• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,030
Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.

Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik

Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.

Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.

Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
1741171264115.png

1741171007958.png

1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png

Bilagor

• 1741170954421.png
    1741170954421.png
    62.8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Finns som Single Motor, Twin Motor och Twin Motor Performance. Single motor har 92kWh batteri, de två andra har 106kWh.

Samtliga ska ladda på samma tid, det stora batteriet har 350kW peak, det lilla har förmodligen lite lägre peak. Samtliga är 800v-teknik

Kommer enbart med Ultra-paketet idag, släpper förmodligen billigare paket senare.
Säger att bilen kan beställas idag, sa inte när den börjar tillverkas eller var den tillverkas. Den bygger dock på SPA2, vilket bör innebära att den tillverkas på samma ställen som EX90, alltså i South Carolina, USA, och i en fabrik i Kina.

Vädligt lite teknisk information i deras presentation idag. Ska kolla genom deras hemsida och se om det finns något annat nytt och roligt eller om detta är allt det väsentliga.

Oavsett så verkar denna bil vara ett riktigt flaggskepp. EX90 blev lite gammal när den började levereras. ES90 tar nu tillbaka lite av det man tappade, denna verkar kunna konkurrera med de bäst laddande bilarna i Europa (Porsche, Audi), men placeras sig i ett annat segment - mer åt komforthållet än prestanda (dock 680hk i Twin Motor Performance”).
1741171264115.png

1741171007958.png

1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png
Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.

Ser bra ut i övrigt. Men en EV90 hade ju inte varit fel…producerad i Göteborg, med svenskproducerade battericeller. Drömma kan man ju alltid…

Måste finnas både en och två på kontoret i Göteborg som sover dåligt på nätterna med produktion enbart i US och Kina för den nya 90-serien.

Ser bra ut i övrigt. Men en EV90 hade ju inte varit fel…producerad i Göteborg, med svenskproducerade battericeller. Drömma kan man ju alltid…
Haha, ja!
Man har valt att hålla igång plug-in produktionen i Sverige så länge man kan då det fortfarande är de bilar som står för största volymen. Däremot har man bestämt sig för att nästa plattform, SPA3, ska ha tillverkning i Sverige. Redan i fjol såg vi leveranser av gigantiska gjutningsmaskiner till Torslanda-fabriken, så de håller på att förbereda sig där borta för SPA3, och då blir det EX60 som debuterar som första elbil med Svensk produktion från Volvo.

Volvo köpte också ut NOVO-samarbetet som man hade med Northvolt, så nu äger man det själva. Det skulle bli en batterifabrik i Göteborg. Man håller ju just nu på att bygga själva byggnaden. Volvo har inte ännu sagt om man kommer gå vidare med batteriproduktion i den lokalen eller om man kommer göra om den till något annat. Bästa vore kanske om man kan hitta en stabil partner (som inte är Northvolt) och få hjälp med att få igång produktion där, tänk typ LG Chem eller SK från Sydkorea.

Samtidigt bygger man en ny fabrik i Slovakien. Mycket som händer.

1741171264115.png

1741171007958.png

1741171017669.png

1741170962570.png

1741170972238.png

1741170980625.png
Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyr

Hade lätt kunnat tänka mig en, men tror tyvärr den kommer vara rätt dyr
Jo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.
920tkr startar den på idag, men då är det bara med Ultra-paketet där allt utom Bowers and Wilkins i princip ingår.
Kan tänka mig att den kommer starta på runt 800-850tkr utan utrustning vid ett senare skede, vilket fortfarande är väldigt mycket pengar.

Men begagnad kanske den blir intressant om några år för oss som inte kan lägga en miljon på en bil ;)

Jo tyvärr blir den ju svindyr som flaggskeppsmodell.
920tkr startar den på idag, men då är det bara med Ultra-paketet där allt utom Bowers and Wilkins i princip ingår.
Kan tänka mig att den kommer starta på runt 800-850tkr utan utrustning vid ett senare skede, vilket fortfarande är väldigt mycket pengar.

Men begagnad kanske den blir intressant om några år för oss som inte kan lägga en miljon på en bil ;)
får be en volvoanställd att köpa ut :D

Visar sig att ES90 ska börja tillverkas v.10 2026. Varför lanserar de den nu då? Blir less på bilföretag som lanserar en bil ett år innan den börjar tillverkas. Borde lanserat den sensommar/höst.
Edit: en annan källa säger Q3 2025 för leverans runt årsskiftet.

Senast ändrad:
Blev bra, går att koppla grymt många kommandon om man nu så vill

Exv dubbeltryck ner på höger spak öppnar höger dörr eller som jag har nu dubbeltryck på knapp på höger spak växlar mellan "sport/insane"

Spakarna har bara upp/ner har inte dra emot/trycka ifrån. Blir väl en hel del mer komplext med det och större hus
1000022110.jpg

Senast ändrad:
Jag hörde detta träffsäkra påståendet från Doug Demuro: Tesla is not a car but an automotive appliance.

Och i ljuset av detta förstår jag varför så många köper dem. De ger inte mycket för de attribut som är viktiga för oss "bilintresserade".

Vem är det som sagt att de ska ge något för bilintresserade om det är bil som skall ta en från a till b.

Man kan ju säga att merparten Volvos, VWs, Kia, Hyundai, Skodor etc också är helt själlösa.

Men kan med 100% säga att med en lite roligare elbil så har i alla fall jag mer körglädje än i en Passat :p

Vem är det som sagt att de ska ge något för bilintresserade om det är bil som skall ta en från a till b.

Man kan ju säga att merparten Volvos, VWs, Kia, Hyundai, Skodor etc också är helt själlösa.

Men kan med 100% säga att med en lite roligare elbil så har i alla fall jag mer körglädje än i en Passat :p

Är inte det minsta bilintresserad egentligen, men givetvis kan jag tycka att en del bilar kan vara snygga, neutrala eller hiskeligt fula. För mig spelar det ingen roll om appen är grym, är bilen ful vill jag inte köpa / åka i den.

Tesla t ex gör ganska snygga bakdelar på sina bilar men fronten - har alltid tyckt att de är väldigt fula och intetsägande, a la -80 tal.

Neutrala bilar - Toyota RAV4, äldre KIA
Snygga bilar - Volvo
Fula bilar - Audi, el-KIA, MB, FIAT

Är inte det minsta bilintresserad egentligen, men givetvis kan jag tycka att en del bilar kan vara snygga, neutrala eller hiskeligt fula. För mig spelar det ingen roll om appen är grym, är bilen ful vill jag inte köpa / åka i den.

Tesla t ex gör ganska snygga bakdelar på sina bilar men fronten - har alltid tyckt att de är väldigt fula och intetsägande, a la -80 tal.

Neutrala bilar - Toyota RAV4, äldre KIA
Snygga bilar - Volvo
Fula bilar - Audi, el-KIA, MB, FIAT
Så med det sagt så vad är någon som är bilintresserad och vad är personlig preferens?

Utseende är ju något subjektivt och är väl inte direkt relaterat till bilintresse. Min sambo skiter helt i bilar men uppskattar vissa modeller och andra inte rent ifrån utseende och vissa kriterier vad gäller utrymmen etc

Påståendet var att vissa bilar inte ger mycket för "bilintresserade", tänker mer vem är det som sagt att viss modell skall något för "bilintresserade"

Senast ändrad:
Men nån form av bilintresse har väl Tesla-ägare inbillar jag mig. Körglädje = viktigast och struntar i hur bilen ser ut kan vara en variant t ex.
av det jag läser i forum etc så verkar inte ens häften ha ägt en bil innan så jag vet inte :D

Jag har grymt intresse för bilar/motorsport och tycker min bil ser helt ok ut och jag har hyfsat kul när jag gör mina vardsärenden. Hade jag fått välja så hade jag kört Taycan Turbo GT som vardagdsbil. Men nu får jag inte göra det tyvärr. Har annan bil för ren körglädje

Jag hörde detta träffsäkra påståendet från Doug Demuro: Tesla is not a car but an automotive appliance.

Och i ljuset av detta förstår jag varför så många köper dem. De ger inte mycket för de attribut som är viktiga för oss "bilintresserade".
Det var också den absolut bästa elbilen (bästa elbil, inte bil) med begränsad konkurrens under lång tid.
Hans begrepp gäller väl egentligen majoriteten av alla bilar, transport A till B.

Det var också den absolut bästa elbilen (bästa elbil, inte bil) med begränsad konkurrens under lång tid.
Hans begrepp gäller väl egentligen majoriteten av alla bilar, transport A till B.
Många bilar har som huvudfunktion att vara "appliance", men många bilar har ändå lite själ. Det kan vara design, interiör, funktioner, köregenskaper, intressanta "quirks" som Doug gillar att prata om, osv. Min V70 är en laståsna och en tillförlitlig A till B bil, men den har också lite karaktär i form av en femcylindrig motor, exempelvis.

Det måste inte vara så att bilar antingen är 100% A till B-apparater eller 100% entusiastbilar.

Men nån form av bilintresse har väl Tesla-ägare inbillar jag mig. Körglädje = viktigast och struntar i hur bilen ser ut kan vara en variant t ex.
Det är väl då körglädje i form av "snabb bil i rakt sträck", lite som amerikanska muskelbilar. Om riktig körglädje (om jag får säga så) är viktigast så handlar det ju om hjulupphängning, styvhet, styrkänsla, balans osv - inte bara hur snabb bilen är 0-100.

Mazda MX-5 är inte en snabb bil, men det är en bil med MYCKET körglädje.

Jag inser också att det jag säger kan låta som att de som gillar snabba bilar inte är "riktiga" entusiaster, och det kanske är lite fel att säga så. Men jag tror ändå att efter en stund blir acceleration inte lika kul längre. Snarare att man mår illa när man sitter i folks Teslor och som alltid ska hålla på och gasa, bromsa, gasa, bromsa hela jäkla tiden.

Det är väl då körglädje i form av "snabb bil i rakt sträck", lite som amerikanska muskelbilar. Om riktig körglädje (om jag får säga så) är viktigast så handlar det ju om hjulupphängning, styvhet, styrkänsla, balans osv - inte bara hur snabb bilen är 0-100.

Mazda MX-5 är inte en snabb bil, men det är en bil med MYCKET körglädje.

Jag inser också att det jag säger kan låta som att de som gillar snabba bilar inte är "riktiga" entusiaster, och det kanske är lite fel att säga så. Men jag tror ändå att efter en stund blir acceleration inte lika kul längre. Snarare att man mår illa när man sitter i folks Teslor och som alltid ska hålla på och gasa, bromsa, gasa, bromsa hela jäkla tiden.

Perfekt kombo då som jag kör med nu då, även om jag gärna hade haft en 718 Spyder /GT4 RS spyder istället för MX5an 🤣 (718 Spyder eller GTS 4.0 är inte helt uteslutet kör dock för lite föra att motivera ett byte) (+och en Turbo GT :D)

Model 3an är rätt så kompetent som sådant när det svänger OEM dock så behöver den bättre belägg, styvare krängningshämmare, camber/toe arms och riktiga däck för ett riktigt steg upp. Dem kör riktigt snabbt med dem på auto-x i US med liknande uppsättning

Senast ändrad:
Model 3an är rätt så kompetent som sådant när det svänger OEM dock så behöver den bättre belägg, styvare krängningshämmare, camber/toe arms och riktiga däck för ett riktigt steg upp. Dem kör riktigt snabbt med dem på auto-x i US med liknande uppsättning
Precis. Jag kommer tidigare från BMW 3-serie, Audi A4, BMW Z4 och Tesla 3ans chassi är mycket kompetent. Bilen är kvickstyrd och kränger minimalt. Så på vilket sätt är bilen "tråkig" att köra som vissa påstår? Visst saknas en dimension i och med att motorn är helt ljudlös och inte har någon vridmomentskurva men jag tycker det här med att Tesla är tråkiga är något som slängs ut slentrianmässigt. Inte sällan av nån i en gubbig E220CDI och liknande :p

Precis. Jag kommer tidigare från BMW 3-serie, Audi A4, BMW Z4 och Tesla 3ans chassi är mycket kompetent. Bilen är kvickstyrd och kränger minimalt. Så på vilket sätt är bilen "tråkig" att köra som vissa påstår? Visst saknas en dimension i och med att motorn är helt ljudlös och inte har någon vridmomentskurva men jag tycker det här med att Tesla är tråkiga är något som slängs ut slentrianmässigt. Inte sällan av nån i en gubbig E220CDI och liknande :p

Rätt bra för en bil som inte kan svänga .... nu har iofs US-modellen mer tryck än icke US-diton. Sen när man även väger in priset för en M3P i US....
Suger dock att batteriet inte kyls tillräckligt men för gatbruk och vardagskörning så duger det

1.54s efter en M3 cmop på Villow springs under attackvarv och dem säger att det berodde på att däcken på Teslan inte pallar trycket

Säger inte att den är lika bra som en M3 Comp men att säga att en M3P är byggd för bara raktframåka, specifikt 24+....

1741279928516.png

Senast ändrad:
Rätt bra för en bil som inte kan svänga .... nu har iofs US-modellen mer tryck än icke US-diton. Sen när man även väger in priset för en M3P i US....
Suger dock att batteriet inte kyls tillräckligt men för gatbruk och vardagskörning så duger det

1.54s efter en M3 cmop på Villow springs under attackvarv och dem säger att det berodde på att däcken på Teslan inte pallar trycket

Säger inte att den är lika bra som en M3 Comp men att säga att en M3P är byggd för bara raktframåka, specifikt 24+....

1741279928516.png

Jag tänker att M3 comp ägaren startar varje dag lite gladare

Volkswagens försäljning går riktigt bra i år. Någon som vet om de har givit några speciella kampanjer och rabatter? Minns att de var tvungna att sälja runt 25 % elbilar/hybrider för att slippa dryga böter.

IMG_7098.png

Tillbaka
Topp