• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Man kan tycka vad man vill om skattesystemet och politiker, men det är en annan diskussion. Jag ville bara tydliggöra att det här faller under bokföringsbrott, och när företaget åker på revision kommer skatteverket inte behöva någon hjälp att kolla upp utrustningens värde. Fängelse och näringsförbud ligger i potten, med omvänd bevisbörda där du ska bevisa din oskuld. Värt det för att snåla in ett gäng hundralappar (eller möjligen en tusenlapp netto) per månad?
Fängelse är väl ändå lite att ta i... då ska de nog hitta betydligt mer saker i bokföringen än en felredovisad begagnad tjänstebil. I normala fall blir det ju bara att betala den skatt som man felaktigt missat och ev ngn straffavgift.
 
Fängelse är väl ändå lite att ta i... då ska de nog hitta betydligt mer saker i bokföringen än en felredovisad begagnad tjänstebil. I normala fall blir det ju bara att betala den skatt som man felaktigt missat och ev ngn straffavgift.
Visst, i praktiken har du säkert rätt att Skatteverket nöjer sig med det. De har dock alla möjligheter att väcka åtal för att statuera exempel och faller det då inte under ringa bokföringsbrott så är minsta straffet fängelse i 14 dagar. Med all sannolikhet bedöms det väl som ringa bokföringsbrott om det är enda felet i bokföringen där påföljden "bara" blir böter. Det är hårda straff för att försöka sno skatt av farbror staten :)

Min poäng kvarstår dock, det är inte bara att bokföra något felaktigt och skylla på att man är för lat för att kolla upp det. Lika lite som det är ok att sno varor i affären för att man inte vet hur man betalar. Att tipsa varandra om hur man bäst begår bokföringsbrott kanske inte heller är den här trådens eller forumets syfte?
 
Senast ändrad:
Ja du har nog rätt. Som sagt, ingen elektriker:D Men min uppfattning är att ena säkringen går till huset, andra till garaget, tredje till spabadet+3fasuttaget:cool: Kan det stämma?
Nja..
både huvudhus och garage har säkert matning med 3-fas. din elbilsladdare är säkert 3-fas likt din värmekälla för stora huset, ditt spabad och kanske er spis. Ett vanligt eluttag är däremot 1-fas. Handlar mer om man ska ha 240v eller 380v och behöver man det senare måste man dra fram 5 trådar 1 tråd för varje fas, en för nolla och en för jord) och inte 3 (en fas, en nolla och en jord). Nu ska jag nog lägga ner för jag är verkligen inte en elektriker och det finns det minst en på forumet. :)
 
Visst, i praktiken har du säkert rätt att Skatteverket nöjer sig med det. De har dock alla möjligheter att väcka åtal för att statuera exempel och faller det då inte under ringa bokföringsbrott så är minsta straffet fängelse i 14 dagar. Med all sannolikhet bedöms det väl som ringa bokföringsbrott om det är enda felet i bokföringen där påföljden "bara" blir böter. Det är hårda straff för att försöka sno skatt av farbror staten :)

Min poäng kvarstår dock, det är inte bara att bokföra något felaktigt och skylla på att man är för lat för att kolla upp det. Lika lite som det är ok att sno varor i affären för att man inte vet hur man betalar. Att tipsa varandra om hur man bäst begår bokföringsbrott kanske inte heller är den här trådens eller forumets syfte?
Att tro att en förare eller ett företag som köper en begagnad bil kontaktar den firma som sålde bilen i första hand för att få reda på vad alla optioner kostar, känns det inte lite långsökt? Har aldrig varit med om det.
Vad säger GDPR om att jag ska lämna ut info om vad exempelvis en tidigare kund betalat för sina optioner/tillbehör?
 
Tankar kring skillnaderna mellan Enyaq och ID4, någon som har kunskap i det? de grundar sig väl på samma platta (?) innebär det att de har samma markfrigång/sitthöjd och infotainment system osv?
 
Tankar kring skillnaderna mellan Enyaq och ID4, någon som har kunskap i det? de grundar sig väl på samma platta (?) innebär det att de har samma markfrigång/sitthöjd och infotainment system osv?
Infotainment är samma men de fysiska måtten är det inte. Enyaq ska bli större men är också en MPV och inte SUV. Hur måtten blir i verkligheten har jag inte testat personligen, inte provat Enyaq än. ID4 har jag suttit i, den känns gott och väl stor nog för de flesta behov. Enyaq har klart sämre standardutrustning än ID4, ska de utrustas samma är ID4 för tillfället ironiskt nog billigare än Skodan. Håller man igen med utrustning kommer man billigare undan i Skodan.

Vad säger GDPR om att jag ska lämna ut info om vad exempelvis en tidigare kund betalat för sina optioner/tillbehör?
Ser inget problem i det. Vilken utrustning som sitter i en bil är inte personuppgift, sen räknar man bara via prislistan. Vad personen betalade är inte intressant, rabatter minskar inte förmånsvärdet.
 
Senast ändrad:
Infotainment är samma men de fysiska måtten är det inte. Enyaq ska bli större men är också en MPV och inte SUV. Hur måtten blir i verkligheten har jag inte testat personligen, inte provat Enyaq än. ID4 har jag suttit i, den känns gott och väl stor nog för de flesta behov. Enyaq har klart sämre standardutrustning än ID4, ska de utrustas samma är ID4 för tillfället ironiskt nog billigare än Skodan. Håller man igen med utrustning kommer man billigare undan i Skodan.


Ser inget problem i det. Vilken utrustning som sitter i en bil är inte personuppgift, sen räknar man bara via prislistan. Vad personen betalade är inte intressant, rabatter minskar inte förmånsvärdet.

Att rabatten inte påverkar var man lite sur över när man åkte BMW, känns helt rätt när man åker Tesla :D
 
Hur funkar förmånsvärdet när det inte finns en ”jämförbara modell utan miljöteknik”?
Det är väl det som gjort att förmånsvärdet på elbilar spretat en hel del. I vissa fall har Skatteverket godtagit ganska generösa jämförbara modeller, i andra fall not so much. Det är väl därför förmånsvärdet diffade väldigt mellan Model 3 LR AWD och Performance i början, typ dubbla förmånsvärdet trots en relativt liten prisdiff.
 
  • Like
Reactions: LS
Denna tid på året eller? Jag har lyckats med 52km i stan
Yup. Har inte kört så mycket i stadstrafik skall väl erkännas. Tog den dock på en roadtrip till sydligare breddgrader o lyckades få punka. Men bilden blev ju ganska bra, tycker jag.
0C9BCC37-7079-43DE-9E46-CC5384B9587A.jpeg
 
Tog ut en laddhybrid som kostade mer än motsvarande "ren-bensinare" för att kunna el-pendla (vilket funkat sådär, som jag nämnt innan) och dra mitt strå till stacken... Då jag gick över vad jobbet satt som prisbasgräns betalar jag ett sk comfortavdrag varje månad, vilket har varit ok då jag kvalat in under förmånsrabatt. Fram till nu i Januari när denna då togs bort. Jag hade kunnat plockat ut en bra mycket roligare bil och haft, totalt ink comfortavdrag, mer i plånboken. Bra tänkt MP... Med deras nya kalkyl kan det bli en kul bensinare nästa gång!
Undrar när folk som är helt kontorsbundna ska börja förmånsbeskattas för att de har fina kontor samt extra beskattas för att de åker till arbetsplatsen. Många av oss har ju trots allt bilen som kontor...
Var på väg att göra samma grej men nyheten om skatteförändringarna hann ut innan jag beställde. Det är dock lite positivt i bägaren. 70 papp i bonus ger 3 tusen per månad i rabatt i privatleasing på 24 mån. Och det kan alla ta del av, inte bara de som för förmånsbil.
 
Hur funkar förmånsvärdet när det inte finns en ”jämförbara modell utan miljöteknik”?
Man uppfinner en referensmodell som är ett snitt av andra märkens motsvarande bilar. Det är så det funkar på Tesla.

Sen är det ett rejält mått av godtycke i detta förstås. Vill minnas att Model3s förmånsvärdet är ett snitt av 320d, Audi A4 och Mercedes C-klass med halva effekten och mindre utrustning....

Förmånsvärdet på Audi A4 G-tron är baserat på en Audi A4 1.4TSI som man inte säljer en enda bil av i Sverige. Men den finns i prislistan ;-)
 
Senast ändrad:
Liten update. Fick fakturan på installation av Haloboxen idag. Efter det nya avdraget blev det 6162:- att betala för mig. Helt ok! Ingen lastbalansering i detta pris dock. Oklart om det kommer behövas om det inte blir en ren elbil nästa gång...
 
Liten update. Fick fakturan på installation av Haloboxen idag. Efter det nya avdraget blev det 6162:- att betala för mig. Helt ok! Ingen lastbalansering i detta pris dock. Oklart om det kommer behövas om det inte blir en ren elbil nästa gång...
Så länge du kan komma ihåg att inte ladda bilen samtidigt som ugnen, tvättmaskinen och torkskåpet går så ska det mycket till att inte klara sig på en 20A säkring. Man får helt enkelt ladda bilen nattetid och alla elbilar och hybrider har någon slags laddstyrning utöver det som också finns i boxen. Man får lastbalansera manuellt helt enkelt. Jag tänker inte ens på det. Tibber styr laddningen till nattetid och då har vi inte som vana att laga mat.
 
Så länge du kan komma ihåg att inte ladda bilen samtidigt som ugnen, tvättmaskinen och torkskåpet går så ska det mycket till att inte klara sig på en 20A säkring. Man får helt enkelt ladda bilen nattetid och alla elbilar och hybrider har någon slags laddstyrning utöver det som också finns i boxen. Man får lastbalansera manuellt helt enkelt. Jag tänker inte ens på det. Tibber styr laddningen till nattetid och då har vi inte som vana att laga mat.
Har kört laddning samtidigt med både spisplattor, ugn samt tvättmaskin igång. Har iofs 25A huvudsäkring så jag kanske inte behöver vara så orolig. Lite oklart hur värmepump och spabad körde under den laddningen iofs... Man kan kanske ha ”otur” att precis allt kör igång samtidigt....:)
 
Tillbaka
Topp