• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Man kan väl ana sig till att priset på privatleasing kommer öka för att ligga närmare tjänstebilskostnaden framöver. Varför skulle marknaden inte funka där, liksom?
Att privatleasing idag ser så billigt ut är för att det är helt andra bilar som säljs där. Billigare versioner, mindre motorer, mindre utrustning. Själva prisbilden är inte nödvändigtvis lägre.
 
För att någon ska kunna köpa en 3 år gammal bil måste någon köpa den ny.

Majoriteten av de nya bilarna leasas av företag idag, det kommer minska avsevärt.
Visst privatleasing kommer väl öka, men tror överlag det kommer bli mycket sämre för alla, mindre snurr på ekonomin.
Miljön påverkas minimalt, med tanke på vårt lands storlek.

Dagens luftslott till ekonomi vi har i landet grundar sig en hel del på in hemsk konsumtion och att pengar går runt, börjar man ta bort för många viktiga beståndsdelar kommer stora svängningar.
Nu pratade jag om miljön som var grunddiskussionen, inte ekonomin.
Att det finns andra anledningar att köpa ny bil var 3e år förstår jag.

Men att det skulle vara jättebra för miljön jämfört med att alla bara skulle köra sina bilar hela sin livscykel köper jag inte.
 
Nu pratade jag om miljön som var grunddiskussionen, inte ekonomin.
Att det finns andra anledningar att köpa ny bil var 3e år förstår jag.

Men att det skulle vara jättebra för miljön jämfört med att alla bara skulle köra sina bilar hela sin livscykel köper jag inte.
Om man hade ett mer långvarighetstänk gällande bilar tror jag att de skulle hålla längre dessutom till följd av att man vårdar bilen bättre. Service-intervallerna på många nya bilar är på tok för långa. 2-år mellan oljebyten? Skit i det och byt olja en gång per år så har du redan där gjort något bra för bilen och dess livslängd. Byt kamrem innan skiten går sönder, håll koll på bilen osv, listan kan göras lång gällande enkla grejer man kan göra för att öka bilens livslängd och därmed vara mer miljövänlig - istället för att tänka "äsch, jag tänker ändå byta bil om några år så jag skiter i det".

Fått en bra blick in i varför försvarets jävla bilar håller så länge nu när jag gör lumpen. Terrängbil 40 som jag kör är från -75 och var konstruerad för att klara runt 10,000 mil i FM:s tuffa tjänst. De har gått bra, bra mycket längre än så på grund av att man är nästintill nitisk med vården av bilarna.
 
Man kan väl ana sig till att priset på privatleasing kommer öka för att ligga närmare tjänstebilskostnaden framöver. Varför skulle marknaden inte funka där, liksom?

Iofs så är privatleasing av klassiska tjänstebilar (A6/5-serie/E-klass) ganska dyrt. De är de mindre bilarna (A3/1–serie/A-klass) som är kraftigt subventionerade på p.leasing. Däremot tror jag att marknaden för privatleasing kommer att öka (ännu) mer och att vi kommer att se mer kampanjer även på större bilar. Inte minst på de rena elbilarna som inte driver utsläppen lika mycket.
 
Iofs så är privatleasing av klassiska tjänstebilar (A6/5-serie/E-klass) ganska dyrt. De är de mindre bilarna (A3/1–serie/A-klass) som är kraftigt subventionerade på p.leasing. Däremot tror jag att marknaden för privatleasing kommer att öka (ännu) mer och att vi kommer att se mer kampanjer även på större bilar. Inte minst på de rena elbilarna som inte driver utsläppen lika mycket.
Ja på något vis måste nya bilar ut för att dom sedan ska kunna tjäna pengar på att sälja dom begagnade.
Är en stor marknad med alla leasingbilar som blir bättre beg.
 
Iofs så är privatleasing av klassiska tjänstebilar (A6/5-serie/E-klass) ganska dyrt. De är de mindre bilarna (A3/1–serie/A-klass) som är kraftigt subventionerade på p.leasing. Däremot tror jag att marknaden för privatleasing kommer att öka (ännu) mer och att vi kommer att se mer kampanjer även på större bilar. Inte minst på de rena elbilarna som inte driver utsläppen lika mycket.
Jag hoppas du har en bättre kristallkula än jag :)
 
Nu pratade jag om miljön som var grunddiskussionen, inte ekonomin.
Att det finns andra anledningar att köpa ny bil var 3e år förstår jag.

Men att det skulle vara jättebra för miljön jämfört med att alla bara skulle köra sina bilar hela sin livscykel köper jag inte.
Jag förstår verkligen inte hur du menar? Förutsatt att det totala antalet bilar är detsamma så blir ju antalet nybilsköp också lika? För bilarna skrotas ju inte i förtid idag?
Skillnaden är att med ditt resonemang behöver alla bilägare köpa ny bil var 15-20år till skillnad från idag där vissa främst köper nytt,andra 3år gamla och vissa köper 10 år gamla bilar osv.
Det gör ju ingen skillnad om tre personer delar på tre bilars livslång jmf med om tre personer har varsin bil hela dess livslängd.
 
Laddar du på schuko (dvs "vanlig stickpropp"/220) eller laddbox? Laddboxar går ju i princip alltid att ställa ner strömstyrkan i och laddar du med stickpropp brukar det gå att ställa in i bilen att inte dra max ström? Funkar iaf så i BMW.

Har en Easee-box. Har inte lyckats ställa ner krämen i boxen. Men hittills har det bara varit att ladda på. Igår var det väl en sak för mycket igång. Tvättmaskin, diskmaskin, spis och bilen samtidigt. I bilens app går det att ställa in vilka tider laddningen ska vara aktiverad. Från och med nu laddar den bara under natten. :)
 
Har en Easee-box. Har inte lyckats ställa ner krämen i boxen. Men hittills har det bara varit att ladda på. Igår var det väl en sak för mycket igång. Tvättmaskin, diskmaskin, spis och bilen samtidigt. I bilens app går det att ställa in vilka tider laddningen ska vara aktiverad. Från och med nu laddar den bara under natten. :)

Inressant! Jag installerar en Easee nästa vecka. Berätta gärna mer detaljer. Vad är det för bil, vad är boxen inkopplad på och vad har du för huvudsäkring?
 
Byter jobb i årsskiftet och blir till att välja en ny bil.
Har haft en Tesla Model 3 Long Range AWD som förmånsbil i 1,5 år.
Att välja en likadan blir kommer bli dyrare då personalbilsupplägg är något annorlunda, samt att skatte- och subventionsreglerna ändras som bekant.
Teslans största och viktigaste fördel är ju deras laddnätverk som alltid fungerar, är snabbt, finns på många ställen och kostar minimalt att ladda på.
Men jag har ändå börjat spana på ett antal andra bilar som kan vara intressanta under 2021. Exempelvis Volkswagen ID.3 alternativt ID.4 och Ford Mustang Mach-E.

jag har ju problemet att jag inte kan ladda min bil i hemmet. Så jag förlitar mig helt på publika laddplatser. Då är det skönt att ha en bil med längre räckvidd, så man inte behöver ladda så ofta. Mitt nya jobb är i stan och jag kommer inte använda bilen till jobbpendling, utan mer för privata ärenden och långresor.

Vad tror ni? Ska man vänta på ID.4 eller Mach-E? Eller ska man köra på det säkra kortet, dvs Tesla M3 och ta den högre kostnaden?
 
Byter jobb i årsskiftet och blir till att välja en ny bil.
Har haft en Tesla Model 3 Long Range AWD som förmånsbil i 1,5 år.
Att välja en likadan blir kommer bli dyrare då personalbilsupplägg är något annorlunda, samt att skatte- och subventionsreglerna ändras som bekant.
Teslans största och viktigaste fördel är ju deras laddnätverk som alltid fungerar, är snabbt, finns på många ställen och kostar minimalt att ladda på.
Men jag har ändå börjat spana på ett antal andra bilar som kan vara intressanta under 2021. Exempelvis Volkswagen ID.3 alternativt ID.4 och Ford Mustang Mach-E.

jag har ju problemet att jag inte kan ladda min bil i hemmet. Så jag förlitar mig helt på publika laddplatser. Då är det skönt att ha en bil med längre räckvidd, så man inte behöver ladda så ofta. Mitt nya jobb är i stan och jag kommer inte använda bilen till jobbpendling, utan mer för privata ärenden och långresor.

Vad tror ni? Ska man vänta på ID.4 eller Mach-E? Eller ska man köra på det säkra kortet, dvs Tesla M3 och ta den högre kostnaden?

Hur mycket kör du i genomsnitt mellan möjligheterna att ladda? På långresor är det ju i verkligheten marginell skillnad om du kommer 35 eller 45 mil ”på papperet”, tänker jag?
 
Hur mycket kör du i genomsnitt mellan möjligheterna att ladda? På långresor är det ju i verkligheten marginell skillnad om du kommer 35 eller 45 mil ”på papperet”, tänker jag?
Jag har 22kW-laddare i närheten av där jag bor, på en Willys-parkering. Just nu ställer jag bilen där var 15:e dag ungefär.
Som du säger angående långresor spelar det inte så stor roll om jag kommer 35 eller 45 mil på pappret. Däremot så kan jag ladda en Tesla med upp till 250 kW medan de andra bilarna inte har lika hög laddkapacitet...
 
Inressant! Jag installerar en Easee nästa vecka. Berätta gärna mer detaljer. Vad är det för bil, vad är boxen inkopplad på och vad har du för huvudsäkring?

En Audi A6 TFSIe. Huvudsäkring är 20 A. Har fungerat bra med laddning, spis och diskmaskin. Tvättmaskinen var dock en pryl för mycket. Skulle inte kosta mycket att säkra upp till 25 A sa elektrikern. Kan ha förstått det fel men i vissa städer kostar det mer varje månad att höja A. I min stad gör det inte det utan det är bara en engångskostnad. Men kolla upp detta närmare då jag är osäker. Vad menar du med vad boxen är inkopplad på? I det stora hela har allt fungerat bra. Gårdagens fadäs löser man genom en knapptryckning i bilens app. Det går även att sköta i Easee-appen om man vill det. För min del så är det smidigare med bilens app för där kan man också starta parkeringsklimatiseringen. Ska beställa en Audi GT samma sekund som det går att köpa den. Där lär man få tänka till lite mer angående laddning jämfört med laddhybridens lilla batteri.
 
En Audi A6 TFSIe. Huvudsäkring är 20 A. Har fungerat bra med laddning, spis och diskmaskin. Tvättmaskinen var dock en pryl för mycket. Skulle inte kosta mycket att säkra upp till 25 A sa elektrikern. Kan ha förstått det fel men i vissa städer kostar det mer varje månad att höja A. I min stad gör det inte det utan det är bara en engångskostnad. Men kolla upp detta närmare då jag är osäker. Vad menar du med vad boxen är inkopplad på? I det stora hela har allt fungerat bra. Gårdagens fadäs löser man genom en knapptryckning i bilens app. Det går även att sköta i Easee-appen om man vill det. För min del så är det smidigare med bilens app för där kan man också starta parkeringsklimatiseringen. Ska beställa en Audi GT samma sekund som det går att köpa den. Där lär man få tänka till lite mer angående laddning jämfört med laddhybridens lilla batteri.

Du har ju en 7,4 kw laddare på den tror jag. Så troligtvis har du Easeen på trefas? Jag har 25a huvudsäkring och säkrar av Eeseen på 3x16. Har hybrid nu som laddar 3,7 kw så det kommer vara lugnt. Men när/om det blir elbil så får man nog ladda på natten, helt enkelt.
 
Du har ju en 7,4 kw laddare på den tror jag. Så troligtvis har du Easeen på trefas? Jag har 25a huvudsäkring och säkrar av Eeseen på 3x16. Har hybrid nu som laddar 3,7 kw så det kommer vara lugnt. Men när/om det blir elbil så får man nog ladda på natten, helt enkelt.

Jag är inte helt säker på hur allt fungerar så jag svarar så gott jag kan. Boxen är inkopplad på tre faser men bilen använder bara två. Det är i alla fall vad Easee-appen visar. Elektrikern eller om det var bilförsäljaren sa att bilen bara använder en fas. Riktiga elbilar använder alla tre faserna har jag fått förklarat för mig. Man fick även med en laddare från Audi. Den tog sju timmar på sig att ladda så den slängde jag i soptunnan.
 
Byter jobb i årsskiftet och blir till att välja en ny bil.
Har haft en Tesla Model 3 Long Range AWD som förmånsbil i 1,5 år.
Att välja en likadan blir kommer bli dyrare då personalbilsupplägg är något annorlunda, samt att skatte- och subventionsreglerna ändras som bekant.
Teslans största och viktigaste fördel är ju deras laddnätverk som alltid fungerar, är snabbt, finns på många ställen och kostar minimalt att ladda på.
Men jag har ändå börjat spana på ett antal andra bilar som kan vara intressanta under 2021. Exempelvis Volkswagen ID.3 alternativt ID.4 och Ford Mustang Mach-E.

jag har ju problemet att jag inte kan ladda min bil i hemmet. Så jag förlitar mig helt på publika laddplatser. Då är det skönt att ha en bil med längre räckvidd, så man inte behöver ladda så ofta. Mitt nya jobb är i stan och jag kommer inte använda bilen till jobbpendling, utan mer för privata ärenden och långresor.

Vad tror ni? Ska man vänta på ID.4 eller Mach-E? Eller ska man köra på det säkra kortet, dvs Tesla M3 och ta den högre kostnaden?
Om du inte redan har
1606460954990.png


1606460989828.png


Lite vad det kommer kosta dig så hade jag all dagar i veckan valt Mach E bara på utseendet
 
Om du inte redan har
1606460954990.png


1606460989828.png


Lite vad det kommer kosta dig så hade jag all dagar i veckan valt Mach E bara på utseendet
Tack för info!
Håller med dig utseendemässigt. Men mustangen är cirka 130 000 kronor dyrare än ID.4. Men jag får be om kalkyler för att se vad månadskostnaden blir på dessa två bilar. Lutar åt någon av dessa två i alla fall. Jag känner mig på något visa tryggare med en tysk bil än en amerikansk. Kanske bara är fördomar?
 
Senast ändrad:
Jag är inte helt säker på hur allt fungerar så jag svarar så gott jag kan. Boxen är inkopplad på tre faser men bilen använder bara två. Det är i alla fall vad Easee-appen visar. Elektrikern eller om det var bilförsäljaren sa att bilen bara använder en fas. Riktiga elbilar använder alla tre faserna har jag fått förklarat för mig. Man fick även med en laddare från Audi. Den tog sju timmar på sig att ladda så den slängde jag i soptunnan.

Audi är lite speciell då de har en ombordladdare för två faser på 16A, därav 7,4 kW (230*16*2). Jag har BMW som bara kan ladda på en fas, därav 3,7 kW. Har du den inkopplad i en timme får du ut 7,4 kWh. Ditt batteri är 14,1 kWh "stort" och borde alltså kunna ladda klart på två timmar med Easee-boxen.
 
Byter jobb i årsskiftet och blir till att välja en ny bil.
Har haft en Tesla Model 3 Long Range AWD som förmånsbil i 1,5 år.
Att välja en likadan blir kommer bli dyrare då personalbilsupplägg är något annorlunda, samt att skatte- och subventionsreglerna ändras som bekant.
Teslans största och viktigaste fördel är ju deras laddnätverk som alltid fungerar, är snabbt, finns på många ställen och kostar minimalt att ladda på.
Men jag har ändå börjat spana på ett antal andra bilar som kan vara intressanta under 2021. Exempelvis Volkswagen ID.3 alternativt ID.4 och Ford Mustang Mach-E.

jag har ju problemet att jag inte kan ladda min bil i hemmet. Så jag förlitar mig helt på publika laddplatser. Då är det skönt att ha en bil med längre räckvidd, så man inte behöver ladda så ofta. Mitt nya jobb är i stan och jag kommer inte använda bilen till jobbpendling, utan mer för privata ärenden och långresor.

Vad tror ni? Ska man vänta på ID.4 eller Mach-E? Eller ska man köra på det säkra kortet, dvs Tesla M3 och ta den högre kostnaden?
Dum fråga kanske, men kan du behålla din nuvarande bil i nya lösnignen (dvs föra över leasingen till nya och ta den som personalbil)? Om du gör det köper du dig 1,5 år under vilka marknaden hinner breddas med fler alternativ och, kanske, förutsägbara leveranstider.
 
Dum fråga kanske, men kan du behålla din nuvarande bil i nya lösnignen (dvs föra över leasingen till nya och ta den som personalbil)? Om du gör det köper du dig 1,5 år under vilka marknaden hinner breddas med fler alternativ och, kanske, förutsägbara leveranstider.
Jo. Teoretiskt kan jag göra det. Men jag vill helst inte. Då tar jag hellre en likadan men får en nyare version med några extra funktioner som inte finns i min bil.

jag behöver ju inte byta i årskiftet exakt. Vårt bilbehov är inte så stort. Så vi skulle klara oss ett halvår utan bil.
 
Tack för info!
Håller med dig utseendemässigt. Men mustangen är cirka 130 000 kronor dyrare än ID.4. Men jag får be om kalkyler för att se vad månadskostnaden blir på dessa två bilar. Lutar åt någon av dessa två i alla fall. Jag känner mig på något visa tryggare med en tysk bil än en amerikansk. Kanske bara är fördomar?
Det enda tydliga rådet jag vill ge är att välja bort ID3 och gå på ID4 istället. Den känns som extremt mycket mer bil för pengarna än ID3. Eftersom det är personalbil framöver så lär restvärdet vara betydligt högre på ID4 vilket kommer ge lägre månadskostnad också.

Mach-E vet jag ingenting om men jag instämmer i din oro att en helt ny teknik i en amerikansk produkt som ska servas av en oerfaren servicemarknad är ett bra recept för huvudvärk.
 
Det enda tydliga rådet jag vill ge är att välja bort ID3 och gå på ID4 istället. Den känns som extremt mycket mer bil för pengarna än ID3. Eftersom det är personalbil framöver så lär restvärdet vara betydligt högre på ID4 vilket kommer ge lägre månadskostnad också.

Mach-E vet jag ingenting om men jag instämmer i din oro att en helt ny teknik i en amerikansk produkt som ska servas av en oerfaren servicemarknad är ett bra recept för huvudvärk.
Tack för tipsen. Jag är inne på samma spår.
frågan är om man ska slå till på 1st edition (endast 27 000 ex) eller om man ska vänta på den ”vanliga” versionen...?
Kanske bra att vänta för att slippa eventuella barnsjukdommar?
 
Tack för tipsen. Jag är inne på samma spår.
frågan är om man ska slå till på 1st edition (endast 27 000 ex) eller om man ska vänta på den ”vanliga” versionen...?
Kanske bra att vänta för att slippa eventuella barnsjukdommar?
Pratar du om 3 eller 4 nu? Om det är ID4 så är den ju riktigt prisvärd som 1st edition i alla fall.
 
Tillbaka
Topp