• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Kört X5 40e i lite mer än 2 år. Supernöjd men önskar såklart att den skulle klara 10-15 mil, då hade det varit perfekt för 99% av mina körningar. Under vintern som nu så tappar den ca 20% räckvidd tyvärr. Men annars tar jag mig till kontoret på en laddning, 2 mil, laddar där, kör hem på el igen. Den går ca 2.5-3 mil på sommaren/vår/höst samt 1.5-2 mil på vintern...

Varit inne ett antal ggr på Tesla men känner att kvalitén och det man läst är något jag inte känner att jag orkar ge mig in i.
 
Kört X5 40e i lite mer än 2 år. Supernöjd men önskar såklart att den skulle klara 10-15 mil, då hade det varit perfekt för 99% av mina körningar. Under vintern som nu så tappar den ca 20% räckvidd tyvärr. Men annars tar jag mig till kontoret på en laddning, 2 mil, laddar där, kör hem på el igen. Den går ca 2.5-3 mil på sommaren/vår/höst samt 1.5-2 mil på vintern...

Varit inne ett antal ggr på Tesla men känner att kvalitén och det man läst är något jag inte känner att jag orkar ge mig in i.

Ja kvaliteten på tesla verkar ju inte vara något vidare. Ofta blir man bländad av felinställda halvljus tex.
 
Ja kvaliteten på tesla verkar ju inte vara något vidare. Ofta blir man bländad av felinställda halvljus tex.
Beställde en model X i somras, sen satt jag och läste på Tesla Club Sweden för att jag var så taggad över att få den men insåg rätt fort att folk hade alla möjliga problem, och ännu fler problem på vintern. Fick kalla fötter och lät Tesla behålla handpenningen på 1000 kr.
 
Vad hände med priserna på ID03? Skulle inte den komma in Under 300´ till och med och bli den första folkhemselbilen?

Jag tror att hybriderna kommer hänga kvar så länge en ID4 utan speciellt många extraval kostar norr om 600´. Bisarrt mycket pengar och även om elbilsmarknaden rimligtvis kommer att utvecklas snabbt så finns det gigantiska luckor för tillfället både gällande priser och körsträckor.
 
Vad hände med priserna på ID03? Skulle inte den komma in Under 300´ till och med och bli den första folkhemselbilen?

Jag tror att hybriderna kommer hänga kvar så länge en ID4 utan speciellt många extraval kostar norr om 600´. Bisarrt mycket pengar och även om elbilsmarknaden rimligtvis kommer att utvecklas snabbt så finns det gigantiska luckor för tillfället både gällande priser och körsträckor.
Ja för att få stora positiva effekter av att bilflottan övergår till elbilar måste de först vara tillräckligt billiga för att vanligt folk ska kunna ha möjlighet att köpa dem, annars blir det bara en liten klick som kör dem ändå.

Vad är egentligen den billigaste el-bilen idag med vettig räckvidd och som har plats för en liten familj?
 
Ja för att få stora positiva effekter av att bilflottan övergår till elbilar måste de först vara tillräckligt billiga för att vanligt folk ska kunna ha möjlighet att köpa dem, annars blir det bara en liten klick som kör dem ändå.

Vad är egentligen den billigaste el-bilen idag med vettig räckvidd och som har plats för en liten familj?

Zoe. Mycket preventivmedel för mellanskillnaden till ID3 :)
 
Vad hände med priserna på ID03? Skulle inte den komma in Under 300´ till och med och bli den första folkhemselbilen?

Jag tror att hybriderna kommer hänga kvar så länge en ID4 utan speciellt många extraval kostar norr om 600´. Bisarrt mycket pengar och även om elbilsmarknaden rimligtvis kommer att utvecklas snabbt så finns det gigantiska luckor för tillfället både gällande priser och körsträckor.
Id3an är inte så prisvärd att köpa men att leasa, utveckling går mot leasing.
En ID4 kostar 514 med vettig utrustning som tex dragkrok. Den är prisvärd som köp
 
Ja för att få stora positiva effekter av att bilflottan övergår till elbilar måste de först vara tillräckligt billiga för att vanligt folk ska kunna ha möjlighet att köpa dem, annars blir det bara en liten klick som kör dem ändå.

Ett väl utbyggt laddnät tror jag också måste till. Idag är det ytterst få som bor i flerbostadshus som har tillgång till laddmöjlighet i anslutning till sin bostad.
 
Ja för att få stora positiva effekter av att bilflottan övergår till elbilar måste de först vara tillräckligt billiga för att vanligt folk ska kunna ha möjlighet att köpa dem, annars blir det bara en liten klick som kör dem ändå.

Vad är egentligen den billigaste el-bilen idag med vettig räckvidd och som har plats för en liten familj?

Grova spekulationer från min sida, men det känns som att tillverkarna sett hur många som är beredda att betala premium för Tesla och då tänker man att det inte finns någon större anledning att vara noggrann med prissättningen. +400´ för en pytteliten Honda E som man knappt kommer 20 mil i som exempel. Vi smackar in många skärmar så ser det high-tech och dyrt ut.

Zoe. Mycket preventivmedel för mellanskillnaden till ID3 :)

360´-420´ med räckvidd upp till 393km enligt WLPT.

Id3an är inte så prisvärd att köpa men att leasa, utveckling går mot leasing.
En ID4 kostar 514 med vettig utrustning som tex dragkrok. Den är prisvärd som köp

Ja, panoramaglastak som inte är öppningsbart väljer jag gärna bort så First Edition är mer än tillräckligt utrustad. Det är nog bara jag som inte hängt med i prisutvecklingen på bilar ser jag nu när jag surfar runt bland vanliga bensinare och dieselkärror :)
 
  • Like
Reactions: par
Om Renault Zoe är den billigaste hyfsat vettiga elbilen och ändå kostar 400k är det ju en bit kvar tills den stora massan kommer köra elbil, är inte den (förutom eldrift) jämförbar med typ Clio och liknande från andra märken som kostar en tredjedel?
 
Hörrni, ni måste försöka skilja på utgift och kostnad. Det är inte orealistiskt att få ut 400k för en ID4 efter 3 år. Tittar man på motsvarande elbilar ligger de däromkring. Det innebär att 36 mån i så fall har kostat 514-60-400/36 = 1500kr per månad och 1/5 av soppakostnaden. Det är oerhört billigt snarare. Det blir billigare än en Polo.

Vad gäller ID3 så har den variant som ska kosta 300 inte kommit än. Det är också rätt ointressant vad en ID3 kostar, inga privatpersoner kommer kontantköpa några bilar ändå. Det blir 50% företagsleasing, 48% privatleasing och bara en minimal skvätt enstaka köp av "unemployed rich people" som gruppen kallas nere i Europa.
 
Hörrni, ni måste försöka skilja på utgift och kostnad. Det är inte orealistiskt att få ut 400k för en ID4 efter 3 år. Tittar man på motsvarande elbilar ligger de däromkring. Det innebär att 36 mån i så fall har kostat 514-60-400/36 = 1500kr per månad och 1/5 av soppakostnaden. Det är oerhört billigt snarare. Det blir billigare än en Polo.

Vad gäller ID3 så har den variant som ska kosta 300 inte kommit än. Det är också rätt ointressant vad en ID3 kostar, inga privatpersoner kommer kontantköpa några bilar ändå. Det blir 50% företagsleasing, 48% privatleasing och bara en minimal skvätt enstaka köp av "unemployed rich people" som gruppen kallas nere i Europa.
1/5 av soppan är nog att ta i. Räkna med högre elkostnad framöver, effektkostnad som vissa kommuner har, skatt så är det dyrare än så. För mig kostar en mil ca 6 kr. Sen snittar du på helåret med högre priser under vintern så är det högre
 
1/5 av soppan är nog att ta i. Räkna med högre elkostnad framöver, effektkostnad som vissa kommuner har, skatt så är det dyrare än så. För mig kostar en mil ca 6 kr. Sen snittar du på helåret med högre priser under vintern så är det högre
En Tiguan kostar 0,7x15 + 8000kr skatt / 1500 mil = 15,8kr per mil att köra. Även om man tar bort skatten så är 1/5 inte en överdrift.

530kwh kostade för mig 125kr + 530*0,65 = 469kr. Ska kolla hur många mil det var.
 

Bilagor

  • D190CA68-7127-4E5E-A2C5-F28B458036E5.png
    D190CA68-7127-4E5E-A2C5-F28B458036E5.png
    19.6 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
En Tiguan kostar 0,7x15 + 8000kr skatt / 1500 mil = 15,8kr per mil att köra. Även om man tar bort skatten så är 1/5 inte en överdrift.

530kwh kostade för mig 125kr + 530*0,65 = 469kr. Ska kolla hur många mil det var.

Där har du dock inte med elnätsavgiften? Och att räkna in fasta kostnader som skatt som ”soppakostnad” blir ju inte riktigt rättvisande.

Edit: Haha. Du la in elnätsavgiften precis när jag citerade dig. :)
 
Hörrni, ni måste försöka skilja på utgift och kostnad. Det är inte orealistiskt att få ut 400k för en ID4 efter 3 år. Tittar man på motsvarande elbilar ligger de däromkring. Det innebär att 36 mån i så fall har kostat 514-60-400/36 = 1500kr per månad och 1/5 av soppakostnaden. Det är oerhört billigt snarare. Det blir billigare än en Polo.

Vad gäller ID3 så har den variant som ska kosta 300 inte kommit än. Det är också rätt ointressant vad en ID3 kostar, inga privatpersoner kommer kontantköpa några bilar ändå. Det blir 50% företagsleasing, 48% privatleasing och bara en minimal skvätt enstaka köp av "unemployed rich people" som gruppen kallas nere i Europa.

Jag avskyr verkligen bil vs klocka-referenser för de är så gott som alltid uppåt väggarna fel...men jag drar en i alla fall 😊

Även om totalekonomin är bra så måste ju cashen fram. Lite som att ha råd med en Sub och få pengarna tillbaka alternativt inte ha råd med mer än en mellanklass TH och förlora 50% efter 3 år. Det är ju även en bra affär att köpa random radus eller villa i Stockholm idag, men högen tillgängliga pengar sätter ofta käppar i hjulen.

Men det är kanske så som du säger att det är helt nya säljmönster med företrädelsevis leasing, inte bara på företagsdelen.
 
Men det är kanske så som du säger att det är helt nya säljmönster med företrädelsevis leasing, inte bara på företagsdelen.
Du har helt rätt i att pengarna måste fram även om ägandet blir "billigt" när man ser tillbaka på det i efterhand. Men ändringen av köpmönster har redan kommit. Tittar man gå Golf och A3 och liknande modeller så säljs de övervägande på leasing redan idag.
 
1/5 av soppan är nog att ta i. Räkna med högre elkostnad framöver, effektkostnad som vissa kommuner har, skatt så är det dyrare än så. För mig kostar en mil ca 6 kr. Sen snittar du på helåret med högre priser under vintern så är det högre

Jo det rörliga, det är det som är 0,65kr per kwh. Själva elen kostade bara 125kr. Laddar smart via Tibber.
Om en mil kostar dig 6:- i ren el (inkl nätkostnad och skatt) råder jag dig att kolla på Tibber som kör med spotpriser. Då kan du ladda när det är som billigast och då lär du komma bra mycket lägre än 6:- per mil. As we speak laddar jag för 50,1 öre vilket högt räknat innebär ~1,5:- per mil nu när det är kallt ute. Givetvis tillkommer elnätsavgiften men den ska ju betalas oavsett om jag har elbil eller inte.
Screenshot_20210118-233942.jpg
 
Om en mil kostar dig 6:- i ren el (inkl nätkostnad och skatt) råder jag dig att kolla på Tibber som kör med spotpriser. Då kan du ladda när det är som billigast och då lär du komma bra mycket lägre än 6:- per mil. As we speak laddar jag för 50,1 öre vilket högt räknat innebär ~1,5:- per mil nu när det är kallt ute. Givetvis tillkommer elnätsavgiften men den ska ju betalas oavsett om jag har elbil eller inte.
Screenshot_20210118-233942.jpg

Ofta har du ju en rörlig komponent på elnätsavgiften också.
 
Du måste såklart räkna in även elcertifikat och moms. Blir ju något av en glädjekalkyl annars... ;)
Jo men man behöver trots allt inte räkna den två gånger. Den är med i min kalkyl, den ingår i de 65 öre jag räknar med per kwh i fasta avgifter. Det kanske är lite lågt, säg 0,75 istället men det blir sannerligen inga 6kr per mil som nämns eller mer än 1/5 av vad en Tiguan kostar per mil.
 
Ofta har du ju en rörlig komponent på elnätsavgiften också.

Du måste såklart räkna in även elcertifikat och moms. Blir ju något av en glädjekalkyl annars... ;)

Jo men man behöver trots allt inte räkna den två gånger. Den är med i min kalkyl, den ingår i de 65 öre jag räknar med per kwh i fasta avgifter. Det kanske är lite lågt, säg 0,75 istället men det blir sannerligen inga 6kr per mil som nämns eller mer än 1/5 av vad en Tiguan kostar per mil.
Körde precis 110 mil och laddade enbart på Superchargers, där priset var ca 2,9:- per kwh. Då landade priset per mil på ~5:-. Att det skulle vara detsamma vid laddning hemma är orimligt, även om det finns en (ack så liten) rörlig del på elnätsavgiften.
 
Nja... I detta fall var det ju direkt efter laddning ingen avfärd planerad alls. Bara ett konstaterande att när den nått 100% så beräknade bilen att jag skulle ta mig 24km...
Annars så tror jag att jag förvärmer....:) Alltså klimatiserar eller vad det heter?... Vi får fan ta en coronaanpassad lunch så du får lära mig hur det hela funkar!! :)
Testa en dag, förvärm bilen en stund innan du skall iväg. Sätt dig och kör på 80km/h vägar och se hur långt du kommer.
Lovar att det blir mer än 24km.

Jag körde i princip 50km dagligen på el. Bensinaren gick igång då och då i 1-2km innan jag var hemma.
Förvärmde på morgonen så att det var uppvärmt 30 min innan avfärd sen stod bilen i varmgarage på jobbet och jag körde hem samma sträcka.
Körde dock enligt gällande hastighetsgränser vilket mestadels är 50-80km/h

Bara säga till om du har några frågor
 
Dyra mil blir det hur man än vrider och vänder på det. Fördelarna som finns är ju låg skatt, lägre förmånsvärde men i övrigt så vette tusan vad man ska med en hybrid till egentlige om man nu inte i huvudsak kör på el.
Men när dom säger billigast menar de totalkostnaden med förmånsvärden osv?

Leta reda på en demokärra eller en bättre beggad diesel med mycket grejer så kommer du undan förmånsbeskatningen på all extra utrustning :)

OT gällande el, men sätter inte utrustningen i bilen förmånsvärdet oavsett om man är den som har kryssat i rutorna eller nästa man på tur?
 
Om en mil kostar dig 6:- i ren el (inkl nätkostnad och skatt) råder jag dig att kolla på Tibber som kör med spotpriser. Då kan du ladda när det är som billigast och då lär du komma bra mycket lägre än 6:- per mil. As we speak laddar jag för 50,1 öre vilket högt räknat innebär ~1,5:- per mil nu när det är kallt ute. Givetvis tillkommer elnätsavgiften men den ska ju betalas oavsett om jag har elbil eller inte.
Screenshot_20210118-233942.jpg
Blir ju fel när du räknar in leasingkostnad och allt. dvs kostnaden utav bilen. I detta översimplifierade exempel så räknar jag inte med effektskatten som också kostar en del. Idag betalar man effektavgift under vissa tider, men det är bara en tidsfråga innan man börjar betala effektavgift dygnet runt pga belastade nät, samt högre kostnad för elen. Min effektavgift ligger på ca 900 kr i månaden men har nyligen ställt om i tibber så att den kör smartladdning och laddar endast på kvällarna när priserna är låga, men hur länge håller det när fler hushåll skaffar elbilar?

Jag har heller inte räknat med elavgiften för att jag tycker inte att den är relevant, den tillkommer oavsett. Men i min kalkyl så är det en bit ifrån en femtedel utan effektavgift. Drog nog på lite när jag skrev 6 kr/mil men med effektavgift och så är det inte långt därifrån.

BTW - vill du räkna med totalkostnaden så får du räkna med en massa andra kostnader som t.ex. dyrare bil, installation av laddstolpe hemma, extra strömsladd som du säkert behöver etc.

Vad är effektavgift?
Effekt motsvarar hur mycket el du använder på en och samma gång. Om du har många elapparater igång samtidigt och dessutom kanske laddar elbilen eller tappar upp ett varmt bad vid samma tidpunkt blir effekten hög, om du istället ser till att ha en jämnare elanvändning under en längre period blir effekten lägre.

Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar mellan klockan 7-19. Det betyder att du själv har möjlighet att påverka hur stor den blir. Ju färre effektslukande apparater du använder vardagar mellan klockan 7-19, desto lägre blir din effektavgift.
 

Bilagor

  • 2021-01-19 09_05_47-Book1 - Excel.png
    2021-01-19 09_05_47-Book1 - Excel.png
    6.3 KB · Visningar: 19
Tillbaka
Topp