Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tagits bort? Den inköpta licensen för programmet löpte ut efter ett år.
![]()
Problemet med att betala 74 öre är att det är mer än man betalar i snitt om man har rörligt avtal.Ja personligen tycker jag det är rätt nice att betala under kronan per kWh när grannen betalar över 8 för att värma huset. Låter inte elbilen styra alla val i livet och den är inte den enda förbrukaren i hushållet. Skillnaden mellan 74 öre och ner till noll är betydligt mindre än mellan 74 öre och upp till 824 öre också. Så på snittet sparar jag ändå pengar och behöver inte invänta lågt spotpris för att starta torktumlaren.
Det enda jag planerar för är laddning 22-06 för att undvika maxa effekt avgift vilket är helt oberoende av rörligt eller bundet.![]()
Nog för att det varit stora mängder of topic redan men jämförde faktiskt med en kompis som har rörligt och han snitta precis över 80 öre (hög förbrukning för uppvärmning de dyra vintermånaderna och knappt någon förbrukning alls på sommaren när det typ är gratis) Han kör dock laddhybrid så bilen förbrukar mindre än mig som kör på 100% el därför jämförelsen kanske haltar något.Problemet med att betala 74 öre är att det är mer än man betalar i snitt om man har rörligt avtal.
Det där genomsnittet stämmer kusligt bra med min kompis som jag jämförde med. Vi bor också i SE3.Finns ju timer på det mesta och det är knappast något större jobb att knappa fram någon timme på disk och tvättmaskin. Timpris, elbil och grid rewards tillsammans ger faktiskt riktigt bra elpriser imho.![]()
Jävligt intressant att du får helt andra lågt/genomsnitt/högt jämfört med vad jag får trots samma elområde. Jag undrar om de tittar på andra variabler, tex uppvärmning, husstorlek eller liknande. Annars lite missvisande…Finns ju timer på det mesta och det är knappast något större jobb att knappa fram någon timme på disk och tvättmaskin. Timpris, elbil och grid rewards tillsammans ger faktiskt riktigt bra elpriser imho.![]()
![]()
Är inte elen gratis dör uppe?Alltså, det här är så trist så jag dör. Inte ni alltså, utan alltihop med effektavgifter och sådant.
Ge mig en sammanfattning så jag vet om jag ska orka bry mig, läsa på och anpassa mig.
Elområde 2, elbil men inte elvärme. Kan det tänkas diffa mer än någon enstaka hundring i månaden om jag åbäkar mig?
Jag är inte 100% säker på denna jämförelse, men deras gamla jämförde med vad du ställt in, tex husarea.Jävligt intressant att du får helt andra lågt/genomsnitt/högt jämfört med vad jag får trots samma elområde. Jag undrar om de tittar på andra variabler, tex uppvärmning, husstorlek eller liknande. Annars lite missvisande…
Tibbers mätning av antalet kWh med laddare som inte är kompatibel med deras system är inte helt 100. Men vi hade följande förra året (230kvm uppvärmd yta, BVP, Stockholm)
![]()
Var högre än tidigare år av någon anledning. Vet inte om det varit kallare eller inte. Dock så har vi haft två elbilar en del av förra året. Har i princip aldrig under 22 grader inomhus och 18grader i garagetVad var er totala förbrukning?
Mest intresserad att se skillnaden på nytt och gammalt hus ska dock sägas (bor i ett hus byggt 1936 och snittar 12.500 kw/h år) men kör än inte elbil. Är dock på gång.
Var högre än tidigare år av någon anledning. Vet inte om det varit kallare eller inte. Dock så har vi haft två elbilar en del av förra året. Har i princip aldrig under 22 grader inomhus och 18grader i garaget
16003kwh, tidigare år har vi legat på runt 13k
Bara det funkar för dig så är det väl toppen. Vad som passar varje enskild bäst styrs ju av flera faktorer. Men jag själv är ändå rätt nöjd trots omständigheter.Det där genomsnittet stämmer kusligt bra med min kompis som jag jämförde med. Vi bor också i SE3.
Hade jag haft ditt genomsnitt hade jag förvisso sparat en bättre flaska vin per år.
Ladda på halva effekten (5kw) mellan 22-06 spar dock en bättre flaska vin i månaden. Så effektavgiften gör skillnad som jag är villig att anpassa mig efter.![]()
Vet faktiskt inte vad de väger in?! Ett snittpris borde ju vara ett snittpris per kWh?! Sen hur stort man har osv är imho sekundärt. Kwh-pris mot kwh-pris borde vara det som speccas. Sen har jag inkl fasta avgifter, skatt osv i kryssat om det spelar in?Jävligt intressant att du får helt andra lågt/genomsnitt/högt jämfört med vad jag får trots samma elområde. Jag undrar om de tittar på andra variabler, tex uppvärmning, husstorlek eller liknande. Annars lite missvisande…
Jag förstår inte hur detta ens är en diskussion bland folk. Att enbart ha kameror kommer inte fungera om man vill göra systemen ännu mer självständiga. Det gäller vilken sensortyp som helst och Teslafanboys blir sura när man säger att enbart kameror inte fungerar. Så man kan lika gärna säga att enbart radar inte funkar heller, eller enbart ultrasonic. Industrin är inte överens om exakt hur dessa systemen bör se ut i framtiden, men en sak som nästan alla bolag är överens om är just det att systemen måste få sin data från flera olika källor (alla utom Tesla då).Bara kamerabaserat system är inte tillräckligt
Vet inte om jag förstår fel eller saknar någon information. Men finns väl inget som hindrar att Tesla föra in ny teknik i nya framtida modeller?Jag förstår inte hur detta ens är en diskussion bland folk. Att enbart ha kameror kommer inte fungera om man vill göra systemen ännu mer självständiga. Det gäller vilken sensortyp som helst och Teslafanboys blir sura när man säger att enbart kameror inte fungerar. Så man kan lika gärna säga att enbart radar inte funkar heller, eller enbart ultrasonic. Industrin är inte överens om exakt hur dessa systemen bör se ut i framtiden, men en sak som nästan alla bolag är överens om är just det att systemen måste få sin data från flera olika källor (alla utom Tesla då).
I Teslas fall tror jag det handlar om att man fattade ett beslut som man nu inte kan ta tillbaka. Alla bilar med hårdvaran skulle ju få autopilot, det lovade man. Om man då går ut och säger, "nej, vi behöver radar och LiDAR också" så kommer man nog få massa bekymmer med stämningar över hela världen. Detta är varför man inte ska lova något man inte kan hålla som företag. Inte när det gäller något så stort som det här.
Priserna du har där är utan skatter/påslag?Vi kör med rörligt månadspris och bor i SE3. Så här blev vårt medelpris 2024. Elbilsladdning utgör cirka en femtedel av vår förbrukning, och sker uteslutande på natten. Resterande förbrukning sker till stor del under dag och kväll, då det är mycket matlagning, tvätt och disk. Vi gillar också att kunna duscha när som helst på dygnet. Det verkar inte som vi skulle ha något att tjäna på timpris.
![]()
Korrekt. Det är bara själva energipriset.Dem priserna du har där är utan skatter/påslag?
Tror i princip alla märken som har lidar har även radar och kamera.Vet inte om jag förstår fel eller saknar någon information. Men finns väl inget som hindrar att Tesla föra in ny teknik i nya framtida modeller?
Dålig liknelse kanske men om jag har en iPhone 14 med Lightning laddkontakt och Apple släpper USB-c på iPhone 15 går jag ju inte och stämmer Apple?
Sen borde de väl inte va så svårt att kombinera både kameror och LiDAR det har ju till och med min dammsugare liksom![]()
Det kan skilja tusenlappar per månad i effektavgift mellan en medveten konsument och en konsument som skiter i….vill du spara en tusenlapp i månaden så börja med att kolla om ditt elnätsbolag infört effektavgift än eller inte.Alltså, det här är så trist så jag dör. Inte ni alltså, utan alltihop med effektavgifter och sådant.
Ge mig en sammanfattning så jag vet om jag ska orka bry mig, läsa på och anpassa mig.
Elområde 2, elbil men inte elvärme. Kan det tänkas diffa mer än någon enstaka hundring i månaden om jag åbäkar mig?
Ett av de problem Tesla har haft och kanske fortfarande har är att de lovar mer än de levererar. De har lovat att bilar med nuvarande hårdvara ska få riktig självkörning genom uppdateringar. Det börjar nu för folk bli allt tydligare att det är omöjligt. Tesla har därmed lovat något de inte kan leverera. På samma sätt som exempelvis med Cybertruck i USA där den s.k. foundation series-modellen skulle inkludera diffspärrar, LED-ramp, autopilot och lite andra grejer - INGET av det levererades till kund. På spec:en man får från Tesla stod det autopilot, Lightbar, locking differentials, osv - men det levererades inte. Några av dessa saker har kunderna fortfarande inte fått.Vet inte om jag förstår fel eller saknar någon information. Men finns väl inget som hindrar att Tesla föra in ny teknik i nya framtida modeller?
Dålig liknelse kanske men om jag har en iPhone 14 med Lightning laddkontakt och Apple släpper USB-c på iPhone 15 går jag ju inte och stämmer Apple?
Sen borde de väl inte va så svårt att kombinera både kameror och LiDAR det har ju till och med min dammsugare liksom![]()
Det är så det börjar se ut nu. Industrin är i princip ense om att en kombination av LiDAR, radar och kameror krävs för en högre nivå av självkörning. Kineserna är ganska långt fram här. Huawei har ett system med LiDAR, ultrasonic, radar och kameror som fungerar väldigt bra, även i tuff Kinesisk trafik.Tror i princip alla märken som har lidar har även radar och kamera.
Men som du säger inget som säger att T inte kommer utveckla stöd för exv lidar framåt(även om dem säger det nu). Parallell till iPhone så var det ju EU-lagkrav på USB-C, kan ju även bli så för autonoma system för bilar att de bli krav på att ha X+Y+Z för att få sälja fordonen
Men så mycket mer kan det inte kostat dem att i alla fall ha sensorer och radar....
Problemet är att Tesla har målat in sig i ett hörn. Musk har varit väldigt öppen med att han anser att LiDAR inte behövs. Sedan så skulle införandet av LiDAR sensorer skicka en tydlig signal att de inte alls är så nära självkörande bilar som Musk hävdar (och länge har hävdat).Vet inte om jag förstår fel eller saknar någon information. Men finns väl inget som hindrar att Tesla föra in ny teknik i nya framtida modeller?
Bara kamerabaserat system är inte tillräckligt (är väl iofs ingen nyhet)
Oklart faktiskt! Tror det finns en hel YT video på det helaVisst var detta inte FSD?