• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    999
Andas verkligen den interiören, räckvidden och prestandan 2012?
De har ju precis fått bort C-klass knapparna från 2010 så viss förbättring förhoppningsvis till slut.

Jag har precis kört en tredje Model S* och de har känts alla som en 300k Ford Mondeo invändigt utförandemässigt förutom mittskärmen. Det är inte ens nära att motsvara en bil som säljs närmare miljonen med vanlig drivlina. Dessa har varit av årsmodell 2014, 2016 och 2018 så inte denna facelift förstås. Körmässigt har alla varit förträffliga prestandamässigt men alla har tyvärr också gnekat och knakat invändigt vilket förstört upplevelsen i "normal" körning.

* en bekant säljer en del begagnade Teslas men saknar egen laddstolpe så han åker hem till mig och lämnar bilen över natten
 
De har ju precis fått bort C-klass knapparna från 2010 så viss förbättring förhoppningsvis till slut.

Jag har precis kört en tredje Model S* och de har känts alla som en 300k Ford Mondeo invändigt utförandemässigt förutom mittskärmen. Det är inte ens nära att motsvara en bil som säljs närmare miljonen med vanlig drivlina. Dessa har varit av årsmodell 2014, 2016 och 2018 så inte denna facelift förstås. Körmässigt har alla varit förträffliga prestandamässigt men alla har tyvärr också gnekat och knakat invändigt vilket förstört upplevelsen i "normal" körning.

* en bekant säljer en del begagnade Teslas men saknar egen laddstolpe så han åker hem till mig och lämnar bilen över natten

Ja, överlag verkar ju folk vara överens om att interiören var svårt föråldrad, och det är ju där krutet bränts nu. Hurvida den är bra eller dålig återstår att se, men inte fan ser det varken Mondeo eller gammal ut. Och det är ungefär allt vi kan bedöma utifrån bilderna.

Utvändigt små förändringar, men tycker ändå båda ser mer harmoniska ut nu. S är nu snyggare än Model 3, men det är iofs inte skitsvårt. Synd bara att det är på tok för stor (och långt över budget)
 
Händer lite bland större tjänstepulkor också. Lär väl inte revolutionera transportarbetet i Pajala, redan ett supereffektivt upplägg, men troligtvis väldigt intressant ur ett utvecklingsperspektiv.

 
Liten update. Fick fakturan på installation av Haloboxen idag. Efter det nya avdraget blev det 6162:- att betala för mig. Helt ok! Ingen lastbalansering i detta pris dock. Oklart om det kommer behövas om det inte blir en ren elbil nästa gång...
Fick min Halobox installerad i fredags förra veckan, med lastbalansering.
Det blev en del extra elarbete, så det ska bli intressant att se vad notan hamnar på.
 
Fick min Halobox installerad i fredags förra veckan, med lastbalansering.
Det blev en del extra elarbete, så det ska bli intressant att se vad notan hamnar på.
Bara lastbalanseringen dubblar ju min kostnad. I alla fall innan avdraget ;-) Jag håller fortfarande tummarna att jag slipper installera det. Var väl det sämsta med Halo att det tillägget var bra mycket dyrare än andra fabrikat.
Hur har det funkat tycker du? Klarat dig mestadels på elkörning eller har du kört långkörningar?
 
En rudis fråga;
Jag förstår vad en lastbalanserare gör och att den måste installeras direkt i första elcentral/huvudcentral (alltså inte i garagets el central/normcentral om huvudmatningen kommer i ett skåp på fasaden i huvudhuset). Men vad är det som gör att den är så mycket dyrare att installera laddbox med lastbalansering? Ör det att man måste dra Cat 6 kabel mellan lastbalanserare och ladbox?
 
Bara lastbalanseringen dubblar ju min kostnad. I alla fall innan avdraget ;-) Jag håller fortfarande tummarna att jag slipper installera det. Var väl det sämsta med Halo att det tillägget var bra mycket dyrare än andra fabrikat.
Hur har det funkat tycker du? Klarat dig mestadels på elkörning eller har du kört långkörningar?
Jag har nästan bara långkörningar på 30+ mil, se det blir el i stan, och diesel på stora vägen.
Kul känsla dock och glida iväg ljudlöst, och snabbt!🙂
 
En rudis fråga;
Jag förstår vad en lastbalanserare gör och att den måste installeras direkt i första elcentral/huvudcentral (alltså inte i garagets el central/normcentral om huvudmatningen kommer i ett skåp på fasaden i huvudhuset). Men vad är det som gör att den är så mycket dyrare att installera laddbox med lastbalansering? Ör det att man måste dra Cat 6 kabel mellan lastbalanserare och ladbox?
Tyvärr är prisbilden på laddboxinstallationer mera fokuserade på "låt oss utnyttja bidraget så mycket som möjligt" snarare än vilket arbete som faktiskt görs. Trist men sant. Du kommer väldigt långt utan lastbalansering lyckligtvis om du har någorlunda koll på vad sakar drar och tänker till lite i hur du schemalägger din laddning.
 
Tyvärr är prisbilden på laddboxinstallationer mera fokuserade på "låt oss utnyttja bidraget så mycket som möjligt" snarare än vilket arbete som faktiskt görs. Trist men sant. Du kommer väldigt långt utan lastbalansering lyckligtvis om du har någorlunda koll på vad sakar drar och tänker till lite i hur du schemalägger din laddning.


Biten där elektrikerna försöker dra ner byxorna på kunden så långt som möjligt just för bidragets bit är jag medveten om och det är en sak i sig. Det jag mer undrade var anledningen till varför just tillvalet av lastbalansering drar upp priset så pass. Har eller har inte planer på att skaffa elbil så inget problem i sig än utan jag är mest nyfiken...
 
En rudis fråga;
Jag förstår vad en lastbalanserare gör och att den måste installeras direkt i första elcentral/huvudcentral (alltså inte i garagets el central/normcentral om huvudmatningen kommer i ett skåp på fasaden i huvudhuset). Men vad är det som gör att den är så mycket dyrare att installera laddbox med lastbalansering? Ör det att man måste dra Cat 6 kabel mellan lastbalanserare och ladbox?
Vet inte om det var min skrivning om att lastbalanseringen dubblar kostnaden du reagerade på. Men i sett specifika fall så verkar det vara så att just Haloboxen har en väldigt dyr variant. Andra fabrikat har jag sett kostar betydligt mindre att lastbalansera..
 
Vet inte om det var min skrivning om att lastbalanseringen dubblar kostnaden du reagerade på. Men i sett specifika fall så verkar det vara så att just Haloboxen har en väldigt dyr variant. Andra fabrikat har jag sett kostar betydligt mindre att lastbalansera..
Vad går den på till halo? Kostade ca 2k extra till min garo.
 
7795:- Nästan som boxen :) Jag vet ju inte om det är ngn skillnad som gör att priset är befogat. Konstaterar bara att det verkar dyrt...
Bisarrt dyrt till och med för att vara tydlig. När det gäller laddboxar så kan jag inte se nån bra anledning att välja någon annan än de billigaste, typ Easee. Det är inte främst själva boxen som är grunden i säkerheten utan den separata dragningen och dimensioneringen från centralen. Boxen bjuder mest på design och appstyrning.
 
Bisarrt dyrt till och med för att vara tydlig. När det gäller laddboxar så kan jag inte se nån bra anledning att välja någon annan än de billigaste, typ Easee. Det är inte främst själva boxen som är grunden i säkerheten utan den separata dragningen och dimensioneringen från centralen. Boxen bjuder mest på design och appstyrning.
Just Easee kollade jag inte så noga på. Men det var nog mest för att det skrevs mycket om leverans strul i samband med att jag letade.
Jag valde Halo för att jag behövde så lång laddkabel som möjligt för att inte strula till det på parkeringen för mycket. Frugan har ändå knorrat för att hon fått ”byta sida” .....:)
 

Varför får man för sig att tajmingen av ID3-leveranserna mest handlade om utsläppsböter? :)
Givetvis, kampanjer anpassades till att pumpa ut bilar innan årsskiftet etc. Januari är normalt säkert lite sämre. Sen har det varit lite stökigt med leveranser efter årsskiftet. Många tillverkare har fått permitera pga bristen på halvledare bla
 

Varför får man för sig att tajmingen av ID3-leveranserna mest handlade om utsläppsböter? :)
Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.
 
Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.
VW i Kista hade Max-modellen med vinterhjul i 24mån för 3995 ..... fick min för 4150 exv vinterhjul i 24 mån som i sig är ganska bra.

Fan att jag inte hade lite is i magen
 
Senast ändrad:
Klart det var så. ID3 såldes "off-the-record" för 2995kr/mån om man frågade i hallen under december månad. Det är oerhört billigt med tanke på att bilen kostar 434.000kr. Man tog helt enkelt de förväntade utsläppsböterna och lade dem på rabatter istället.
Är ju win-win exakt, EU har slarvat bort pengarna på något sämre kontra att konsumenter får rabatten.
 
Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.

Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
 
Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.

Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
Elmotorn behöver inte motion på det sättet. Däremot får inte batteriet lämnas långa stunder med dålig laddning, då kan det förstöras. Långa stunder betyder dock månader, inte dagar.

@Mazdak åker elbil utan egen laddning. Jag skulle för egen del aldrig göra det, det är meckigt nog med egen laddning.
 
Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.

Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
Jag har elbil utan egen laddning hemma (köar för en laddplats). Har iofs laddning på jobbet men är sällan där nu så det gör inte så stor skillnad. Mao så blir det till att köra och ladda på andra ställen, funkar helt ok även om det så klart inte är optimalt. Lite riktiga snabbladdare i Stockholm hade också hjälpt till (kör alltså inte Tesla). Men har en 50kW laddare 5 min gångväg hemifrån så brukar ställa bilen där och ladda den. Idag hängde jag vid en laddare när sonen var på simträning. Nu har Taycan rätt stort batteri så jag behöver inte ladda så ofta vid vanlig vardagsanvändning.
 
Vet ej om det redan avhandlats här. Men är det någon som har elbil utan möjlighet till att ladda hemma eller på arbete?
Alltså, "åker och tankar" som med en vanlig bensinbil fastän kanske något mer planerat.

Bor i Sthlm och bilen står ofta 3-5 dagar oanvänd. Aldrig ens övervägt el och har ingen direkt koll. Men bör en elmotor "motioneras" på samma sätt som bensin?
Jag bor i lägenhet utan möjlighet till laddning. Haft flera elbilar och skulle inte rekommendera det då det kan va meckigt. Mycket lättare dock med senaste bilen, en Tesla Model 3 Long Range. Då ställde jag bilen på publik laddplats var 10:e dag ungefär och lät ladda fullt.
nu har jag laddplats en kort promenad från lägenheten. Kostar 20kr per timme att parka där. Laddningen är gratis.
men generellt skulle jag säga att laddning i anslutning till hemmet är en förutsättning för att köra laddbart.
 
Tillbaka
Topp