• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,041
Finns en aledning till varför man på telefoner kan ställa in att ladda 100 men låt % droppa ner till 95 för att sedan ladda igen. Eller att den laddar till 100 baserat på användning mao telefonen lär sig att 06:00 så brukar användaren vakna därför sätter den igång nattladdningen så att det är 100% vid 06:00
 
Finns en aledning till varför man på telefoner kan ställa in att ladda 100 men låt % droppa ner till 95 för att sedan ladda igen. Eller att den laddar till 100 baserat på användning mao telefonen lär sig att 06:00 så brukar användaren vakna därför sätter den igång nattladdningen så att det är 100% vid 06:00
Jag förnekar inte att det påverkar och att det är bättre att låta bli att ladda fullt, men jag tror katastrofsiffrorna är överdrivna.
 
Jag kör alltid min Mini till 100% då den inte har någon begränsning, och jag upplever ingen skillnad i kapacitet på det år jag haft den.
Över 10 år gör det kanske mer märkbar skillnad.
givetvis får du göra som du vill! Men att låta vilket batteri som helst i princip att stå på 100% under längre tid är inget vidare samma med låg SoC och inget jag hade gjort eller gör med bil eller telefon

När man köper beggad elbil är det viktigt att få rapport (som kanske ändå inte garanterar något) vad gäller batterihälsa. Oklart var ägaren(arn) innan har gjort
 
givetvis får du göra som du vill! Men att låta vilket batteri som helst i princip att stå på 100% under längre tid är inget vidare samma med låg SoC och inget jag hade gjort eller gör med bil eller telefon

När man köper beggad elbil är det viktigt att få rapport (som kanske ändå inte garanterar något) vad gäller batterihälsa. Oklart var ägaren(arn) innan har gjort
Självklart är det bättre att undvika det, framför allt om man lämnar fordonet laddat längre perioder.
Hade jag kunnat begränsa det hade jag med gjort det.
Nu har jag ställt laddaren på att se till att bilen är laddad till kl 9, men åker tidigare än så.
Dessvärre är den även inställd på att ladda när det är billigt så den är oftast närmare 100% ändå.

Vad jag menar är bara att vid normalt användande, dvs att bilren används dagligen, så blir inte totala extra degraderingen så stor.
Jag laddar vart tredje dygn så batteriet står därför på 100% i säg 4h på 72h.
Därför blir det rätt obetydlig del av degraderingen, men än en gång, bättre undvika om man kan.
 
Skulle det göra någon skillnad om 100% laddning i praktiken motsvarande 95%, eller är det för liten marginal för att göra någon skillnad i längden för batterihälsan?
 
Skulle det göra någon skillnad om 100% laddning i praktiken motsvarande 95%, eller är det för liten marginal för att göra någon skillnad i längden för batterihälsan?
Det är precis så det är.
Dels pga slitage men även risk för överladdning och brand.
Samma sak neråt för att undvika risken att batteriet blir djupurladdat och ej går att ladda upp igen.
Det är som @MaziK nämnde skillnaden mellan brutto och netto som de flesta tillverkare brukar uppge.
 
Skulle det göra någon skillnad om 100% laddning i praktiken motsvarande 95%, eller är det för liten marginal för att göra någon skillnad i längden för batterihälsan?
Är cellerna verkligen laddade till 100% vid full laddning? Borde väl vara så att det finns en säkerhetsmarginal programmerad i laddstyrningen från tillverkaren? Så att man dels inte överladdar cellerna men även minskar risken för degradering om bilen står still med +80% laddning då och då.

Har ett prakt exempel på när en tillverkare totalt misslyckats med detta även om det inte gäller elbil men likväl batteriteknik.

Har ett par hörlurar från Sony som använder en 3,7V litiumcell i varje snäcka. När Sony släppte en ny topmodell som använder 3,85V celler kom en uppdatering av appen och mjukvaran som med största sannolikhet ändra fodralets laddstyrning då batteriet totalt degraderades ner till 10-20% av kapaciteten på några dagar efter denna uppdatering.

Brorsan har samma modell av hörlurar och det var samma problematik efter uppdateringen. Skillnaden va att hans va köpta senare så han hade garanti kvar och fick nya.
 
Är cellerna verkligen laddade till 100% vid full laddning? Borde väl vara så att det finns en säkerhetsmarginal programmerad i laddstyrningen från tillverkaren? Så att man dels inte överladdar cellerna men även minskar risken för degradering om bilen står still med +80% laddning då och då.
100% indikerat är inte 100% utan något lägre. Men slitaget är mycket större vid säg 98% än 70% i alla fall

Jag förstår överhuvudtaget inte de som missköter batterier för att de är för lata för att stoppa i sladden varje dag. Man åsamkar bestående skada som aldrig går att laga. Bilen ska ju rulla i 20 år till efter första ägaren. Värst är åsikten "jamen det är ju inte min bil". Skäms
 
"....för att de är för lata för att stoppa i sladden varje dag. "
Kanske “dum” fråga, men är det bättre att ladda upp till 80% varje dag “för man orkar stoppa i sladden” eller ladda när batteriet är runt 20-30%?

Vi kör vår bil mestadels kortare sträckor och brukar ladda när batteriet är sub 30%.
 
Kanske “dum” fråga, men är det bättre att ladda upp till 80% varje dag “för man orkar stoppa i sladden” eller ladda när batteriet är runt 20-30%?

Vi kör vår bil mestadels kortare sträckor och brukar ladda när batteriet är sub 30%.
Det är mycket bättre att ladda lite och varje dag. Cykeldjupet är också en faktor till degradering. Dvs hur många % du laddar per gång.
 
100% indikerat är inte 100% utan något lägre. Men slitaget är mycket större vid säg 98% än 70% i alla fall

Jag förstår överhuvudtaget inte de som missköter batterier för att de är för lata för att stoppa i sladden varje dag. Man åsamkar bestående skada som aldrig går att laga. Bilen ska ju rulla i 20 år till efter första ägaren. Värst är åsikten "jamen det är ju inte min bil". Skäms
Menar du att alla borde ladda varje dag, även om man inte kört så långt under dagen? Ska man ladda till 80 procent varje dag, även om man ligger på, säg 60 procent efter dagens körning?
 
Menar du att alla borde ladda varje dag, även om man inte kört så långt under dagen? Ska man ladda till 80 procent varje dag, även om man ligger på, säg 60 procent efter dagens körning?
JA

(Helst ska man också ligga på en något lägre SOC om du kan, bättre att ligga runt 50% vid färdig laddning men där måste man ta hänsyn till hur mycket man ska köra, när man kan ladda nästa gång osv. Man behöver inte vara extrem. Dock visar labbtester på Teslas celler är 50-55% är optimalt)
 
Jag skulle ändå säga att alla dessa rekommendationer är väldigt ungefärliga. I verkligheten beror det på din bil, eller rättare sagt ditt batteri.
Har du en elbil med LFP-batterier så är det inte lika stor risk för degradering om du laddar upp till 100%. Dessa batterier är tåligare och mer stabila.
Sen är ju den dolda bufferten olika på olika bilmodeller, så du måste egentligen räkna på vad som är 100% laddning. Vissa modeller har inte någon buffert alls, då blir det extra viktigt att tänka på hur mycket man laddar och laddar ur, speciellt om det är NMC-batterier.
Men om man nu ska generalisera så skulle jag säga att man ska försöka hålla sig mellan 20-80% på NMC-batterier och 20-100% på LFP-batterier.
 
Jag skulle ändå säga att alla dessa rekommendationer är väldigt ungefärliga. I verkligheten beror det på din bil, eller rättare sagt ditt batteri.
Har du en elbil med LFP-batterier så är det inte lika stor risk för degradering om du laddar upp till 100%. Dessa batterier är tåligare och mer stabila.
Sen är ju den dolda bufferten olika på olika bilmodeller, så du måste egentligen räkna på vad som är 100% laddning. Vissa modeller har inte någon buffert alls, då blir det extra viktigt att tänka på hur mycket man laddar och laddar ur, speciellt om det är NMC-batterier.
Men om man nu ska generalisera så skulle jag säga att man ska försöka hålla sig mellan 20-80% på NMC-batterier och 20-100% på LFP-batterier.
LFP till 100% bör nog inte köra hela tiden heller, men som du säger så sliter det inte lika mycket. Ladda till 100% på LFP är det mest för kalibering pga av volten ??? (och att LFP inte är lika energität som NMC mao kommer kortare sträcka helt enektl)

Men att hålla 100% under längre tid skall man nog undvika så mycket det går med båda teknikerna
 
LFP till 100% bör nog inte köra hela tiden heller, men som du säger så sliter det inte lika mycket. Ladda till 100% på LFP är det mest för kalibering pga av volten ??? (och att LFP inte är lika energität som NMC mao kommer kortare sträcka helt enektl)

Men att hålla 100% under längre tid skall man nog undvika så mycket det går med båda teknikerna

Visas det någon information i bilen om vad som är lämpligt laddmönster och vad som är ett sämre, eller att man på annat sätt blir uppmärksammad om man laddat max vid flera tillfällen? Förstår att det skiljer mellan olika fabrikat, men tänker att det nog är lätt att missa som ny elbilsägare. Kanske redan fungerar så idag. Äger ännu inte någon elbil så är inte insatt i hur det fungerar i praktiken.
 
Visas det någon information i bilen om vad som är lämpligt laddmönster och vad som är ett sämre, eller att man på annat sätt blir uppmärksammad om man laddat max vid flera tillfällen? Förstår att det skiljer mellan olika fabrikat, men tänker att det nog är lätt att missa som ny elbilsägare. Kanske redan fungerar så idag. Äger ännu inte någon elbil så är inte insatt i hur det fungerar i praktiken.
Generallt för bilmodeller med NMC-batterier så bör man hålla sig till 80% SoC bilar med LFP bör laddas till 100 några gånger i månaden för att kalibreringen skall vara korrekt av det jag läst mig till(har inte haft någon bil med LFP)

Sen när man är ute på vägarna så går laddningen upp till 80% grymt fort relativt sett för de sista 20% 80-100%. Är det ingen kö så kan man givetvis låta bilen stå och ladda upp mer än 80 om man på långresa.

Sen kan det vara olika rekommendationer mellan olika tillverkare.
 
Generallt för bilmodeller med NMC-batterier så bör man hålla sig till 80% SoC bilar med LFP bör laddas till 100 några gånger i månaden för att kalibreringen skall vara korrekt av det jag läst mig till(har inte haft någon bil med LFP)

Sen när man är ute på vägarna så går laddningen upp till 80% grymt fort relativt sett för de sista 20% 80-100%. Är det ingen kö så kan man givetvis låta bilen stå och ladda upp mer än 80 om man på långresa.

Sen kan det vara olika rekommendationer mellan olika tillverkare.
Vanligtvis sker cellbalansering oavsett batterikemi endast när batteriet är fullt.
BMSen kortsluter helt enkelt cellerna mot jord över ett motstånd allt eftersom de når 100% SoC medan den fortsätter ladda till alla celler når 100%.

Bilar som man inte låter ladda till 100%, hur balanseras dem?
De sämre cellerna som inte tar till sig laddning lika fort kommer ju bli mer och mer urladdade jämfört med resten av batteriet och energidensiteten sämre.
Sker balanseringen redan vid 80% om man ställer in det, eller finns det en rekomendation att man laddar det fullt då och då?

Vet att i manualen till MGn jag hade innan stod det att den skulle laddas fullt och låta stå så med kabeln i med något intervall för att balanseras.
 
Vanligtvis sker cellbalansering oavsett batterikemi endast när batteriet är fullt.
BMSen kortsluter helt enkelt cellerna mot jord över ett motstånd allt eftersom de når 100% SoC medan den fortsätter ladda till alla celler når 100%.

Bilar som man inte låter ladda till 100%, hur balanseras dem?
De sämre cellerna som inte tar till sig laddning lika fort kommer ju bli mer och mer urladdade jämfört med resten av batteriet och energidensiteten sämre.
Sker balanseringen redan vid 80% om man ställer in det, eller finns det en rekomendation att man laddar det fullt då och då?

Vet att i manualen till MGn jag hade innan stod det att den skulle laddas fullt och låta stå så med kabeln i med något intervall för att balanseras.
yes bra att även med icke LFP att någon gång då och då att ladda från väldigt låg SoC till 100 för att få så noggran kalibrering som möjligt.

Varför LFP batterier behöver laddas oftare till 100 är väl för att volten i batteriet inte följer SoC linjärt på liknande sätt som NMC-batterier, BMSen kan mao inte förlita sig på utläsning av volten i cellerna och behöver således laddas till 100 för att få en bättre "bas"
 
yes bra att även med icke LFP att någon gång då och då att ladda från väldigt låg SoC till 100 för att få så noggran kalibrering som möjligt.

Varför LFP batterier behöver laddas oftare till 100 är väl för att volten i batteriet inte följer SoC linjärt på liknande sätt som NMC-batterier, BMSen kan mao inte förlita sig på utläsning av volten i cellerna och behöver således laddas till 100 för att få en bättre "bas"
Ahh, såklart.
Ja, de har ju en betydligt flackare linje än NMC.
 
Visas det någon information i bilen om vad som är lämpligt laddmönster och vad som är ett sämre, eller att man på annat sätt blir uppmärksammad om man laddat max vid flera tillfällen? Förstår att det skiljer mellan olika fabrikat, men tänker att det nog är lätt att missa som ny elbilsägare. Kanske redan fungerar så idag. Äger ännu inte någon elbil så är inte insatt i hur det fungerar i praktiken.
Min BMW visar ett meddelande i bilen och i appen om man ställer in ett högre laddmål än 80 procent, som säger att man ska ladda till 80 procent vid daglig laddning, och hundra procent inför långresa. Jag vet också folk som har kört väldigt långt, alltså hundratals mil på några dagar med flera snabbladdningar varje dag, som hamnat i ett läge där bilen (BMW i4) inte tillåter ytterligare snabbladdning förrän bilen återhämtat sig, så att säga.
 
Rasar elbilarna i värde lika mycket i Sverige som här borta? Frågade ju om tips till mamma häromveckan, som vill ha något hon kan bila ut i Europa med. Nu kanske är bra köpläge på typ en EV6 (hon vill inte ha Tesla som verkar rasa allra mest).
 
Laddprestanda som motverkar hög förbrukning. Tittade lite på livestreamen när han körde 1000km challenge med den (videon är inte ute än). Tror han sa i slutet att denna bilen satte nytt rekord för SUV:ar. Trots sin höga förbrukning var den snabbast, då tack vare den sjuka laddprestandan. Sen är detta Dual motor performance. I single motor-utförande bör detta vara en riktigt bra långdistansbil.
 
Tillbaka
Topp