• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Fick hem den här idag, levererad 2 dgr efter order 👍 Vet egentligen ingenting om den men den ska kunna ladda bilen 🙂 bara att skruva upp på väggen och trycka dit 3-fas handsken i uttaget så ska det bara vara att ladda. Bör inte ta mer än 2 minuter.
6000kr +moms och 0kr installation.

20201216_222931.jpg
 
Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.

Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
 
Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.

Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
ID.4 ska vara på besök i Sverige nu om du vill klämma och känna.
FC9C81ED-55E9-4FFD-B288-23313B2220DB.jpeg
 
Jag har sådan(a) laddare jag med, det har varit lite barnsjukdomar men jag tror att de har fått till det nu. Har även koppat in avkänning på solcellproduktionen och det hela fungerar väldigt bra.
De 3 lastavkännare som följer med är tänkta att sättas runt inkommande 3 faser i elskåpet så att laddaren har koll på den totala effektförbrukningen.
Sen kan man som du redan listat ut ange max ström per fas som boxen får dra.

Om det är långt mellan elskåp och laddare har de en produkt som heter Harvi som du kopplar lastavkännarna till som sedan skickar data vidare till Zappi trådlöst, funkar riktigt bra.

Till sist, om du vill kunna styra/monitorera via app samt uppdatera mjukvaran så behövs en produkt som heter Hub.

De håller på att fixa stöd för att kunna ladda när elen är billig (om man t ex Tibber eller annat spotpris baserat elavtal). Funkar just nu bara i UK men bör kunna fungera i Sverige snart. Kräver dock att man har Hub.
Tack för input! Hoppas allt kommer lira bra!

Boxen kommer sitta 50cm ifrån mätarskåpet så jag skippade Harvi-modulen, men det är en väldigt smart ide.
Huben är beställd men ännu inte levererad.
 
Fick hem den här idag, levererad 2 dgr efter order 👍 Vet egentligen ingenting om den men den ska kunna ladda bilen 🙂 bara att skruva upp på väggen och trycka dit 3-fas handsken i uttaget så ska det bara vara att ladda. Bör inte ta mer än 2 minuter.
6000kr +moms och 0kr installation.

20201216_222931.jpg
Med bidraget om man nu vill använda sig utav den så blir kostnaden inte så mycket högre.

Såg dock igår att Verket tar emot anmälan för bidrag men de som kommit in mellan 12-31Dec behandlar dem inte och svar ges först efter nyår pga årsbokslut... lite märkligt kan jag tycka.
 
Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.

Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?
klarar du dig på räckvidden med en Hybrid?

Av dem bilarna så hade jag sneglat på helelsalternativen om du skall byta. Vad ligger dem på netto?
 
Med bidraget om man nu vill använda sig utav den så blir kostnaden inte så mycket högre.

Såg dock igår att Verket tar emot anmälan för bidrag men de som kommit in mellan 12-31Dec behandlar dem inte och svar ges först efter nyår pga årsbokslut... lite märkligt kan jag tycka.
Ok, jag får bidrag även för den här om jag bara skaffar ett intyg från elektriker att installationen är korrekt. Elkillen skulle ha 350kr för att skriva ett sådant, så kostnaden blir ca 4k efter bidrag.
Annars landar man väl i nya bidragas högen kan jag gissa!?
 
Vilka laddhybrider / rena el-bilar finns det som är stora till en rimlig kostnad? Tänk tre ungar, barnvagn, barnstolar osv.
 
Vilka laddhybrider / rena el-bilar finns det som är stora till en rimlig kostnad? Tänk tre ungar, barnvagn, barnstolar osv.
Rena(som i att de har en ren eilbilsplattform) elbilar ger oftast större utrymme invändigt jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotor

är det tre barnstolar? Tror oavsett bil som finns nu så är det svårt med 3 barnstolar. Kanske Model X, XC90 och dylika funkar "bra" med tre barnstolar.
ID4 har exv ganska så mycket mer utrymme invändigt jämfört med en Tiguan.

Tror ni måste ut och testa helt enkelt
 
Rena(som i att de har en ren eilbilsplattform) elbilar ger oftast större utrymme invändigt jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotor

är det tre barnstolar? Tror oavsett bil som finns nu så är det svårt med 3 barnstolar. Kanske Model X, XC90 och dylika funkar "bra" med tre barnstolar.
ID4 har exv ganska så mycket mer utrymme invändigt jämfört med en Tiguan.

Tror ni måste ut och testa helt enkelt

Lite oklart men tänkte mest på en bil som bara går på el, har inte reflekterat över att en del är byggda för det och får såklart större utrymmen invändigt.
Tre barnstolar, ett babyskydd framöver, en bakåtvänd och en framåtvänd. Model X och XC90 är fina men blir för dyrt, får hoppas vi kan se ID4 när det börjar bli dags :)
 
klarar du dig på räckvidden med en Hybrid?

Av dem bilarna så hade jag sneglat på helelsalternativen om du skall byta. Vad ligger dem på netto?
Generellt gör jag nog det till stor del, har 3,5 mil till jobbet där jag kan ladda samt har ungefär samma avstånd till stugan där jag också kan ladda. Sen ibland blir det ju längre resor till föräldrar osv men har tex 13 mil dit och kan ladda så borde ändå vara en besparing. Men visst känns det tveksamt att gå medelvägen så här "sent" i utvecklingen :)
 
Då var den på plats, tog exakt 3min tills kontakten satt i bilen 🙂 ingen avancerad sak men tror den ska göra sitt jobb dvs ladda bilen. Är inte speciellt intresserad av hur el varför, bara att det görs så kommer nog passa mig bra.
20201217_171255.jpg
20201217_171353~2.jpg

Touareg plug in...
Snyggt, nöjd med bilen? Alltid varit lite sugen på nya modellen och nu när den kom som plug-in blev det relevant.
 
Snyggt, nöjd med bilen? Alltid varit lite sugen på nya modellen och nu när den kom som plug-in blev det relevant.
Ja verkligen, känns väldigt gedigen och ombonad på alla sätt och komforten är grym. Har åkt Q7 och A7 innan, och jämför man med Q7 som är samma typ av bil så håller jag den här klart högre så här långt.
Plockade ut den för exakt 1 månad sedan och har inte behövt fylla bensin ännu, kört 150mil och har 30 liter kvar i tanken så hittills billiga mil. Åker i snitt 4 mil på en laddning per dag och då har det varit minusgrader hela tiden, har bara laddat på natten.
Slutsats: skitnöjd! 😊
 
Ja verkligen, känns väldigt gedigen och ombonad på alla sätt och komforten är grym. Har åkt Q7 och A7 innan, och jämför man med Q7 som är samma typ av bil så håller jag den här klart högre så här långt.
Plockade ut den för exakt 1 månad sedan och har inte behövt fylla bensin ännu, kört 150mil och har 30 liter kvar i tanken så hittills billiga mil. Åker i snitt 4 mil på en laddning per dag och då har det varit minusgrader hela tiden, har bara laddat på natten.
Slutsats: skitnöjd! 😊
Kul får kolla in mer, hade även jag Q7 som långdistansvagn. Blev en A6 hybrid att ratta runt när man kan börja jobba igen. Kom förra veckan.
 
Senast ändrad:
Jaha velar och velar....beställa Enyaq, ID4 eller V60 laddhybrid som personalbil till en ganska "hög" kostnad eller köpa typ TM3 privat till motsvarande kostnad eller bara fortsätta på fossilbränsle och köpa något som har några år på nacken.

Någon som har en V60 T6 och som kan säga hur pass mycket awd man upplever i den, tänker tex i snö/halka. visst är det väl så att elmotor går på bakhjulen?

Jag har sedan ett par månader tillbaka en 2021 V60 T6 TE, dessvärre har jag givet vädret där jag bor inte hunnit testa fyrhjulsdriften ordentligt men det stämmer som du säger att det är elmotorn som driver där bak. Förhoppningsvis har jag möjlighet att provtrycka den ordentligt inom någon månad.

Hyfsad räckvidd får jag ändå säga och har du möjlighet att ladda hemma och på jobb torde den vara ett bra val förutsatt att du når dit på en laddning. Längsta jag har kommit på en laddning är 5,9 mil men mer normalt är nog runt 4,5 mil.
Allt gott,
 
Senast ändrad:
Ny information för er som tänker installera laddbox nästa år och få så kallat Grön Teknik-avdrag.
Laddstation och installation måste köpas in från samma företag och specas på samma faktura för att man ska kunna få avdraget!
 
Ny information för er som tänker installera laddbox nästa år och få så kallat Grön Teknik-avdrag.
Laddstation och installation måste köpas in från samma företag och specas på samma faktura för att man ska kunna få avdraget!

Det blir väl som ROT och RUT, dvs att leverantören fakturerar kund halva kostnaden och sedan ansöker om ersättning för resterande halva.
 
"möntören som skulle komma till dig imorse är sjuk" fick jag som meddelande. Skulle installerat boxen idag....

och bilen är kvar på verkstaden, går bra nu
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp