Håller med dig.
De borde ha satsat på 3-fas 16A (eller 32A) och lastbalansering.
Har mailat Granströms El för att höra hur de har kommit fram till sina uträkningar med 1-fas som resultat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller med dig.
De borde ha satsat på 3-fas 16A (eller 32A) och lastbalansering.
Lastbalansering är något alla "måste" ha men som i praktiken har låg betydelse. Det räcker med att man vet om att man inte kan köra ugn, spis och elbilsladdare samtidigt. Alla andra 22 timmar om dygnet har lastbalanseringen ingen betydelse om man har en modern 20A huvudsäkring.Har mailat Granströms El för att höra hur de har kommit fram till sina uträkningar med 1-fas som resultat.
Dom har säkert räknat på begränsningarna i ert nät.Har mailat Granströms El för att höra hur de har kommit fram till sina uträkningar med 1-fas som resultat.
Kompletterande info:
Lastbalansering är något alla "måste" ha men som i praktiken har låg betydelse. Det räcker med att man vet om att man inte kan köra ugn, spis och elbilsladdare samtidigt. Alla andra 22 timmar om dygnet har lastbalanseringen ingen betydelse om man har en modern 20A huvudsäkring.
13 efter ROT är ett överpris av guds nåde
Dom har säkert räknat på begränsningarna i ert nät.
Frågan är om det är värt pengarna att installera 1-fas?
Kanske bättre att utöka kapaciteten på nätet först.
Håller med. Eease kostade 8000 kr, 50% tillbaka, installationen gick på 2500 kr med material. Totalt 6500 kr för min del.Lastbalansering är något alla "måste" ha men som i praktiken har låg betydelse. Det räcker med att man vet om att man inte kan köra ugn, spis och elbilsladdare samtidigt. Alla andra 22 timmar om dygnet har lastbalanseringen ingen betydelse om man har en modern 20A huvudsäkring.
13 efter ROT är ett överpris av guds nåde
Vi fick betala 8600 ink installation(för vår box med lastbalansering) efter avdrag! Detta inkluderat lite extra tillbehör som inte behövs egentligenHåller med. Eease kostade 8000 kr, 50% tillbaka, installationen gick på 2500 kr med material. Totalt 6500 kr för min del.
Visar ju bara ytterligare hur ovärt 13 tusen efter rot för 3,7kw är.Vi fick betala 8600 ink installation(för vår box med lastbalansering) efter avdrag! Detta inkluderat lite extra tillbehör som inte behövs egentligen
Nya lösningen på bidrag som nu kommer till spel kombinerat till brf som inte har koll..Visar ju bara ytterligare hur ovärt 13 tusen efter rot för 3,7kw är.
Hybrider klarar inte snabbladdning så nån anledning att betala för dyr snabbladdning finns inte. De flesta "långsam" laddare på parkering osv brukar inte kräva något speciellt utan ingår i parkeringsavgiften. En typ2 kabel behöver du dock oftast.Jaha, då var man med laddhybrid!
Bytte in tjänste-Audin idag, mot en tjänste-MB E300 de 4matic.
Laddbox (Charge Amps Halo) 11kw inkl. lastbalansering) installeras på fredag, så möjlighet att ladda hemma kommer att finnas, men om man ska ladda på andra ställen, vad behöver man då (förutom kabel då alltså)?
Appar, abonnemang...vad/vilka är bäst och flest?
Usch både för BRFer som inte har koll och elfirmor som inte har nåt samvete. Det finns INGENTING som är rimligt med att fakturera 26k för en 3,7kw laddare per enhet. Skäms!Nya lösningen på bidrag som nu kommer till spel kombinerat till brf som inte har koll..
Cashen skall in..Usch både för BRFer som inte har koll och elfirmor som inte har nåt samvete. Det finns INGENTING som är rimligt med att fakturera 26k för en 3,7kw laddare per enhet. Skäms!
Kollar man på vår BRF som är från 2012 så är även den underdimensionerad för laddstationer. Sen har mycket hänt i EV-marknaden sen 2012 men gissar att detta blir nästa statliga projekt som fiber på 90 talet. Gissar att nya fastigheter som byggs idag har EV i kalkylenKänns rätt saftigt med 13k för enfas laddbox. Dock är det i princip lika mycket jobb för enfas som trefas. Skiljer ju enbart att det är två ledare till som ska kopplas sett till arbete.
Är långt ifrån expert vad gäller elnät/elbilsladdning men vi kollade på att installera laddboxar i vår förening och då sprack det på att där parkering/garage finns är i anslutning till det hus som huserar tvättstuga (14 tvättstationer) och pannrum som driver 512 lägenheter samt ett 40 tal lokaler inte har möjlighet att driva mer än 5 laddstationer. Vi ville minst få ut 20 laddplatser men inte till vilken kostnad som helst. Inte alltid kul med gamla fastigheter med underdimensionerad el eller orimligt uppbyggd värmesystem för dagens system..
Det hoppas jag VERKLIGEN!!Kollar man på vår BRF som är från 2012 så är även den underdimensionerad för laddstationer. Sen har mycket hänt i EV-marknaden sen 2012 men gissar att detta blir nästa statliga projekt som fiber på 90 talet. Gissar att nya fastigheter som byggs idag har EV i kalkylen
Nu är jag ingen elektriker och kan inte alla termer eller tekniska lösningar, men när vi byggde vårt garage i huset så satte elektrikern upp ett nytt elskåp i garaget som är kopplat till huvudelen som sitter utanför huset. Tror att vi har 3x25A. Så det är rätt skönt att bilen vi laddar inte påverkar husets el. När han berättade vad han hade gjort så lät det smart iaf, men vad vet jagDet hoppas jag VERKLIGEN!!
Vår förening är byggd 1938-1940 på uppdrag av Ericsson så dom var ju tämligen moderna på sin tid ack så under dimmensionerat i dagens läge..
Vi tänkte på att förbereda för elbilsladdning framöver när vi byggde förråd på landet. Nu sitter det enbart ett uttag på fasaden där man sen kan sätta en laddbox och ladda bilen. Invändigt så sitter det en lastbrytare för trefas men bara en gå idag vidare ut till ett vanligt 230v uttag. Kan även vara så att två av tre faser inte ens är inkopplade i normcentralen men även den är förbered med separat elmätare (för att kunna exkludera elbilens strömförbrukning ur hushållets elförbrukning). och trefasbrytare.
Ni har ju troligen bara en matning till er fastighet om 25A (3x25A) som fördelas över hela fastigheten. Så visst påverkar bilens laddning huset men 25A känns ju rätt mycket för en vanlig villa så det är ju troligen inte minsta bekymmer att ladda på.Nu är jag ingen elektriker och kan inte alla termer eller tekniska lösningar, men när vi byggde vårt garage i huset så satte elektrikern upp ett nytt elskåp i garaget som är kopplat till huvudelen som sitter utanför huset. Tror att vi har 3x25A. Så det är rätt skönt att bilen vi laddar inte påverkar husets el. När han berättade vad han hade gjort så lät det smart iaf, men vad vet jag
Nu har Edin redan svarat men för att förtydliga. Du har bara 1 anslutning till elnätet och det är den som begränsar. Matningen till garaget går från det första elskåpet (vanligen på fasaden) till garagets central. Men precis som tidigare sagt: Med 3x25 kommer det inte bli något problem ändå ;-)Nu är jag ingen elektriker och kan inte alla termer eller tekniska lösningar, men när vi byggde vårt garage i huset så satte elektrikern upp ett nytt elskåp i garaget som är kopplat till huvudelen som sitter utanför huset. Tror att vi har 3x25A. Så det är rätt skönt att bilen vi laddar inte påverkar husets el. När han berättade vad han hade gjort så lät det smart iaf, men vad vet jag
Det där är inget annat än skattefusk. Förmånsvärde beräknas baserat på ursprungliga priset inklusive extrautrustning. Om man inte vet priset får man ta reda på det, knappast en omöjlig uppgift.Nope.
Man anger till skatteverket vilken bil det är och sen separat fyller man i vad extra utrustningen kostar. Köper du en beggad hur ska du veta och hur ska skatteverket kunna veta? Vet ingen av mina kunder som fyller i detta utan de anmäler bara vilken bil det är..
Ja du har nog rätt. Som sagt, ingen elektriker Men min uppfattning är att ena säkringen går till huset, andra till garaget, tredje till spabadet+3fasuttaget Kan det stämma?Ni har ju troligen bara en matning till er fastighet om 25A (3x25A) som fördelas över hela fastigheten. Så visst påverkar bilens laddning huset men 25A känns ju rätt mycket för en vanlig villa så det är ju troligen inte minsta bekymmer att ladda på.
Helt rätt att fuska med den där jävla skatten då vi blir blåsta gång efter annan av idioterna i riksdag/regering...Det där är inget annat än skattefusk. Förmånsvärde beräknas baserat på ursprungliga priset inklusive extrautrustning. Om man inte vet priset får man ta reda på det, knappast en omöjlig uppgift.
Sen att skatteverket inte kan kolla upp det så lätt är sant, men det gäller väl nästan allt i ett företag. Du kan ju köpa maten på Ica och dra av i företaget också. Problemen uppstår först när det blir revision, och då kan man inte hävda "hur ska jag veta"
Edit: Och för att inte bara hoppa in i tråden och börja gnälla (ursäkta gubbgnället) så följer jag diskussionen intresserat. Har en sjukt opraktisk ICE-bil som jag är löjligt förtjust i, men den behöver kompletteras med något praktiskt där dragkrok är ett måste. Har i nuläget en gammal Saab som praktiskt komplement men den är inte så tillförlitlig eller rolig. ID4 ser intressant ut. Hade man kunnat sätta dragkrok på nya basmodellen av Taycan hade jag nog sålt nuvarande bilen och kört den som enda bil. Bra kombo av praktiskt och kul. Men tyvärr inte. Ska bli spännande att se vad som dyker upp på elbils-marknaden i närtid.
Förmånen ska beräknas ink moms är det nog många som "glömmer"Helt rätt att fuska med den där jävla skatten då vi blir blåsta gång efter annan av idioterna i riksdag/regering...
Ingen omöjlig uppgift men inget jag kommer att vara skatteverket behjälplig med
Tog ut en laddhybrid som kostade mer än motsvarande "ren-bensinare" för att kunna el-pendla (vilket funkat sådär, som jag nämnt innan) och dra mitt strå till stacken... Då jag gick över vad jobbet satt som prisbasgräns betalar jag ett sk comfortavdrag varje månad, vilket har varit ok då jag kvalat in under förmånsrabatt. Fram till nu i Januari när denna då togs bort. Jag hade kunnat plockat ut en bra mycket roligare bil och haft, totalt ink comfortavdrag, mer i plånboken. Bra tänkt MP... Med deras nya kalkyl kan det bli en kul bensinare nästa gång!Helt rätt att fuska med den där jävla skatten då vi blir blåsta gång efter annan av idioterna i riksdag/regering...
Denna tid på året eller? Jag har lyckats med 52km i stanKöpte nya XC90 T8 åt hurran. Elräckvidden är väl sisådär, måste jag säga
Man kan tycka vad man vill om skattesystemet och politiker, men det är en annan diskussion. Jag ville bara tydliggöra att det här faller under bokföringsbrott, och när företaget åker på revision kommer skatteverket inte behöva någon hjälp att kolla upp utrustningens värde. Fängelse och näringsförbud ligger i potten, med omvänd bevisbörda där du ska bevisa din oskuld. Värt det för att snåla in ett gäng hundralappar (eller möjligen en tusenlapp netto) per månad?Helt rätt att fuska med den där jävla skatten då vi blir blåsta gång efter annan av idioterna i riksdag/regering...