• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Nu är Audi E-tron GT officiellt presenterad. Enligt tysk media landar priset på 3.000 Euro dyrare än Taycan 4S.
E-tron GT RS ligger på ca 140.000 Euro.
E4A0CE50-0148-4C6C-BD55-FE6BCA1F0114.jpeg
 
Jag fick tillfälle att provköra VW ID.4 idag.
måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
hittade dock inte hur man justerar mängden regenerering (osäker på om det ens går att ändra?)
9515A4CF-CD3A-49AC-95D2-7D4A704EC653.jpeg
CFB95E67-D7D2-43FB-8BBF-3C3A55254D62.jpeg
C89F4468-8DCA-4D15-AD46-B0A29176E7BC.jpeg
11FC5C38-5AE8-4116-8AC9-765B7DF61F53.jpeg
Finns den tillgänglig för provkörning i bilhandeln?

/ P
 
Jag ska installera laddbox till min p-plats, vilken box är billigast som är godkänd för skattereduktionen på 50%?
Är i kontakt med elektriker och han föreslog Garo som han vill ha 15.000kr för innan skattereduktionen, men han var öppen för att välja annan laddbox om jag hittade någon bättre/billigare.
 
Jag ska installera laddbox till min p-plats, vilken box är billigast som är godkänd för skattereduktionen på 50%?
Är i kontakt med elektriker och han föreslog Garo som han vill ha 15.000kr för innan skattereduktionen, men han var öppen för att välja annan laddbox om jag hittade någon bättre/billigare.
Jag skulle satsa på en Easee. Är väl den som är mest prisvärd skulle jag säga.
 
Jag skulle satsa på en Easee. Är väl den som är mest prisvärd skulle jag säga.
Tack, en annan fråga angående installation. Någon som har erfarenheter av de företagen på nätet som säljer laddbox inklusive installation, tänker på EVconnect, Efuel, Laddstoppet mfl. Där är priserna på tex Easee inklusive installation är ca 15.000kr innan skattereduktion, medans de två lokala elektrikerna jag fått offert av vill ha 25-30.000kr för samma jobb. Är det något jag glömmer, något som tillkommer extra som jag inte tänker på?

Det ska inte vara någon avancerad installation, bara typ 10m kabel från min 20A 3-fas central och sätta box på fasaden.
 
Tack, en annan fråga angående installation. Någon som har erfarenheter av de företagen på nätet som säljer laddbox inklusive installation, tänker på EVconnect, Efuel, Laddstoppet mfl. Där är priserna på tex Easee inklusive installation är ca 15.000kr innan skattereduktion, medans de två lokala elektrikerna jag fått offert av vill ha 25-30.000kr för samma jobb. Är det något jag glömmer, något som tillkommer extra som jag inte tänker på?

Det ska inte vara någon avancerad installation, bara typ 10m kabel från min 20A 3-fas central och sätta box på fasaden.
Lite som alfgren skriver är det nog. Men lite lustigt. När jag kollade runt. Vilket bara är någon månad sedan så var det helt omvänt. Alla stora aktörer som sålde både box och installation skulle ha 20-25k för standard installation. Skulle det borras i mer än en vägg så tillkom det kostnader. Extra kabel tillkom. Milkostnad tillkom mm mm. Hittade en lokal elektriker som gjorde installationen för lite drygt 12k jag betalade 6126:- om jag inte minns fel. Jag valde en Halo utan laddbalansering av olika anledningar. Har funkat kanon även under den köldknäpp vi har nu.
 
Elektrikens planerade Thailandsresa är det som skiljer
30k för en laddboxinstallation är sinnessjukt. Finns inget rimligt i det.

Lite som alfgren skriver är det nog. Men lite lustigt. När jag kollade runt. Vilket bara är någon månad sedan så var det helt omvänt. Alla stora aktörer som sålde både box och installation skulle ha 20-25k för standard installation. Skulle det borras i mer än en vägg så tillkom det kostnader. Extra kabel tillkom. Milkostnad tillkom mm mm. Hittade en lokal elektriker som gjorde installationen för lite drygt 12k jag betalade 6126:- om jag inte minns fel. Jag valde en Halo utan laddbalansering av olika anledningar. Har funkat kanon även under den köldknäpp vi har nu.
Tack då vet jag att jag iallafall inte behöver gå vidare med de lokala elektrikerna jag haft här, förstår att det såklart går att hitta lokala elektriker som inte tar ockerpriser även fast jag inte lyckas hitta dessa. Min fråga var mest om det finns några stora "dolda" kostnader som inte ingår eller som man själv inte tänker på när man väljer de stora aktörerna som har fast pris på installation.
Jag tittar tex på denna: https://evconnect.se/products/easee...0&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign
 
Tack då vet jag att jag iallafall inte behöver gå vidare med de lokala elektrikerna jag haft här, förstår att det såklart går att hitta lokala elektriker som inte tar ockerpriser även fast jag inte lyckas hitta dessa. Min fråga var mest om det finns några stora "dolda" kostnader som inte ingår eller som man själv inte tänker på när man väljer de stora aktörerna som har fast pris på installation.
Jag tittar tex på denna: https://evconnect.se/products/easee...0&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign
Du får kika på vad som ingår i ”Grundinstallation” om du klarar dig med det så bör det inte vara så mycket dolda kostnader. Kollade snabbt och det står en del om körsträcka, borrhål osv så kolla igenom ordentligt. Sen vet jag inte om du behöver lastbalansering eller det kanske hänger med på köpet av ease? Till Halo är den svindyr så jag hoppas jag klarar mig utan i fortsättningen också :)
 
Du får kika på vad som ingår i ”Grundinstallation” om du klarar dig med det så bör det inte vara så mycket dolda kostnader. Kollade snabbt och det står en del om körsträcka, borrhål osv så kolla igenom ordentligt. Sen vet jag inte om du behöver lastbalansering eller det kanske hänger med på köpet av ease? Till Halo är den svindyr så jag hoppas jag klarar mig utan i fortsättningen också :)
Jo det har jag kollat såklart, tänkte bara rationellt försöka förstå de två offerterna jag fick från lokala elektrikerna men de verkar ju bara vara dyrare utan rationell anledning.

Jag har inte läst på om Easee noga men förstod det som att lastbalansering går att välja till men inte ingår, tror dock inte jag drar någon större nytta av det då jag kan välja i bilen när den ska ladda och jag 99% av tiden kommer ladda över natten.
 
Jo det har jag kollat såklart, tänkte bara rationellt försöka förstå de två offerterna jag fick från lokala elektrikerna men de verkar ju bara vara dyrare utan rationell anledning.

Jag har inte läst på om Easee noga men förstod det som att lastbalansering går att välja till men inte ingår, tror dock inte jag drar någon större nytta av det då jag kan välja i bilen när den ska ladda och jag 99% av tiden kommer ladda över natten.
Det är nog bara så att de maximerar priset då de vet att kunden antagligen tänker ”jag får ju ändå bidrag på hälften”
Bara lite kul att vi har så olika erfarenheter. För mig var det som sagt precis tvärt om :) Lycka till
 
Senast ändrad:
Screenshot_2021-02-13-02-46-26.png

Är 1v in i ägandet av nya e-Niro.
Har tidigare dagligen åkt Audi E-tron 55 proline tsm med min närmaste chef.
Vilken bil! Helt fantastiskt på alla sätt!
Jag åkte till audi butiken i uppsala, bad om att få testköra denna bil själv, efter provkörning frågade jag efter diverse tillval och vad respektive tillval kostade.
Jag möttes av okunnighet och nonchalans. Förstår än idag inte varför dem behandla mig så. Hade jag kanske inte rätt klocka på armen? 😉 jag var beredd att inhandla en E-tron där och då.
Men jag tog mitt förnuft till fånga, jag höll huvudet kallt och det slutade med att jag köpte en KIA e-Niro från Upplands Bilforum i Uppsala,(FINNS ANDRA BRA STÄLLEN ATT KÖPA ELBILAR PÅ) men där jag möttes av en säljare som kändes uppriktig och ärlig, han ville verkligen inte sälja in lögner utan försökte verkligen lyfta fram både för och nackdelar eftersom jag kör ca 6000mil/år och har 20miltur/retur från arbetsplatsen.

Eftersom jag åkt Audi e-tron så pass mycket leder det mig till att jag blir tvungen att jämföra dessa 2 bilar.
Mellan bilarna så skiljer de nästan en halv miljon kronor.
Jag kan köpa två KIA på en Audi.
Jag har längre räckvidd, sämre komfort, FWD och inte samma lyx-känsla. Jag har dock en halvmiljon att lägga på ett sparkonto istället för att åka like skönare och samtidigt bli bemött med respekt och förståelse av försäljare. KIAn är ingen lyxbil men känns verkligen mer gedigen än en tesla men billigare än en Audi.
I efterhand är jag glad av mitt val. Jag åker grymt skönt i KIAn på e4an, den är kvick med sina 204 el hästar, handfree'n är gudomlig, enligt mina kunder så låter det som om jag sitter i ett tystrum. Ovärderligt. Den är ekonomiskt försvarbart för både mig och min familj när jag pendlar så långt, med milersättning så tjänar jag på att åka elbil.
Jag hatar att behöva stanna på macken varannan dag för att fylla på mer fossilbränsle, stoppa i kabeln vid ankomst till tilltänkt destination är lätt att införa i rutin.

Är det den bästa elbilen med alla lyxfinesser på marknaden? -Nej
Är den bland det bästa och den mest ekonomiska hel el bilen på marknadem just nu? Speciellt för pendlaren?
Ja, det tror jag!
 
AutoMotorSport bjuder på ett riktigt välgjort test av de flesta elbilarna på långresa. 59 min räckviddsångest ;) Det är verkligen fokus på något som egentligen händer ganska sällan men köper man premissen så är det bra utfört i alla fall.
 
AutoMotorSport bjuder på ett riktigt välgjort test av de flesta elbilarna på långresa. 59 min räckviddsångest ;) Det är verkligen fokus på något som egentligen händer ganska sällan men köper man premissen så är det bra utfört i alla fall.
Resultat (milkostnad inom parentes):

1. e-tron (6:10kr/mil)
2. Taycan (6:10kr/mil)
3. e-niro (13:50kr/mil)
4. ID.3 (14:00kr/mil)
5. Model 3 (3:10kr/mil)
6. XC40 (19:70kr/mil)
7. Zoe (17:80kr/mil)

milkostnaden kan dock variera beroende på var man laddar och vilket abonnemang eller medlemskap man har.
 
6.1/15.8 = 0.37l/mil. Det drar inte en Q8...

Kommit igenom lite mer av klippet nu och konstaterar:

- Alla som jobbar på laddnätverken borde ha sparken. Det får inte vara så krånligt att ladda! Är ju supportsamtal och krångel med 8 av 10 laddningar i testet typ. Dessutom 8 olika appar och brickor som behövs. Kreditkort uppfanns av en anledning!

-Teslas kundservice är annorlunda - men förträfflig när den funkar. Är bilen trasig - ta en annan!

- Maxeffekt på laddning säger väldigt lite om hur lång tid det egentligen tar att ladda. Etron är snabbare än Taycan i verkligheten men tvärtom på papperet.
 
Senast ändrad:
Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.

Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?

Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
 
Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.

Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?

Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
Varför inte kolla på ID4 då? Den finns iofs inte med 4wd ännu.
 
Om landets styrande personer får som dom vill är det ju bara elbilar som ska gälla framöver. Rimmar ju riktigt bra med att lägga ner kärnkraft och inte fatta beslut om att utöka förvaringen av uttjänt kärnbränsle från kärnkraftsverken...
 
Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.

Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?

Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
Vi har haft två XC60 T8 och har verkligen väldigt lite negativt att säga, de är otroligt trevliga att leva med och har bra prestanda.

Lite törstigt på långresa tyvärr, och fyrhjulsdriften är inte 100% i sin funktion kan jag tycka men det är ändå helt ok, kan varmt rekommenderas.
 
Tillbaka
Topp