Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför ska man köpa den då? Snyggare än Taycan är den ju inte.Nu är Audi E-tron GT officiellt presenterad. Enligt tysk media landar priset på 3.000 Euro dyrare än Taycan 4S.
E-tron GT RS ligger på ca 140.000 Euro.
Finns den tillgänglig för provkörning i bilhandeln?Jag fick tillfälle att provköra VW ID.4 idag.
måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
hittade dock inte hur man justerar mängden regenerering (osäker på om det ens går att ändra?)
Nej. Bara journalister och event än så länge.Finns den tillgänglig för provkörning i bilhandeln?
Nej, inte ännu. Jag jobbar i bilbranschen och fick förtur. Den bil jag körde var tyskreggad.Finns den tillgänglig för provkörning i bilhandeln?
/ P
Jag skulle satsa på en Easee. Är väl den som är mest prisvärd skulle jag säga.Jag ska installera laddbox till min p-plats, vilken box är billigast som är godkänd för skattereduktionen på 50%?
Är i kontakt med elektriker och han föreslog Garo som han vill ha 15.000kr för innan skattereduktionen, men han var öppen för att välja annan laddbox om jag hittade någon bättre/billigare.
Tack, en annan fråga angående installation. Någon som har erfarenheter av de företagen på nätet som säljer laddbox inklusive installation, tänker på EVconnect, Efuel, Laddstoppet mfl. Där är priserna på tex Easee inklusive installation är ca 15.000kr innan skattereduktion, medans de två lokala elektrikerna jag fått offert av vill ha 25-30.000kr för samma jobb. Är det något jag glömmer, något som tillkommer extra som jag inte tänker på?Jag skulle satsa på en Easee. Är väl den som är mest prisvärd skulle jag säga.
Elektrikens planerade Thailandsresa är det som skiljermedans de två lokala elektrikerna jag fått offert av vill ha 25-30.000kr för samma jobb. Är det något jag glömmer, något som tillkommer extra som jag inte tänker på?
Lite som alfgren skriver är det nog. Men lite lustigt. När jag kollade runt. Vilket bara är någon månad sedan så var det helt omvänt. Alla stora aktörer som sålde både box och installation skulle ha 20-25k för standard installation. Skulle det borras i mer än en vägg så tillkom det kostnader. Extra kabel tillkom. Milkostnad tillkom mm mm. Hittade en lokal elektriker som gjorde installationen för lite drygt 12k jag betalade 6126:- om jag inte minns fel. Jag valde en Halo utan laddbalansering av olika anledningar. Har funkat kanon även under den köldknäpp vi har nu.Tack, en annan fråga angående installation. Någon som har erfarenheter av de företagen på nätet som säljer laddbox inklusive installation, tänker på EVconnect, Efuel, Laddstoppet mfl. Där är priserna på tex Easee inklusive installation är ca 15.000kr innan skattereduktion, medans de två lokala elektrikerna jag fått offert av vill ha 25-30.000kr för samma jobb. Är det något jag glömmer, något som tillkommer extra som jag inte tänker på?
Det ska inte vara någon avancerad installation, bara typ 10m kabel från min 20A 3-fas central och sätta box på fasaden.
Elektrikens planerade Thailandsresa är det som skiljer
30k för en laddboxinstallation är sinnessjukt. Finns inget rimligt i det.
Tack då vet jag att jag iallafall inte behöver gå vidare med de lokala elektrikerna jag haft här, förstår att det såklart går att hitta lokala elektriker som inte tar ockerpriser även fast jag inte lyckas hitta dessa. Min fråga var mest om det finns några stora "dolda" kostnader som inte ingår eller som man själv inte tänker på när man väljer de stora aktörerna som har fast pris på installation.Lite som alfgren skriver är det nog. Men lite lustigt. När jag kollade runt. Vilket bara är någon månad sedan så var det helt omvänt. Alla stora aktörer som sålde både box och installation skulle ha 20-25k för standard installation. Skulle det borras i mer än en vägg så tillkom det kostnader. Extra kabel tillkom. Milkostnad tillkom mm mm. Hittade en lokal elektriker som gjorde installationen för lite drygt 12k jag betalade 6126:- om jag inte minns fel. Jag valde en Halo utan laddbalansering av olika anledningar. Har funkat kanon även under den köldknäpp vi har nu.
Du får kika på vad som ingår i ”Grundinstallation” om du klarar dig med det så bör det inte vara så mycket dolda kostnader. Kollade snabbt och det står en del om körsträcka, borrhål osv så kolla igenom ordentligt. Sen vet jag inte om du behöver lastbalansering eller det kanske hänger med på köpet av ease? Till Halo är den svindyr så jag hoppas jag klarar mig utan i fortsättningen ocksåTack då vet jag att jag iallafall inte behöver gå vidare med de lokala elektrikerna jag haft här, förstår att det såklart går att hitta lokala elektriker som inte tar ockerpriser även fast jag inte lyckas hitta dessa. Min fråga var mest om det finns några stora "dolda" kostnader som inte ingår eller som man själv inte tänker på när man väljer de stora aktörerna som har fast pris på installation.
Jag tittar tex på denna: https://evconnect.se/products/easee...0&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign
Jo det har jag kollat såklart, tänkte bara rationellt försöka förstå de två offerterna jag fick från lokala elektrikerna men de verkar ju bara vara dyrare utan rationell anledning.Du får kika på vad som ingår i ”Grundinstallation” om du klarar dig med det så bör det inte vara så mycket dolda kostnader. Kollade snabbt och det står en del om körsträcka, borrhål osv så kolla igenom ordentligt. Sen vet jag inte om du behöver lastbalansering eller det kanske hänger med på köpet av ease? Till Halo är den svindyr så jag hoppas jag klarar mig utan i fortsättningen också
Förmånsvärdet på GTn ska baseras på en A5Varför ska man köpa den då? Snyggare än Taycan är den ju inte.
Det är nog bara så att de maximerar priset då de vet att kunden antagligen tänker ”jag får ju ändå bidrag på hälften”Jo det har jag kollat såklart, tänkte bara rationellt försöka förstå de två offerterna jag fick från lokala elektrikerna men de verkar ju bara vara dyrare utan rationell anledning.
Jag har inte läst på om Easee noga men förstod det som att lastbalansering går att välja till men inte ingår, tror dock inte jag drar någon större nytta av det då jag kan välja i bilen när den ska ladda och jag 99% av tiden kommer ladda över natten.
Då skulle jag köpa en lott om det blir så. A7 tror jag mer på.Förmånsvärdet på GTn ska baseras på en A5
I just det här fallet är jag säker på att par pratat med en säljare...;-)Då skulle jag köpa en lott om det blir så. A7 tror jag mer på.
(Om du har pratat med en säljare så kan det vara värt att veta att de inte har någon aning än)
Det blir så A5 45TFSi kommer den baseras på. GT RS kommer tyvärr baseras på en betydligt dyrare motorDå skulle jag köpa en lott om det blir så. A7 tror jag mer på.
(Om du har pratat med en säljare så kan det vara värt att veta att de inte har någon aning än)
Frågan är väl bara vad förmånsvärdena kommer vara efter 1 juli?Det blir så A5 45TFSi kommer den baseras på. GT RS kommer tyvärr baseras på en betydligt dyrare motor
Jag undrar hur det kan vara klart än bara? Förmånsvärdena brukar inte ens vara klara när bilarna börjar säljas i Sverige och den här har man ju precis dragit av täcket på.Det blir så A5 45TFSi kommer den baseras på. GT RS kommer tyvärr baseras på en betydligt dyrare motor
Resultat (milkostnad inom parentes):AutoMotorSport bjuder på ett riktigt välgjort test av de flesta elbilarna på långresa. 59 min räckviddsångest Det är verkligen fokus på något som egentligen händer ganska sällan men köper man premissen så är det bra utfört i alla fall.
Varför inte kolla på ID4 då? Den finns iofs inte med 4wd ännu.Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.
Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?
Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
Känner mig inte mogen för 100 % el. Tror inte samhället är det heller om andelen elbilar ökar till 10 - 20 %.Varför inte kolla på ID4 då? Den finns iofs inte med 4wd ännu.
Vi har haft två XC60 T8 och har verkligen väldigt lite negativt att säga, de är otroligt trevliga att leva med och har bra prestanda.Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.
Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?
Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.