• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
Har ingen på ingång men den verkar vara väldigt trevlig som sådant!

Man får dem med bra utrustning just nu! Borde gå att pressa priserna en del?
Ja det är lite oklart. Brukar ha ok deals via frugans jobb men på id (alla) är det bara 5 %. Sen avskyr jag panoramatak och det ingår ju tyvärr i paketet man behöver ha. Men det kanske går att välja bort det.
 
Ja det är lite oklart. Brukar ha ok deals via frugans jobb men på id (alla) är det bara 5 %. Sen avskyr jag panoramatak och det ingår ju tyvärr i paketet man behöver ha. Men det kanske går att välja bort det.
om det ingår i ett paket så brukar det tyvärr inte gå, kopplat till produktion, homologering etc

5% på 700K är ändå några pesetas, men inte jättemånga :D
 
Jag har laddstolpe o min samfällighet. Priset ligger på 2.50kr/kWh.. hur bra/dåligt är det priset? Ni som laddar hemma?
Skapligt ok. Jag skulle gissa att min laddning hemma kostar nånstans 1.50kr på ett årssnitt. Kanske lite mer faktiskt. (Jag håller inte på med timpris utan har rörligt på månadsbasis)
 
Panoramataket fick man betala extra för med gtx-utförandet
@Fryken vill nog ha följande paket (som är en no-brainer) men panoramataket ingår

Screenshot_20241015_182113_Samsung Internet.jpg
 
Jag har laddstolpe o min samfällighet. Priset ligger på 2.50kr/kWh.. hur bra/dåligt är det priset? Ni som laddar hemma?
Jag kör rörligt och laddar automatiskt när det är billigast.
Nu vill inte Tibbers app berätta exakt vad jag betalat för laddningen, men skulle gissa att jag ligger runt 1,20 inklusive skatter och avgifter. Visst, 2,50 är dubbla kostnaden, men det är oxå typ 2kr/mil vilket inte är mycket att gräma sig över.
 
Jag har för övrigt precis blivit med elbil. Valde det rationella alternativet (läs tråkiga) och slog till på en nybegagnad Niro. Tror den kommer passa mig utmärkt för att köra runt i Uppsala på dagarna med enstaka utflykter till Stockholm.

1000007191.jpg
 
Jag har laddstolpe o min samfällighet. Priset ligger på 2.50kr/kWh.. hur bra/dåligt är det priset? Ni som laddar hemma?

Jag kör rörligt och laddar automatiskt när det är billigast.
Nu vill inte Tibbers app berätta exakt vad jag betalat för laddningen, men skulle gissa att jag ligger runt 1,20 inklusive skatter och avgifter. Visst, 2,50 är dubbla kostnaden, men det är oxå typ 2kr/mil vilket inte är mycket att gräma sig över.
Jag kör tibber och det är relativt lätt att kolla snittpriset. För rättvisa siffror tog jag hela kalenderåren och inte enstaka månader (legat på minus priser maj-sept) och då ser det ut som nedan. Inklusive skatter och avgifter. Sen tillkommer givetvis gamarnas avgifter (vattenfalls) så slå på ca 1:-/kwh för faktiskt nettokostnad. Jag har för info inga solceller eller dylikt heller så jag är nöjd med tibbers smartladdning och gridrewards som gett ett snittpris på ca 21 öre/kwh
IMG_7742.png
IMG_7741.png
 
Exteriörpaket ingår men inte plus. Plus för 14tkr är bara panoramataket vad jag kan se. Det andra ingår redan i GTX edition.
Det är ju makalöst att de när man klickar på exteriörpaket plus ändå listar en massa saker som ingår i standardutförandet.

Ja men då kan det mycket väl bli en beställning utan panoramatak. Tack för att du uppmärksammade mig på detta @Karlsson
 
Det är ju makalöst att de när man klickar på exteriörpaket plus ändå listar en massa saker som ingår i standardutförandet.

Ja men då kan det mycket väl bli en beställning utan panoramatak. Tack för att du uppmärksammade mig på detta @Karlsson
Jag va själv inne på samma spår i somras när jag skulle beställa, men då blev typ den tvåhjulsdrivna edition-modellen dyrare än gtx’n.
Såg nu att samma ”Exteriörpaket plus” PRO Edition kostar 34800:-
 
Mysko!
Det skiljer så klart mellan olika tillverkare men att justera effekten borde vara standard!

Har en helt nyinstallerad Charge Amps Halo med lastbalansering och där kan jag justera steglöst mellan 6 och 16A via appen!

Kan även köra Green Charging mot mina solceller!
Var i appen hittar man den justeringen?
 
Det är ju makalöst att de när man klickar på exteriörpaket plus ändå listar en massa saker som ingår i standardutförandet.

Ja men då kan det mycket väl bli en beställning utan panoramatak. Tack för att du uppmärksammade mig på detta @Karlsson
Det finns två exteriörpaket, ett "vanligt" och ett "plus". Det "vanliga" är standard i det svenska Editionutförandet som säljs nu på GTX och om du lägger upp båda sida vid sida så ser du att det enda som skiljer är Panoramat. Givetvis borde man uttryckt det som "Exteriörpaket Plus: Utöver innehåll i Exteriörpaket = Panoramatak". Men....tyskar och internet. Det funkar liksom inte, de vet inte hur man gör...
 
Tillbaka
Topp