• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Provkörde inte denna innan köp då jag haft en Kuga innan, men oj vilken skillnad och då inte positivt. Känns avsevärt krängigare och förvånansvärt baktung. Styrservon är underlig, nästan som det är luft i systemet. Små "mikroryck" hela tiden vilket gör att man är på spänn och inte riktigt känner att man kan lita på bilen.
Känner en person som har tjänstebil och ofta byter. Efter ett år med Passat laddhybrid bytte han till diesel pga att chassit var allt för stötigt och obekvämt i laddhybriden, troligtvis pga batteriernas extra tyngd, och att VW inte fått till det bra i laddhybriden. Så man skall noga provköra exakt den modell man funderar på att köpa, om man vill minimera risken att bli missnöjd.
 
Vilket jäkla haveri Easee verkar ha drabbats av. Hoppas att ingen här sitter på en obrukbar laddare just nu. Min installerades igår och funkar som en "dum" laddare för tillfället. Men de som har ställt in laddfönster via appen kan tydligen inte ändra detta. Och vissa laddare verkar vara helt ur funktion.
 
Vilket jäkla haveri Easee verkar ha drabbats av. Hoppas att ingen här sitter på en obrukbar laddare just nu. Min installerades igår och funkar som en "dum" laddare för tillfället. Men de som har ställt in laddfönster via appen kan tydligen inte ändra detta. Och vissa laddare verkar vara helt ur funktion.
Därför det är bra med en helt fristående laddare med egen hub
 
Problemet är väl att det mesta nuförtiden är mer eller mindre beroende av servrar som snurrar någonstans. :/
Det finns faktiskt några boxar som "bara" kräver att hemanslutningen funkar så att säga.

Den boxen jag köpte har en egen hub som kopplas mot det trådlösa nätverket sen kommunicerar den direkt med boxen och inget går iväg till molnet eller är beroende av någon annan tjänst av det jag förstått. Var en av sakerna som avgjorde att jag valde en sådan box
 
Det finns faktiskt några boxar som "bara" kräver att hemanslutningen funkar så att säga.

Den boxen jag köpte har en egen hub som kopplas mot det trådlösa nätverket sen kommunicerar den direkt med boxen och inget går iväg till molnet eller är beroende av någon annan tjänst av det jag förstått. Var en av sakerna som avgjorde att jag valde en sådan box

Men då måste du vara på samma nätverk för att kunna styra boxen från mobilen? Nu är man väl iofs oftast det eftersom det är när man är hemma som man gör inställningar, så det är väl 99% av alla use case. =)
 
Men då måste du vara på samma nätverk för att kunna styra boxen från mobilen? Nu är man väl iofs oftast det eftersom det är när man är hemma som man gör inställningar, så det är väl 99% av alla use case. =)
ja det kommer inte vara många gånger som behovet kommer finnas att styra laddboxen annat än hemifrån.
Men så länge hubben är uppkopplad så kommer jag åt den så att säga från var som. Men den är inte beroende av någon molntjänst exv för att funka remote
 
Jag har en fråga till er i tråden, min brf ska troligtvis sätta upp laddstolpar på parkeringen nästa år. Priset ska vara ca. 500 i månaden för platsen + kostnad för el. Har ni någon uppfattning vad den totala kostnaden kan bli per månad om jag kör 6 mil om dagen i exempelvis en Leaf?
 
Senast ändrad:
Jag har en fråga till er i tråden, min brf ska troligtvis sätta upp laddstolpar på parkeringen nästa år. Priset ska vara ca. 500 i månaden för platsen + kostnad för el. Har ni någon uppfattning vad den totala kostnaden kan bli per månad om jag kör 6 mil om dagen i exempelvis en Leaf?
Jag hittade en förbrukningssiffra för Leaf på 140 Wh/km vid blandad körning, om det stämmer blir uträkningen alltså 0,14 * 60 km * 20 dagar/mån * 1,50 kr/kWh = 252 kr/månad.
Nu vet jag inte vad elpriset är för dig, anpassa uträkningen efter behov.
 
Vilket jäkla haveri Easee verkar ha drabbats av. Hoppas att ingen här sitter på en obrukbar laddare just nu. Min installerades igår och funkar som en "dum" laddare för tillfället. Men de som har ställt in laddfönster via appen kan tydligen inte ändra detta. Och vissa laddare verkar vara helt ur funktion.

Kan du förklara vad som hänt? Vad är laddfönster? Min gick att slå igång och ladda med. Styr dock laddningen via bilens app.
 
Jag hittade en förbrukningssiffra för Leaf på 140 Wh/km vid blandad körning, om det stämmer blir uträkningen alltså 0,14 * 60 km * 20 dagar/mån * 1,50 kr/kWh = 252 kr/månad.
Nu vet jag inte vad elpriset är för dig, anpassa uträkningen efter behov.

Går att läsa mer här: https://easee.statuspage.io/

Jag installerade min igår och den funkar som ”dum” laddare, men all styrning via appen är offline. Jag kan dock också styra laddning via bilen om jag vill, men eftersom det är en hybrid så kör jag alltid ”ladda direkt”.

Tydligen har deras servrar kraschat totalt. Och de som har styrt laddtider via appen kan då inte ändra dessa. Så har du ställt in att bara ladda på natten så kunde du inte ändra detta.

Nu verkar deras quick fix ha varit att ”nollställa” alla laddare så att de laddar direkt. Men har man problem med överspänning så är ju inte alltid det optimalt. Men då kan man ju oftast styra i bilen istället bara.
 
Smart. BMW har det bakom ungefär 400 knapptryckningar i menyerna... 😂

Haha! Jag har en Audi. Är inte så bevandrad i elbilsträsket. Trodde alla bilar hade en knapp där man kunde tving igång laddningen med en gång. Jag har även en knapp där jag kan tvinga igång timern om jag nu ångrar mig efter ha dragit igång laddning. :)
 
Fick laddaren idag! Ingen vacker sak but who cares

En Zappi V2, med inbyggd lastbalanserare, stöd för att kopplas ihop med solceller(vi kommer ej använda det dock), 7.5m kabel. Helt ok pris 11200kr exklusive hub

Elektriker kommer på fredag.
 

Bilagor

  • D6CB4B42-9686-4BFC-A1BC-22BA8A27CE19.jpeg
    D6CB4B42-9686-4BFC-A1BC-22BA8A27CE19.jpeg
    643.2 KB · Visningar: 22
Hur fungerar den inbyggda lastbalanseraren?
Den har tre lastvkännare och som jag förstått så ställer man in max styrka som går baserat på säkring. Vilket då blir 11kw på 16A uppsäkring på tre faser.

Sedan så känner denna vad laddaren drar och vad huset i övrigt drar och drar ner på styrkan.
 
Senast ändrad:
Så kopplar du in något i elskåpet också då?
Husets säkring är på 25A in för tillfället.
Boxen kopplas in med mot säkring i mätarskåpet på 3-faser med 16A säkring. Vilket då ger en maximal effekt på 16*3*230 som är ungefär 11Kw.
ID3 har en ombordladdare som är på 11KW så det behövs egentligen inte mer för den bilen om man inte kopplar in i en snabbladdare som matar med likström.


Själva boxen har typ A jordfelsbrytare och 6ma DC skydd med andra ord så behövs inte någon jordfelsbrytare typ B.
 
Senast ändrad:
Fick laddaren idag! Ingen vacker sak but who cares

En Zappi V2, med inbyggd lastbalanserare, stöd för att kopplas ihop med solceller(vi kommer ej använda det dock), 7.5m kabel. Helt ok pris 11200kr exklusive hub

Elektriker kommer på fredag.
Jag har sådan(a) laddare jag med, det har varit lite barnsjukdomar men jag tror att de har fått till det nu. Har även koppat in avkänning på solcellproduktionen och det hela fungerar väldigt bra.
De 3 lastavkännare som följer med är tänkta att sättas runt inkommande 3 faser i elskåpet så att laddaren har koll på den totala effektförbrukningen.
Sen kan man som du redan listat ut ange max ström per fas som boxen får dra.

Om det är långt mellan elskåp och laddare har de en produkt som heter Harvi som du kopplar lastavkännarna till som sedan skickar data vidare till Zappi trådlöst, funkar riktigt bra.

Till sist, om du vill kunna styra/monitorera via app samt uppdatera mjukvaran så behövs en produkt som heter Hub.

De håller på att fixa stöd för att kunna ladda när elen är billig (om man t ex Tibber eller annat spotpris baserat elavtal). Funkar just nu bara i UK men bör kunna fungera i Sverige snart. Kräver dock att man har Hub.
 
Tillbaka
Topp