Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den har fått ny stötfångare och ny skärm. Hela bilen andas dock 2012 fortfarande.
De har ju precis fått bort C-klass knapparna från 2010 så viss förbättring förhoppningsvis till slut.Andas verkligen den interiören, räckvidden och prestandan 2012?
Touchknappar på ratten är ingen höjdare. Ser la helt ok ut men tycker att efter alla dessa år så borde man kunna göra bekvämare och lite annorlunda sätenTeslas modeller uppdateras – här är svenska priserna
Högre tekniknivå, längre räckvidd och snabbare acceleration.www.vibilagare.se
Model S och X har fått en ganska ordentlig facelift. Cool inredning! Som antagligen kommer hatas av bakåtsträvargänget
De har ju precis fått bort C-klass knapparna från 2010 så viss förbättring förhoppningsvis till slut.
Jag har precis kört en tredje Model S* och de har känts alla som en 300k Ford Mondeo invändigt utförandemässigt förutom mittskärmen. Det är inte ens nära att motsvara en bil som säljs närmare miljonen med vanlig drivlina. Dessa har varit av årsmodell 2014, 2016 och 2018 så inte denna facelift förstås. Körmässigt har alla varit förträffliga prestandamässigt men alla har tyvärr också gnekat och knakat invändigt vilket förstört upplevelsen i "normal" körning.
* en bekant säljer en del begagnade Teslas men saknar egen laddstolpe så han åker hem till mig och lämnar bilen över natten
Touchknappar på ratten är ingen höjdare. Ser la helt ok ut men tycker att efter alla dessa år så borde man kunna göra bekvämare och lite annorlunda säten
Fick min Halobox installerad i fredags förra veckan, med lastbalansering.Liten update. Fick fakturan på installation av Haloboxen idag. Efter det nya avdraget blev det 6162:- att betala för mig. Helt ok! Ingen lastbalansering i detta pris dock. Oklart om det kommer behövas om det inte blir en ren elbil nästa gång...
Bara lastbalanseringen dubblar ju min kostnad. I alla fall innan avdraget ;-) Jag håller fortfarande tummarna att jag slipper installera det. Var väl det sämsta med Halo att det tillägget var bra mycket dyrare än andra fabrikat.Fick min Halobox installerad i fredags förra veckan, med lastbalansering.
Det blev en del extra elarbete, så det ska bli intressant att se vad notan hamnar på.
Jag har nästan bara långkörningar på 30+ mil, se det blir el i stan, och diesel på stora vägen.Bara lastbalanseringen dubblar ju min kostnad. I alla fall innan avdraget ;-) Jag håller fortfarande tummarna att jag slipper installera det. Var väl det sämsta med Halo att det tillägget var bra mycket dyrare än andra fabrikat.
Hur har det funkat tycker du? Klarat dig mestadels på elkörning eller har du kört långkörningar?
Tyvärr är prisbilden på laddboxinstallationer mera fokuserade på "låt oss utnyttja bidraget så mycket som möjligt" snarare än vilket arbete som faktiskt görs. Trist men sant. Du kommer väldigt långt utan lastbalansering lyckligtvis om du har någorlunda koll på vad sakar drar och tänker till lite i hur du schemalägger din laddning.En rudis fråga;
Jag förstår vad en lastbalanserare gör och att den måste installeras direkt i första elcentral/huvudcentral (alltså inte i garagets el central/normcentral om huvudmatningen kommer i ett skåp på fasaden i huvudhuset). Men vad är det som gör att den är så mycket dyrare att installera laddbox med lastbalansering? Ör det att man måste dra Cat 6 kabel mellan lastbalanserare och ladbox?
Tyvärr är prisbilden på laddboxinstallationer mera fokuserade på "låt oss utnyttja bidraget så mycket som möjligt" snarare än vilket arbete som faktiskt görs. Trist men sant. Du kommer väldigt långt utan lastbalansering lyckligtvis om du har någorlunda koll på vad sakar drar och tänker till lite i hur du schemalägger din laddning.
Vet inte om det var min skrivning om att lastbalanseringen dubblar kostnaden du reagerade på. Men i sett specifika fall så verkar det vara så att just Haloboxen har en väldigt dyr variant. Andra fabrikat har jag sett kostar betydligt mindre att lastbalansera..En rudis fråga;
Jag förstår vad en lastbalanserare gör och att den måste installeras direkt i första elcentral/huvudcentral (alltså inte i garagets el central/normcentral om huvudmatningen kommer i ett skåp på fasaden i huvudhuset). Men vad är det som gör att den är så mycket dyrare att installera laddbox med lastbalansering? Ör det att man måste dra Cat 6 kabel mellan lastbalanserare och ladbox?
Vad går den på till halo? Kostade ca 2k extra till min garo.Vet inte om det var min skrivning om att lastbalanseringen dubblar kostnaden du reagerade på. Men i sett specifika fall så verkar det vara så att just Haloboxen har en väldigt dyr variant. Andra fabrikat har jag sett kostar betydligt mindre att lastbalansera..
7795:- Nästan som boxen Jag vet ju inte om det är ngn skillnad som gör att priset är befogat. Konstaterar bara att det verkar dyrt...Vad går den på till halo? Kostade ca 2k extra till min garo.
Bisarrt dyrt till och med för att vara tydlig. När det gäller laddboxar så kan jag inte se nån bra anledning att välja någon annan än de billigaste, typ Easee. Det är inte främst själva boxen som är grunden i säkerheten utan den separata dragningen och dimensioneringen från centralen. Boxen bjuder mest på design och appstyrning.7795:- Nästan som boxen Jag vet ju inte om det är ngn skillnad som gör att priset är befogat. Konstaterar bara att det verkar dyrt...
Just Easee kollade jag inte så noga på. Men det var nog mest för att det skrevs mycket om leverans strul i samband med att jag letade.Bisarrt dyrt till och med för att vara tydlig. När det gäller laddboxar så kan jag inte se nån bra anledning att välja någon annan än de billigaste, typ Easee. Det är inte främst själva boxen som är grunden i säkerheten utan den separata dragningen och dimensioneringen från centralen. Boxen bjuder mest på design och appstyrning.
Funkar en sån här till alla boxar kanske? https://www.efuel.se/collections/laddahemma/products/equalizer-home-han-port
Givetvis, kampanjer anpassades till att pumpa ut bilar innan årsskiftet etc. Januari är normalt säkert lite sämre. Sen har det varit lite stökigt med leveranser efter årsskiftet. Många tillverkare har fått permitera pga bristen på halvledare blaTvärnit för Volkswagen ID.3 – inte ens topp 10 vanligaste elbil i januari
I december 2020 registrerades over 2.500 ID.3 – hittills i januari inte ens 30.www.mestmotor.se
Varför får man för sig att tajmingen av ID3-leveranserna mest handlade om utsläppsböter?
Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.Tvärnit för Volkswagen ID.3 – inte ens topp 10 vanligaste elbil i januari
I december 2020 registrerades over 2.500 ID.3 – hittills i januari inte ens 30.www.mestmotor.se
Varför får man för sig att tajmingen av ID3-leveranserna mest handlade om utsläppsböter?
VW i Kista hade Max-modellen med vinterhjul i 24mån för 3995 ..... fick min för 4150 exv vinterhjul i 24 mån som i sig är ganska bra.Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.
Är ju win-win exakt, EU har slarvat bort pengarna på något sämre kontra att konsumenter får rabatten.Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.
Elmotorn behöver inte motion på det sättet. Däremot får inte batteriet lämnas långa stunder med dålig laddning, då kan det förstöras. Långa stunder betyder dock månader, inte dagar.Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.
Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
Jag har elbil utan egen laddning hemma (köar för en laddplats). Har iofs laddning på jobbet men är sällan där nu så det gör inte så stor skillnad. Mao så blir det till att köra och ladda på andra ställen, funkar helt ok även om det så klart inte är optimalt. Lite riktiga snabbladdare i Stockholm hade också hjälpt till (kör alltså inte Tesla). Men har en 50kW laddare 5 min gångväg hemifrån så brukar ställa bilen där och ladda den. Idag hängde jag vid en laddare när sonen var på simträning. Nu har Taycan rätt stort batteri så jag behöver inte ladda så ofta vid vanlig vardagsanvändning.Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.
Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
Jag bor i lägenhet utan möjlighet till laddning. Haft flera elbilar och skulle inte rekommendera det då det kan va meckigt. Mycket lättare dock med senaste bilen, en Tesla Model 3 Long Range. Då ställde jag bilen på publik laddplats var 10:e dag ungefär och lät ladda fullt.Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.
Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?