Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tomten kommer numera alltid på rätt sida årsskiftet för att undvika WLTP böterTomten kommer tidigt i år!!!
Tjena!
Ville bara meddela att bilen står nu hos oss!
Trevlig kväll!
Med vänlig hälsning
Xxxx Xxxxxxxx
Bilförsäljare
Bilia Group AB
ID.4 ska vara på besök i Sverige nu om du vill klämma och känna.Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.
Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
Tack för input! Hoppas allt kommer lira bra!Jag har sådan(a) laddare jag med, det har varit lite barnsjukdomar men jag tror att de har fått till det nu. Har även koppat in avkänning på solcellproduktionen och det hela fungerar väldigt bra.
De 3 lastavkännare som följer med är tänkta att sättas runt inkommande 3 faser i elskåpet så att laddaren har koll på den totala effektförbrukningen.
Sen kan man som du redan listat ut ange max ström per fas som boxen får dra.
Om det är långt mellan elskåp och laddare har de en produkt som heter Harvi som du kopplar lastavkännarna till som sedan skickar data vidare till Zappi trådlöst, funkar riktigt bra.
Till sist, om du vill kunna styra/monitorera via app samt uppdatera mjukvaran så behövs en produkt som heter Hub.
De håller på att fixa stöd för att kunna ladda när elen är billig (om man t ex Tibber eller annat spotpris baserat elavtal). Funkar just nu bara i UK men bör kunna fungera i Sverige snart. Kräver dock att man har Hub.
Med bidraget om man nu vill använda sig utav den så blir kostnaden inte så mycket högre.Fick hem den här idag, levererad 2 dgr efter order Vet egentligen ingenting om den men den ska kunna ladda bilen bara att skruva upp på väggen och trycka dit 3-fas handsken i uttaget så ska det bara vara att ladda. Bör inte ta mer än 2 minuter.
6000kr +moms och 0kr installation.
klarar du dig på räckvidden med en Hybrid?Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.
Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
Ok, jag får bidrag även för den här om jag bara skaffar ett intyg från elektriker att installationen är korrekt. Elkillen skulle ha 350kr för att skriva ett sådant, så kostnaden blir ca 4k efter bidrag.Med bidraget om man nu vill använda sig utav den så blir kostnaden inte så mycket högre.
Såg dock igår att Verket tar emot anmälan för bidrag men de som kommit in mellan 12-31Dec behandlar dem inte och svar ges först efter nyår pga årsbokslut... lite märkligt kan jag tycka.
Rena(som i att de har en ren eilbilsplattform) elbilar ger oftast större utrymme invändigt jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotorVilka laddhybrider / rena el-bilar finns det som är stora till en rimlig kostnad? Tänk tre ungar, barnvagn, barnstolar osv.
Rena(som i att de har en ren eilbilsplattform) elbilar ger oftast större utrymme invändigt jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotor
är det tre barnstolar? Tror oavsett bil som finns nu så är det svårt med 3 barnstolar. Kanske Model X, XC90 och dylika funkar "bra" med tre barnstolar.
ID4 har exv ganska så mycket mer utrymme invändigt jämfört med en Tiguan.
Tror ni måste ut och testa helt enkelt
Jag ska kolla in denna, som enligt min bilnasare på orten (som är åf för Maxus) kommer att komma till Sverige snart.Vilka laddhybrider / rena el-bilar finns det som är stora till en rimlig kostnad? Tänk tre ungar, barnvagn, barnstolar osv.
Vad jag förstår så är den ju inte elektrifierad. Kommer den som plug-in hybrid?Jag ska kolla in denna, som enligt min bilnasare på orten (som är åf för Maxus) kommer att komma till Sverige snart.
Billig Kina-skit ftw.
Maxus gör bara rena elbilar.Vad jag förstår så är den ju inte elektrifierad. Kommer den som plug-in hybrid?
Ska komma hel-elektrisk, säger han. Hittar inget om det på nätet (bara en mindre suv-variant), men hoppas det stämmer.Vad jag förstår så är den ju inte elektrifierad. Kommer den som plug-in hybrid?
Generellt gör jag nog det till stor del, har 3,5 mil till jobbet där jag kan ladda samt har ungefär samma avstånd till stugan där jag också kan ladda. Sen ibland blir det ju längre resor till föräldrar osv men har tex 13 mil dit och kan ladda så borde ändå vara en besparing. Men visst känns det tveksamt att gå medelvägen så här "sent" i utvecklingenklarar du dig på räckvidden med en Hybrid?
Av dem bilarna så hade jag sneglat på helelsalternativen om du skall byta. Vad ligger dem på netto?
Snyggt, nöjd med bilen? Alltid varit lite sugen på nya modellen och nu när den kom som plug-in blev det relevant.Då var den på plats, tog exakt 3min tills kontakten satt i bilen ingen avancerad sak men tror den ska göra sitt jobb dvs ladda bilen. Är inte speciellt intresserad av hur el varför, bara att det görs så kommer nog passa mig bra.
Touareg plug in...
Ja verkligen, känns väldigt gedigen och ombonad på alla sätt och komforten är grym. Har åkt Q7 och A7 innan, och jämför man med Q7 som är samma typ av bil så håller jag den här klart högre så här långt.Snyggt, nöjd med bilen? Alltid varit lite sugen på nya modellen och nu när den kom som plug-in blev det relevant.
Kul får kolla in mer, hade även jag Q7 som långdistansvagn. Blev en A6 hybrid att ratta runt när man kan börja jobba igen. Kom förra veckan.Ja verkligen, känns väldigt gedigen och ombonad på alla sätt och komforten är grym. Har åkt Q7 och A7 innan, och jämför man med Q7 som är samma typ av bil så håller jag den här klart högre så här långt.
Plockade ut den för exakt 1 månad sedan och har inte behövt fylla bensin ännu, kört 150mil och har 30 liter kvar i tanken så hittills billiga mil. Åker i snitt 4 mil på en laddning per dag och då har det varit minusgrader hela tiden, har bara laddat på natten.
Slutsats: skitnöjd!
Jag hade också beställt A6an med bekräftad lev mitten november, sen bytte jag färg och helt plötsligt så var det produktion V.20 så då avbokade jag.Kul får kolla in mer, hade även jag Q7 och nu Q8 som långdistansvagn. Blev en A6 hybrid att ratta runt när man kan börja jobba igen. Kom förra veckan.
Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.
Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
Ny information för er som tänker installera laddbox nästa år och få så kallat Grön Teknik-avdrag.
Laddstation och installation måste köpas in från samma företag och specas på samma faktura för att man ska kunna få avdraget!
låt mig gissa att standardpriset på installation kommer vara på 25-30kNy information för er som tänker installera laddbox nästa år och få så kallat Grön Teknik-avdrag.
Laddstation och installation måste köpas in från samma företag och specas på samma faktura för att man ska kunna få avdraget!