• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Känner mig inte mogen för 100 % el. Tror inte samhället är det heller om andelen elbilar ökar till 10 - 20 %.
Om alla personbilar i Sverige skulle vara elbilar idag skulle det stå för 8% av Sveriges elproduktion. Redan idag exporterar vi mycket mer el än så.
Däremot kan det uppstå viss kapacitetsproblematik på vissa lokala platser i Sverige. Men det är många år kvar tills vi hamnar i ett sådant scenario. Sverige bygger redan idag ut elproduktionen samt satsar på att förnya och förstärka elnäten. Samhället kommer klara omställningen :)
 
Vi har haft två XC60 T8 och har verkligen väldigt lite negativt att säga, de är otroligt trevliga att leva med och har bra prestanda.

Lite törstigt på långresa tyvärr, och fyrhjulsdriften är inte 100% i sin funktion kan jag tycka men det är ändå helt ok, kan varmt rekommenderas.
Tack för input! Jo jag förstår att med sin ganska kraftiga bensinare så ligger man relativt högt i förbrukning, men bensinare brukar inte vara så törstiga på landsväg som i stan och i stan tänker jag mig att elen hjälper till en del att hålla nere förbrukningen.
 
Tack för input! Jo jag förstår att med sin ganska kraftiga bensinare så ligger man relativt högt i förbrukning, men bensinare brukar inte vara så törstiga på landsväg som i stan och i stan tänker jag mig att elen hjälper till en del att hålla nere förbrukningen.
De var ganska törstiga på landsväg också tycker jag, vi hade en Passat GTE också och den var märkbart snålare.

Men, XC är ju fyrhjulsdriven, högre och betydligt snabbare så det finns väl en logik i att den drar mer.

Jag hade absolut köpt en 3:e XC60 om jag stod inför ett byte, utan tvekan.
 
Om alla personbilar i Sverige skulle vara elbilar idag skulle det stå för 8% av Sveriges elproduktion. Redan idag exporterar vi mycket mer el än så.
Däremot kan det uppstå viss kapacitetsproblematik på vissa lokala platser i Sverige. Men det är många år kvar tills vi hamnar i ett sådant scenario. Sverige bygger redan idag ut elproduktionen samt satsar på att förnya och förstärka elnäten. Samhället kommer klara omställningen :)
Som du säger är det inte el-brist utan el-nätsproblem. Nedan ett tydligt exempel. Hela södra Sverige lider redan för "någon" tyckte man skulle börja lägga ner Barsebäck innan man ens sett över konsekvenserna.

Ystad är beroende av el från norr, men först om tio år väntas utbyggnaden av stamnätet vara klar allra längst ner i söder. Samtidigt finns ett hårt expansionstryck, i Ystad planeras för nya bostäder och ett nytt industriområde. Hamnen utvecklas, befintlig industri vill utöka, eldrivna bussar tillkommer och laddstolpar sätts upp för elbilar.

”Vi har inte tillräcklig kapacitet förrän 2028”
– Konsekvensen blir att vi inte klarar av att hantera allt detta. Vi kommer inte att ha tillräckligt med kapacitet förrän 2028-2029.
 
Vilka problem upplever du med fyrhjulsdriften?
Jag tyckte att det tar lite för lång tid för den att växla från standardläget ”hybrid” då den enbart är tvåhjulsdriven till 4x4-läget.

Det är inte riktigt lika bra som de äldre generationerna som ju var permanent fyrhjulsdrivna, men de var väl inte heller marknadsledande direkt.

Man kan ju välja 4x4-läge också och då är det bättre men inte 100%, det känns inte som att framhjulen och bakhjulen lirar helt i symbios.

Det är dock inte dåligt, absolut inte, men det är en liten bit kvar till 100%. Framkomligheten är dock bra, om man kör i lera eller djup snö. När det gäller djup snö verkar nästan ingenting kunna stoppa den:)
 
Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.

Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?

Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
Kör xc60 T8, och har laddplats på jobbet (men är inte där) samt laddar via stickpropp hemma på uppfarten. Borde köpa laddbox hemma... nu när det är kallt som fan märker man av nackdelen med en laddhybrid. Tar lång tid att ladda utomhus i kylan och batteriet tar fort när det är kallt. Ska nog ladda mer hemma när det blir varmare, ger mer mening då känns det som

Men annars är det en trevlig bil
 
Kör xc60 T8, och har laddplats på jobbet (men är inte där) samt laddar via stickpropp hemma på uppfarten. Borde köpa laddbox hemma... nu när det är kallt som fan märker man av nackdelen med en laddhybrid. Tar lång tid att ladda utomhus i kylan och batteriet tar fort när det är kallt. Ska nog ladda mer hemma när det blir varmare, ger mer mening då känns det som

Men annars är det en trevlig bil
Det är ju fördelen med hybrid, det fina förmånsvärdet bryr sig inte i om du laddar eller ej:)

Vi har haft fem hybrider och laddat hemma typ två gånger.
 
Det är ju fördelen med hybrid, det fina förmånsvärdet bryr sig inte i om du laddar eller ej:)

Vi har haft fem hybrider och laddat hemma typ två gånger.
Om du med ”fint” menar lågt så vetefaan. Min BMW 330e landade 1300:- högre än den tidigare diesel Audin... :-/ Men det beror ju kanske på vad man jämför med :)
 
Hur gick det till? Hemskt. Att det ska behöva kosta pengar att vara miljövänlig,
Dels är ju BMWn en dyrare bil än Audin det gör ju sitt. Sen togs ju en del av ”miljörabatten” bort vid årsskiftet och jag tog ut bilen den 22/12 :) Så det som finns kvar av incitament att köra laddhybrid är väl att du fortfarande får en rabatt på ”köpet” så företagets TCO blir lägre vilket gör att du kanske får ut ”mer” bil för slantarna. Men ska du ha ett så lågt förmånsvärde som man ser i viss marknadsföring så får du nog rensa bort en jäkla massa utrustning.
 
Funderar på att byta ut min fantastiska Skoda Yeti 💚 till en Golf GTE av förra modellen. Har insett att jag nog klarar ca 75% av alla turer med enbart el om räckvidden är ca 5 mil och för första gången på länge känner jag inte något behov av en större kombi. Har aldrig kört Golf, men nog borde den vara rymlig nog för 186cm?

Frågan är bara vad den nya generationens Golf i kombination med ID-modellerna gör för andrahandsvärdet. Nu tycker jag att de ligger väldigt bra i pris och man kan hitta en med bra utrustning som inte gått mer än 3-4´ mil för runt 200 + moms. Så vad tror ni är rimligt att sätta för restvärde på en bil för de pengarna och efter 3 år + 6´ mil?

@alfgren du brukar ju ha stenkoll på VW. Några tankar?
 
Går i tankarna att köpa en Taycan 4s. Har garage men väntar på laddplats. Utanför huset finns en snabb-laddare och rör mig mestadels i Stockholms innerstad och där finns laddplatser lite här och där. Kör ca 35 mil per vecka blandad körning.

Någon som har erfarenhet och kommer tro det blir ett problem/jobbigt moment att inte kunna ladda i sitt garage? (Står i kö för laddplats)
 
Funderar på att byta ut min fantastiska Skoda Yeti 💚 till en Golf GTE av förra modellen. Har insett att jag nog klarar ca 75% av alla turer med enbart el om räckvidden är ca 5 mil och för första gången på länge känner jag inte något behov av en större kombi. Har aldrig kört Golf, men nog borde den vara rymlig nog för 186cm?

Frågan är bara vad den nya generationens Golf i kombination med ID-modellerna gör för andrahandsvärdet. Nu tycker jag att de ligger väldigt bra i pris och man kan hitta en med bra utrustning som inte gått mer än 3-4´ mil för runt 200 + moms. Så vad tror ni är rimligt att sätta för restvärde på en bil för de pengarna och efter 3 år + 6´ mil?

@alfgren du brukar ju ha stenkoll på VW. Några tankar?
Du skall iofs inte förvänta dig några 50km räckvidd.
Jag kör en Passat GTE /2021 som har räckvidd på 66km. Detta innebär att när den är fulladdad säger att jag kan köra 35 km, och jag kommer max 30 km IRL. Detta är nu vintertid vid 0/-5 grader.
vid lägre temperaturer blir det pinsamt dåligt.
I höstas vid normala temperaturer kom jag 50km.
Ansluten till 11kw laddbox (som den inte klarar att utnyttja) tar det 4-5 timmar att ladda. I 220 vanligt uttag..... ja, det tar tid.......
VW verkstaden säger att ”Tja, det är nog det du kan förvänta dig”, ”De verkar vara så allihop, så det är nog inget fel”.
 
Du skall iofs inte förvänta dig några 50km räckvidd.
Jag kör en Passat GTE /2021 som har räckvidd på 66km. Detta innebär att när den är fulladdad säger att jag kan köra 35 km, och jag kommer max 30 km IRL. Detta är nu vintertid vid 0/-5 grader.
vid lägre temperaturer blir det pinsamt dåligt.
I höstas vid normala temperaturer kom jag 50km.
Ansluten till 11kw laddbox (som den inte klarar att utnyttja) tar det 4-5 timmar att ladda. I 220 vanligt uttag..... ja, det tar tid.......
VW verkstaden säger att ”Tja, det är nog det du kan förvänta dig”, ”De verkar vara så allihop, så det är nog inget fel”.

Tack för svar! 30-35km fungerar också hyfsat bra även om naturligtvis 50km hade varit att föredra.
Är hänvisad till att ladda annorstädes än hemma till i höst då hela radhusområdet ska få laddstolpar till varje boende så även om en övergång till ren el lockar är det för tidigt för mig i nuläget.
 
Funderar på att byta ut min fantastiska Skoda Yeti 💚 till en Golf GTE av förra modellen. Har insett att jag nog klarar ca 75% av alla turer med enbart el om räckvidden är ca 5 mil och för första gången på länge känner jag inte något behov av en större kombi. Har aldrig kört Golf, men nog borde den vara rymlig nog för 186cm?

Frågan är bara vad den nya generationens Golf i kombination med ID-modellerna gör för andrahandsvärdet. Nu tycker jag att de ligger väldigt bra i pris och man kan hitta en med bra utrustning som inte gått mer än 3-4´ mil för runt 200 + moms. Så vad tror ni är rimligt att sätta för restvärde på en bil för de pengarna och efter 3 år + 6´ mil?

@alfgren du brukar ju ha stenkoll på VW. Några tankar?
Golf GTE har mindre batteri än motsvarande Passat pre-facelift. Räkna med 25-30 kilometer beroende på temperatur. Förra generationen Passat med större batteri gör 40km i praktiken vid milt väder som jämförelse.

I övrigt är bilen bra och kompetetent och verkar ha 0 hybridrelaterade fel.

Däremot tycker jag Golf GTE är för dyr i förhållande till Passat GTE som är "mycket mer" bil men det är en personlig reflektion.
 
Någon som har erfarenhet och kommer tro det blir ett problem/jobbigt moment att inte kunna ladda i sitt garage? (Står i kö för laddplats)
Ja det kommer vara skitjobbigt och både dyrt och opraktiskt. Jag hade aldrig stått ut. Det är opraktiskt nog med elbil när man har egen laddstolpe. Det måste alltid planeras hur mycket man ska åka imorgon osv.
 
Golf GTE har mindre batteri än motsvarande Passat pre-facelift. Räkna med 25-30 kilometer beroende på temperatur. Förra generationen Passat med större batteri gör 40km i praktiken vid milt väder som jämförelse.

I övrigt är bilen bra och kompetetent och verkar ha 0 hybridrelaterade fel.

Däremot tycker jag Golf GTE är för dyr i förhållande till Passat GTE som är "mycket mer" bil men det är en personlig reflektion.

Svårare att hitta bra utrustade bara, (eller i alla fall så som jag vill ha det), plus låga mil för de pengarna.
Sen vet jag inte varför jag tycker att det ser lite ”mysigare” ut inne i Golfen trots snudd på identisk inredning. Åker själv i bilen till största delen så stort baksäte och mycket lastvolym är egentligen inte viktigt alls utan det är mer att det inte ska kännas trångt vid förarplatsen, men jag gissar att det är helt ok om man är normallång och normalbred?
 
Ja det kommer vara skitjobbigt och både dyrt och opraktiskt. Jag hade aldrig stått ut. Det är opraktiskt nog med elbil när man har egen laddstolpe. Det måste alltid planeras hur mycket man ska åka imorgon osv.
Jag kommer ha en superladdare utanför bostaden och laddplatser på gatan utanför kontoret. Fortfarande skitjobbigt?
 
Jag kommer ha en superladdare utanför bostaden och laddplatser på gatan utanför kontoret. Fortfarande skitjobbigt?

Min erfarenhet - med reservation för att jag till 95% har laddat på ”egen” plats - är att offentliga laddare ofta är upptagna/trasiga/långsamma (även om det ska vara en snabbladdare/supersnabbladsare så kan effekten gå ner om flera laddar samtidigt).

Sedan är det ju ganska dyrt att ladda på offentliga stolpar också. Men det kanske är ett mindre problem... ;)
 
Går i tankarna att köpa en Taycan 4s. Har garage men väntar på laddplats. Utanför huset finns en snabb-laddare och rör mig mestadels i Stockholms innerstad och där finns laddplatser lite här och där. Kör ca 35 mil per vecka blandad körning.

Någon som har erfarenhet och kommer tro det blir ett problem/jobbigt moment att inte kunna ladda i sitt garage? (Står i kö för laddplats)
Jag har haft elbil över ett år utan tillgång till egen laddplats. Däremot hade jag en publik laddstation en promenad bort. Där var det också ganska prisvärt att ladda. Där var laddningen gratis och jag betalade bara för parkeringen (första timmen gratis, sedan 20kr/h). Det var ingen snabbladdare, utan en 11kW vilket gav cirka 7 mil per laddtimme. Det funkade väldigt bra. Jag ställde bilen där 8 timmar var 10:e dag ungefär. Sedan passade jag på att ladda på alla platser där möjlighet gavs, typ köpcentrum etc.

men som någon sa så kostar det rätt mycket att snabbladda. Ska du bara snabbladda bilen kommer det troligen bli dyrare än att köra på konventionellt drivmedel.
 
Kastar mig in i denna tråd utan att ha läst allt men sökt lite på Volvo.

Vi ska beställa en tjänstebil. Det ska vara SUV och det går bara att välja Volvo eller VW. Eftersom Tiguan Hybrid endast är framhjulsdriven och förövrigt känns gammalmodig så ser det ut att bli en Volvo XC 60 T6 Inscription Expression. Hur är Volvos hybrider? @Flat-Eric och @Pinsam ?

Har möjlighet att välja en D4 istället men jag är så sjukt trött på dieselknatter, även om dieslarna är sköna på landsväg. Kan inte ladda hemma men min bättre hälft kan ladda på jobbet och bör då kunna klara kökörningen Stockholm City - Kista, när det nu kan bli läge att arbeta från kontoret igen.
Jag har haft en T8 i ett år nu. Den är stor, bekväm och riktigt pigg. Dom stora nackdelarna är extremt kort räckvidd på el, jag får ut max 35 km (efter ca 5 timmars laddning).
Törstig. Den drar i princip alltid bensin när det blir kallt ute eftersom den värmer kupeluften med bensinvärmare.
Jag gillar bilen, men kommer inte att skaffa en till. Tycker det är direkt märkligt att denna är klassad som miljöbil.
Appen är ganska buggig men har blivit ok. Ler fortfarande när det plingar i telefonen och den varnar för att laddsladden inte sitter i, när jag ligger i 110 på motorvägen.
 
Jag har haft en T8 i ett år nu. Den är stor, bekväm och riktigt pigg. Dom stora nackdelarna är extremt kort räckvidd på el, jag får ut max 35 km (efter ca 5 timmars laddning).
Törstig. Den drar i princip alltid bensin när det blir kallt ute eftersom den värmer kupeluften med bensinvärmare.
Jag gillar bilen, men kommer inte att skaffa en till. Tycker det är direkt märkligt att denna är klassad som miljöbil.
Appen är ganska buggig men har blivit ok. Ler fortfarande när det plingar i telefonen och den varnar för att laddsladden inte sitter i, när jag ligger i 110 på motorvägen.
Batterikapaciteten låter ändå bra tycker jag! Är det samma batterikapacitet i Xc60 T6 undrar jag? Är det bensinmotorn som skiljer mellan T6 och T8?
 
Senast ändrad:
Nu har jag fått min hybrid också
Gubbspecad precis som jag vill ha den :)
Måste bara greppa det här med laddning :)
 

Bilagor

  • 20210220_084946.jpg
    20210220_084946.jpg
    467.1 KB · Visningar: 73
  • 20210220_084819.jpg
    20210220_084819.jpg
    1,007 KB · Visningar: 75
  • 20210219_105241.jpg
    20210219_105241.jpg
    826.8 KB · Visningar: 75
Tillbaka
Topp