• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    924

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
I somras fick jag leverans på en ny V60 T8, en av de första MY 2024 som rullade ut.
Bilen är helt makalöst bra tycker jag, men nåt är kajko med den. För några veckor sen när jag kom ut på morgonen så fick bilen spel. Den larmade och varnade för allt och lite till, tills den blev svart och stendöd. Bärgare fick igång den och kunde konstatera att 12V-batteriet var urladdat. Jag körde en bra sväng och fick laddat upp ordentligt. Några dagar senare fick jag den kollad och mjukvaruuppdaterad och sen var allt frid och fröjd. De kunde inte hitta något fel på den.
Imorse när vi skulle iväg med familjen var den totalt svart igen. Inte ens varningar kom upp för jag fick inte upp dörrarna. Samma visa igen alltså.
Den gemensamma nämnaren för dessa två tillfällen är att bilen stått på laddning över natten båda gångerna. Jag fick bärgare till att leverera en hyrbil och nu står skiten på verkstan igen. Jag får ringa imorrn och kolla vad de tänker göra. Fan så trött man blir alltså. Man köper ju nytt för att slippa strul, men ibland går det snett.
Är det nån som känner igen symptomen, kanske nån här som varit ute för samma grej?
Vi får se hur det går men jag vill inte ha tillbaka den förrän den funkar flawless, om det nu ens är möjligt. Nu kommer jag ju ha detta i bakhuvudet långt fram i tiden känns det som. Så tröttsamt.
 

mega

Rolex
I somras fick jag leverans på en ny V60 T8, en av de första MY 2024 som rullade ut.
Bilen är helt makalöst bra tycker jag, men nåt är kajko med den. För några veckor sen när jag kom ut på morgonen så fick bilen spel. Den larmade och varnade för allt och lite till, tills den blev svart och stendöd. Bärgare fick igång den och kunde konstatera att 12V-batteriet var urladdat. Jag körde en bra sväng och fick laddat upp ordentligt. Några dagar senare fick jag den kollad och mjukvaruuppdaterad och sen var allt frid och fröjd. De kunde inte hitta något fel på den.
Imorse när vi skulle iväg med familjen var den totalt svart igen. Inte ens varningar kom upp för jag fick inte upp dörrarna. Samma visa igen alltså.
Den gemensamma nämnaren för dessa två tillfällen är att bilen stått på laddning över natten båda gångerna. Jag fick bärgare till att leverera en hyrbil och nu står skiten på verkstan igen. Jag får ringa imorrn och kolla vad de tänker göra. Fan så trött man blir alltså. Man köper ju nytt för att slippa strul, men ibland går det snett.
Är det nån som känner igen symptomen, kanske nån här som varit ute för samma grej?
Vi får se hur det går men jag vill inte ha tillbaka den förrän den funkar flawless, om det nu ens är möjligt. Nu kommer jag ju ha detta i bakhuvudet långt fram i tiden känns det som. Så tröttsamt.
Hade en XC60 T8 som fungerade perfekt i alla år. Nu har jag en BMW iX3 som också fungerat klanderfritt, tills förra veckan. Då vek inte sidospeglarna ut sig efter start, eller under färd, sjukt irriterande. Man undrar vad som triggade den buggen efter alla hudratals normala starter?
Nåja, efter ca fem minuter vek dom iaf ut sig och har fungerat normalt sedan dess. Då hade man hunnit fundera på hur det låtit om man blivit stoppad...

En kompis råkade ut för att vindrutetorkarna inte gick att stänga av på hans Volvo, ganska jobbigt eftersom han inte fick verkstadstid förrän om ett par dagar och var tvungen att "vika ut dom" så att dom skulle sluta gnida mot rutan.

Vad är det sjukaste ni råkat ut för?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Kommer sannolikt att behöva en bil till årsskiftet. Bestämt mig för en modell y performance. Driver eget ab. Aldrig haft tjänstebil/förmånsbil innan. Kommer inte köra mer än högst 1500-2000 mil.

Finns det någon tumregel kring hur man bör tänka kring att leasa bilen privat kontra på företaget? Vet att reglerna ändrades för ett tag sedan, är det inte längre bättre att ta kostnaden på bolaget? Alla tips och råd välkomnas
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Med det sagt är Teslan väldigt mycket bättre på allt som har med eldrift och mjukvara att göra vilket på en elbil är rätt viktigt.

Det där är väl inte en absolut sanning? Krånglande mjukvara är ap-störigt på alla bilar, och fascinationen för appstyrningar och stora skärmar tror jag sitter mest i huvudet på tech-intresserade.

De flesta jag känner med elbil är mest intresserade av att ha en bra bil som drivs av el i stället för fossilbränsle. En del av strikt ekonomiska skäl, en del av bekvämlighet och en del av miljömässiga skäl.


Med det sagt verkar Tesla vara definitivt bäst på just el-delen, enligt typ alla.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
I somras fick jag leverans på en ny V60 T8, en av de första MY 2024 som rullade ut.
Bilen är helt makalöst bra tycker jag, men nåt är kajko med den. För några veckor sen när jag kom ut på morgonen så fick bilen spel. Den larmade och varnade för allt och lite till, tills den blev svart och stendöd. Bärgare fick igång den och kunde konstatera att 12V-batteriet var urladdat. Jag körde en bra sväng och fick laddat upp ordentligt. Några dagar senare fick jag den kollad och mjukvaruuppdaterad och sen var allt frid och fröjd. De kunde inte hitta något fel på den.
Imorse när vi skulle iväg med familjen var den totalt svart igen. Inte ens varningar kom upp för jag fick inte upp dörrarna. Samma visa igen alltså.
Den gemensamma nämnaren för dessa två tillfällen är att bilen stått på laddning över natten båda gångerna. Jag fick bärgare till att leverera en hyrbil och nu står skiten på verkstan igen. Jag får ringa imorrn och kolla vad de tänker göra. Fan så trött man blir alltså. Man köper ju nytt för att slippa strul, men ibland går det snett.
Är det nån som känner igen symptomen, kanske nån här som varit ute för samma grej?
Vi får se hur det går men jag vill inte ha tillbaka den förrän den funkar flawless, om det nu ens är möjligt. Nu kommer jag ju ha detta i bakhuvudet långt fram i tiden känns det som. Så tröttsamt.
Frågan är om det är något just kring din bil eller någon aktuell bugg för samtliga mjukvaror från Volvo?! Jag har sedan feb-21 en v60 T6 laddhybrid som fungerat i princip klanderfritt, tills i helgen. Då var allting nattsvart och ingenting fungerade när jag satt mig. Provade starta flera ggr osv. Till slut öppnade jag förardörren och stängde den, larmade på med nyckeln. Väntade typ 10sek sen öppnade jag och stängde dörren (tänk dig en simulerad i och urstigning) och efter detta fungerade allt som vanligt. Aldrig hänt något liknande under de 2,5 år jag haft bilen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där är väl inte en absolut sanning? Krånglande mjukvara är ap-störigt på alla bilar, och fascinationen för appstyrningar och stora skärmar tror jag sitter mest i huvudet på tech-intresserade.

De flesta jag känner med elbil är mest intresserade av att ha en bra bil som drivs av el i stället för fossilbränsle. En del av strikt ekonomiska skäl, en del av bekvämlighet och en del av miljömässiga skäl.


Med det sagt verkar Tesla vara definitivt bäst på just el-delen, enligt typ alla.
Vet inte riktigt om du uppfattar mig rätt, ibland när man skriver på telefonen så blir det lite för kortfattat. Det jag menar är de delar av mjukvaran som styr laddningsplanering, förvärmning, batteristyrning mm. Sånt finns inte på en ICE-bil och därmed behöver man inte hantera sådant. Detta fungerar helt oerhört intuitivt på Teslan. Min förra E-tron var i jämförelse så vansinnigt komplicerad och seg, det krävdes 5 tryck för att göra det som i Teslan är 1 tryck, eller till och med inget alls för att bilen förstår själv vad som ska göras. Samma gäller med ID4 förutom att den dessutom missar vartannat tryck, eller rättare sagt, det minns trycket, tänker, du trycker 3ggr till, sen kommer alla klick på samma gång och det slutar med att bilen ringer upp din gamla chef i Norge istället för att ändra laddmålet...

Stora skärmar har väl alla bilar numera, skillnaden är att Teslans inte hackar eller är seg när man trycker på den. Dessutom är upplösningen i en helt annan klass. Det är verkligen som att ha en iPadskärm framför sig, inte nån 10 år gammal LCD-display.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Frågan är om det är något just kring din bil eller någon aktuell bugg för samtliga mjukvaror från Volvo?! Jag har sedan feb-21 en v60 T6 laddhybrid som fungerat i princip klanderfritt, tills i helgen. Då var allting nattsvart och ingenting fungerade när jag satt mig. Provade starta flera ggr osv. Till slut öppnade jag förardörren och stängde den, larmade på med nyckeln. Väntade typ 10sek sen öppnade jag och stängde dörren (tänk dig en simulerad i och urstigning) och efter detta fungerade allt som vanligt. Aldrig hänt något liknande under de 2,5 år jag haft bilen.
Det känns ju hyggligt unikt för min bil, för om alla hade kommit till en död bil efter att ha haft högvoltsbatteriet på laddning över natten så hade nog Volvos verkstäder känt till det hela och vetat att det löses med en viss uppgradering eller liknande.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Det känns ju hyggligt unikt för min bil, för om alla hade kommit till en död bil efter att ha haft högvoltsbatteriet på laddning över natten så hade nog Volvos verkstäder känt till det hela och vetat att det löses med en viss uppgradering eller liknande.
Skulle säga att det inte är jätteovanligt och att Volvo nog känner till det. Sök på ett Volvo forum så lär du hitta fler som drabbats.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet inte riktigt om du uppfattar mig rätt, ibland när man skriver på telefonen så blir det lite för kortfattat. Det jag menar är de delar av mjukvaran som styr laddningsplanering, förvärmning, batteristyrning mm. Sånt finns inte på en ICE-bil och därmed behöver man inte hantera sådant. Detta fungerar helt oerhört intuitivt på Teslan. Min förra E-tron var i jämförelse så vansinnigt komplicerad och seg, det krävdes 5 tryck för att göra det som i Teslan är 1 tryck, eller till och med inget alls för att bilen förstår själv vad som ska göras. Samma gäller med ID4 förutom att den dessutom missar vartannat tryck, eller rättare sagt, det minns trycket, tänker, du trycker 3ggr till, sen kommer alla klick på samma gång och det slutar med att bilen ringer upp din gamla chef i Norge istället för att ändra laddmålet...

Stora skärmar har väl alla bilar numera, skillnaden är att Teslans inte hackar eller är seg när man trycker på den. Dessutom är upplösningen i en helt annan klass. Det är verkligen som att ha en iPadskärm framför sig, inte nån 10 år gammal LCD-display.
Jag tror du skrev långsamt nog för att jag skulle begripa, absolut. Att elbilar och fosssilbilar har olika funktioner är…rimligt?

I alla fall, min högst oventenskapliga undersökning visar att det i segmentet ”typ medelklass i mellansverige” finns det i alla fall minst fem personer med elbil där bilens kvaliteter som bil är det viktigaste, snarare än hur bra bilen hanterar parkeringsappar, ruttplanering och liknande.
Men även hos dessa fem så är såklart krånglande/okänsliga/ologiska funktioner något man blir vansinnig på. Vilket många bilar har, fossil eller ej. Tesla verkar dock väldigt bra på att undvika dessa.

Det som är super är ju att det finns så många olika elbilar med olika fokus! Yey!
 

Ebbot

Cartier
Jag har tänkt tanken att kolla på typ jagrullar, jag tar en kik!
Ett känt fel, som jag hade på min v60 t6 my23 är att om man använde schemalagd laddning i appen så drog 12v batteriet ut pga att bilen stod och kollade hela tiden om kabel var inkopplad eller något liknande. Hade bilen bärgad 3gge pga detta innan Volvo erkände problemet och bad mig sluta använda schemalagd laddning i appen. Senare togs funktionen bort i appen men kom tillbaks senare igen.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett känt fel, som jag hade på min v60 t6 my23 är att om man använde schemalagd laddning i appen så drog 12v batteriet ut pga att bilen stod och kollade hela tiden om kabel var inkopplad eller något liknande. Hade bilen bärgad 3gge pga detta innan Volvo erkände problemet och bad mig sluta använda schemalagd laddning i appen. Senare togs funktionen bort i appen men kom tillbaks senare igen.
Det verkar vara samma skit även om man inte använder schemalagd laddning… Jag har bara haft den ipluggad och låtit den sitta även efter att den laddat fullt. Bärgaren hade dock en teori om nåt liknande - att bilen ligger och kollar mot laddaren eller nåt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Undrar om det finns någon möjlighet att felet skulle sitta hos laddaren? Det känns inte så; men bara tanken på att det skulle kunna sitta där skulle ju få Volvo att skylla ifrån sig tills motsatsen är bevisad typ.
 

Belfort

Omega
Jag tror du skrev långsamt nog för att jag skulle begripa, absolut. Att elbilar och fosssilbilar har olika funktioner är…rimligt?

I alla fall, min högst oventenskapliga undersökning visar att det i segmentet ”typ medelklass i mellansverige” finns det i alla fall minst fem personer med elbil där bilens kvaliteter som bil är det viktigaste, snarare än hur bra bilen hanterar parkeringsappar, ruttplanering och liknande.
Men även hos dessa fem så är såklart krånglande/okänsliga/ologiska funktioner något man blir vansinnig på. Vilket många bilar har, fossil eller ej. Tesla verkar dock väldigt bra på att undvika dessa.

Det som är super är ju att det finns så många olika elbilar med olika fokus! Yey!
I segmentet medelklass i mellansverige så är det nog snarare 90% som tycker det viktigaste är vad det är för märke på motorhuven än något snack om kvalité, för i så fall hade väl de allra flesta rullat typ Toyota/Subaru/Lexus :cigar:
 

Ebbot

Cartier
Undrar om det finns någon möjlighet att felet skulle sitta hos laddaren? Det känns inte så; men bara tanken på att det skulle kunna sitta där skulle ju få Volvo att skylla ifrån sig tills motsatsen är bevisad typ.

Ja det är märkligt. Ännu märkligare är att 12v batteriet skall teoretiskt laddas samtidigt..
korta resor ger också sämre laddtid, så gör man många 5-10 minuters reor kan det påverka.
Använder du forcerat att endast köra på el? Alltså du kör inte på hybridläget som är automatiskt valt?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det är märkligt. Ännu märkligare är att 12v batteriet skall teoretiskt laddas samtidigt..
korta resor ger också sämre laddtid, så gör man många 5-10 minuters reor kan det påverka.
Använder du forcerat att endast köra på el? Alltså du kör inte på hybridläget som är automatiskt valt?
Jag har aldrig kört Pure (endast el) utan jag kör konsekvent på Hybridläget. Däremot sätter jag lite sport i att försöka undvika att förbränningsmotorn går igång, och jag kör mest korta sträckor runtom i kommunen.
Enligt Volvo ska det dock inte vara några problem utan 12v ska laddas litegrann även om man bara kör på el (laddas från högvoltsbatteriet alltså).
Sen måste det ju ha med saken att göra att detta har hänt när bilen stått på laddning över natten (min 12 timmar tror jag).
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hade en XC60 T8 som fungerade perfekt i alla år. Nu har jag en BMW iX3 som också fungerat klanderfritt, tills förra veckan. Då vek inte sidospeglarna ut sig efter start, eller under färd, sjukt irriterande. Man undrar vad som triggade den buggen efter alla hudratals normala starter?
Nåja, efter ca fem minuter vek dom iaf ut sig och har fungerat normalt sedan dess. Då hade man hunnit fundera på hur det låtit om man blivit stoppad...

En kompis råkade ut för att vindrutetorkarna inte gick att stänga av på hans Volvo, ganska jobbigt eftersom han inte fick verkstadstid förrän om ett par dagar och var tvungen att "vika ut dom" så att dom skulle sluta gnida mot rutan.

Vad är det sjukaste ni råkat ut för?
Jag hade en gammal VW Jetta som började tuta när jag svängde vänster. Förstå va jobbigt när man kom in i rondellen...Folk trodde jag var efterbliven som tutade varje gång jag svängde.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Kommer sannolikt att behöva en bil till årsskiftet. Bestämt mig för en modell y performance. Driver eget ab. Aldrig haft tjänstebil/förmånsbil innan. Kommer inte köra mer än högst 1500-2000 mil.

Finns det någon tumregel kring hur man bör tänka kring att leasa bilen privat kontra på företaget? Vet att reglerna ändrades för ett tag sedan, är det inte längre bättre att ta kostnaden på bolaget? Alla tips och råd välkomnas
Rent generellt kan man säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt att ha en icke-laddbar förmånsbil i sitt eget företag, jämfört med att ha samma bil privat. Förmånsbeskattningen för vanliga bilar har höjts med flera tusenlappar i månaden sedan 2018. Beroende på individuella preferenser kan säkert någon ändå tycka att det är bättre att ha bilen i företaget. Man kanske av skatteskäl inte vill höja sin lön för att finansiera sin privata bil, eller så tycker man det är bekvämt att låta företaget ta alla oregelbundna och ibland oväntade kostnader för underhåll, eller självrisker för parkeringsskador och liknande. Sådana kostnader i företaget resulterar ju inte i någon förmånsbeskattning över huvud taget.

Med en elbil blir dock kalkylen helt annorlunda, till förmånsbilens fördel, då det förmånsgrundande priset reduceras med 50 procent, upp till ett tak som ligger på 350 000 kr. En elbil för 700 000 kr får alltså exakt samma förmånsvärde som en icke-laddbar bil för 350 000 kr, vilket i många fall gör det väldigt förmånligt att ha elbilen som förmånsbil i sitt eget företag.

Kolla förmånsvärden med skatteverkets bilförmånsberäkning nedan, samt räkna på totalekonomin på samma sätt som du beräknar omkostnader, arbetsgivaravgift och inkomstskatt i andra sammanhang i ditt företag.

Företaget får dessutom dra av halva momsen på leasingavgiften för förmånsbilen. Detta gäller även så kallad förhöjd första leasingavgift som betalas vid leverans. Så om man väljer att betala några hundra tusen vid leverans får man dra av halva momsen för det. Med dagens höga räntor kan det vara en bra idé att sänka det leasing-finansierade beloppet med en sådan inbetalning.

Om företaget köper bilen får man inte göra något momsavdrag alls.

 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har aldrig kört Pure (endast el) utan jag kör konsekvent på Hybridläget. Däremot sätter jag lite sport i att försöka undvika att förbränningsmotorn går igång, och jag kör mest korta sträckor runtom i kommunen.
Enligt Volvo ska det dock inte vara några problem utan 12v ska laddas litegrann även om man bara kör på el (laddas från högvoltsbatteriet alltså).
Sen måste det ju ha med saken att göra att detta har hänt när bilen stått på laddning över natten (min 12 timmar tror jag).
Har du provat att ladda 12 voltsbatteriet med en bra laddare, typ Ctek?

Jag har haft problem med att 12 voltsbatteriet ibland laddades ur på en Lexus-hybrid. Den laddade 12-voltsbatteriet från högspänningsbatteriet hela tiden man körde, oavsett om bensinmotorn var igång eller ej. Problemet var att den laddade med blott 4 Ampere, vilket innebar att ständiga kortkörningar kunde resultera i urladdat 12-voltsbatteri, och vid låg laddning räckte det inte med en, som jag tyckte, bra sväng, utan det krävdes cirka 10 timmar körning för att ladda upp 12-voltsbatteriet.

Nu vet jag inte exakt hur Volvos hybrider funkar, men Lexus- och Toyotahyrider har väldigt liten last på 12-voltssystemet, eftersom det inte finns någon startmotor, vilket tyvärr innebär att de dimensionerat ner 12-voltsbatteriet och dess laddning (minst) lika mycket.

Därav slutsatsen att det var en jättebra idé att ladda 12-voltsbatteriet när jag visste att jag bara kört korta resor under en längre tid. Jag satte en snabbkoppling på 12-voltsbatteriet i bagageutrymmet, så att det bara var att koppla in laddaren med en kontakt, utan att behöva krångla med anslutning direkt till batteripolerna.

 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har du provat att ladda 12 voltsbatteriet med en bra laddare, typ Ctek?

Jag har haft problem med att 12 voltsbatteriet ibland laddades ur på en Lexus-hybrid. Den laddade 12-voltsbatteriet från högspänningsbatteriet hela tiden man körde, oavsett om bensinmotorn var igång eller ej. Problemet var att den laddade med blott 4 Ampere, vilket innebar att ständiga kortkörningar kunde resultera i urladdat 12-voltsbatteri, och vid låg laddning räckte det inte med en, som jag tyckte, bra sväng, utan det krävdes cirka 10 timmar körning för att ladda upp 12-voltsbatteriet.

Nu vet jag inte exakt hur Volvos hybrider funkar, men Lexus- och Toyotahyrider har väldigt liten last på 12-voltssystemet, eftersom det inte finns någon startmotor, vilket tyvärr innebär att de dimensionerat ner 12-voltsbatteriet och dess laddning (minst) lika mycket.

Därav slutsatsen att det var en jättebra idé att ladda 12-voltsbatteriet när jag visste att jag bara kört korta resor under en längre tid. Jag satte en snabbkoppling på 12-voltsbatteriet i bagageutrymmet, så att det bara var att koppla in laddaren med en kontakt, utan att behöva krångla med anslutning direkt till batteripolerna.

Nej jag har inte laddat batteriet med en riktig laddare. Det kan hända att det skulle kunna vara en lösning eller åtminstone mildra symptomen, men jag tänker inte nöjda mig med att behöva stödladda en helt ny bil för att de inte kan bygga dem så att de kan användas på det sätt de är tänkta att användas...

Jag fick besked från verkstan idag att de känner till att det finns denna typen av problem. De håller på att samla in information så jag fick berätta exakt vad och hur jag upplevt att det hela har gått till. Min gissning är att jag får tillbaka bilen snart utan att de gjort nåt med den, för att sen få en återkallelse och fixa felet när de väl konstaterat vad det hela beror på. Jag tror att det handlar om att bilen pratar med laddaren och ligger och känner av en massa signaler osv när den står på laddning, och att detta drar ur 12V-batteriet till slut. Det kan absolut vara som du säger @Quark att man behöver stödladda ibland, men jag hoppas verkligen att de kan fixa detta så att det inte ska behövas!
 

Ebbot

Cartier
Jag har aldrig kört Pure (endast el) utan jag kör konsekvent på Hybridläget. Däremot sätter jag lite sport i att försöka undvika att förbränningsmotorn går igång, och jag kör mest korta sträckor runtom i kommunen.
Enligt Volvo ska det dock inte vara några problem utan 12v ska laddas litegrann även om man bara kör på el (laddas från högvoltsbatteriet alltså).
Sen måste det ju ha med saken att göra att detta har hänt när bilen stått på laddning över natten (min 12 timmar tror jag).
Vet att Volvo också erkänt att 12v batteriet inte laddas tillräckligt vid korta sträckor kombinerat med för mycket körning på el. Generatorn behövs för att ladda batteriet bra, med bensinmotorn. Riktigt kasst i vilket fall av Volvo och visar hur tekniskt komplext och omogna vissa laddhybrider är 😬
Hoppas det löser sig! Och är intresserad av vilket svar du får då jag kommer få en xc60 t6 my24 i november 😂
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Rent generellt kan man säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt att ha en icke-laddbar förmånsbil i sitt eget företag, jämfört med att ha samma bil privat. Förmånsbeskattningen för vanliga bilar har höjts med flera tusenlappar i månaden sedan 2018. Beroende på individuella preferenser kan säkert någon ändå tycka att det är bättre att ha bilen i företaget. Man kanske av skatteskäl inte vill höja sin lön för att finansiera sin privata bil, eller så tycker man det är bekvämt att låta företaget ta alla oregelbundna och ibland oväntade kostnader för underhåll, eller självrisker för parkeringsskador och liknande. Sådana kostnader i företaget resulterar ju inte i någon förmånsbeskattning över huvud taget.

Med en elbil blir dock kalkylen helt annorlunda, till förmånsbilens fördel, då det förmånsgrundande priset reduceras med 50 procent, upp till ett tak som ligger på 350 000 kr. En elbil för 700 000 kr får alltså exakt samma förmånsvärde som en icke-laddbar bil för 350 000 kr, vilket i många fall gör det väldigt förmånligt att ha elbilen som förmånsbil i sitt eget företag.

Kolla förmånsvärden med skatteverkets bilförmånsberäkning nedan, samt räkna på totalekonomin på samma sätt som du beräknar omkostnader, arbetsgivaravgift och inkomstskatt i andra sammanhang i ditt företag.

Företaget får dessutom dra av halva momsen på leasingavgiften för förmånsbilen. Detta gäller även så kallad förhöjd första leasingavgift som betalas vid leverans. Så om man väljer att betala några hundra tusen vid leverans får man dra av halva momsen för det. Med dagens höga räntor kan det vara en bra idé att sänka det leasing-finansierade beloppet med en sådan inbetalning.

Om företaget köper bilen får man inte göra något momsavdrag alls.

Stort tack! Precis ett sånt svar jag var ute efter :) Blir att spara ihop lite pengar i bolaget så att den första förhöjda leasingavgiften blir så hög som möjligt då
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Stort tack! Precis ett sånt svar jag var ute efter :) Blir att spara ihop lite pengar i bolaget så att den första förhöjda leasingavgiften blir så hög som möjligt då
En annan faktor man kan justera i leasingaffären är så klart restvärdet. Ju lägre restvärde vid avtalets slut, desto större del av bilens pris blir med momsavdrag. Det finns dock en gräns för detta. Drar man det för långt kan Skatteverket anse att leasingupplägget i själva verket är en förtäckt avbetalning, och det blir väldigt surt. Leasingbolagen brukar dock ha koll på detta och går inte med på allt för extrema upplägg.

Tesla borde ha automatiserat detta i sin konfigurator.
 
Senast ändrad:

papabear

Panerai
2-Faktor
En annan faktor man kan justera i leasingaffären är så klart restvärdet. Ju lägre restvärde vid avtalets slut, desto större del av bilens pris blir med momsavdrag. Det finns dock en gräns för detta. Drar man det för långt kan Skatteverket anse att leasingupplägget i själva verket är en förtäckt avbetalning, och det blir väldigt surt. Leasingbolagen brukar dock ha koll på detta och går inte med på allt för extrema upplägg.

Tesla borde ha automatiserat detta i sin konfigurator.
Finns det något klokt tips ang. restvärdet i relation till hur många mil man anger att man tänkt köra? Är det bättre att ange ett så lågt miltal som möjligt?

Om jag i teslas konfigurator anger att jag tänkt köra 4000 mil/år blir ju månadskostnaden högre men å andra sidan blir restvärdet bara 41%… kontra 1000 mil/år och 53%
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns det något klokt tips ang. restvärdet i relation till hur många mil man anger att man tänkt köra? Är det bättre att ange ett så lågt miltal som möjligt?

Om jag i teslas konfigurator anger att jag tänkt köra 4000 mil/år blir ju månadskostnaden högre men å andra sidan blir restvärdet bara 41%… kontra 1000 mil/år och 53%
Är det finansiell leasing eller privatavbetalning vi pratar om?

Om det är privatavbetalning spelar det ingen roll alls. Välj så högt restvärde som möjligt.
 

Veratio

Cartier
Vi har två bilar idag. En -18 Polo och en -18 Subaru XV. Tanken är att ev. byta ut XV´n.

Jag kör 2 dagar i veckan till jobbet, ca 14,5 mil tor. Tar Polon då. Sambon har jobbat som fotograf och använt XV´n. Hon ska ta "vanligt jobb" och då har vi inte riktigt behov av traktor-4wd som en XV är, samt att den drar närmare 0,8. Hon kommer att jobba mån-fre och har ca 3,5 mil tor.

Bor i Norrbotten så det är kallt på vintern. Sneglar lite på en hybrid, men tycker man får en "sämre" bil för samma pengar vi får för Subarun, ser ut som att det i så fall får bli en Niro Plug In. Är nog billigare att köra till och från jobbet för sambon men jag känner inte att det är något byte som tilltalar mig.

Finns det inget "billigare" plug-In alternativ, tänker max 250 000 kr, helst inte äldre än -17 och får inte ha gått mer än absolut max 9 000 mil.

Har inte hängt med, med inget incitament från regeringshåll aktuellt? För i så fall kan ju privatleasing bli intressant igen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi har två bilar idag. En -18 Polo och en -18 Subaru XV. Tanken är att ev. byta ut XV´n.

Jag kör 2 dagar i veckan till jobbet, ca 14,5 mil tor. Tar Polon då. Sambon har jobbat som fotograf och använt XV´n. Hon ska ta "vanligt jobb" och då har vi inte riktigt behov av traktor-4wd som en XV är, samt att den drar närmare 0,8. Hon kommer att jobba mån-fre och har ca 3,5 mil tor.

Bor i Norrbotten så det är kallt på vintern. Sneglar lite på en hybrid, men tycker man får en "sämre" bil för samma pengar vi får för Subarun, ser ut som att det i så fall får bli en Niro Plug In. Är nog billigare att köra till och från jobbet för sambon men jag känner inte att det är något byte som tilltalar mig.

Finns det inget "billigare" plug-In alternativ, tänker max 250 000 kr, helst inte äldre än -17 och får inte ha gått mer än absolut max 9 000 mil.

Har inte hängt med, med inget incitament från regeringshåll aktuellt? För i så fall kan ju privatleasing bli intressant igen.
Om det är ekonomi ni tänker på så är jag rätt säker på att ni gör ett dåligt byte. Det går inte räkna hem värdeminskningen på en nästan dubbelt(?) så dyr bil på att sänka förbrukningen från 0,8 till säg 0,4 lit/mil. En hybrid drar aldrig 0 lit/mil eftersom de inte kan alstra någon värme (förutom de som har dieselvärmare men det är ovanligt) utan att motorn går. Min bror har en Niro Plug-in och vintertid går motorn typ jämt.

Tittar man på alternativ såsom Golf GTE som finns i prisklassen så har den sommartid räckvidd på typ 3,5 mil men vintertid hälften i verkligheten. Så bensin kommer förbrukas helt enkelt.
 
Topp