• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Dyra mil blir det hur man än vrider och vänder på det. Fördelarna som finns är ju låg skatt, lägre förmånsvärde men i övrigt så vette tusan vad man ska med en hybrid till egentlige om man nu inte i huvudsak kör på el.
Men när dom säger billigast menar de totalkostnaden med förmånsvärden osv?

Leta reda på en demokärra eller en bättre beggad diesel med mycket grejer så kommer du undan förmånsbeskatningen på all extra utrustning :)
Hur långa sträckor kör du i genomsnitt per gång du kör?
Dyra mil blir det såklart. Billigast avser såvitt jag förstår både totalkostnad och fmv. En hybrid är ju marginellt dyrare i inköp än motsvarande bensin/diesel. Diesel är dock inte aktuellt öht. Problemet med att köpa demo är att det blir billigare att köpa nytt, med ramavtal och miljöbonus så blir priset på en ny lägre än motsvarande demobil. I vart fall innan handlaren får del av miljöbonusen men då ska ju bilen vara minst 6 månader. Handlaren vill inte torska bonusen och ska man köpa innan 6 månader får man som kund betala bonusen, i princip.

Jag ska inte köra bilen mer än på långresor med familjen. Jag kör helel själv, denna ska rulla som andra bil med frun som förare. Med andra ord mest kortare sträckor.
 
Jag ska inte köra bilen mer än på långresor med familjen. Jag kör helel själv, denna ska rulla som andra bil med frun som förare. Med andra ord mest kortare sträckor.
om det är mestadels korta sträckor under 5mil där det sedan finns möjlighet till laddning så funkar hybrid bra. Hade det själv och körde 90% av mina sträckor på el skulle jag vilja säga.

Har nu bytt till helel med, privatleasing istället för bil på företaget och det blir ganska så mycket billigare totalt sett.
Behöver således inte fundera på räckvidd heller för den typ av körning jag gör
 
skall bli spännande att se om den totala förbrukningen kommer påverkas med helel. Troligtvis inte nämnvärt om körvanorna är dem samma

Detta inkluderar huset(alltid över 22 grader), garaget som går på separat pump(alltid runt 17 grader) samt den laddning som var på hybriden
1611050849950.png
 
skall bli spännande att se om den totala förbrukningen kommer påverkas med helel. Troligtvis inte nämnvärt om körvanorna är dem samma

Detta inkluderar huset(alltid över 22 grader), garaget som går på separat pump(alltid runt 17 grader) samt den laddning som var på hybriden
1611050849950.png
lite OT men nyfiken kring husstorlek etc. Ser ut att ha väldigt låg förbrukning. Bra jobbat! Själv ligger man uppe i 32 000 :/
 
Jag gillar iofs att ha det kallt men det är såklart en lägenhet det handlar om, så värmen betalar jag för på annat vis. Jag har en hel del smarta hem prylar som släcker och tänder lampor och andra apparater med hjälp av timers, rutiner, rörelsesensorer osv. Försöker iaf intala mig själv att det hjälper en del och inte bara för att det är coolt...
 
Vi har varken bytt värmesystem eller köpt massa smarta pluggar och system. Har väl sparat 70-80’ på det jämfört med vad grannarna gjort, men betalar istället ett par tusenlappar i onödan per år... ;)
 
Vi har varken bytt värmesystem eller köpt massa smarta pluggar och system. Har väl sparat 70-80’ på det jämfört med vad grannarna gjort, men betalar istället ett par tusenlappar i onödan per år... ;)
Det är väl som allt annat!
Olika saker ger samma resultat men på olika sätt!

Den som åker i sin S550 kunde lika gärna köpt en Polo och åkt till jobbet med. Men valde att köra på S-klass för att hen kan/vill .... Eller den som köper en Rolex istället för en G-shock und so weiter.

Ibland lite bekvämare/eller inte, lite lättare/eller inte, eller snyggare/eller inte... men slutresultatet är många gånger liknande
Båda kan tända och släcka ljuset men på olika sätt
 
Senast ändrad:
den billigaste och mest effektiva investeringen jag har gjort på ett 20-talshus var att tilläggsisolera vinden med cellulosa. Kostade 12 000 (material+arbete) och blev enorm skillnad. Både på sommaren och vintern. Svalt och skönt på sommaren, varmt och skönt på vintern.
 
Det är väl som allt annat!
Olika saker ger samma resultat men på olika sätt!

Den som åker i sin S550 kunde lika gärna köpt en Polo och åkt till jobbet med. Men valde att köra på S-klass för att hen kan/vill .... Eller den som köper en Rolex istället för en G-shock und so weiter.

Ibland lite bekvämare/eller inte, lite lättare/eller inte, eller snyggare/eller inte... men slutresultatet är många gånger liknande
Båda kan tända och släcka ljuset men på olika sätt

Nja. Det jag menar är att en del personer installerar dyra saker med en engångskostnad som sedan sänker den löpande kostnaden. Ibland betalar det sig inte, men det kan såklart ändå kännas härligt att ha låga löpande kostnader.
 
Nja. Det jag menar är att en del personer installerar dyra saker med en engångskostnad som sedan sänker den löpande kostnaden. Ibland betalar det sig inte, men det kan såklart ändå kännas härligt att ha låga löpande kostnader.
Instämmer. Räknade på solceller när jag byggde hus. Först efter 20 år lönar det sig. Att jag bor kvar längre än så på samma ställe känns väldigt främmande.

Nu har kalkylen blivit bättre på 5 år, grannarna räknade på 12 år att hamna på noll igen. Just nämnda grannar separerade efter 3 år i huset så det gick åt skogen ändå ;)
 
Jag är generellt skeptisk till vår BRF:s styrelses förmåga att fatta bra och kloka beslut. Så även nu. Kan någon vänlig komma med ett utlåtande om det här verkligen är rätt och rimligt?


Skärmavbild 2021-01-20 kl. 12.37.21.png
 
Jag är generellt skeptisk till vår BRF:s styrelses förmåga att fatta bra och kloka beslut. Så även nu. Kan någon vänlig komma med ett utlåtande om det här verkligen är rätt och rimligt?


Skärmavbild 2021-01-20 kl. 12.37.21.png
1-fas? Det duger ju kanske att ladda en liten hybrid med. En elbil kommer inte bli fulladdad under natten. Ugn-argumentet är värdelöst, man laddar på natten och då är den avstängd.
 
1-fas? Det duger ju kanske att ladda en liten hybrid med. En elbil kommer inte bli fulladdad under natten. Ugn-argumentet är värdelöst, man laddar på natten och då är den avstängd.

Jag misstänkte att de även den här gången har fattat fel beslut. Är det en billigare lösning? Märkligt att Granströms El anser att det är den bästa lösningen.
 
Jag misstänkte att de även den här gången har fattat fel beslut. Är det en billigare lösning? Märkligt att Granströms El anser att det är den bästa lösningen.
Baserat på vad det står så låter det som att man tror att nätet inte klarar mer. Billigare i pengar räknat, nä det blir inte nämvärt billigare.

Är garagen i länga eller sitter de ihop med hus? Eller är det lägenheter?
 
Baserat på vad det står så låter det som att man tror att nätet inte klarar mer. Billigare i pengar räknat, nä det blir inte nämvärt billigare.

Är garagen i länga eller sitter de ihop med hus? Eller är det lägenheter?

Det är radhus så man får sin egen laddare på fasaden. Garagen ligger fristående men det är inte garage till samtliga radhus.

EDIT: Skrev ”antar” först, men varje radhus får en egen laddare.
 
Jag är generellt skeptisk till vår BRF:s styrelses förmåga att fatta bra och kloka beslut. Så även nu. Kan någon vänlig komma med ett utlåtande om det här verkligen är rätt och rimligt?


Skärmavbild 2021-01-20 kl. 12.37.21.png
Om lösningen har inbyggt lastbalansering (som det står i texten) så behöver man ju inte vara orolig för om ugnen är på eller inte...
Men 1-fas 16A duger gott för hemmaladdning. Du får då cirka 2 mil per timme. Laddar du över natten så har du tillräckligt så du klarar dig dagen därpå. Speciellt med tanke på att du troligen inte kom hem med ett helt tomt batteri.
 
Jag är generellt skeptisk till vår BRF:s styrelses förmåga att fatta bra och kloka beslut. Så även nu. Kan någon vänlig komma med ett utlåtande om det här verkligen är rätt och rimligt?


Skärmavbild 2021-01-20 kl. 12.37.21.png
Detta var vad som installerades i vår brf också men pga att det inte finns tillräckligt med ström för alla lägenheter. Då är detta en bostad som är byggd 2012. Finns helt enkelt inte tillräckligt med bandbredd i fastigheter för att ladda alla bilar. Räcker för hybrid, men blir knepigare när alla går över till helel
 
Har varje radhus ett eget mätarskåp? I så fall är det där vansinne?

Ja, separata mätarskåp.

Om lösningen har inbyggt lastbalansering (som det står i texten) så behöver man ju inte vara orolig för om ugnen är på eller inte...
Men 1-fas 16A duger gott för hemmaladdning. Du får då cirka 2 mil per timme. Laddar du över natten så har du tillräckligt så du klarar dig dagen därpå. Speciellt med tanke på att du troligen inte kom hem med ett helt tomt batteri.

Men varför en lösning som laddar ”tillräckligt” och inte fullt? Vad är ens tillräckligt...det beror ju helt på hur man använder sin bil. Köper inte att man ska anpassa laddsystemet efter något sort genomsnittslig användning utan man måste utgå från maxkapacitet enligt mitt sätt att se på det.

Detta var vad som installerades i vår brf också men pga att det inte finns tillräckligt med ström för alla lägenheter. Då är detta en bostad som är byggd 2012. Finns helt enkelt inte tillräckligt med bandbredd i fastigheter för att ladda alla bilar. Räcker för hybrid, men blir knepigare när alla går över till helel

Det här är ett radhusområde med ca 150 radhus som är byggt tidigt 60-tal.
 
Ja, separata mätarskåp.



Men varför en lösning som laddar ”tillräckligt” och inte fullt? Vad är ens tillräckligt...det beror ju helt på hur man använder sin bil. Köper inte att man ska anpassa laddsystemet efter något sort genomsnittslig användning utan man måste utgå från maxkapacitet enligt mitt sätt att se på det.



Det här är ett radhusområde med ca 150 radhus som är byggt tidigt 60-tal.
Btw, tror att alla laddstolpar har lastbalanserare idag. Om inte så löser man det i elskåpet.

I huset kör vi Easee, funkar utmärkt och där kan man även ställa in i appen hur många ampere man vill att den ska köra på.
 
Ja, separata mätarskåp.



Men varför en lösning som laddar ”tillräckligt” och inte fullt? Vad är ens tillräckligt...det beror ju helt på hur man använder sin bil. Köper inte att man ska anpassa laddsystemet efter något sort genomsnittslig användning utan man måste utgå från maxkapacitet enligt mitt sätt att se på det.



Det här är ett radhusområde med ca 150 radhus som är byggt tidigt 60-tal.
Håller med dig.
De borde ha satsat på 3-fas 16A (eller 32A) och lastbalansering.
 
Btw, tror att alla laddstolpar har lastbalanserare idag. Om inte så löser man det i elskåpet.

I huset kör vi Easee, funkar utmärkt och där kan man även ställa in i appen hur många ampere man vill att den ska köra på.
Alla laddstolpar har inte lastbalansering. Långt ifrån. Många är förberedda för det.
easee som du nämner har inte lastbalansering exempelvis. Det går att köpa till i form av en modul som heter Equalizer.
 
Tillbaka
Topp