• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
20201210_143202.jpg
Grattis!

Är det där någon form av standardfälg för tesla model 3 nästan alla har dem som vinteruppsättning
 
Märker ni någon skillnad på räckvidd när det är kallt (frågar ägare till såväl laddhybrid som elbil)? Min laddhybrid kapade ca 20 % räckvidd nu när det blev kallt.
 
Märker ni någon skillnad på räckvidd när det är kallt (frågar ägare till såväl laddhybrid som elbil)? Min laddhybrid kapade ca 20 % räckvidd nu när det blev kallt.

Absolut. Har inte reflekterat över hur mycket, men tydlig skillnad. Framförallt korta sträckor innan batteriet blivit varmt.

Sedan ”kostar” det ju mycket mer att värma upp en elbil jmf med förbränningsmotor eftersom du inte får någon spillvärme. Så det påverkar ju förbrukningen rejält på vintern.

Fick tex höra av en kollega att han hade skaffat ”eftermonterad räckviddsförlängare”... dvs en tjock dunjacka...
 
Märker ni någon skillnad på räckvidd när det är kallt (frågar ägare till såväl laddhybrid som elbil)? Min laddhybrid kapade ca 20 % räckvidd nu när det blev kallt.
Kyla är nog elbilens värsta fiende. Bästa temperaturen för batteriet är 25 plusgrader. Du kan ju tänka hur mycket energi som behövs för att få upp tempen på batteriet en vinterdag.
gjordes vintertester på elbilar då man ställde bilen ute i -25 i ett dygn och sedan kallstartade man och körde 90km/h så långt det gick. Visade sig att räckvidden halverades. Där har du worst case-scenario.
ett tips är att förvärma samt använda rumpvärme
 
I det stora hela tycker jag inte det är ett problem. I alla fall inte för mig personligen. Jag kommer till jobbet och hem enbart på el. Ska bli kul att testa riktig elbil. Tänker. då på att man inte behöver ladda varje natt ställt i relation till att åka in och tanka bensin.
 
I det stora hela tycker jag inte det är ett problem. I alla fall inte för mig personligen. Jag kommer till jobbet och hem enbart på el. Ska bli kul att testa riktig elbil. Tänker. då på att man inte behöver ladda varje natt ställt i relation till att åka in och tanka bensin.
Har man möjlighet att ladda hemma över natten är det ju inga problem med elbil. Bara skönt att slippa macken.
jag har själv inte möjlighet att ladda hemma. Men finns laddplatser några hundra meter från där jag bor. Ställer bilen där på morgonen var 14:e dag ungefär. Så får den ladda fullt, så klarar man sig ett tag. Så får man ju passa på att ladda där möjligheten finns, köpcentrum och annat...
 
Ok, tack... Funkar gott=funkar bra?
Jag har 3-fas på garag väggen som annars används till vedkly, byggsåg etc så därför tänkte jag att det här ev kunde vara ett alternativ som bara är att plugga in...
Det går fint. Det du kan eventuellt sakna är då laddstyrning som vissa fast monterade laddboxar har. Det brukar dock inte ha någon betydelse eftersom man i nästa alla bilar kan styra laddningen via bilens app ändå.
 
Jag kör en Ford Kuga laddhybrid. Iofs mest ren bensinare då jag inte fått ladda den sedan andra veckan i September... Tog ut den i Maj men fick ganska omgående meddelande att den skulle in för korrigering och att den inte fick laddas. Efter det har den varit inne 2 ggr till, utan att de löst problemet, dvs att ett fåtal bilar worldwide har spontanantänds under laddning eller körning på full el-läge. Milt sagt inte helt nöjd då jag hade klarat mig t&r jobbet på el och laddar gratis i garaget. Provkörde inte denna innan köp då jag haft en Kuga innan, men oj vilken skillnad och då inte positivt. Känns avsevärt krängigare och förvånansvärt baktung. Styrservon är underlig, nästan som det är luft i systemet. Små "mikroryck" hela tiden vilket gör att man är på spänn och inte riktigt känner att man kan lita på bilen.
Ford har nu hittat problemet, bakterier i bränsleceller, och skulle då kompensera oss förare. Olika nivå om man är privat eller tjänstebilsförare (som jag). De skulle skicka ut ett bensinkort och uppgav en uppskattad tid detta skulle ta. Många veckor senare dök då kortet till slut upp och samma dag kom följebrev med info samt kod till kortet. Eller ja, koden skulle stå i brevet men det hade de missat... Nytt brev skulle skickas omgående och komma under veckan, detta var 3 veckor sedan. Ford framstår som en trave amatörer och mitt förtroende för dem är i absoluta botten. Dessvärre är det typ 2 och 1/2 år kvar till jag får byta bil. Vi får väl se vad MP hittat på till dess, kanske blir tvingad att cykla till kunderna runt om i landet om de får som de vill
 
  • Like
Reactions: par
Jag kör en Ford Kuga laddhybrid. Iofs mest ren bensinare då jag inte fått ladda den sedan andra veckan i September... Tog ut den i Maj men fick ganska omgående meddelande att den skulle in för korrigering och att den inte fick laddas. Efter det har den varit inne 2 ggr till, utan att de löst problemet, dvs att ett fåtal bilar worldwide har spontanantänds under laddning eller körning på full el-läge. Milt sagt inte helt nöjd då jag hade klarat mig t&r jobbet på el och laddar gratis i garaget. Provkörde inte denna innan köp då jag haft en Kuga innan, men oj vilken skillnad och då inte positivt. Känns avsevärt krängigare och förvånansvärt baktung. Styrservon är underlig, nästan som det är luft i systemet. Små "mikroryck" hela tiden vilket gör att man är på spänn och inte riktigt känner att man kan lita på bilen.
Ford har nu hittat problemet, bakterier i bränsleceller, och skulle då kompensera oss förare. Olika nivå om man är privat eller tjänstebilsförare (som jag). De skulle skicka ut ett bensinkort och uppgav en uppskattad tid detta skulle ta. Många veckor senare dök då kortet till slut upp och samma dag kom följebrev med info samt kod till kortet. Eller ja, koden skulle stå i brevet men det hade de missat... Nytt brev skulle skickas omgående och komma under veckan, detta var 3 veckor sedan. Ford framstår som en trave amatörer och mitt förtroende för dem är i absoluta botten. Dessvärre är det typ 2 och 1/2 år kvar till jag får byta bil. Vi får väl se vad MP hittat på till dess, kanske blir tvingad att cykla till kunderna runt om i landet om de får som de vill
Förstår inte varför du inte stått på dig om att de tar tillbaka bilen så du blir fri att välja något annat märke.... Beklagligt hur det skötts men något annat än lösen hade känts skit skulle jag tycka..
 
Någon som vet om det här är något att ha? Åker Touareg Hybrid...
Jäkligt smidigt att bara kunna koppla in i 3-fasuttaget. Synd bara att det inte finns någon styrning. Men för en hybrid så behövs inte det. Något att fundera på om du kör på ren elbil senare
 
Jag kör en Ford Kuga laddhybrid. Iofs mest ren bensinare då jag inte fått ladda den sedan andra veckan i September... Tog ut den i Maj men fick ganska omgående meddelande att den skulle in för korrigering och att den inte fick laddas. Efter det har den varit inne 2 ggr till, utan att de löst problemet, dvs att ett fåtal bilar worldwide har spontanantänds under laddning eller körning på full el-läge. Milt sagt inte helt nöjd då jag hade klarat mig t&r jobbet på el och laddar gratis i garaget. Provkörde inte denna innan köp då jag haft en Kuga innan, men oj vilken skillnad och då inte positivt. Känns avsevärt krängigare och förvånansvärt baktung. Styrservon är underlig, nästan som det är luft i systemet. Små "mikroryck" hela tiden vilket gör att man är på spänn och inte riktigt känner att man kan lita på bilen.
Ford har nu hittat problemet, bakterier i bränsleceller, och skulle då kompensera oss förare. Olika nivå om man är privat eller tjänstebilsförare (som jag). De skulle skicka ut ett bensinkort och uppgav en uppskattad tid detta skulle ta. Många veckor senare dök då kortet till slut upp och samma dag kom följebrev med info samt kod till kortet. Eller ja, koden skulle stå i brevet men det hade de missat... Nytt brev skulle skickas omgående och komma under veckan, detta var 3 veckor sedan. Ford framstår som en trave amatörer och mitt förtroende för dem är i absoluta botten. Dessvärre är det typ 2 och 1/2 år kvar till jag får byta bil. Vi får väl se vad MP hittat på till dess, kanske blir tvingad att cykla till kunderna runt om i landet om de får som de vill
BMW har också haft problem med batteri/laddning. De verkar ha löst det nu. Min berörs inte av det som tur är

Inte ford-specifikt med problem. Men ja jag har haft min fair share med Ford.... Det är likväl tråkigt att höra
 
Jäkligt smidigt att bara kunna koppla in i 3-fasuttaget. Synd bara att det inte finns någon styrning. Men för en hybrid så behövs inte det. Något att fundera på om du kör på ren elbil senare
Ja kräver ju ingen hjälp med instalationen... Ser att samma laddare går att köpa på Ebay i olika utföranden, även med app till.
 
Förstår inte varför du inte stått på dig om att de tar tillbaka bilen så du blir fri att välja något annat märke.... Beklagligt hur det skötts men något annat än lösen hade känts skit skulle jag tycka..
Det är tusentals förare varav en stor andel är svenskar som blivit berörda. Hade jag som privatperson köpt den hade jag aldrig gett mig, men nu är det en tjänstebil och andra som bestämmer. Fick besked om att min bil är någorlunda prioriterad, men kommer inte bli fullt åtgärdad förrän runt v10 ändå
 
BMW har också haft problem med batteri/laddning. De verkar ha löst det nu. Min berörs inte av det som tur är

Inte ford-specifikt med problem. Men ja jag har haft min fair share med Ford.... Det är likväl tråkigt att höra
Jag har haft några Ford innan och haft genomgående bra erfarenheter. Bättre än med Audi och Volvo tex där det var en del strul. I synnerhet med Audi (A4 quattro, etanol) där det var konstanta problem och undermålig service.
Nej, felet är inte Ford's men det är de som sköter kompensation och där har de inte riktigt briljerat
 
Jag testar att posta min fråga här också; vad tycker ni om BMW 530e MY18/19? Är ute efter en lätt begagnad variant.
om du klarar dig på räckvidden så lär det vara en grym bil.
Jag har en 330e sedan ett år tillbaka och det är en fantastisk bil. Kommer tyvärr byta ut den då jag kör för lite för vad den kostar mig.

Trots tung bil så är körkänslan riktigt bra, blir förvånad för hur den styr in trots tung bil och hur agil den ändå känns.
Den går tyst, den går bekvämt med adaptiva m-sport dämparna och den kan gå "sportigt" om man så vill.
 
om du klarar dig på räckvidden så lär det vara en grym bil.
Jag har en 330e sedan ett år tillbaka och det är en fantastisk bil. Kommer tyvärr byta ut den då jag kör för lite för vad den kostar mig.

Trots tung bil så är körkänslan riktigt bra, blir förvånad för hur den styr in trots tung bil och hur agil den ändå känns.
Den går tyst, den går bekvämt med adaptiva m-sport dämparna och den kan gå "sportigt" om man så vill.

Trots att jag och frugan cykelpendlar mest så används bilen till största del för de dagliga aktiviteterna så som till träning och inhandling av mat samt enstaka turer till grönområden utanför city. Utöver det kör vi (innan pandemin ska sägas) minst en resa (t.o.r.) per kvartal på 950km för att hälsa på mina föräldrar.

Att långsamt ladda bilen över natten på vanligt uttag, kunna maximera eldriften vid vardagligt bruk, samt kunna färdas med stil och komfort vid långresor är vad jag är ute efter. Jag och resten av Sverige.
 
Ok, tack... Funkar gott=funkar bra?
Jag har 3-fas på garag väggen som annars används till vedkly, byggsåg etc så därför tänkte jag att det här ev kunde vara ett alternativ som bara är att plugga in...
Tänk på att de flesta (alla?) laddhybrider bara går att ladda via en fas. Det finns speciella laddboxar som kan ta energi från tre faser och sedan mata ut detta i en fas till bilen då med högre ström än det plockar från någon enskild fas.


 
Tillbaka
Topp