tagit fram är ju inte någon vetenskaplig studie. Det är en sammanställning jag kastade ihop på nån timme. Det har inte gjorts några officiella oberoende räckviddstester på ID.4 ännu men Volkswagen själva uppger uppskattade WLTP-siffror. Dessa är troligen inte tagna ur luften utan har räknats och testats fram. Så länge man inte har officiella siffror får man gå på de siffror som finns.
 

par

Patek
2-Faktor
Absolut. Det jag tagit fram är ju inte någon vetenskaplig studie. Det är en sammanställning jag kastade ihop på nån timme. Det har inte gjorts några officiella oberoende räckviddstester på ID.4 ännu men Volkswagen själva uppger uppskattade WLTP-siffror. Dessa är troligen inte tagna ur luften utan har räknats och testats fram. Så länge man inte har officiella siffror får man gå på de siffror som finns.
Så du använde wltp siffrorna? Blir snurrig nu
 
Topp