• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Problemet med motorjournalister är att de kör en bil i ett par timmar och sedan ska ge ett komplett utlåtande. Då blir det väldigt lätt baserat på tydliga första intryck eller om något väldigt särskilt sticker ut (typ att de kör fast i en backe). De där nyanserna och designmissarna som man märker efter någon vecka och efter ett ha bockat av mer än 10 mil på landsväg (typ skjutsat barn, storhandlat, kört i mörker, skrapat is, osv) kommer sällan fram i provkörningar.

Alternativet där är ju Vi Bilägare, som kör riktiga långtester. Men så innihelvete mossiga att det liksom inte går att varken läsa eller ta på allvar ändå.
 
Håller med! Exempelvis det är idiotiska "öh, knappen till stolsvärmen är svår att se" - det är ju bara ett problem första dagen. Sen vet man ju exakt vart de sitter och behöver inte titta. Tjatet om menysystem och att allt ska gå tillbaka till knappar är också ett resultat av att de inte haft bilen tillräckligt länge.

Sen är nog ID3 fortfarande kass efter ett par veckor på UX-fronten...

En (ytterligare) grej som dock är extremt störig på ID3, som verkar vara likadant på ID4, är att en del av knapparna är en lång touchbar med olika funktioner beroende på var man touchar, men den är inte belyst. Den är faktiskt helt omöjligt att använda i mörker, man trycker fel hela tiden.
 
En (ytterligare) grej som dock är extremt störig på ID3, som verkar vara likadant på ID4, är att en del av knapparna är en lång touchbar med olika funktioner beroende på var man touchar, men den är inte belyst. Den är faktiskt helt omöjligt att använda i mörker, man trycker fel hela tiden.
Låter ju som en toppenidé!

Sen är det lite frågan om vad det är för funktioner där. Vissa ska ju hålla på och ändra temperatur och liknande. Jag ställer 21 grader när jag åker från bilhallen och sen rör jag inte den knappen igen.
 
Alternativet där är ju Vi Bilägare, som kör riktiga långtester. Men så innihelvete mossiga att det liksom inte går att varken läsa eller ta på allvar ändå.

Långtester är tyvärr inte riktigt ekonomiskt försvarbart då det å ena dels tar för mycket redaktionell tid, men också för att man hellre vill få ut något snabbt då man vill vara först med att få ut artiklar om det senaste.
 
Låter ju som en toppenidé!

Sen är det lite frågan om vad det är för funktioner där. Vissa ska ju hålla på och ändra temperatur och liknande. Jag ställer 21 grader när jag åker från bilhallen och sen rör jag inte den knappen igen.

Stolvärme, temperatur och volym. Skumpar det lite så kommer man dessutom gärna åt varningsblinkers eller aktiverar parkeringsvarnaren... ;)
 
Stolvärme, temperatur och volym. Skumpar det lite så kommer man dessutom gärna åt varningsblinkers eller aktiverar parkeringsvarnaren... ;)
Hatar touch i största allmänhet. Men volym torde finnas även i ratten antar jag? Stolsvärmen vill man ju dock använda regelbundet.

-"Men man kan ju använda talstyrningen också" - gubbe på VW
NÄ DET KAN MAN INTE FÖR DEN ÄR VÄRDELÖS!
 
ja touch-delarna är inget vidare, skit rent ut sagt :D

Två fingrar på tempreglagen kan du justera stolsvärmen med, sänka/höja görs enklast via ratten.
Värmen rör jag knappt dock, går in via "clima" om jag skall ändra det

Jo absolut finns det andra sätt att göra samma inställningar på. Men det gör det väl egentligen inte bättre, utan sämre?

  • Hur har ni tänkt med den här lösningen som är ganska usel?
  • Vi vet, så vi har samma funktion här borta också på ett annat sätt.

Dessutom är knapparna på ratten också touch, vilket är helt värdelöst när man fickparkerar eller gör andra stor rattutslag eftersom det räcker med att handen glider lite lätt över reglagen för att man helt plötsligt ska byta radiostation.
 
Hatar touch i största allmänhet. Men volym torde finnas även i ratten antar jag? Stolsvärmen vill man ju dock använda regelbundet.

-"Men man kan ju använda talstyrningen också" - gubbe på VW
NÄ DET KAN MAN INTE FÖR DEN ÄR VÄRDELÖS!

Haha. Den var verkligen ett skämt. Försökte använda den några gånger men lyckades inte få den att göra något vettigt. Sedan gick den igång ibland i helt vanliga samtal mellan passagerare. Nej, den är permanent avaktiverad nu.
 
Jo absolut finns det andra sätt att göra samma inställningar på. Men det gör det väl egentligen inte bättre, utan sämre?

  • Hur har ni tänkt med den här lösningen som är ganska usel?
  • Vi vet, så vi har samma funktion här borta också på ett annat sätt.

Dessutom är knapparna på ratten också touch, vilket är helt värdelöst när man fickparkerar eller gör andra stor rattutslag eftersom det räcker med att handen glider lite lätt över reglagen för att man helt plötsligt ska byta radiostation.
provkörde du bilen innan du skrev på :D:bag:.....
 
Till ID3:an försvar ska dock sägas att idag när jag hade varit på Maxi och handlat ringde barnen och ville bli upphämtade vid skolan för att de inte orkade gå hem med snowracern. Inga problem att få plats med fyra stora kassar mat och en snowracer i baggaget. 330e:n hade man på riktigt knappt fått in matkassarna i, än mindre en snowracer (utan matkassar). Förvånansvärt bra lastutrymme!
 
Då var beställning och avtal på en ID.4 1st edition Max underskrivet och klart. Leverans april enligt VW.
Nice! Jag är lite nyfiken på alla som plockar ut splirrans bilar här, är det privatleasing, företagsleasing/förmånsbil eller cashar ni dom (ev. med finansiering eller banklån)?

(anledningen att jag undrar är att förra året när jag skulle ha tag i en "ny" bil så blev det till slut att casha en 2,5 år begagnad ice bil istället, för jag tyckte den kalkylen blev bäst (iaf för mig).)

Edit: kan tillägga att jag helst ville ha en tesla model 3 men kunde inte räkna hem det riktigt.
 
Senast ändrad:
Nice! Jag är lite nyfiken på alla som plockar ut splirrans bilar här, är det privatleasing, företagsleasing/förmånsbil eller cashar ni dom (ev. med finansiering eller banklån)?
Företagsbil med viss löneväxling i mitt fall (e-tron). Kör för lite i tjänst för att få "riktig" tjänstebil. Typ 0 meter. Har en privat bil till som är begagnad för att slippa lån.

ID4 kostar 5425kr som privatleasing. Räknar man in soppa och skatt så kostar en Tiguan 2.0TDI lika mycket och ID4 lär vara på de flesta sätt en mycket trevligare bil.
 
Senast ändrad:
Nice! Jag är lite nyfiken på alla som plockar ut splirrans bilar här, är det privatleasing, företagsleasing/förmånsbil eller cashar ni dom (ev. med finansiering eller banklån)?

(anledningen att jag undrar är att förra året när jag skulle ha tag i en "ny" bil så blev det till slut att casha en 2,5 år begagnad ice bil istället, för jag tyckte den kalkylen blev bäst (iaf för mig).)
Tjänstebil i mitt fall. Byter från XC90 D5 som är fullsmetad så i jämförelse blir ID.4 riktigt billig
 
Senast ändrad:
Börjat fundera lite på vad jag gör efter leasingen tar slut. Förmånsvärdena drar ju iväg så även elbil på företaget blir dyrt. Kollat lite begagnat men usch så många Teslor som har trasiga lampor. Det går inte heller att byta DRL delen av strålkastaren utan det är en helt ny för 22k som gäller. Verkar bara vara halvbra kvalitet på äldre Model S. Verkar finnas nån annan variant av lampor också som har annan DRL, är det facelift eller nån annan typ av lampor? Har inte sett dem drabbade.
1610883588455.png


1610883638535.png

1610883807564.png
 
Senast ändrad:
En fråga till er alla nuvarande eller tidigare ägare till BMW 330e... Har ju kört min sen 22/12. Mycket nöjd som helhet. Fick min laddbox installerad i fredags så nu laddas det så säkringarna glöder.... Skämt åsido. Hoppas innerligt att de INTE glöder. Men en fråga...
Körde en sväng på en på el. Ploppade i kontakten när jag kom hem och efter dryga timmen kom ett meddelande i tfn att bilen är 100% laddad. Men när jag kollar i BMW appen så säger fanskapet 100% / 24km... WTF?!? Så jäkla kallt är det ju inte. Hur räknar appen/bilen ut den beräknade körsträckan på el?
Har laddat en gång i grannens box då sa bilen 100/52 tror jag. Har inte fått upp den i dessa siffror sen Haloboxen skruvades upp. Men inte kan det väl ha ngt med utrustningen att göra? Fullt laddad är väl fullt laddad?... Förstår om temperatur mm kan spela in i uträkningen men som sagt. Det är -2 grader här så inte jättekallt och inte kallare än de tidigare laddningarna. Snarare tvärt om....
 
En fråga till er alla nuvarande eller tidigare ägare till BMW 330e... Har ju kört min sen 22/12. Mycket nöjd som helhet. Fick min laddbox installerad i fredags så nu laddas det så säkringarna glöder.... Skämt åsido. Hoppas innerligt att de INTE glöder. Men en fråga...
Körde en sväng på en på el. Ploppade i kontakten när jag kom hem och efter dryga timmen kom ett meddelande i tfn att bilen är 100% laddad. Men när jag kollar i BMW appen så säger fanskapet 100% / 24km... WTF?!? Så jäkla kallt är det ju inte. Hur räknar appen/bilen ut den beräknade körsträckan på el?
Har laddat en gång i grannens box då sa bilen 100/52 tror jag. Har inte fått upp den i dessa siffror sen Haloboxen skruvades upp. Men inte kan det väl ha ngt med utrustningen att göra? Fullt laddad är väl fullt laddad?... Förstår om temperatur mm kan spela in i uträkningen men som sagt. Det är -2 grader här så inte jättekallt och inte kallare än de tidigare laddningarna. Snarare tvärt om....
Den anpassar sig efter din körstil, utetemp etc.

Förvärmer du innan du åker iväg?
När vi bara hade 3.7kw laddaren så satte jag avfärdstiden till 30min innan verklig avfärd så att batteriet hann laddas upp tills dess att det var dags att åka.

Det går åt väldigt mycket för att värma upp kupén
 
Den anpassar sig efter din körstil, utetemp etc.

Förvärmer du innan du åker iväg?
När vi bara hade 3.7kw laddaren så satte jag avfärdstiden till 30min innan verklig avfärd så att batteriet hann laddas upp tills dess att det var dags att åka.

Det går åt väldigt mycket för att värma upp kupén
Nja... I detta fall var det ju direkt efter laddning ingen avfärd planerad alls. Bara ett konstaterande att när den nått 100% så beräknade bilen att jag skulle ta mig 24km...
Annars så tror jag att jag förvärmer....:) Alltså klimatiserar eller vad det heter?... Vi får fan ta en coronaanpassad lunch så du får lära mig hur det hela funkar!! :)
 
Nja... I detta fall var det ju direkt efter laddning ingen avfärd planerad alls. Bara ett konstaterande att när den nått 100% så beräknade bilen att jag skulle ta mig 24km...
Annars så tror jag att jag förvärmer....:) Alltså klimatiserar eller vad det heter?... Vi får fan ta en coronaanpassad lunch så du får lära mig hur det hela funkar!! :)

Har ungefär samma problem med min nu när det är kallt.
 
En fråga till er alla nuvarande eller tidigare ägare till BMW 330e... Har ju kört min sen 22/12. Mycket nöjd som helhet. Fick min laddbox installerad i fredags så nu laddas det så säkringarna glöder.... Skämt åsido. Hoppas innerligt att de INTE glöder. Men en fråga...
Körde en sväng på en på el. Ploppade i kontakten när jag kom hem och efter dryga timmen kom ett meddelande i tfn att bilen är 100% laddad. Men när jag kollar i BMW appen så säger fanskapet 100% / 24km... WTF?!? Så jäkla kallt är det ju inte. Hur räknar appen/bilen ut den beräknade körsträckan på el?
Har laddat en gång i grannens box då sa bilen 100/52 tror jag. Har inte fått upp den i dessa siffror sen Haloboxen skruvades upp. Men inte kan det väl ha ngt med utrustningen att göra? Fullt laddad är väl fullt laddad?... Förstår om temperatur mm kan spela in i uträkningen men som sagt. Det är -2 grader här så inte jättekallt och inte kallare än de tidigare laddningarna. Snarare tvärt om....

Min upplevelse är att den anpassar sig efter din körstil, men bara under en viss ”senaste”-period. Kanske 12 timmar. Stod min längre än så så verkade den ”defaulta” till 52 km. Men sedan, så fort man började köra, så rasade det ju ner. Så kort som 24 km var det nog aldrig tal om. Jag kom ca 44-45 km på full laddning på sommaren, och kanske 30 på vintern.
 
Min upplevelse är att den anpassar sig efter din körstil, men bara under en viss ”senaste”-period. Kanske 12 timmar. Stod min längre än så så verkade den ”defaulta” till 52 km. Men sedan, så fort man började köra, så rasade det ju ner. Så kort som 24 km var det nog aldrig tal om. Jag kom ca 44-45 km på full laddning på sommaren, och kanske 30 på vintern.
Hmmm... Kan vara så att jag körde lite ”inspirerat” på den korta tur jag var ute på innan laddning. Tycker mig minnas att frugan fällde ngn kommentar.... :)
 
Jag säljer volvo så jag köper inget efter behov mer än storlek ;)
Dock behöver jag inte tanka mer än en tank per kvartal vid vanligt bruk typ till från jobb och annan körning på hemmaplan med hybriden. Bristerna med hybriderna blir tydliga när man kör längre sträckor och därför blir hela den här tjänstebils grejen lite löjlig när man sitter och visar tco kalkyler för förare som kör 3-6000mil per år att hybriderna blir lönsamma vilket är bullshit :)
Jag ska köpa en andra bil, leasing i eget företag. Den kommer rulla ca 1000-1500 mil / år. Både Volvo- och BMWhandlaren säger att det är hybrid som blir billigast (xc90 / X5). Är det fel mao?
 
Jag ska köpa en andra bil, leasing i eget företag. Den kommer rulla ca 1000-1500 mil / år. Både Volvo- och BMWhandlaren säger att det är hybrid som blir billigast (xc90 / X5). Är det fel mao?
Exakt som reglerna ser ut idag blir det vanligen billigare, eller samma pris men mer effekt och utrustning. Framöver är det inte säkert hybrid kommer vara särskilt attraktiva.
 
Lite skumt, men just kombinationen bakhjulsdrift och snö verkar ha särskilt stor negativ inverkan på räckvidden.
Här är det xDrive som gäller. Är ju snart farfar..;-) Men du har rätt. Pratade med säljaren idag. Den känner av hur man kör så min inspirerade elkörning igår em var nog boven i dramat. Märkte dock en annan rolig sak. När jag satt i bilen med tändningen påslagen och pratade med säljaren så hoppade räckvidden upp från 27km till 30. Detta utan att laddsladden satt i. DET är makalös hybridkraft det. Ger mig fan på att jag kommit upp i 65km om jag suttit kvar till nu...;-)
 
Här är det xDrive som gäller. Är ju snart farfar..;-) Men du har rätt. Pratade med säljaren idag. Den känner av hur man kör så min inspirerade elkörning igår em var nog boven i dramat. Märkte dock en annan rolig sak. När jag satt i bilen med tändningen påslagen och pratade med säljaren så hoppade räckvidden upp från 27km till 30. Detta utan att laddsladden satt i. DET är makalös hybridkraft det. Ger mig fan på att jag kommit upp i 65km om jag suttit kvar till nu...;-)

Haha. Men folk (inte du, givetvis inte) verkar liksom glömma att "räckvidd" är samma sak som inversen av "förbrukning" i en traditionell bil, och blir skitförbannade när den "HELT PLÖTSLIGT SJÖNK UNDER KÖRNING" samtidigt som alla fattar att förbrukningen i en vanlig bil ökar om man kör inne i stan eller ligger och nöter landsväg...
 
Tillbaka
Topp