• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dessutom kommer ju förmånsvärdet gå upp. Till en början med 10k vid årsskiftet men sen säkert ännu mer.

Jag har nog plockat ut min sista leasingbil tror jag såvida inte VW ID4/ENYAQ får ett väldigt trevligt förmånsvärde. Helt ointressant att ta ut en "vanlig" bil framöver.
 

Tapiren

Cartier
Dessutom kommer ju förmånsvärdet gå upp. Till en början med 10k vid årsskiftet men sen säkert ännu mer.

Jag har nog plockat ut min sista leasingbil tror jag såvida inte VW ID4/ENYAQ får ett väldigt trevligt förmånsvärde. Helt ointressant att ta ut en "vanlig" bil framöver.
Ja, det ska bli spännande att se vad kostnaden blir, det är ju mycket förändringar på G känns det som.

Jag har faktiskt börjat titta på dieselbilar igen, nu när rabatten försvinner vid årsskiftet. E-klass är farligt attraktivt prissatt.... men just nu känns det som att det inte blir någon alls.

Polestar är het men har alldeles för högt förmånsvärde kan jag tycka
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Dessutom kommer ju förmånsvärdet gå upp. Till en början med 10k vid årsskiftet men sen säkert ännu mer.

Jag har nog plockat ut min sista leasingbil tror jag såvida inte VW ID4/ENYAQ får ett väldigt trevligt förmånsvärde. Helt ointressant att ta ut en "vanlig" bil framöver.
Förmånsvärde upp? På vad?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Alla el och hybrider åker på de även de som är köpta innan nyår. Det är såhär det börjar.

Till slut kommer det vara lika dyrt med elbil som fossil när alla skatter hamnat på plats inom några år :D
På riktigt?
Nära andra skillnader som man bör räkna med inom kort?
Vågskålen höll precis på att tippa över mot Model 3 Performance men har dragit mig pga förmånsvärdet. Nu vettifan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nära andra skillnader som man bör räkna med inom kort?
Ja själva beräkningsgrunden för förmånsvärde kommer (rtsannolikt) gå upp också. Runt 20% dyrare pratar man om.

Den fossildrivna tjänstebilen är antagligen död framöver. Elbilarna kommer få leva ett tag till. Man har i princip bestämt sig för att det ska vara lika dyrt för en arbetsgivare att ge lön i form av bil som kontant. Vilket är svårt att argumentera emot egentligen även om man som jag gillar bilar.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ja själva beräkningsgrunden för förmånsvärde kommer (rtsannolikt) gå upp också. Runt 20% dyrare pratar man om.

Den fossildrivna tjänstebilen är antagligen död framöver. Elbilarna kommer få leva ett tag till. Man har i princip bestämt sig för att det ska vara lika dyrt för en arbetsgivare att ge lön i form av bil som kontant. Vilket är svårt att argumentera emot egentligen även om man som jag gillar bilar.
Drabbar ju mig rätt hårt som egen där jag behöver bil för att utföra mitt jobb.
Fan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Drabbar ju mig rätt hårt som egen där jag behöver bil för att utföra mitt jobb.
Fan.
Om det är mer än 3000 tjänstemil så löser det ju sig hyfsat. Också om det är en hantverkarbil. Går även ta en "vanlig" bil utan förmånsvärde om du låter bli att använda den privat, har koll på körjournal och en motsvarande privatbil.

Men nä, jag tycker inte utvecklingen är kul heller. Dessutom är den korkad eftersom den berömda "omställningen" av fordonsflottan nu kommer tvärnita. Glöm att folk lägger 600.000 privata kronor på en elbil.
 
Alla el och hybrider åker på de även de som är köpta innan nyår. Det är såhär det börjar.

Till slut kommer det vara lika dyrt med elbil som fossil när alla skatter hamnat på plats inom några år :D

Jepp, och när elbilen är lika dyr som bensin/diesel så får man köra på nästa subventionerade fluga. Vätgas, gengas eller kanske någon form av mekanisk fjäder?

Skit samma. Det är väldigt synd att vi inte kan fortsätta med elbilar pga alla de tekniska fördelarna. Men det är som det är. Ibland blir det bra, ibland blir det dåligt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Om det är mer än 3000 tjänstemil så löser det ju sig hyfsat. Också om det är en hantverkarbil. Går även ta en "vanlig" bil utan förmånsvärde om du låter bli att använda den privat, har koll på körjournal och en motsvarande privatbil.

Men nä, jag tycker inte utvecklingen är kul heller. Dessutom är den korkad eftersom den berömda "omställningen" av fordonsflottan nu kommer tvärnita. Glöm att folk lägger 600.000 privata kronor på en elbil.
Har fram tills i år alltid kör 3000 tjänstemil per år, men efter covid har jag fått dra ner avsevärt.
Någon länk där man kan läsa in sig vilka ändringar som kommer?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Tapiren

Cartier
Har fram tills i år alltid kör 3000 tjänstemil per år, men efter covid har jag fått dra ner avsevärt.
Någon länk där man kan läsa in sig vilka ändringar som kommer?
Och det där är ju bara en del av smällen, det har ju aviserats en höjning av kostnaden på ytterligare 25% från halvårsskiftet 2021, men där verkar det vara mycket mer oklarheter än så länge, även om det delvis behandlas här;

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Och det där är ju bara en del av smällen, det har ju aviserats en höjning av kostnaden på ytterligare 25% från halvårsskiftet 2021, men där verkar det vara mycket mer oklarheter än så länge, även om det delvis behandlas här;

Att ta bort nedsättningen är väldigt enkelt. Man behöver bara låta bli att förnya den. Den har varit uppbyggd så att den förnyas ett år i taget.
Att ändra beräkningen av förmånsvärdet kräver en annan typ av beslut som kan vara lite svårare att få stöd för (förhoppningsvis).
 

Caravelle33

Vacheron
Har varit och provkört Ford Explorer två dagar i rad. Väldigt amerikansk. Gigantisk, plastig inredning, gungig. Otroligt lastutrymme, 7-sitsig, testade att köra som jag brukar dagligen och kom strax över 30km på ren el, körde en del i stan och en del på Essingeleden E4 i max 80km/h. Ford lyckats få in den på ett sjukt lågt förmånsvärde på 4927kr/månad brutto.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fick 420 i inbyte för BMW mot en Model 3 Perf!

Men när jag räknar på det så är det fan inte värt det. Blir mycket pengar för bolaget och privat att byta!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fick 420 i inbyte för BMW mot en Model 3 Perf!

Men när jag räknar på det så är det fan inte värt det. Blir mycket pengar för bolaget och privat att byta!
Du som kör så stor andel av milen på el redan kommer inte vinna särskilt mycket driftskostnadsmässigt på att gå över till 100%el. Annars hjälper det ju rätt bra att gå från 10kr milen till 2.5kr milen för att "finansiera" bilbytet så att säga. Kvar är då att el är väldigt trevligt osv som i sig kan vara värt några kronor.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Då var man med elbil :)
IMG_6925 (1).jpeg
 
Topp