• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Audi är lite speciell då de har en ombordladdare för två faser på 16A, därav 7,4 kW (230*16*2). Jag har BMW som bara kan ladda på en fas, därav 3,7 kW. Har du den inkopplad i en timme får du ut 7,4 kWh. Ditt batteri är 14,1 kWh "stort" och borde alltså kunna ladda klart på två timmar med Easee-boxen.

Stämmer bra. Tar lite drygt två timmar att ladda fullt.
 
Vad säger panelen om antingen Chargeamps Halo eller Defa:s erange?!?
Ska man köpa paket med installation hos bilhandlaren eller lös box och lösa installation med egen elektriker?
Enkelt och smidigt med paket såklart men är lite allergisk mot att i princip ALLA installationer ligger på ca 10k och jag kan inte se annat skäl än att bidraget man kan få ligger på samma summa...
betalade 3k för installationen av vårt spabad vilket i princip är likasamma som vad som behövs för laddboxen...
Lång utläggning då initiala frågan var chargeamps eller Defa..:)
 
Vad säger panelen om antingen Chargeamps Halo eller Defa:s erange?!?
Ska man köpa paket med installation hos bilhandlaren eller lös box och lösa installation med egen elektriker?
Enkelt och smidigt med paket såklart men är lite allergisk mot att i princip ALLA installationer ligger på ca 10k och jag kan inte se annat skäl än att bidraget man kan få ligger på samma summa...
betalade 3k för installationen av vårt spabad vilket i princip är likasamma som vad som behövs för laddboxen...
Lång utläggning då initiala frågan var chargeamps eller Defa..:)

Betalade 3 500 kr hos den lokala elektrikern. Hade jag köpt tjänsten från Easee där jag köpte boxen hade det kostat 5 000 kr. Jag skickade ett mail till en elektriker jag googlat fram. Fick svar dagen efter kl. 7:30 och bokade därefter tid.
 
En tanke som slog mig när även jag är i färd att köpa box, bidraget kommer göras om efter årskiftet? Hur kommer det funka om man köper boxen på denna sida halvåret och installationen göra efter årskiftet? Kan man blanda bidrag?
 
En tanke som slog mig när även jag är i färd att köpa box, bidraget kommer göras om efter årskiftet? Hur kommer det funka om man köper boxen på denna sida halvåret och installationen göra efter årskiftet? Kan man blanda bidrag?
Du kan inte blanda bidrag. Och med stor sannolikhet kommer du inte kunna få nästa års bidrag om du köper laddbox nu.

idag får du bidrag när laddboxen är installerad och klar. Du söker alltså i efterhand när du har fått kvitto på arbetet.

nästa år blir det som ROT-avdraget. Det vill säga att du blir fakturerad 50% av kostnaden. Elfirman söker sen bidraget och får pengarna insatt på sitt konto.
 
Du kan inte blanda bidrag. Och med stor sannolikhet kommer du inte kunna få nästa års bidrag om du köper laddbox nu.

idag får du bidrag när laddboxen är installerad och klar. Du söker alltså i efterhand när du har fått kvitto på arbetet.

nästa år blir det som ROT-avdraget. Det vill säga att du blir fakturerad 50% av kostnaden. Elfirman söker sen bidraget och får pengarna insatt på sitt konto.
Hur funkar det om man köper boxen från ett håll och installation från ett annat?
 
Hur funkar det om man köper boxen från ett håll och installation från ett annat?
Än så länge oklart.
det gröna ROT-avdraget är ännu bara ett förslag i budgetpropositionen. Förslaget kommer att diskuteras, och eventuellt klubbas igenom, i första halvan av december. När den väl klubbats är det troligen Skatteverket som får uppdraget att sköta avdraget. De kommer sedan att arbeta fram en modell för hur detta avdrag ska fungera.

min gissning är att det inte bör vara några konstigheter. Du får ROT-avdrag från två olika ställen bara. Det funkar på samma sätt idag. Exempelvis när en firma fixar rören hos dig och en annan fixar elen. Så du får ROT-avdrag för båda. Det enda är att du totalt kan få 50 000 kr i grönt ROT-avdrag.
 
Än så länge oklart.
det gröna ROT-avdraget är ännu bara ett förslag i budgetpropositionen. Förslaget kommer att diskuteras, och eventuellt klubbas igenom, i första halvan av december. När den väl klubbats är det troligen Skatteverket som får uppdraget att sköta avdraget. De kommer sedan att arbeta fram en modell för hur detta avdrag ska fungera.

min gissning är att det inte bör vara några konstigheter. Du får ROT-avdrag från två olika ställen bara. Det funkar på samma sätt idag. Exempelvis när en firma fixar rören hos dig och en annan fixar elen. Så du får ROT-avdrag för båda. Det enda är att du totalt kan få 50 000 kr i grönt ROT-avdrag.
Aha!! Så installationen kommer alltså att kosta minst 20k efter årsskiftet...;-)
 
Du kan inte blanda bidrag. Och med stor sannolikhet kommer du inte kunna få nästa års bidrag om du köper laddbox nu.

idag får du bidrag när laddboxen är installerad och klar. Du söker alltså i efterhand när du har fått kvitto på arbetet.

nästa år blir det som ROT-avdraget. Det vill säga att du blir fakturerad 50% av kostnaden. Elfirman söker sen bidraget och får pengarna insatt på sitt konto.
Ok men det går fint att hamna på gamla modellen om installation sker i januari? Dvs kommer vara en ”grace period” för nuvarande bidrag?
 
Ok men det går fint att hamna på gamla modellen om installation sker i januari? Dvs kommer vara en ”grace period” för nuvarande bidrag?
Osäkert. Vill du vara säker på att ta del av nuvarande bidrag bör installationen ha skett senast 31 december 2020. Men med nuvarande bidrag får du max 10 000 kronor. Så vill du köpa en dyrare box eller om det är en dyr installation (lång kabeldragning eller behov av grävning osv) bör du vänta till nästa år, då du kan få mer i bidrag.
 
Vad säger panelen om antingen Chargeamps Halo eller Defa:s erange?!?
Ska man köpa paket med installation hos bilhandlaren eller lös box och lösa installation med egen elektriker?
Enkelt och smidigt med paket såklart men är lite allergisk mot att i princip ALLA installationer ligger på ca 10k och jag kan inte se annat skäl än att bidraget man kan få ligger på samma summa...
betalade 3k för installationen av vårt spabad vilket i princip är likasamma som vad som behövs för laddboxen...
Lång utläggning då initiala frågan var chargeamps eller Defa..:)
Vi tar 8500kr för defas monterat och klart efter bidraget, känns väl inte som ocker :)?
 
Vi tar 8500kr för defas monterat och klart efter bidraget, känns väl inte som ocker :)?
Det är inte priset i sig som jag tycker känns ”fel” utan modellen. Alltså modellen att installationen ”ska” kosta 8-10k innan bidrag när den bevisligen bör kosta 3-4k. I alla fall om man får tro en del här i tråden inklusive mig själv. Om jag nu får jämföra min installation av Spabad med en laddstation. Verkar vara identisk i utförande så då kan man ju tycka att priset bör ligga rätt lika.
 
Det är inte priset i sig som jag tycker känns ”fel” utan modellen. Alltså modellen att installationen ”ska” kosta 8-10k innan bidrag när den bevisligen bör kosta 3-4k. I alla fall om man får tro en del här i tråden inklusive mig själv. Om jag nu får jämföra min installation av Spabad med en laddstation. Verkar vara identisk i utförande så då kan man ju tycka att priset bör ligga rätt lika.
Svårt att säga vad en installation kostar. Allting beror ju på hur det ser ut hos kunden. Hur lång kabeldragning det är, om elcentralen behöver byggas ut, om det behövs grävning etc. En installation från Eways kostar 6 495 innan bidrag. Då ingår 5 meter trefaskabel. https://www.eways.se/installerat-klart/
Många klarar sig på 5 meter, men finns kunder som behöver 30 meter kabel. Det finns också dom som skulle kommit undan med 3-4 000 kronor om de gick via installatör. Men någonstans betalar man ju för enkelheten att slippa ringa installatör osv.
 
Svårt att säga vad en installation kostar. Allting beror ju på hur det ser ut hos kunden. Hur lång kabeldragning det är, om elcentralen behöver byggas ut, om det behövs grävning etc. En installation från Eways kostar 6 495 innan bidrag. Då ingår 5 meter trefaskabel. https://www.eways.se/installerat-klart/
Många klarar sig på 5 meter, men finns kunder som behöver 30 meter kabel. Det finns också dom som skulle kommit undan med 3-4 000 kronor om de gick via installatör. Men någonstans betalar man ju för enkelheten att slippa ringa installatör osv.
Så installation därifrån och låt säga en box för 10k skulle i slutänden kosta ~8200?
 
Jag har en BMW X5 45e hybrid sedan i somras. Det var inte helt lätt att vänja sig till att köra SUV efter många år med tight dämpade lägre bilar. Kom från många års MB körande och tycker väl inte att BMW är lika fin i byggkvaliteten. Kanske för att X5an är byggd i USA? Testade dock motsvarande MB modell (GLE) även den USA byggd och den var klart sämre i väghållning (hej å hå vad det gungade) och drivlinan liten diesel hackare istället för BMWs fina bensin sexa i kombi med batteri och det var det som avgjorde för mig.

Än så länge ligger förbrukningen på 0.1 l mil och jag kör med min vardagskörning ca 9 mil per dag där bilen laddar även på jobbet. 500 till 600 mil mellan tankningarna än så länge. Räckvidden ligger runt 7 mil när man kör förnuftigt. Det var det jag räknade med när jag köpte den så jag är inte missnjöd med att det är två mil mindre än de själva anger i reklamen. Kom från en ren bensilbil som brukade strax över litern per mil så det är en rejäl månadsbesparing i bränsleutgifter.

Nedsatt räckvidd i förhållande till reklamen, verkar gälla för de flesta hybrider. Det blev inte en ren elbil då de Teslor jag provade helt enkelt inte var premium bilar, plastiga och dåliga i kvalite (nu blir väl fanatikerna sura) men så snart de stora bilproducenterna gör fina elbilar med bra räckvidd och i samma prisklass tror jag Tesla är körda (om man bortser från deras klart bättre laddnätverk). Om 3 år när det skall bytas bil kan det mycket väl bli en ren elbil förutsat det finns något intressant. Det som MB påstår sig ha i pipeline med räckvidd på 700 km låter mycket attraktivt tycker jag sedan får vi se vad prislappen blir naturligtvis. Taycan och kommande Audi GT har för lite plats och räckvidd för mig och kostar även en slant för mycket tycker jag.

Hemma har jag en defa laddbox. Inga problem med den.
 
Senast ändrad:
Svårt att säga vad en installation kostar. Allting beror ju på hur det ser ut hos kunden. Hur lång kabeldragning det är, om elcentralen behöver byggas ut, om det behövs grävning etc. En installation från Eways kostar 6 495 innan bidrag. Då ingår 5 meter trefaskabel. https://www.eways.se/installerat-klart/
Många klarar sig på 5 meter, men finns kunder som behöver 30 meter kabel. Det finns också dom som skulle kommit undan med 3-4 000 kronor om de gick via installatör. Men någonstans betalar man ju för enkelheten att slippa ringa installatör osv.
Det du tar upp nu är ju också ngt jag ”hakat” upp mig på... Det pris som nämns i paketerbjudanden är ju i princip meningslösa. Men vill ofta ha betalt för extra borrhål, gärna olika priser beroende på material man ska borra i, extra kabellängd, extra km de måste åka från kontoret, troligen betalar man extra om det är för många uppförsbackar på väg ut till kund...
Jag raljerar lite men du förstår vad jag menar...;-)
Tjatar igen om mitt jäkla spabad. Oklart hur många hål han behövde borra men det är ca 25m kabel, 3 säkringar samt jordfelsbrytare inkluderat i 3500:- inklusive själva kopplandet såklart. Inte fan togs det betalt för extra km eller annat heller. Kan inte riktigt se att ett samtal till en extern installatör ska vara så jobbigt att det rättfärdigar den prisskillnaden. Jag är ganska säker på att prislappen är satt med bidraget hängande framför ögonen.
 
Det du tar upp nu är ju också ngt jag ”hakat” upp mig på... Det pris som nämns i paketerbjudanden är ju i princip meningslösa. Men vill ofta ha betalt för extra borrhål, gärna olika priser beroende på material man ska borra i, extra kabellängd, extra km de måste åka från kontoret, troligen betalar man extra om det är för många uppförsbackar på väg ut till kund...
Jag raljerar lite men du förstår vad jag menar...;-)
Tjatar igen om mitt jäkla spabad. Oklart hur många hål han behövde borra men det är ca 25m kabel, 3 säkringar samt jordfelsbrytare inkluderat i 3500:- inklusive själva kopplandet såklart. Inte fan togs det betalt för extra km eller annat heller. Kan inte riktigt se att ett samtal till en extern installatör ska vara så jobbigt att det rättfärdigar den prisskillnaden. Jag är ganska säker på att prislappen är satt med bidraget hängande framför ögonen.
Vi har redan förberett med rör etc för ett av uttagen på garaget för att kunna dra separata ledningar för el-box.
Så det är i princip kabeldragning, montering av box, samt inkoppling i elskåpet som behövs.

Det är inte något som bör ta mer än 2-3h tycker jag
 
Det du tar upp nu är ju också ngt jag ”hakat” upp mig på... Det pris som nämns i paketerbjudanden är ju i princip meningslösa. Men vill ofta ha betalt för extra borrhål, gärna olika priser beroende på material man ska borra i, extra kabellängd, extra km de måste åka från kontoret, troligen betalar man extra om det är för många uppförsbackar på väg ut till kund...
Jag raljerar lite men du förstår vad jag menar...;-)
Tjatar igen om mitt jäkla spabad. Oklart hur många hål han behövde borra men det är ca 25m kabel, 3 säkringar samt jordfelsbrytare inkluderat i 3500:- inklusive själva kopplandet såklart. Inte fan togs det betalt för extra km eller annat heller. Kan inte riktigt se att ett samtal till en extern installatör ska vara så jobbigt att det rättfärdigar den prisskillnaden. Jag är ganska säker på att prislappen är satt med bidraget hängande framför ögonen.
Ring han som drog elen till spabadet :)
 
Det du tar upp nu är ju också ngt jag ”hakat” upp mig på... Det pris som nämns i paketerbjudanden är ju i princip meningslösa. Men vill ofta ha betalt för extra borrhål, gärna olika priser beroende på material man ska borra i, extra kabellängd, extra km de måste åka från kontoret, troligen betalar man extra om det är för många uppförsbackar på väg ut till kund...
Jag raljerar lite men du förstår vad jag menar...;-)
Tjatar igen om mitt jäkla spabad. Oklart hur många hål han behövde borra men det är ca 25m kabel, 3 säkringar samt jordfelsbrytare inkluderat i 3500:- inklusive själva kopplandet såklart. Inte fan togs det betalt för extra km eller annat heller. Kan inte riktigt se att ett samtal till en extern installatör ska vara så jobbigt att det rättfärdigar den prisskillnaden. Jag är ganska säker på att prislappen är satt med bidraget hängande framför ögonen.
Jag håller med dig. Jag skulle själv tagit kontakt med en installatör, men det är ju för att jag är insatt och vet vad jag ska beställa. Vissa kanske blir snurriga av 1-fas, 3-fas, kWh och kilowatt. Men jag kan säga att majoriteten av de som beställer laddstationer från oss väljer installation via oss också. Människan är beredd att betala mer för sin egen bekvämlighet. Kanske dålig jämförelse, men jag har exempelvis aldrig använt fodoora eller uber eats eller liknande tjänster. Jag åker hellre själv och hämtar maten.
 
ringde en elektriker

han ville att vi skulle köra med Defa!
Ink lastbalansering så ville han ha 28k ink moms

kollar Bilia.se
Samma laddare med lastbalansering ink installation 21495ink moms.....
 
Tillbaka
Topp